1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Julkinen valitukseni Dna Finlandille

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Anonymous, 14/8/03.

  1. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Olen lähettänyt tästä asiasta palautetta jo Dna Finlandin asiakaspalvelulle ja myös Telia Mobilen asiakaspalveluun. Molemmista tuli vastaukseksi perinteinen "Kiitos vastauksestasi ja hyvästi." Tässä siis julkinen palautteeni.

    Palautteeni koskee ulkomaanhinnastojanne. Olette laiminlyöneet täysin ulkomailta soitettavien puhelujen hinnastojen päivittämisen. Etenkin Sonera päivittää kyseisiä hinnastoja aktiivisesti, mutta teistä ei voi puhua samaa. Kun uusi roaming sopimus on luotu, on hinnasto laitettu nettiin. Tämän toimenpiteen jälkeen hinnastoja ei ole kuitenkaan viitsitty päivittää. Sivuiltanne löytyy yli 1,5 vuotta vanhoja hinnastoja jotka ovat muuttuneet jo moneen kertaan. Tämä koskee Telia-liittymien ja tavallisten dna-liittymien hinnastoja.

    Tiedän, että ette vastaa hintoihin tulleista muutoksista, mutta olette silti velvoitettuja päivittämään hinnastonne kohtuullisessa ajassa. Monessa tapauksessa hinnat ovat nousseet ja tämä on ikävää asiakkaan kannalta. Ulkomaalaiset operaattorit ilmoittavat uudet hinnat verkko-operaattorillenne, mutta ikinä ne hinnat eivät pääty internettiin kuluttajan nähtäväksi.

    Toivon, että teette mahdollisimman nopeasti Internet sivuillenne päivityksen. Mikäli että omatoimisesti ryhdy toimiin, otan syyskuun alussa yhteyden oman kuntani kuluttajaneuvontaan. Käytän liittymääni paljon ulkomailla ja haluan saada ajantasaista tietoa.
     
  2. nalle Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/7/03
    Viestit:
    1404
    Tykkäykset:
    0
    Ovatko vanhat hinnat korkeampia vai matalampia kuin todelliset?

    Ajattelin vain, että jos joku kertoo hintojensa olevan korkeammat kuin ne oikeasti ovat ja mitä laskutetaan, niin se kait lasketaan vain onnettoman huonoksi markkinointi ja myyntityöksi. Vai pystyykö kuluttaja-asiamies puuttumaan tuohonkin.

    Tietysti kun ilmoitetut hinnat ovat matalammat kuin todelliset, niin hommahan on roger, elikkäs lakia rikotaan.
     
  3. masaco70

    Liittynyt:
    10/9/02
    Viestit:
    169
    Tykkäykset:
    0
    Todella aiheellinen valitus - hyvä! Uskomattoman leväperäistä toimintaa telialta ja dna:lta. Monissa muissa maissa esim. Saksassa ja Yhdysvalloissa moinen toiminta ei olisi mahdollista.
     
  4. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Hinnat ovat monen maan osalta muuttunut suuntaan tai toiseen.
     
  5. walta

    Liittynyt:
    26/5/03
    Viestit:
    59
    Tykkäykset:
    0
    Eikö sinulla ole mitään muuta tekemistä kuin tutkia dna:n nettisivuja ja tehdä valitusta valituksen perään. Tarkkaavaisuus on toki kiva piirre mutta toi sinun dna mollauksesi paistaa jo aika pahasti läpi.
     
  6. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Mutta kun virhe on nimenomaan dna:n sivuilla... Ei tästä voi valittaa soneralle. :(
     
  7. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Haluan huomauttaa, että olen dna jälleenmyyjä. En minä dna:sta mitään vikoja hae ja itselläni ei ole ollut edes suuria ongelmia kyseisen yrityksen kanssa (vain yksi laskutus sekoilu ja jonkin verran huonoa asiakaspalvelua).
    Oikeastikin matkustan usein ja haluan tietää todelliset hinnat.
     
  8. Safiiri

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    222
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia N9
    Laskutuksessa virheitä - soitonsiirroista lasku

    DNAn laskutuksessa tuntuu ongelmia riittävän kun lukee näitä kommentteja.

