1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

joystick kännyköissä

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja niskalaukaus, 4/9/02.

1. niskalaukaus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    laittakaa kokemuksia joystick-ohjaimista eri kännyköissä.

itse olen miettinyt että onko niissä yleensä upotettu se joikka niin että sen kärki on ikään kuin puhelimen sisässä. sillä jos ei ole, niin eikö se tikku katkea esim. jos puhelin on taskussa?

onko eri merkeillä eroa niissä tikuissa, kuten erilainen tuntuma ja toimintaperiaate?

kyselen koska en ole koskaan "tikkukännykkää" omistanut ja sellainen olisi tähtäimessä.

2. Guest Vieras

ainakin t68i:ssä oli ihan kohtalaisen hyvin suunniteltu joikkari. Nokia on epäonnistunut Täysin 7650:n joikkarissaan, sillä kun se on pyöreä niin itse EN ainakaan saanut kunnon optetta siitä, kun esim. t68i:n joikkarissa on tasainen pääty, niin siitä saa peukalolla hyvän otteen.(olikohan toi nyt varmasti sanottu tarpeeksi sekavasti). mutta ne joikkarit ei kummassakaan mallissa jää ulkopuolelle

3. Dundee

Tykkäykset:
    0
    Jaa mun mielestäni asia on juuri päinvastoin, eli 7650:ssa on hyvin suunniteltu joikkari joka on tarpeeksi jämäkkä eikä virhepainalluksia tule kun taas t68:ssa joikkari on liian löysä jonka takia tulee kokoajan virhepainalluksia ja muutenkin joikkari liikkuu liian helposti vaikka ei niin haluaisi. Ainoa miinus 7650:n joikkarissa on se että jos yrittää räveltää hikisellä sormella sitä niin tulee vähän ongelmia.. :)

4. Terro Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    88
    Itselläni taas on täysin päinvastaisia kokemuksia. T68i:n joustikkia pidän todella huonona, koska se on liian "lepsu". Virhepainalluksia sattuu runsaasti. 7650:n joustikki taas on jämäkkä ja kaikinpuolin hyvä.

Edit: Oho. Mitenkä sainkin kirjoitettua noin lähelle samanlaisen tarinan kuin edellinen :)

5. putijussi

Tykkäykset:
    0
    huumorimiehiä...

6. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Samoilla metreillä Dundeen ja Terron kanssa... Kyllä se 7650:n joikkari on se niistä kahdesta paremmin toimiva..

7. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Täytyy kyllä sanoa, että 7650:n joikkari yllätti mut täysin positiivisesti. On huomattava ero sen käytettävyydessä T68:iin.

8. Guest Vieras

se on geeneissä(missä geeneissä). itse olen sitä mieltä, että jokaisella on omat makunsa. "Makuasioista EI sovi kiistellä, sanoi mäyräkoira kun muniansa nuoli") ah ah ah

9. Canis lupus

Canis lupus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ei ole kokemusta T68i:stä
    Mutta kyllä 7650:n tuntuu toimivalta ratkaisulta.

Todella paljon olen rämpyttänyt.

10. zimon Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Mikä 7650:ssa puuttuu, paljonkin, mutta jos aiheessa pysytään niin 2) tuki näppäimistölle joystickilla ja vastaavasti 1) tuki joystickille näppäimistöllä.

1)
    ABC-napin takana voisi olla "Emuloi Joystickia"-komento, jonka saisi myös shortcuttina #-näppäimen takaa. 2,6,8,4 ja 5 emulisivat tuossa tilassa joystickia.

2)
    Näppäimistön kiinni ollessa pääsisi Symbian valikosta käynnistämään qwerty-ohjelman, joka mahdollistaisi näppäimistön käytön joystickilla. Leiketaulu tulisi luonnollisesti olla käytettävissä aina vasemman soft-keyn valikon kautta, ettei tarvitisi avata näppäimistöä ABC-nappulaa ja "Kopioi", "Liitä"-komentoja varten.

11. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Panasonic GD75:ssa joystick on ainakin hieman upotettu, että ei pelkoa hajoamisesta. Mitä vähän kokeillut puhelinta, niin en ihan hirveästi pitänyt systeemistä, jotenkin tavallinen Pansun pilot-nappi tuntuu mukavammalta. Joystick on epämukavan tuntuinen painella alaspäin eli hyväksyä valintoja. Varmaan ihan tottumiskysymys kuitenkin.

12. JS Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Käyttämieni puhelimien joystickit paremmuusjärjestyksessä:

1. Nokia 7650 2. Panasonic GD-75 3. Ericsson/SonyEricsson T68/t68i

T68:n joikasta en pidä yhtään, sen sijaan 7650:n joikka menee jo kiitettävän puolelle tuntumassaan. Pansun joikkassakaan ei ole mitään ihmeellistä valituksen aihetta, tosin itse tatti on ehkä hieman liian syvällä.

13. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    En pitänyt 7650:n joystickista. Jotenkin tahmea ja hidas käyttää.

Ainakin Panasonicin tikut tuntuneet selvästi paremmilta.

14. lemon Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse en oikein heti hoksannut koko joikkarin ideaa, mutta kivahan sillä on sitten pelata sitä matopeliä. Mielestäni tuo on suhteellisen turha apuväline normaaliin käyttöön, konsolit ovat sitten pelaamista varten. Mielenkiinnolla odota forcefeedbackjoikkarien ilmestymisen kännykkään, Nokia on kuitenkin ottanut jo pienen askeleen tähänkin suuntaan.

15. niskalaukaus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    kuinka niin ottanut askeleen siihen suuntaan?
    en ole kuullutkaan.
    kerro lisää!

16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Jos se tarkoittaa 3xxx sarjan koneita joihin saa pelikuoret ja joissa on vibratehosteet

17. lemon Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Aika lähelle osuit mitä tarkoitin.
    Tarkoitin tällä sitä että olen ymmärtänyt 33x0 puhelimissa tietyt pelit 'potkivat' vibralla takaisin pelin edetessä. Esimerkkinä jokin sukkalapeli. Kun vihollinen osuus koneeseesi tai lähistölle, vibra pörrää. Tiettävästi mitään erikoiskuoria tuohon ei välttämättä tarvita. Tuo tekee todella terveellistä akulle.

18. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    T68:ssa toimii hyvin. Ei ikinä mitään häikkää eikä esim. puhdistusta.

19. Doctor

Tykkäykset:
    0
    Häh...

T68i ja 7650 joikkarit ovat mielestäni kummatkin onnistuneita. Tottakai aina on parantamisenvaraa, mutta pääasiallisesti kummatkin toimivat loistavasti. 68 joikkari ehkä hiukan liian herkkä, mutta vastaavasti 7650 liian jäykkä. 7650 muoto saisi kyllä olla muuta kuin pyöreä.

Siis hyviä molemmat.

20. Minä hoidan oikein mielelläni kännykkäni käytön peukku yhden napin päällä. Valikoissa liikkuminen ja valitseminen muuttuvat täydellisen intuitiiviseksi ja kömpelö näppis ei ole kertaakaan käytön tiellä. Lisäksi näppärät graafiset käyttikset menevät vähän hukkaan ilman joikkaria. Mutta mikäs siinä. Jos nappien hakkaus miellyttää, niin siitä vaan.

Ja mitä tulee eri joikkareiden paremmuusjärjestykseen, niin minulle olisi ollut varmaankin suurin yksittäinen ongelma T68:n kanssa, sen oksettavan löysä joikkari. Vähän sama kuin kirjoittaisi näppiksellä, jonka napit eivät laita yhtään vastaan, vaan painuvat pelkällä sormien lepuutuksella pohjaan.

Jaa tämä viestiketju