1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Jolla puhelimen ostaminen

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja TareJR, 14/5/14.

1. TareJR

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S2 GT-I9100
    Kannataako jolla puhelin ostaa?

Kertokaa mielipiteitä ja kokemuksia.

Itse olen ajatellut ostaa jolla puhelimen, mitä mieltä olette?

Olen lukenut muutamia foorumeita niin haukuvat vaan puhelinta.

2. jviirret Vieras

Itse tekisin niin kuin itse ajattelen tekeväni.

3. TareJR

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Totta, mitkä teijän mielipiteet ollu kännykään, onko siin jo tullut kello ja herätys kello esiasennettu vai ei?

Eli onko hyvä kädessä, onko helposaada android soveluksia puhelimeen, onko muuten minkälainen käytää?

Viimeksi muokattu: 14/5/14
  4. HeikkiSa

HeikkiSa

Tykkäykset:
    2
    Jolla on ensimmäisellä käynnistyskerralla sovelluksista tyhjä laite, mutta siihen on mahdollista ladata esim. kello/herätyskello, Jollan omasta storesta. Android-sovelluksiakin laitteeseen saa asennettua, jos niitä välttämättä tarvitsee. Aika paljonhan tästä laitteesta on täälläkin jo keskustelua, josta saa jonkunlaisen käsityksen (suodattamalla osan lukemastaan) siitä, mitä on hankkimassa. Itse olen käyttänyt Jollaani ykköspuhelimena heti, kun sen käsiini sain joulukuun 18. päivä, enkä ole osannut kaivata mitään ominaisuuksia tähän. Alussa oli akun kulumisen kanssa ongelmia, mutta nekin on hävinneet päivityksien myötä.

Jos minun mielipidettä joku kysyisi, kannattaako Jolla ostaa, voisin suositella sitä.

5. TareJR

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Asia selvä, ostaako kertoa mitään käyttöliitymästä, onko jotenkin erilaisempi kun esim androidis tai windows?

6. jjs

Tykkäykset:
    22
    Puhelinmalli:
    Honor 7
    Täysin erilainen. Kannattaa katsoa vaikka YouTubesta muutama video niin saa joitain käsitystä.

jviirret tykkää tästä.
  7. Delli

Delli Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    348
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S, 16GB
    Kannattaa miettiä itselle tärkeät sovellukset ja katsoa/kysellä mitä niistä saa natiivisovelluksina ja mitä ei. Jos ei ole natiivisovellusta niin sitten Googlella tai täältä kyselemällä koettaa saada selville miten ne tärkeät Android-sovellukset toimivat. Jos päätät hankkia Jollan niin osta käytetty (hintaa niillä on ollut siinä 200€ tai hieman yli) ja testaa soveltuuko se omiin tarpeisiin.

8. Papru

Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z1
    Jollan ex-omistajana voin suositella, että osta käytettynä. Itse en kyllä maksais täyttä hintaa enää Jollasta. Loistava puhelin käyttöliittymältään, mutta hieman vielä vaiheessa. Toivottavasti sieltä joskus tulee paremmalla raudalla oleva puhelin ja hieman hiotumpi kokonaisuus.

cinse, Delli, Tune ja 1 muu henkilö tykkää tästä.
  9. gkaane

Tykkäykset:
    0
    Jos hakee laitetta joka heti käyttövalmis niin Jolla ei sovellu, mutta jos on intoa ja pioneerihenkeä niin Jolla on hyvä peli, voi itse muokata jos Linux kokemusta tai intoa, kaikki Android sovellukset toimineet joita olen kokeillut, eikä ole ollut mitään ongelmia, vähän ennen viime joulua laitoin päälle, ei ole sammuillut kun päivittäessä mutta valmis se ei ole, uusia päivityksiä kyllä tarvitaan ja luvassa niitä onkin

10. Infra

Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

Tykkäykset:
    6570
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    En suosittele, ja jos päätät niin hanki käytetty, niitä kun saa 200€:lla

11. Teophne

Tykkäykset:
    5
    Puhelinmalli:
    iPhone 4 (Note 2)
    Kuinkas paljon tässä on Linux-pohjaista säätövaraa? Itseä ei vanha Jolla kiinnosta mut linukkapohja on aina plussaa. Jos sieltä se uusi malli olis tulossa, niin kyllä vois kiinnostaa, varsinkin tuo Googlen Play Store yhteensopivuus.

12. Infra

Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

Tykkäykset:
    6570
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Uutta mallia saat odottaa noin vuoden vielä vähintään, ellei kerkiä rahat jo firmalta loppumaan siihen mennessä.

Tune tykkää tästä.
  13. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4672
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Jonkinmoisena puhelinfriikkinä minuakin voidaan pitää mutta Jollan kiersin kaukaa vaikka houkuttikin se, että "kaiken" saa asentaa itse. Puhelin jossa ei esim. herätyskelloa ole valmiiksi asennettu herättää kysymyksiä et jaksanko sittenkää soheltaa tarpeeksi sovellusten kanssa ja latailla niitä. Toiseksi herää kysymys aina ladattavien sovellusten kanssa, onko ne sittenkään 100 % toimivia.