    Heidän uusi laskutusjärjestelmä muuten laskutti väärin soitonsiirrot lähipiiri palvelun numeroihin heinäkuussa 2003. Soitonsiirrothan ovat ilmaisia DNAn numeroihin, mutta jos DNA numero oli lähipiiri palveluun kytketty, niin siitä veloitettiin heinäkuun laskussa normaali puhelumaksu. Meidän liittymien välillä noita siirtoja on jatkuvasti sen verran paljon, että lasku parin liittymän osalta alkoi ihmettymään ja selvittelyn jälkeen tunnustivat virheen. Näiden liittymien kokonaislaskutus putosi yli 20% heinäkuun osalta.

    Eipä ole tiedotusta asiasta näkynyt eikä täälläkään asiaa ole kommentoitu. Lieko 300.000 asiakkaan soitonsiirtolaskujen tarkastaminen sellainen homma ettei sitä vapaaehtoisesti tehdä.
     
  9. Niko Maekinen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    278
    Tykkäykset:
    0
    Mielestäni ihan aiheellinen valitus..
    Kyllähän puheluhinnat pitää olla näkyvillä tai saatavilla.
    Mielestäni saatavilla ei ole sitä, että joudut soittamaan asiakaspalveluun ja saat suullisesti ajankohtaiset hinnat. Kyllä asiakkaan pitäisi saada mustaa valkoisella mahdollisten epäselvyyksien varalta. Esim. jos asiakas puhuu hoono soomi, eikä ymmärrä oikein asiakaspalvelijan puhetta. Tai kuulee hinnan väärin, asiakaspalvelija sanoo väärin tms.

    Niinhän se on myös myymälöissä, että jos myymälässä on dummy-versio puhelimesta näytillä, niin siinä pitää lukea hinta. Vaikka olisikin ikkunasomiste. Paitsi sitten ei tarvitse olla hintaa, jos laitetta ei myydä eli on puhtaasti somiste. Mutta jos tuotetta myydään vielä, niin hinta pitää näkyä. En nyt tarkkaan muista mihin tuo perustui.. Mutta sama pätee kaikkiin kauppoihin, jos tavaraa myydään kaupassa niin siinä pitää olla hinta, vaikka kyseessä olisi pahvinen paketti.
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jep pitää olla, toki sen saa halvemmalla myydä kuin mitä siinä lukee.
    Jos prosentti alennuksia niin lopullinen hinta pitää näkyä jne.

    Ravintoloilla jopa vähän enemmän, Hyvin kuvaava hinnasto pitää olla niin näkyvissä että siitä voi päätellä hintatason menemättä ravintolaan sisään, täydellinen se ei voi välttämättä olla koska tiettyjä alkoholijuomia ei saa mainostaa ulkopuolella, jolloin niiden hintojakaan ei voida myöskään kertoa.

    Bensan hinta pitää pystyä näkemään ilman että tarvitsee pihaanajaa.
     
  11. Orion

    Liittynyt:
    28/7/03
    Viestit:
    27
    Tykkäykset:
    0
    Ethän sinä juuri muutaa teekään, kuin etsit jotain vikoja DNA:sta tai sen palveluista tai kaikesta yleensäkin DNA:han liittyvästä. Jospa välillä käyytäisit aikaasi johonkin muuhunkin. Matkustatko todella niin usein, että tällainen vaikuttaa mielenrauhaasi (epäilen).
     
  12. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Hetkinen, missäs nyt mennään? Olen kritisoinut dna:n asiakaspalvelua ja laskutusta, koska olen nähnyt siihen syyn. En ole tällä foorumilla todellakaan ollut se henkilö joka ottaa osaa jokaikiseen dna:n haukkumisketjuun.

    Matkustelen oikeastikin usein (Ruotsi, Viro, Saksa, Kreikka), joten minulla on oikeus saada tietää tuoreemmat hinnastot kuin Dna Finlandin nettisivuilla on. En minä turhasta jaksa nipottaa, koska itse saan lukea asiakkaiden turhia nipotuksia.
     
