1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Jättiongelma 9500 aikojen kanssa - onko ratkaisua?

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja heinola, 29/5/05.

1. heinola

Tykkäykset:
    0
    Törmäsin tässä 9500:ssa ärsyttävään ongelmaan, jollaista minulla ei ollut 9210:ssa.

Kun siirryn maasta ja aika-alueesta toiseen ja vaihdan puhelimelle oleskelukaupungiksi tämän uuden kaupungin, vaihtuu paitsi laitteen aika, myös kalenterimerkintöjen ajat uuden time zonen mukaisiksi.

Tässä esimerkki ongelmasta jonka kanssa tappelen viikoittain:

• Asun Düsseldorfissa, Saksassa (puhelimeni kotikaupunki). Aika on tunnin Suomesta jäljessä.
      Sovin palaverin Helsinkiin klo 9-16 (tietysti Suomen aikaa).
      Merkkaan sen 9500:n kalenteriin, kirjoitan sen toki kalenteriini Suomen ajassa eli "9.00-16.00 "
      Saavun Suomeen, vaihdan lentokentällä vierailukaupungin Helsingiksi.
      Kas perhana, puhelin vaihtaa paitsi laitteen ajan, myös kalenterimerkintäni! Uusi palaveriaikani on nyt klo 10.00-17.00.

Puhelimeni aikoja seuraamalla olisin Suomessa ollessani kaikesta tunnin myöhässä.

Sama typerä toiminto on muuten MS Outlookissa, eikä siinä ole mitään järkeä. Tiimimme jäseniä on kolmella eri time zonella, ja kaikkiin kalenterikutsuihin on erikseen tekstinä mainittava että tapaamme Helsingissä klo 9-16 EET.

Osaako joku selittää mikä tässä on taustalla? Miksei näitä aika-juttuja voida rakentaa niin että ne joustavat maasta toiseen?

Itse keksimäni ainoa ratkaisu on, että merkitsen kaikki muilla time zoneilla tapahtuvat merkinnät niin että en käytä aikoja vaan kirjoitan ne tekstinä tapahtuman nimiriville.

Kadun jo vahvasti koko vehkeen hommaamista, ehkä järkevintä olisi palata käyttämään vanhaa versiota.

2. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Nämä viestit kannattaisi laittaa tuonne Nokia 9500 käyttökokemukset ketjun jatkoksi eikä perustaa ainaa omaa aihetta jokaista kysymystä/tiedustelua varten.

Ja yksinkertaisin ratkaisuhan on olla muuttamatta noita kellon asetuksia. Commusi kello on tietenkin tunnin jäljessä, mutta toimiipahan kalenteri edes jotenkin. Näin ainakin maalaisjärjellä. Selvä mokahan tuo suunnittelussa on, mutta minkäs teet, ihmisiä ne insinööritkin on.

3. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ei toi ole moka vaan ominaisuus. Jos jonkin asian pitää tapahtua jollain tietyllä kellonlyömällä, niin puhelin pitää siitä kanssa huolen oli silloinen aikavyöhyke mikä tahansa. Puhelin tallentaa kalenterimerkinnät aina käytössä olevassa aikavyöhykkeessä. Käytettävyyttä sattaisi hivenen heikentää, jos aina pitäisi jokaiselle uudelle kalenterimerkinnälle asettaa myös aikavyöhyke. Lisäksi tulisi ongelmat myös synkkauksessa PC:n kalenterin kanssa.

4. PPS

Tykkäykset:
    0
    Siis noinhan tuon pitääkin toimia. Itse kun sovin palaverin ja teen varauksen toisen kalenteriin toiselle time-zonelle, niin se tulee molemmilla automaattisesti oikein. Esim. sovin tapaamisen Pariisiin kello 9-13, laitan itselläni PC:n kalenteri ohjelmaan 8-12 ja kun tuo viesti menee toiseen päähän on se siellä automaattisesti 9-13. Tämä helpottaa aivan älyttömästi, kun aikaerot ovat suurempia kuin +- 1 tunti. Sitten kun synkronoin palaverit puhelimeen ovat ne paikan päällä aina oikeassa ajassa, olen sitten itse missä päin maailmaa tahansa. Merkitsen itse kaikki palaverit sen hetkisen paikan mukaan suhteutettuna, niin ne ovat aina oikein.

Heinolan kannattaisi vaihtaa merkitsemis tapaa, jos kerran on yleensä Saksassa, eli merkitä palverit Saksan aikaan. Tämä on ensiarvoisen tärkeää varsinkin jos puhe/videoneuvotteluja, ei tarvitse kokoajan laskea mitä kello missäkin päin maailmaa on katsoessaan kalenteriaan. Tässä on se pointti että pitää ulkomailla unohtaa tuo Suomen aika ja toimia paikallisessa ajassa, ei Suomi valitettavasti ole maailman napa ;)

5. Tero Viitanen

Tykkäykset:
    0
    Niin, no helpoimmalla pääset kun muutat vain kellon vastaamaan oikeaa aikavyöhykettä, etkä koske muihin määrityksiin ollenkaan. Tällöin kalenteri säilyttää alkuperäiset ajat ja hälytykset, koska vyöhyketä ei ole muutettu.

Jaa tämä viestiketju