1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Jälleenmyyjät / Provisiot

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja jere95, 9/4/08.

  1. jere95

    Liittynyt:
    26/1/07
    Viestit:
    12
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N70 Elisa
    Kuinka paljon tällä palstalla liikkuu jälleenmyyjiä / yrittäjiä?

    Otetaan puheeksi aihe, mitä en täältä löytänyt ja mistä keskustelimme työnantajani kanssa, eli operaattoreiden maksamat provisiot liittymmyynnistä.
    Työnantajani mielestä tämä alkaa olla ilmaista työtä ja asiakaspalvelua josta yritys ei saa mitään.

    Mitä mieltä olette vuosi vuodelta pienenevistä provisioista? Operaattorit tahkoavat rahaa, mutta jälleenmyyjien palkkiot pienenevät vuosittain.

    Eikö operaattoreiden luulisi pikemminkin palkitsevan yhteistyökumppaninsa, sillä nyt on ilmeisemmin tullut muutamana vuotena peräkkäin porkkanan sijasta keppiä.

    Askarruttaa vaan se että mitä tämä tulee tekemään pitkässä juoksussa alan työpaikoille, kun palkkiot on kuulemma puolittuneet kolmessa-neljässä vuodessa ja monen yrityksen liikeideana on pelkästään matkapuhelin- ja liittymäkauppa. Sehän jo tiedetään, että puhelimista ei jää käytännössä mitään kauppiaalle, entäs jos niin on liittymienkin kanssa. Pitäisiköhän tässä ruveta katselemaan eri alan työpaikkoja.
     
  2. Xaser

    Xaser Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    25/9/03
    Viestit:
    1267
    Tykkäykset:
    29
    Puhelinmalli:
    1020
    Tuttu tuossa pitää yhtä ATK lafkaa ja vähän on kiikunkaakun jatkuuko soppari Saunalahden kanssa vai ei. Kuulemma Sauniksella on heitetty komeesti väkeä pihalle ja ensimmäisenä ne ketä näitä on hoitanu. Ja sen on kuulemma huomannu.
     
  3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Joskus siitä on saanut käytännössä tyhjästä rahaa, nykyään vähemmän.

    Porkkanoita kai edelleenkin saa, suklaa lähetykset on loppuneet.
    Ala on muuttunut, ei operaattoreilla ole enäänv varaa jakaa rahaa kentälle, asiakkaat eivät sitä halua maksaa.

    Merkittävästi katutasolla jää työpaikkoja ehkä pieniin "opiskelia" vetoisiin pöytiin jonkin muun kaupan yhteyteen. Joissain (IT, Kodinkone jne) myymälöissä voi tuolla liittymä tiskillä olla vähän vakituisempaakin väkeä töissä.

    Puhelimien (ei kytky) hinnat eivät ole kiinteitä, eli myyjästä kiinni mitä niistä saa. Liittymä hinnat ovat pitkälti kiinteitä, joten sieltä tulee korvaus paperityöstä, voi kysyä pomoltasi mitä se on, ja miettiä maksaisitko itse jollekkin tuosta hommasti niin paljoa.

    Ilman muuta, jos koet olevasi uppoavassa laivassa, etkä keksi miten tilanteen voi pelastaa, niin silloin yleensä hypätään toiseen veneeseen.

    Jos teidän firman liikeidea on pyritellä sormia jossain liiketilassa odotellen että joku tulisi hakeen liittymää ja myyte vain jotain luureja nolla katteella, niin aika on jättänyt (sori kärjistetty, ei henkilökohtaista). Myyjänkin kannattaa miettiä miten pystyy tekemään katetta niin paljon että on palkansa ansainnut, jos ei keksi, niin sitten kanattaa vaihtaa hommia, ennekuin on pakko.
     
  4. jere95

    Liittynyt:
    26/1/07
    Viestit:
    12
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N70 Elisa
    Meillä on myynnissä myös Saunalahtea ja työnantaja kiroili sitä kun se joka ennen hoiti asiat hyvin potkittiin pihalle. Sen jälkeen on tosiaan kuulemma huomannut, esim. provisioiden viivästymisinä. Ja kukaan ei tiedä kuka näiden poispotkittujen hommaa nyt hoitaa. Eli nyt taidetaan tehdä ilmaista työtä.

    Tosin tehdään sitä meillä ilmaista työtä muillekin operaattoreille. Joka päivä tulkataan muutama elisan lasku;). Joka päivä selostetaan soneran muuttuvan laskun maksullisuudesta ja asiakaspalvelun uusista hinnoista. Dna muuten k, mutta joka päivä saadaan vihaisia asiakkaita kun ei oikein ole tuota kuuluvuutta.
     
  5. jere95

    Liittynyt:
    26/1/07
    Viestit:
    12
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N70 Elisa
    Aika ärhäkkä vastaus kysymykseeni, oletko kenties suoraan jonkin operaattorin leivissä?

    Halusin herättää keskustelua aiheesta josta olin juuri keskustellut työnantajani kanssa. Kerroit että ennen on maksettu tyhjästä, onhan tilanne toki muuttunut sen verran että nyt ei makseta tehdystäkään työstä.

    Teemme vuositasolla n. 3500 liittymää, sekä 4000 liittymätyypinvaihtoa, joista suuri osa ilmaistyötä. Päivittäin sim-kortin vaihtoja = ilmaistyötä. Päivittäin osoitteenmuutoksia = ilmaistyötä. Päivittäin laskutuksen ym selvittelyä = ilmaistyötä.

