1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Kännykän terveysvaikutukset

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja petu22, 8/5/07.

1. petu22

Tykkäykset:
    0
    Asiastahan on keskusteltu luultavasti siitä lähtien, kun kännykät markkinoille ilmestyivät. Uusimman ruotsalaistutkimuksen mukaan 9% ruotsalaisista kokee kännykän aiheuttaneen jonkilaisia terveysvaivoja.

"Kyselytutkimukseen osallistuneista kolme prosenttia sanoi kännykän joskus aiheuttaneen kuumotusta korvassa tai kasvoilla. Lopuilla oireita saaneista vaivoina olivat muun muassa väsymys, päänsärky, pahoinvointi ja tinnitus."

http://www.iltalehti.fi/digi/200705086083968_du.shtml

Miten on, kuumottaako korva pitkän puhelun jälkeen, entä vaivaako pahoinvointi tai tinnitus?

2. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Kyllähän se puhelin lämpenee ja varmaan joku voi tinnityksenkin saada aikaan puhelimella jos kerran korvalappustereoillakin. Ääntähän sieltä kuuluu. Väsyäkkin voi ja ties vaikka päänsäryn saada jos pitkään joutuu jotain asiaa puhelimessa setvimään...

Sen sijaan näkkykän oikeat mahdolliset terveysvaikutukset joita on syytä tutkia, eivät kyllä aiheudu yhdestä pitkästäkään puhelusta, vaan kymmenien vuosien altistuksesta säteilylle, eikä näin hitaasti edistyviä vaivoja itse pysty kännykkään yhdistämään.

3. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    No hohhoi.. mun mielestä vaikka mullakin on sentään puheluita takanani enemmän kuin 10 kertaa muihin verrattuna jotka valittaa, niin kuukaudessa, mulla ei korvankuumotusta enempää ole koskaan ollu. Pari kertaa on peukalon pää olluu "kuluneen" olonen yli parin tuhannen viestin jälkeen kuukaudessa ja sen takia en mielellään ois kirjotellu viikkoon, mut vaihtelin tyyliä. Töissä nojasin useasti kyynärpään hermoon, ja käsi oli viikon turrana putkeen. Sitte ostin pehmikkeen ja vaiva loppui. Mut se edellyttää tuntien päivittäistä paikallaan oloa ja kovaa puupöytää viikkotolkulla. Muuten ei ole mitään ongelmia vielä ollut.

Monet soittelee 5-15h korkeintaan kuukaudessa, 30h on jo todellakin paljon. Vaikka päivää kohti se jakaantuu olemalla 1h. Sillä puhutaan jo Aarre ja ja oliko nyt Ilona 500min liittymät loppuun kuitenkin. Niinkuin itselläni tällähetkellä on, ei riitä. Hiukan yli 35h tulee nyt soiteltua kk... Kovimpina aikoina yli 140h useastikin plus työpuhelut ja sillon niitä kertyi 8-9h päivä keskimäärin yhteensä ;)

Useasti kun joku on valitellu korvansa kuumotusta, pään jomotusta tms. ja tekstareita lähetelty... monasti olen kysyny kännykän "käyttöä". Tässä vastauksia...

"varsinkin kun eilen soitin 40min."

"tekstiviestejä tulee laitettua ainakin 50-100kk"

"kuukaudessako, en mä soita, mut mulle soitellaan, varmaan sen 10h/kk!"

"tänään soitin 5min ja eilen 15, kyllä sitä laskua kertyy vähemmästäkin"

"käsi väsyy jo vartissa"

"3 puhelua tänäään, eilen ei sentään yhtään kun oli sunnuntai, sillon laitan kiinni"

JOO! ja jokaselle oon pyrkiny sanomaan, yrittäkää nyt edes käyttää joskus sitä hiton puhelinta, ennenkuin alatte valittamaan. Ruotsalaiset tuntien, ne hienostelijat valittaa aina kaikesta. Samma på svenska vois heittää takas lehdelle adjö.

Jaa tämä viestiketju