1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kännyköiden virustorjunnasta, tarvitaanko?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Janni, 28/7/11.

1. Janni

Tykkäykset:
    0
    Jos puhelimessa on 3g tai wlan yhteys niin tarvitaanko silloin virustorjuntaa? Entä päivityksiä?

Siis mulla on vasta ostosuunnitelmissa uusi puhelin. Ja kun on tollasta tavallista luuria missä ei hienouksia tottunut käyttämään niin tuo uuden puhelimen hankinta on vaikeaa.

Luulen et kosketus näppäimet ja älypuhelimet on pois suljettu.
    Kahden puhelimen vaiheilla olen mutta en ole oikein löytänyt niistä kokemuksia.

2. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4728
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Kannattanee toki kertoa mitä puhelimia olet katsellut.

Virustorjunta matkapuhelimissa on vielä aika turhaa. Syövät resursseja ja kuitenkaan noita matkapuhelimelle tarkoitettuja viruksia ei niin hirvittävästi ole. Mikäli tarkoitus normaalia nettiselailua käyttää (uutiset, foorumit, sähköposti jne) niin ei tuota virustorjuntaa tarvitse. Tai no, ei sitä oikein tarvitse muutoinkaan.

Jos jotain lataa puhelimeen niin tietää mistä lataa ja mitä lataa. Google kertoo paljon.

Suurin viruksen levittäjä taitaa vieläkin olla Bluetoot. Tuntemattomilta viestejä vastaanottaessa ja niitä availessa voikin tapahtua odottamatonta. Jos bluetooth käytössä niin pitää sen piilotettuna. Jos jostain syystä bluetooth pitää näkyä kaikille niin sitten kieltää oudot yhteyspyynnöt.

3. Janni

Tykkäykset:
    0
    Oon katsellut Nokia C2-01 ja nokia C3

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ovat ns. peruspuhelimia (no C3sta sanotaan myös ns feturepuhelimaksi), ja niihin saa vain jotain "hiekkalaatikko" ohjelmia, toki jos asennat haitallisen ohjelman niin se voi vaikka lähettää SMS viestin jos annat luvan.

Eli niihin ei voi edes virusturvaa asenaa.
    Nokian Symbian koneetkin ovat varsin turvallisia, tosin niihin voi asentaa voimakkaampia ohjelmia, jos välttämättä haluaa ja niihin saa myös ns virusturvaohjelmia, toinen asia sitten onko niissäkään pahemmin hyötyä, jos käyttäjä yrittää väkisin asentaa haittaohjelmaa niin se asentaa. (simppelimpi on estää käyttäjää asentamasta mitään)

Joskus vuosia, vuosia sitten esiinty Symbianilla haittaohejelma joka lähetti itseään BTllä ja MMSllä, sen saatto saada itselleen Bluetotohin kautta, jos vastasi myäntävästi tuntemattoman lähettämään vastaanotto pyyntöön, siitä ei vielä varaa, mutta jos sen jälkeen viestin avasi, siitäkään ei vaaraa, mutta jos sen jälkeen sen asensi ja hyväksyi varoitukset epäluotettavuudesta ja jos sattu oleen yhteensopiva niin sen jälkeen vielä valitsi asennuspaikan.... Yksi ei riitti estämään.

Jollain voi olla vielä noin laite, vaikka siitä taitaa olla pari tai useampi kännykkäsukupolvi aikaa, mutta niistä ei varaa nykyluureihin ja vanhoihikkin vaati useamman hyväksynnän.
    Android luureista on ollut kohua haittaohjelmista, nekin pääsääntöisesti on vaatinut käyttäjän itseasentamista, kohu on ollut siinä että Androi marketissa (Androd sovellusten virallinen kauppa) on noita ohjelmia tyrkyllä. Virusturvat voivat olla niisä häveliään tietämättömiä.

iPhonen osalta itse sovelluskauppa on varsin tiukasti valvotti, jopa niin tiukasti ettei virusturvaohjelmia taida olla tarjolla. Iphonen ongelma on siinä että itse laitteessa on PC (MAC) mailmasta tuttuja tieturvaongelmia, ja hyökkäysmenetelmät ovat tuolta työpöydiltä tuttuja.

Tavallisen käyttäjän kannalta isoimmat riski on kalastelut, palvelu huijjaukset ja pilvipalvelut. mukaanluekien isojenkin firmojen tietojen keräily.

Bluetooth aukkoja ei ole vuosiin uutisoitu, mutta pari perusjuttua syytä sisäistää, jos joku pyytämättä yrittää lähettää sinulle jotain, se yleensä on joka pahantahtoinen, mainosroskaa tai vahinko, eli älä hyväksy.

Jos kaveri haluaa tietokoneelle Bluetoothilla vapaan yhteyden puhelimeen, niin hän voi selailla puhelimiesi tietoja varsin vapaasti ja käyttää sitä vaikka modeemina, jos vielä valitset että hyväksy ikuisti, niin hän voi sen tehdä myös myöhemmin.

Kaverilta luotetun tiedoston vastaanottaminen on eri asia ja tyypillinen käyttötarkoitus.

Jonan päivänä voi olla uutinen että jostain alustasta tai mallista on löytynyt joku paha aukko, se on elämää ja sitä vastaan voi tehokkaasti suojautua vain olemalla käyttämättä mitään.

Jaa tämä viestiketju