1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Käytännön kokemuksia mobiili-internetistä?

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja purkkimies, 6/2/06.

1. purkkimies

Tykkäykset:
    0
    Ajattelin lähinnä sellaisia kokemuksia missä mobiili-internetistä olisi ollut "oikeasti" jotain iloa (~ hyötyä), itselläni olisi pari esimerkkiä.

1. Tarvitsin tarkan kellonajan puhelimeen ulkomailla ollessani. Googlella löysin 'neiti aika' tyylisen weppipalvelun joka ilmoitti sekunnin tarkkuudella kellonajan suomen aikavyöhykkeellä. aikaa meni googlaamiseen kännyllä arviolta alle 2 minsaa.

2. Olin matkalla lentokentälle ja unohdin tarkistaa käyttämäni lentoyhtiön terminaalin, googlasin noin minuutin ja oikea tieto löytyi netistä. Ilman tietoa oikeasta terminaalista olisin myöhästynyt koneesta.

(en ottanut kellolla aikaa kun googlasin, joten voi olla että aikaa meni vähemmänkin kuin tuo 1-2 minuuttia.)

Molemmissa tapauksissa kilotavuja siirtyi maksimissaan muutama kymmenen, joten hintaa kertyi maksimissaan 20-30 senttiä (1 megatavu noin 6-8e Ranskassa jossa gprs:ää käytin). Gprs toimi liikkuvassa junassa (Pariisin esikaupunkialue) vallan mainiosti, mikä yllätti minut iloisesti. :)

Oma puhelimeni (Sony Ericsson Z520i) näyttö ei ole järin suuri, mutta yllättävän hyvin pystyy lukemaan/selaamaan sivuja (selain: mini Opera) jotka eivät alunperin ole edes tarkoitettu muilla kuin isolla näytöllä selattavaksi.

2. Korma

Tykkäykset:
    0
    Aika huvittavaa. Tätäkin kirjoitusta on luettu jo useita kymmeniä kertoja ja yhtäkään toista fiksun mobiilikäytön esimerkkiä ei ole tullut, vaikka wapista ja edgestä ja mini operasta hehkutellaan joka sivulla ;)

Itse voin kertoa viimeisimmän. Oltiin viikonloppuna kyläilemässä paikassa, jossa ei ole telkkaria. Halusin tietää uusimmat muslimihässäkkäuutiset ja homma sujui wapilla. Samoin kelitiedotukset paluumatkalle.

3. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Postin WAP-sivuja olen hyödyntänyt liikkeellä ollessa. Näkee tarvittaessa esimerkiksi lähetyksen tilan ja lähimmän konttorin. McDonaldsin sivuilta olen älypuhelimen selaimella (Opera) katsonut lähimmän ravintolan sijainnin. Veikkauksen WAP-sivustoa olen hyödyntänyt matkoilla.

Uutiset tulee usein luettua WAPin kautta jos en ole koneen äärellä tai en halua sitä käynnistää. Videopätkiä katselen myös esimerkiksi jostain urheilutapahtumasta jos ei ollut mahdollisuuttaa katsella telkkarista.

Nuo nyt nopeasti tuli mieleen.

4. purkkimies

Tykkäykset:
    0
    Onhan se vähän pelottavaa. :)

Itselläni on ollut selaimella varustettu puhelin nyt pari kuukautta ja olen todella positiivisesti yllättynyt netin käyttämisestä puhelimella. Eihän se läppäriä tai pöytäkonetta vastaa, mutta ajaa asiansa jos esim. googlella pitää juuri joku tietty juttu löytää. Olin aiemmin hyvin skeptinen puhelimen käyttämiseen nettiselaimena.

Itselläni tosin yleensä hyötykäyttö on vain tilanteisssa joissa "tavallista" internetin selausmahdollisuutta tai teksti-tv palveluja jne. ei ole tarjolla eli pidemmillä matkoilla, lomalla jne. Kaupungissa puhelimen nettiominaisuuksia hyvin harvoin olen käyttänyt, kun nettipäätteelle kuitenkin pääsee aika lyhyellä varoitusajalla.

5. sipuli

Tykkäykset:
    5
    1. Matkahuolto.info ja sieltä kun hakee oikean framen niin aikatauluhaut toimii luurilla ihan hyvin.

2. www.yle.fi/mobiili ja sieltä uusimmat ilmaiset uutiset, sekä pop-uutiset ovat pelastaneet monta tylsää paikallisjunamatkaa.

3. Pelattiin Alfapettiä ja tiesin että sana X tarkoittaa jotain, mobiiliguugletus kertoi merkityksen ja pisteet ropisivat. (miten olisin pärjännyt ilman nettiä!)

