1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

DNA Jättilasku datasiirrosta ulkomailla (oli DNA:n jättilaskutus)

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja arteki-1, 8/8/08.

  1. arteki-1

    Liittynyt:
    8/8/08
    Viestit:
    1
    Tykkäykset:
    0
    Apua, olen saannut 9.000 euron jättilasku DNA:lta kun käytin matkanettiä ruotsissa ja norjassa. Löytyykö täältä joku muu uhri.
     
  2. Kreivi S

    Kreivi S Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/6/04
    Viestit:
    9003
    Tykkäykset:
    60
    Se ei varmaan auta. DNA:han yhteydenottaminen voisi auttaa.
     
  3. mabo

    Liittynyt:
    25/11/07
    Viestit:
    279
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    E51 / Elisa
    Et lainkaan seuraa uutisia, yms.? Tämänhän pitäisi olla tiedossa jo jokaisen suomalaisen keräkaalissa... Omaa tyhmyyttä olla lukematta tietoja liittymästä ja sopimuksesta. Onneksesi sait vain 9k:n laskun, onhan noita nähty jopa 25k:n lasku.

    Apua muuten et saa tuohon mistään muualta kuin pankin lainatiskiltä...
     
  4. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Höpö höpö. Yhteyttä sinne dna:lle ja pyydät sovittelemaan laskua. Vain idiootti maksaa tuon suoraan pois.

    Ehkä tuolta operaattorit-osiosta saattaisi löytyä parempia apuja.
     
  5. Kreivi S

    Kreivi S Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/6/04
    Viestit:
    9003
    Tykkäykset:
    60
    Näyttäisi maksavan noin kahdeksan euroa megalta tuo surffailu, että saa siinä toista gigaa siirtää tavaraa joka tapauksessa.
     
  6. mabo

    Liittynyt:
    25/11/07
    Viestit:
    279
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    E51 / Elisa
    Vain idiootti käyttää "matkanettiä" ulkomailla lukematta sopimusta.

    Ymmärsin kuitenkin, että ko. henkilö on jo ollut yhteydessä palveluntarjoajaan, ennenkuin alkaa täällä itkemään... Maalaisjärkeä mukaan kaikille.
     
  7. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Miksi, onko idiotismia käyttää internettiä ulkomailla? Vain idiootti suostuu maksamaan näitä riistolaskuja kun EU-viranomaisetkin ovat jo vaatimassa kovaan ääneen alennuksia taksoihin.
    Mistähän sinä sellaisen ymmärsit? Kun ei ainakaan ketjun aloittaja niin sano. :p
     
  8. mabo

    Liittynyt:
    25/11/07
    Viestit:
    279
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    E51 / Elisa
    Se nyt ei hetkauta vielä mitään jos he ovat vaatimassa, eri asia kun ovat tehneet päätöksen.

    Pidin yllä uskoa ihmisiin, ettei kaikki tulisi ensimmäisenä - soittamatta palveluntarjoajalle - itkemään näistä laskuista MPF:ään.
     
  9. Kreivi S

    Kreivi S Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/6/04
    Viestit:
    9003
    Tykkäykset:
    60
    Kohtuullistamiset ovat olleet operaattoreiden hyvää tahtoa, mutta laskuina ne ovat täysin lainvoimaisia.
     
  10. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Mitä vittua se dna on keksinyt, sopimuksen lukeminenko tuon laskutuksen ehkäisee? Ompa edistyksellistä. Haloo pahvi, sama taksa siitä haluttaisiin pyytää huolimatta siitä onko hinnat tiedossa vai ei.
    Väärä väittämä; vasta uutisoitiin että juurikin tämän suurennuslasin allaolon vuoksi operaattorit lähes järjestään huojentavat näitä jättilaskuja jotka ovat aiheutuneet siitä että esim. kiinteähintaiset nettikäytössä olevat liittymät tuottavatkin yllätyslaskun ulkomailla - tai pelkkä roaming-hinnoittelu poikkeaa kotimaisesta hinnoittelusta niin paljon että lasku on kohtuuton vaikka mitään kiinteähintaistakaan datapalvelua ei olisi kotimaan datasiirtoa varten hankittu.

    Ei kannata ehkä tehdä itsestään enempää naurunalaista, tiedän 100% varmasti mistä puhun.

    Kehitys on sitä että ihmiset eivät enää suostu näihin aivan älyttömiin roaming-hintoihin ja ennen pitkää mobiili nettiyhteys on käytettävissä ulkomaillakin kiinteään hintaan. Tai no, voidaanhan tässä toki todeta että onhan se operaattorin osakkeenomistajienkin syötävä ja jatketaan valittamatta vanhaan malliin. ;)
    Aha, tervetuloa sitten oikeaan maailmaan.
     