  13. nalle Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/7/03
    Viestit:
    1404
    Tykkäykset:
    0
    Kyllähän tuo on ihan aiheellinen valitus, kun operaattori on kykenemätön pitämään hinnastojaan ajantasaisina.

    Mitä tulee Orionin kommenttiin, niin eikös tämä foorumi ole juuri sovelias siihen, että tuodaan esiin operaattoreiden heikkouksia ja vahvuuksia? Se että sinä tulkitset nipottamiseksi sen, että joku löytää jostain tietysti operaattorista herkemmin heikkouksia, tai kommentoi niistä herkemmin... no, sehän on sinun tulkintasi.

    Haluaisin vielä huomauttaa sellaisesta seikasta, että vaikka iso osa liittymämyyjistä (ja muistakin) kantaa jonkin värisiä taikalaseja, niin osa meistä osaa (tai ainakin yrittää) olla objektiivisa ja tuoda esiin heikkouksia myös "omasta" operaattorista.

    Tämä ei nyt sitten ollut tarkoitettu minkäänlaiseksi piikiksi kenellekään.
     
  14. koutsa

    Liittynyt:
    6/4/03
    Viestit:
    216
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy Note valkoinen
    <pohdinta> mitäpä jos kaikilla meillä, jotka dna:sta rutisevat, onkin aihetta siihen? mitäpä, jos ne ketä "dna-rutina" ärsyttää ovatkin dna:n fanaattisia kannattajia...? </pohdinta>

    nojuu, oikeesti... näissä asioissahan on epämääräisessä prosenttisuhteessa kyse faktoista vs. mielipideasioista. faktoista voi kiistellä, mielipideasioista ei. mielipideasioista tosin saa aikaan mehukkaimmat debatit x)

    mutta alunperin mistä oli kyse (eli adapterin kirjoitus ulkomaanhintojen päivityksestä), oli se mielestäni aivan aiheesta "rutistu".

    ihan vaan juolahtaa mieleen, että jos kerta "dna-rutina" on turhaa, miksei muista operaattoreista sitten rutista siinä mittakaavassa mitä tehdään dna:sta...?

    niinkun moni muukin on todennut, dna toimi (ainakin mulla) alkutaipaleellaan todella hyvin, mutta sitten homma jotenkin juuttui ja alkoi mättämään... tiedä sitten mistä johtui.

    ---off topic---

    tuosta rutinasta tuli vielä mieleen tuolla toisessa threadissa ollut asiallinen juttu ARPin ja NMT:n ajoista, silloin ei stressattu jos puhelut vähän suhis ja paukku =). mutta tässä niinkuin monessa muussakin asiassa, maailmanmeno kehittyy ja siinä mukana ihmisten vaatimukset. kun teknologia kehittyy, palvelut lisääntyvät -> vikojen ja toimimattomuuden mahdollisuus lisääntyy -> ihmiset valittavat. aivan luonnollinen jatkumo. suomessa tämä valitus ja rutina eli kauniimmin sanottuna ns. "kuluttajanoikeudet" =)))))))) ovat huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kun esimerkkivaltio USA:ssa. siellähän ei saa pistää edes kissaa mikroaaltouuniin.

    tässä sama kun esim. siinä, että vanhukset valittavat kuinka "nykyajan nuoret" tekevät sitä ja tätä ja ovat sellaisia ja tällaisia... jos todella äärimmäinen vertaus haluttais hakea, niin tottakai oli sota-aikana ihmisillä kurjempaa kun piti pommeja väistellä kun nyt vuonna 2003 Herra X:llä joka ei sitten millään saa sitä gprs:ää toimimaan kun pitäs sähköposti tarkistaa neljännen kerran tänään... ;)
     