4. wappi-huutonetistä olen seuraillut kohteiden menoa.

5. reittiopas on ihan loistava, kun laittaa kirjanmerkin selaimeen muodossa http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas-pda/fi/?test=1&keya=mannerheimintie+5&keyb=arkadiankatu+4 niin aina saa suoraan kirjanmerkistä reitit haettua yleisimmille reiteille. On äärettömän hyödyllinen, kun omien alku- ja loppupisteiden välillä on useita vaihtoehtoja. Tosin Siemensin luuri kaivaa jostain edellisen käytön kellonajat. Mutta siis kun poistaa urlista kellonajat, Nokia osaa hakea aina senhetkisen ajan perusteella yhteydet.

6. Lievästi OT on se, että 3Gee pelasti yhden tentin. Olin mukamas ladannut luentomuistiinpanot netistä, mutta uusin firephoksi ei ollutkaan tallentanut niitä levylle. Piti siis lukea matkalla. Geprsi ei olisi ikinä selvinnyt siitä datamäärästä minkä 3kee toi läppärille junasta bussiin vaihtaessa.

6. purkkimies

Tykkäykset:
    0
    tuo ytv:n palvelu on muutenkin ihan loistava.

vinkki mobiiliselaukseen, hankalasti näpyteltävä pitkä url kannattaa lähettää itselle spostina (esim. tuo ytv-linkki copy/paste spostiin), sitten vaan kännyselaimella oma postiloota auki ja sieltä url puhelimeen kirjanmerkiksi. varmaan muitakin kikkoja, mutta tässä vaan yksi tapa.

7. Invicta

Tykkäykset:
    0
    Autoillessa tulee hyvin usein katsottua kartat eniron wapista. Se on turvallisempi käyttääkin kuin paperikartta, vaikkakin kaiketi laitonta ajon aikana. Opera minillä taas tulee säästettyä rahaa, kun tarkistaa netistä hintoja ennen heräteostoksia.

Kesälomalla tuli katseltua säätietoja, kun ei paikallinen kieli oikein avautunut.

8. sipuli

Tykkäykset:
    5
    Itse odotan vielä sitä, että reittiopas osaisi gps:n tai jonkun muun zydeemin kautta paikantaa, missä olen, ja voisi syöttää hakuja "tästä paikasta osoitteeseen X". Eli alkupistettä ei tarvitsisi syöttää itse vaan mistä tahansa osaisi laite hakea reitin vaikkapa kotiosoitteeseen.

9. remou

Tykkäykset:
    0
    itse olen nytkin 9500 liikenteessä... käytössä dataetupaketti maksaa kympin kuussa ja rajatomasti gprs edge ja 3g dataa.. kannattaa harkita ostoa teidänki.. surffailen jatkuvasti tällä netissä käytän messengeriä ftptä otan täydenhyödyn irti

10. JuhaT

Tykkäykset:
    0
    Viimeksi viime maanantaina havaitsin mobiili-internetin hyödylliseksi. Olin jo junassa matkalla kohti erästä kokousta, mutta paikka oli päässyt täysin unohtumaan. No, sähköpostistahan se tieto löytyi.

Käytän päivittäin BusWatchia, joka ei tosin tarvitse yhteyttä muuten kuin uudet aikataulut ladatessaan. Lieneekö niin, että sähköpostit, lyhyet uutiset ja erityisesti aikataulut ovat mobiili-internetin käytetyimpiä ominaisuuksia?

11. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Wapin kautta tulee luettua uutisia kun ei lehteä/nettiä/tv:a ole käytettävissä ja muuten on joutavaa aikaa.

12. Onslow

Tykkäykset:
    0
    Itse käytän kommussa aika paljonkin mobiilinettiä. Sähköposti, tv ohjelmat, sää, uutisotsikot. Tätä foorumiakin tulee joskus lueskeltua, kun ei jaksa odotella että toi kotikoneen rutjake saa könyttyä xpeetä sen verran pystyyn että pääsee nettiin. Nettipankki ja karttapalvelu on pelastanut pulasta useemman kerran.

13. vesteri

Tykkäykset:
    0
    Nokia kanavilta tulee paivittäin luettua Hesari ja Kauppalehti ja Ylen sivuilta myös uutisia, Eq-liten kautta tulee tehtyä pörssikauppoja. Torinon kisojakin tuli seurattua ja silloin tällöin myös Ylen uutiset tulee katsottua puhelimesta.
    Opera minin kautta tulee haettua yleensä tarvittava tieto, koskapa mielestäni selain sopii siihen tarkotukseen hyvin. SurfPortin kautta tulee taasen seurattua urheilu uutiset ja muutenkin sieltä löytyy hyviä linkkejä.

Jaa tämä viestiketju