1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Jos saat "virheellisen" laskun

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja arra, 24/3/04.

  1. arra

    Liittynyt:
    3/2/03
    Viestit:
    90
    Tykkäykset:
    0
    Forumilla näkyy (taas) olevan (tulikivenkatkuisia) keskusteluita joissa enemmän ja/tai vähemmän asiallisesti valitetaan virheellisistä laskutuksista ja siitä miten niiden oikaisut eivät ota onnistuakseen.
    Ymmärtääkseni ainakin osassa (myös) asiakas on toiminut selkeästi väärin.

    Koska en kuluttajaviraston, muuten sinänsä mainioilta, sivuilta löytänyt kunnon ohjetta, tässä oma käsitykseni miten virheellisen laskun saaneen on syytä toimia.
    Korjailkaa ja täydentäkää, olkaa hyvä.

    -mieti oletko unohtanut jonkin asian joka vaikuttaa laskuun
    (esim liittymä johon olet soitellut onkin eri operaattorilla kuin luulet, omaan liittymäsi tehty muutos onkin tapahtunut eri ajankohtana kuin ajattelit, kuukausimaksut ja puhelu jne. veloitukset yhdellä laskulla kohdistuvat usein eri ajanjaksoihin, ...)

    -tarkista dokumenteista muistikuvasi sopimusehdoista, hinnoista ja mahdollisesti asiaan vaikuttavista päivämääristä.

    -jos se on mahdollista, pyri ottamaan yhteys laskuttavan yrityksen laskutukseen, ei tavalliseen asiakaspalveluun.
    Yhteydenotossa voi käyttää sinulle helpointa tapaa tai tapaa jota laskuttaja suosittelee.

    -jos kyse on irtisanotusta palvelusta ja siitä silti tulleesta laskusta, käsittele irtisanomisen epäonnistuminen asiakaspalvelun kanssa ja lasku erikseeen laskutuksen kanssa. Kerro kuitenkin kummallekin asian toisesta "haarasta".

    -jos käytit jotain muuta yhteysmuotoa kuin puhelua (tai paikanpäällä käyntiä) eikä vastausta kuulu, ota välitön yhteys puhelimella (tai käymällä paikanpäällä).

    -jos asiakaspalvelu tai laskutuksen palveluhenkilökunta ei saa asiaa selväksi, ota yhteys ylemmäs laskuttajan organisatiossa.

    -jos asia ei selviä, "riitauta" lasku kohtuullisessa ajassa (1-2vko siitä kun sait laskun). Tee tämä niin että pystyt sen todistamaan. "Riitautus" on vapaamuotoinen ilmoitus jossa ilmoittaa, vähintään suppeasti perustellen, että pitää laskua virheellisenä.
    Mielestäni jos laskuttaja ilmoittaa sähköpostiyhteyden asiakaspalveluun tai laskutukseen, voi käyttää myös sähköpostia. Silloin se kannattaa lähettää samalla cc:nä itselle, esim. johonkin webmailiin (johon sen voi jättää siksi aikaa kun asia on "auki").

    -jos asia ei selviä yrityksen kanssa, ota yhteys kuluttajaviranomaisiin, he neuvovat asiassa eteenpäin

    -jos et nimenomaisesti ole laskuttajan kanssa muuta sopinut, maksa joka tapauksessa laskusta, viimeistään eräpäivänä, "riidaton osuus" eli se summa joka mielestäsi olisi pitänyt laskuttaa.

    -jos olet riitauttannut laskun ja maksanut riidattoman osan, ja silti asian ollessa kesken tulee perintätoimia, ilmoita perintää yrittävälle että kyse on riidanalaisesta saatavasta jota ei saa periä. Ilmoita alkuperäiselle laskuttajalle että tulet vaatimaan korvauksia perinnän aiheuttamista kuluista.

    -Pidä kirjaa tapahtumista, yhteyshenkilöistä ja ajankohdista prosessin aikana. Valitettavasti joskus saattaa myös auttaa jos varmistat että toinen osapuoli tietää että sinulla on siihenastiset tapahtumat tarkasti tiedossasi.