  15. Orion

    Liittynyt:
    28/7/03
    Viestit:
    27
    Tykkäykset:
    0
    No se on hyvä, että joku jaksaa tutkia asioita perinpohjaisesti. Mutta kyllä sinun viesteistäsi paistaa aika usein läpi eräänlainen DNA vastaisuus tai ainakin se siltä tuntuu. Varmasti hinnastossa on ollut oikeasti virheitä tai vanhat hinnat, sitä en kiellä, mutta yhteyden ottaminen kuluttajaneuvontaan mielestäni liioittelua, ottaen huomioon asian vakavuuden...
    Enpä jaksa tästä tämän enempää jatkaa kinastelua. Menee jo pahasti aiheen viereen.
    Sehän on aina vaan parempi, että meillä kaikilla on eriäviä mielipiteitä niin keskustelu pysyy yllä :)
     
  16. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Tuostahan voi sitten taas olla montaakin mieltä mitä asialle pitäisi tehdä. Adapterin valitushan on täysin oikeaoppisesti lähtenyt matkaamaan kohti Teliaa ja dna:ta, ja kirjelmän tehosteena on ilmoitus, että ellei havaittuja epäkohtia korjata niin asia viedään järjestyksessään seuraavalle valitusasteelle. Mikä tuossa on väärin? Adapter toimii mallikkaasti.

    Asian vakavuutta ei varmaan jaksa sellainen pohtia joka ei ulkomailla käy; paljon sielä reissaavahan saattaa tässä rallissa köyhtyä satoja - jollei ihan tuhansia euroja. Kyllä se mulle ainakin olisi ihan "vakava juttu", Te rahamiehet sitten olette asia erikseen... :p
     
  17. walta

    Liittynyt:
    26/5/03
    Viestit:
    59
    Tykkäykset:
    0
    pisti silmään että kerroit olevasi jälleenmyyjä. jälleenmyyjillä on kyllä toisenlaiset työkalut käytössä kuin julkiset valitukset ja kuluttaja neuvojat. Kannataisiko ottaa yhteyttä myyjäntukeen ja jos se ei tehoa niin aluepäälliiköösi.Täälläpäin suomea ainakin epäkohdat hoidetaan näin eikä julkisilla valituksilla.
     
  18. joggey

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    447
    Tykkäykset:
    4
    Ihme kitinää. Onko asiakkaan tai jälleenmyyjän etu, jos operaattoria ei hotsita hoitaa asioitaan kunnolla? Vastaus sähköposteihin on jo selvä, ei viitsitä tehdä mitään.

    Itse valitin Telialle viime vuonna heidän veppisivuistaan, joilla oli monet hinnastot kahdessa paikassa ja toki eri hinnoilla. Eipä vastausta.

    Viime kesänä kysyin DNA:n aspasta, mitä maksaa soitonsiirto samalla kortilla olevasta Perusliittymästä dna Cityyn. Lankasiirron hinta. Väärin. Tarkistus LPOY:ltä, ilmainen on. Uusi yritys DNA:lta myöhemmin. Lankasiirron hinta. Ilmoitus LPOY:lle, jota asia kiinnosti sen verran, että laittoivat DNA:n korjaamaan tietonsa. Ilmeisesti riittävän suuri Finnet-leirin puhelinyhtiö saa jotain tapahtumaan, yksittäisen asiakkaan valitus on kuin pieru Saharassa.

    Jos hinnastot ovat noin (vrt Siffo) hinnastoja, pitäisi se selvästi mainita.
     
  19. Tinde

    Liittynyt:
    2/7/03
    Viestit:
    41
    Tykkäykset:
    0
    Dna:n nettisivuilta ulkomaanpuheluhinnoittelun kohdalta: "Näillä sivuilla olevat ulkomaisten operaattoreiden hinnat ovat ko. operaattorin ilmoittamia hintoja. DNA Finland Oy ei vastaa ulkomaalaisten operaattoreiden mahdollisista hinnanmuutoksista."
     
  20. nalle Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/7/03
    Viestit:
    1404
    Tykkäykset:
    0
    Tokihan siihen reagoidaan, kun omistajatahot ottavat yhteyttä... :)
    Ei taida tuo käsite "asiakaspalvelu" olla vieläkään iskostunut kaikkiin aspan työntekijöihin, kyllä sen verran kummallisiin tapauksiin törmää välillä. Pakko kyllä mainita heti perään, että osa siellä on kyllä tosi ystävällisiä ja auliitta auttamaan.
     

Jaa tämä viestiketju