  11. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Ei välttämättä, sillä kiinteähintaisia datapaketteja myytäessä roaming-hinnoittelu ei välttämättä ole ollut esillä riittävällä tavalla tai datasiirron kiinteän hinnoittelun koskeminen vain kotimaan liikennettä ei välttämättä ole tuotu riittävällä tavalla esille. Jos käyttäjä on "hyvässä uskossa" käyttänyt datapalveluita ulkomailla, voidaan kuluttajalainsäädännön perusteella hyvinkin kyseenalaistaa laskun lainvoimaisuus.

    Mutta operaattori useimmiten suostuu kohtuullistamiseen toki ihan omasta tahdostaankin, kuten sanoit.
     
  12. tahratonteraes

    tahratonteraes

    Liittynyt:
    22/2/08
    Viestit:
    665
    Tykkäykset:
    0
  13. mabo

    Liittynyt:
    25/11/07
    Viestit:
    279
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    E51 / Elisa
    Tiedät hyvin mitä tarkoitin; lukemalla paperit, tietää käyttäjä hinnoittelun. Joten jos olen pahvi, niin minkä se sinusta tekee..?

    Voit toistaa samaa asiaa vaikka vuoden...

    Mitäs sitten jos joku saa hyvät naurut? Voi myös lisätä, että tiedän 100% mistä sinä puhut, mutta tiedän myös varmasti mistä itse puhun.

    Kehitystä on siis se, että riita naapurin kanssa ei enää riitä vaan on pakko olla koko maailmaa vastaan?

    Joskus usko ihmisiin ei ole pahitteeksi - kokeilepa joskus.
     
  14. samumanu Vieras

    Voishan ton kohtuullistaa jos on eka kerta, esim 900€ ois mun mielestä ok. Jotakin vastuuta pitää asiakkaallakin olla, sun kirjotuksista saan toki eri käsityksen(Ehkä vaan mun lukutaidottomuutta tjs).

    Noita tuntuu tulevan sen verran paljon että mun mielestä ois sopiva että oletuksena roaming on aina estetty, myyntitilanteessa kysytään tahdotko käyttää myös ulkomailla ja jos tahtoo niin sitten varoitetaan korkeemmista hinnoista. Jos silti vielä kännyä käyttää niin..
     
  15. kieran Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/2/04
    Viestit:
    1401
    Tykkäykset:
    0
    Tottakai operaattori katsoo noita kuluja sormiensa läpi ja hyvittävät niitä asiakastyytyväisyyten vedoten tapauskohtaisesti, mutta ei se siltikään tarkoita sitä ettei asiakkaan tarvitse tutustua sopimusehtoihin ja hintoihin mitä kännykän käyttö ulkomailla maksaa.

    Miksi yleensäkään laittaa mitään hintoja mihinkään jos vaikkapa kaupassa käydessä ei kiinnostakaan maksaa maitopurkista sitä euroa kun se hinta on mielestäni kohtuuton vaikka se lukeekin siinä hyllyssä. Tulevaisuudessa kaikki kauppa käydään vaan reklamaatioiden kautta asiakkaan ehdoilla?
     