    Edit: Periaatteessa yleistietoa, mutta liimataan pyynnöstä ylös t:Jussi
     
  2. alex

    Liittynyt:
    13/11/03
    Viestit:
    7
    Tykkäykset:
    0
    Pistäkää moderaattorit liimalla kiinni!

    -alex-
     
  3. Axe

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    189
    Tykkäykset:
    0
    Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä operaattoriin jos epäilee tulleensa "ylilaskutetuksi".
    Minulta dna laskutti lähipiirin kytkennän väärin, tiedustelin asiaa ja dna korvasi minulle koituneen vaivan 20e tavaralahjalla. Dna:lle täydet pisteet tästä.
     
  4. TqB5MI6A

    Liittynyt:
    31/12/02
    Viestit:
    89
    Tykkäykset:
    1
    Selkeää.

    Liitän tähän yhden m.operaattorin toimitusehdoista pätkän. Tällä on merkitystä siksi, että silloin tällöin ko. operaattori on ottanut varaslähdön- eli perusmaksun laskutuskausi alkaa viikkoa ennen liittymän avautumista.

    Huomatkaa kohta: "ACN ei sulje liittymää valituksen tutkimisen aikana, jos riidaton osa laskusta suoritetaan asianmukaisesti."

    Turha melskata, kun asia selvenee oikein toimimalla- yleensä se oikein toimintatapa on maksaa lasku, ja ottaa heti yhteyttä asiakaspalveluun- tai, tässä tapauksessa, maksaa laskun riidaton osuus, kuten toimitusehdot sanovat, ja ottaa asiakaspalveluun yhteyttä.

    (En malta olla sanomatta, että tässäkin asiassa suomalaisilla näkyy se herran pelko, että yritys on joku mahtava taho, joka jyrää pienen ihmisen yli, ja siihen on nöyrryttävä:)

    8<---8<---8<---8<---8<---8<---8<---
    1. Jos asiakkaalla on huomautuksia laskuun liittyen, voi hän ottaa yhteyttä ACN:ään soittamalla laskussa olevaan asiakaspalvelunumeroon.
    2. ACN korjaa laskussa olevan selvän virheen välittömästi ja hyvittää sen asiakkaalle.
    3. Jos lasku on asiakkaan mielestä virheellinen, tulee asiakkaan tehdä laskusta kirjallinen, vapaamuotoinen valitus. Valituksesta on kuitenkin käytävä ilmi miksi asiakas katsoo laskun olevan virheellinen. ACN tarkistaa laskutuksen oikeellisuuden ja tarvittaessa suorittaa teknisen
    tutkimuksen. Tutkimuksen tuloksesta ilmoitetaan asiakkaalle hänen toivomuksensa mukaisesti joko suullisesti tai kirjallisesti. ACN ei sulje liittymää valituksen tutkimisen aikana, jos riidaton osa laskusta suoritetaan asianmukaisesti.
     
  5. pirre2004

    Liittynyt:
    15/3/04
    Viestit:
    2
    Tykkäykset:
    0
    Ihan kiva viesti sulla, mutta valitettavasti ei ohjeet tunnu toimivan acn:päässä..

    1. Jos asiakkaalla on huomautuksia laskuun liittyen, voi hän ottaa yhteyttä ACN:ään soittamalla laskussa olevaan asiakaspalvelunumeroon.

    joopeli, joo..soitettu on 5! kertaa, joka kerta sanotaan toimintaohjeet erilailla.Koskahan siellä osataan päättää mitä pitäisi tehdä.
    Huvittavinta on että ensin sanottiin ettei laskua tarvitse maksaa kun rahoja ei palauteta(liittymä irtisanottu)mistähän syystä..
    Sitten viikon päästä se taas käskettiin maksaa..