Jollaa tosiaan mietin kun tuli. Maltoin mieleni. Käyttökokemusketjun perusteella en kadu etten moista vekotinta ostanut.

amu and Tune like this.
  14. tmr97 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    66
    Siis idea on, että käyttöönotossa valitaan mitkä softat haluaa. Taitaa olla vastaveto sille, että monet, mm samsung, laittavat paljon omia softia mukaan. Mullakin on SGS4A:ssa mm kaksi tekstiviestisoftaa vakiona. Jollan systeemi on tuoltaosin hyvä, esim android-yhteensopivuuden voi jättää laittamatta. Suurin puute Jollassa on navigointisoftan puuttuminen. Nokian kartat on, mutta Drive-sovellusta vastaava puuttuu.

Myyntihinta on nykytilanteessa korkea, hinta on pudonnut puolessa vuodessa vain kympin. Ei oikein vastaa markkinatilannetta, nythän jopa kiinteää hintaa pitävän Applen iPhoneja saa alennuksella, mm Gigantista lukitsematon 4S 279€, kun ovh on 399€.

Toinen mahdollinen ongelma on jolla-kaupan maksullisten sovellusten tuen puute. Eli aika moni N9:n kaupallinen softa puuttuu jo siitä syystä, ettei kauppa tue maksullisuutta millään muotoa (ostohinta tai mainokset). Itse pidän Jollasta ja käytän päivittäin työpuhelimena (mm. Exchange). Erityisesti viestien kirjoittaminen sujuu kivasti. Minulla on kuitenkin myös toinen jatkuvasti mukana kulkeva omalla liittymällä oleva puhelin (SGS4A), jossa sitten on mm tuo Jollasta puuttuva navigointi.

15. gkaane

Tykkäykset:
    0
    Onnekseni tuli ostettua ennakkotilauksena, kun noita käyttäjien tekstejä lukee tuntuu että niillä on eri laite. Kaikki on itsellä toiminut, playkaupasta ostetut sekä ilmaiset, hyvin toimivia navigointejakin useampia, myös maastokartat. Ja juuri se ettei ole niitä valmiiksi asennettuja on itselleni plussaa. Täydellinen ei kuitenkaan ole jo täytyy toivoa ettei Jollalta rahat lopu jotta noita päivityksiä edelleen tulisi. En koskaan kuitenkaan suosittele itse käyttämiä laitteita, kokemuksia kyllä kerron.

16. GeeEsEm

GeeEsEm Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    41
    Puhelinmalli:
    Jolla
    Itse ostin Jollan Narinkkatorin launchista, ja silloin tuli sellainen fiilis että kaikki nuo perus-sovellukset oli laitettu erikseen ladattavaksi siksi että muuten kauppa olisi tuolloin ollut käytännössä tyhjä, muutamaa kolmannen osapuolen sovellusta lukuunottamatta. Nyt tilanne on hieman parantunut vaikka tosiaan maksulliset softat toki puuttuu.

Jolla paranee koko ajan, ja tykkään käyttää sitä, liukueleet ovat mahtavia. Raudan puolesta näyttö saisi olla tarkempi, ja luettavampi auringonvalossa.

Vaikea sanoa onko 399€ oikea hinta tuosta puhelimesta, esim. kakkosluurini Sony Xperia Z1 on toki kuin toiselta planeetalta raudan puolesta suhteutettuna per euro.. Mutta Android on kuitenkin jotenkin niin tylsä Sailfishiin verrattuna, vaikka se onkin tällä hetkellä vielä paljon valmiimpi ja kattavampi käyttis.

En ole katunut Jollan ostoa enkä ole ajatellut siitä luopua, on se jotain.. ainutlaatuista. Mutta minulta liikenee myös paljon sympatiaa itse Jollan yritystä kohtaan, eli lienen "hivenen" puolueellinen.

17. gkaane

Tykkäykset:
    0
    Mitä tarkoittaa "maksulliset softat puuttuu", itse olen ostanut muutaman sovelluksen kun vastaavia ilmaisia ei ole ollut saatavilla. Onko sillä joku muu kuin korkeintaan periaatteellinen merkitys voiko ne ostaa Jollalta vai jostain muualta?

18. jjs

Tykkäykset:
    22
    Puhelinmalli:
    Honor 7
    Jollain kaupassa on vain ilmaisia ohjelmia. Ei sieltä et voi ostaa mitään, et Jollalta, etkä keneltäkään muiltakaan.

19. gkaane

Tykkäykset:
    0
    Mutta Jollaan voi ostaa ohjelmia muualta kuin Jolla kaupasta, itselläni on useampi ostettu ohjelma Jollassa

20. Delli

Delli Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    348
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S, 16GB
    Kannattaisi varmaan kertoa niitä paikkoja muillekin.

Jaa tämä viestiketju