  16. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Tiedän, mutta miten sen piti vaikuttaa asiaan? Jättilasku on tullut ja operaattori ei voi mitenkään 100% varmuudella todentaa sitä onko roaming-hinnoittelun poikkeavuudesta informoitu riittävällä tavalla ja suostunee suoralta kädeltä laskun kohtuullistamiseen. Ei se mitenkään tätä muuta, onko käyttäjä lukenut ehtoja vai ei, käytetty on ja nyt lasku kourassa jota operaattori järjestään suostuu leikkaamaan.
    ...Etkä vieläkään ymmärtäisi, aivan, siltä vaikuttaa.
    Et näköjään ja uutistenkin seuraileminen näyttää jääneen vähälle vaikka alkuun niin kovasti toitotit että uutisia seurailemalla olisi ollut hinnoittelu paremmin hallussa; uutisia seurailemalla olisi tiedossa myöskin se seikka että operaattorit sopivat noita jättilaskuja ihan suosiolla.
    Ei vaan se että näihin epäkohtiin ei enää tyydytä.
    Ei sitä jaksa enää.
    Kyllä siihen kohtuullistaminen on paikallaan mutta en missään tapauksessa ole sanonut että koko lasku mitätöitäisiin ja vastuuta asiakkaan lukutaidolle ei jäisi; kyllä jää! Maksamaan tässä käyttäjä joutuu ihan varmasti jotain, mutta onhan täysin kohtuutonta maksattaa ihmisillä tietämättömyydestä 9000 euron maksuja. En tarkoita sitä ettei käyttäjällä olisi tilanteesta vastuuta; kyllä on, mutta toisaalta hinnoittelun pompsahtaminenkin on täysin absurdia eikä riistoon tarvitse kenenkään alistua vaikka käyttöehdoissa tällaisia mainittaisiinkin. Hyvä vain kun asioista riidellään ja nostetaan tapetille, näin ne päättävätkin tahot heräävät puuttumaan tilanteeseen ja tämä operaattoreiden harrastama rahan pumppaus saadaan päätökseen.
    Kyllä, hyvä malli on se että esim. datapalvelut ulkomailla on oletusarvoisesti estetty ja asiakas voi ne omasta pyynnöstään avata käyttöönsä ja tässä tilanteessa myös hinnoittelu on helppo käydä läpi.
    Ei ole kukaan näin sanonutkaan, vaan että roaming-datahinnoittelu on kohtuutonta ja siihen on EU:kin jo puuttumassa ja että operaattorit ovat jo jonkin aikaa hyvitelleet ihan vapaaehtoisesti näitä jättilaskuja roaming-datasta.
    Kestää oman aikansa että muutokset tapahtuvat; operaattorit toki mielellään venyttävät näitä mahdollisimman pitkälle, osa ihmisistähän tosiaan tyytyy maksajan rooliin ja pulittavat kustannukset, sitten kun reklamoi niin saa kohtuullistamista laskuihinsa. Kyllä omasta mielestäni näkisin jo mahdollisimman pian näiden dataroaming-hintojen yleis-eurooppalaisen tai jopa -maailmallisen järkevän hintatason saavuttamisen. Puheluiden ja viestien osaltahan operaattorit on jo pakotettu tietylle tasolle mutta kun päättäjät eivät osanneet huomioida datapalveluiden olemassaoloa niin ne jäivät kaikessa hiljaisuudessa tuonne "vain tyhmä maksaa" -tasolle.
     
  17. Kreivi S

    Kreivi S Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/6/04
    Viestit:
    9003
    Tykkäykset:
    60
    Kylmää...
     
  18. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Vai että "uhri"...

    Onhan tästä ennenkin puhetta ollut, ja edelleenkään en miellä näitä saalistaja+uhri yhdistelmiksi.

    Jussilta olisi kiva kuulla mitä olisi "riittävästi informoitu"? Operaattorilta tulee henkilökohtaisesti joku käymään uuden asiakkaan luona ja selvittää pari tuntia miten nämä hommat menevät ettei vaan pikku-Petterille tule pipi?
     
  19. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Esim. myymälässä hyppyritukkainen helppoheikki myy datakäyttöön liittymän todennäköisesti edes mainitsematta poikkeavista roaming-taksoista, katumarkkinoinnissa puhutaan summittaisesti kiinteistä hinnoista ja poikkeukset ovat niin pienellä präntillä tai epäselvästi ilmaistu ettei hintamielikuvasta muodostu muuta kuin se haluttu; kiinteä hinta. Lisäksi yksikään operaattori ei taida laittaa roaming-hinnastoa mm. toimitusehtojen lailla liittymäpakettiin mukaan vaan pyytää asiakasta tarkistamaan kulloinkin voimassa olevat hinnat matka-ajankohdan ja kohdemaan ollessa selvillä, netistä tai asiakaspalvelusta - näinkin ollen, asiakkaalla ei välttämättä ole edes selvillä että hinnoittelu poikkeaa näin selkeästi kotimaan taksoista.

    Noita sinun liiallisuuksiin meneviä ääripään esimerkkejä ei jaksa kommentoida sen enempää kuin varmaan tajusit itsekkin ettei ole edes mahdollista järjestää nykyisellä hintatasolla tuollaisia laajamittaisia palveluita. Maksusta tosin joku kyllä tulee kotiisikin käymään läpi hintoja.
     
  20. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2023
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    No ei varmaankaan ole mahdollista ei, lähinnä nyt ajoinkin takaa sitä että millaisia "ponnistuksia" siltä liittymän käyttäjältä sitten olisi kohtuullista odottaa?

    Jos hinnastossa (DNA) kerran selvästi (??) sanotaan että:

    "Tiedonsiirtopalveluiden käytöstä ulkomailla veloitetaan erillisen hinnaston mukainen tiedonsiirtomaksu. Multimediaviestin lähetyksestä (kpl-hinnan lisäksi) ja vastaanotosta ulkomailla peritään erillisen hinnaston mukainen tiedonsiirtomaksu."

    Niin onko lainkaan mahdollsta odottaa asiakkaalta edes pientä epäilystä siitä ettei se Norjassa imuroitu gigan leffa ehkä menekään siihen 10€:n kuukausimaksuun? Saatika pientä vaivannäköä asian selvittämiseksi ja yllätysten välttämiseksi?
     

Jaa tämä viestiketju