    2. ACN korjaa laskussa olevan selvän virheen välittömästi ja hyvittää sen asiakkaalle.

    Vai välittömästi..
    Lasku tuli 16.3 jolloin SAMANA päivänä tehtiin KIRJALLINEN reklamaatio,
    pyysin puheluerittelyn ja uuden KORJATUN laskun , ei edelleenkään yhtään mitään..

    Valitettavasti uskoni mokomaa puhelinoperaattoria kohtaan on lopullisesti mennyt.
    Ai niin..puheluitani ei koneilta löytynyt, mutta kumma kyllä kaverin jolla sama tilanne näkyi, silti kaverinkan laskua ei ole korjattu..

    Ja reklamaatio koskee näitä maankuuluja "ilmaispuheluita"..

    No, kiitokset tässä yhteydessä Saunalahden puheluerittelylle netissä.
    Olo on paljon turvallisempi kun koneella näkyy selkeästi missä mennään.
     
  6. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Re: Selkeää.

    Sama on kaikilla puhelinoperaattoreilla, tuosta on joku pykäläkin olemassa että vain riidaton osuus pitää maksaa.
     
  7. abcdef

    Liittynyt:
    24/4/04
    Viestit:
    1
    Tykkäykset:
    0
    Laskutus

    DNA: n laskuissa oli jotka tuli parin päivän sisällä, eka laskussa oli pari ylimääräistä logo tilausta samoin seuraavassa. Vaikka en olut tilannut sellaisia. Vastaus oli että parilla kymmenellä eurolla saat laskuerittelyn.
    Tähän loppu DNA:n asiakkuus.
     
  8. petri.k

    Liittynyt:
    31/3/04
    Viestit:
    283
    Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    iPhone 6 + Nokia E72 + Lumia 630
    Tuli sitten muutettua DNA Vakio Vakio M:ksi 2.4.2004, ja nyt tuli lasku.

    Tänään tulleella laskulla on laskutettu kuukausimaksu Vakiosta 1.4-2.4, puheluita 13.3-12.4(Laskutuskauteni).
    Seuraavana näkyy Vakio M kuukausimaksu 2.4-30.4 ja puhelut 2.4-12.4.

    Tämän perusteella maksan siis jokaisesta puhelusta ja tekstarista Vakion mukaan ja 2.4-12.4 väliseltä ajalta lisäksi Vakio M:n hintojen mukaan.

    Täytyypä huomenissa soitella laskutukseen ja pyytää lähettämään oikean laskun oikeilla päivämäärillä ja summilla, ei tämmöinen peli jumalauta vetele..
     
  9. lada-v8 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    27/1/03
    Viestit:
    1107
    Tykkäykset:
    0
    Syksyllä kun pääsin vihdoin eroon dnasta, en ole sen koommin sen perään haikaillut...
     
  10. mikachu

    Liittynyt:
    11/5/04
    Viestit:
    1
    Tykkäykset:
    0
    http://korpimetsa.nysv.org/mikachu/dnahuijaa1.jpg

    Tällainen löytyi lehdestä. Itse olen ollut kyseisissä ongelmissa kaiken aikani dna:n asiakkaana. Laskutushan tunnetusti on ongelmainen, mutta kuinka pahasti? Joskus tuntuu että pelkät "piikkaukset" tai "hälärit" laskutettaisiin, kun teen niitä sovituista syistä usein.

    Soitin asiakaspalveluun varmistaakseni, ettei minulla ole maksamattomia laskuja. Oli yksi sadan euron lasku, josta yllätyin, tietäen kuitenkin kykeneväni maksamaan sen. Seuraavana päivänä varmistin uudestaan tiedon, ja nyt siellä oli vanhempi lasku, arvoltaan noin sata euroa, maksamaton. Eli yhteensä kaksisataa.Näistä pelästyneenä ja tyrmistyneenä jätin puhelimenkäytön kuukauden ajaksi todella vähälle, ja siltä kuulta tuli myös noin sadan euron lasku.

    Yritän ymmärtää. Aloitanko antimainoskampanjan?

    Kuluttajalle tuo on paha sikäli, kun operaattori on ainoa jolta puheluerittelyt löytyvät ja hehän voivat tehdä niille mitä vain, vahingossa tai tahallakin. Tämän vuoksi olisi kai käytännöllistä jos olisi jokin kolmas luotettava osapuoli joka tarkkailisi jokaisen operaattorin puheluita ja antaisi luvut sitten operaattorille, joiden perusteella laskutettaisiin. Taholta voisi myös tarkistaa jos on virheitä. Jotenkin vaan huolestuttaa tilanne.
     
  11. Xaeron

    Xaeron Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2505
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Ikävä tilanne kyllä. Mitenköhän oikeasti asiakkaan asema on, jos operaattori valehtelee/väärentää puhelutietoja/laskua ja laskuttaa väärin.
    Mattimeikäläisestä tuntuisi, että asiakas on aika heikoilla..

    DNA syvään saveen :(
     
  12. mammammaa

    Liittynyt:
    31/5/04
    Viestit:
    141
    Tykkäykset:
    0
    Jep, kovin ovat mahtipontisen oloisia nuo operaattorit eivätkä juuri selittele tekemisiään. Eikä auta soitella perintätoimistollekaan. Ne tekevät juuri niinkuin toimeksiantaja määrää vaikka lasku olisi kuinka riitautettu tahansa. Nimim. Kokemusta on!
     
  13. nalle Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/7/03
    Viestit:
    1404
    Tykkäykset:
    0
    Re: Laskutus

    Vähän vanha jo mutta kommentoidaan kuitenkin:

    Tuon maksunhan saa takaisin, jos laskulla on ollut jotain häikkää ja se erittelystä selviää.
     
  14. mammammaa

    Liittynyt:
    31/5/04
    Viestit:
    141
    Tykkäykset:
    0
    Vaan kertokaapa mitä sitten, jos operaattori ei myönnä virhettä?
     
  15. Ihokas

    Liittynyt:
    27/4/03
    Viestit:
    172
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Elisa
    kolmannen osapuolen laskuri joka pistäisi kaikki puhelut/tekstarit puolueettomasti ylös, voisi olla aika kova sana.

    itse kyllä toistaiseksi luotan siihen mistä operaattori minua laskuttaa.
     
  16. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    Jos omasta mielestään asiasta varma ja häiritsee riittävän paljon, niin vaihtoon?

    Ja sen maksaa kuka?
     
  17. Ihokas

    Liittynyt:
    27/4/03
    Viestit:
    172
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Elisa
    vaikka suomen valtio. ;)


    voihan sen vaihtoehtoisesti laittaa asiakkaan itsensä maksettavaksi,
    jos sellaisen lisäpalvelun haluaa.


    toinen vaihtoehto että operaattori jolla on ollut "tarpeeksi"
    epäselviä tapauksia laskutuksessa, laitetaan vähäksi aikaa
    "jäähylle" esim. eivät saa hankkia uusia asiakkaita tms.
     
  18. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    Mieleen tulee yllättäen 2 kpl Suomessa toimivia operaattoreita, joilla ei olisi tuossa tapauksessa tullut pitkiin aikoihin yhtään uutta asiakasta.

    Vinkki: Molempien nimissä on vain kolme kirjainta;)
     
  19. mammammaa

    Liittynyt:
    31/5/04
    Viestit:
    141
    Tykkäykset:
    0
    Joops, joissakin Euroopan maissa on tuo ilmainen puheluerittely paperilla(kin). Vois olla hyvä Suomessakin. Siitä kuulemma joutuu maksamaan jos lasku onkin ollut aiheellinen.
     
  20. Ihokas

    Liittynyt:
    27/4/03
    Viestit:
    172
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Elisa
    toinen on tiedossa, mutta toinen ei tule kyllä heti mieleen.

    saunalahdessa on kymmenen kirjainta. :D
     

Jaa tämä viestiketju