    Puhelimien hinnoista yhä, että ei niitä nollakatteella myydä, mutta laske minulle mielenkiinnolla paljon on puhelimissa kokonaismyyntiä ajatellen kuukaudessa kate? Paljonko pääset yli 10 prosentin? Kyllähän kalliimmat puhelimet jättäisi jotain, muta kun ne kalliimmat kapulat menee pitkälti kytkynä. Ja hyllystä myydään tarjouspuhelinta jopa tappiolla ja näissä alle 30 000 asukkaan kaupungeissa sitä halvinta mallia kysellään eniten.
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jep, se ei ehkä kuvasta allekirjoittaneen mielipidettä miten asioiden pitäisi mennä, vaan ehkä käsitystä siitä miten asiat menee.

    En.

    Ennen tosiaan maksettiin varsin huimia summia pienestä hommasta, nykyisin työmäärä on tosiaan lisääntynyt ja korvaukset pienentyneet.

    En kannata ilmaistyötä, tosin aloituksessa puhuit liittymäkorvauksista, se ei ole ilmaistyötä.
    Tosin listasit lähinnä asioita jotka kuuluvat operaattorin aspalle, eivätkä talkootöiksi myyjälle. Listalla uuden SIM kortin antaminen vanhan tilalle on toki asioita joissa myyjää tarvitaan.
    Toki jos toimitatte kokonais palvelua asiakkaalle, niin sitten hoidatte kaikkia ja hinnoittelette toki itsenne sen mukaan että siitä taloudellista iloa myös itselle.

    Jos tehdään kauppaa niin siitä pitää jäädä rahaa, homma pitää tehostaa sellaiseksi että se kannattaa, tai pitää miettiä keinoja mistä lisä rahaa. Kytky konekaupallakkin voi tehdä rahaa, se pitää nykyiä sen koneen vierestä. Jos näyttää ettei sitä markkinarakoa/maksuhalukkuutta löydy, niin sitten on edessä oven sulkeminen.

    Mutta toki viestisi kuvaa tilannetta, ns. tavalliselle kännykkä myymälälle ei ole enään sellaista tilaa, kuin oli aikoinaan. Myymälä määrät on vähentyneet ja tulee vähentymään, hommaa ei tehdä enään omassa myymälässä jne. Selaa operaattorit läpi ja mieti miten ne markkinoivat kytkyjä, ei siinä enään omaa yrittäjävetoista jälleenmyyjälle ole tilaa, operaattorin omatkin ohitetaan. Eipä niitä yrittäjävetoisia enään paljoa olekkaan, esim. Elisalla lähinnä vain omia pisteitä ja pari suurta kodinkone myyjää. Muiden operaattorien yhden kahden myymälän yrittäjät ovat lähinnä lisäajalla touhussa vanhalla koseptilla.

    Uskon että kauppakeskus / automarkettien kulmilla näkyy jonkin sateenvarjon alla pöytiä joissa kaupataan operaattorien tuotteita, niitä voi nopeasti ilmestyä ja yhtä nopeasti kadota.

    Toki on ihmisiä jotka ovat valmiita maksamaan palvelusta, ja vielä enemmän ihmisä jotka haluvat palvelua, mutta ei se elätä yrittäjää joka kunnassa, saatika useita yrittäjiä joissain muutaman kymmenen tuhannen asukkaan kunnassa.
     
  7. kultapyssy

    Liittynyt:
    13/6/03
    Viestit:
    104
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä ainakin myyjien provisiot ovat tippuneet muutaman vuoden takaisesta aika reilusti. Tuotteita (netit, mokkulat, kytkyt) on kuitenkin tullut reilusti lisää, joten jonkinnäköistä kompensaatioita on ainakin loppusummassa. Luulisi tämän olevan saman suuntaista siellä kauppiaillakin / yrittäjilläkin, kun he kerran myyjien provikat maksaa.

    Hyvä myyjä saa kuitenkin tuntipalkan korkeammalle, kuin joku vastavalmistunut yliopistotutkinnon suorittanut. Se on mielestäni hyvin.

    Mutta kyllä siinä helposti voi itku tulla, jos rupeaa vertailemaan vanhoja helppoja / hyviä aikoja..
     
  8. olpo

    Liittynyt:
    14/2/07
    Viestit:
    298
    Tykkäykset:
    0
    Kukas sua estää myymästä niille jotain muuta kun sitä mitä tulevat hakemaan/kysymään/pyytämään..? Katse peiliin ja sit syytöksiä.. kitoos..
     
  9. jere95

    Liittynyt:
    26/1/07
    Viestit:
    12
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N70 Elisa
    En minä ole syytellyt mistään, kysymykseni koski sitä kun työnantajani kertoi palkkioiden tipahtaneen muutamassa vuodessa puoleen, outoja tyyppejä täällä vastaamassa, aika sisäsiittoista porukkaa sanon mä.
     
  10. makke79 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    21/4/06
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    iPhone SE
    Kokemusta on...

    Olin itse vuosina 2005-2006 alku soneran ständillä töissä. Kun vuonna 2005 menin hommiin, oli liittymänvaihtoaika kuumimmillaan. Tällöin monistakin aivan simppeleistä asioista ropisi provikoita niin että paukkui. Oli etuohjelmaa, josta rapsahti euro myyjälle, oli kestoetu josta tuli päätähuimaavat kaksi ja sitten uusista liittymistä helposti kymppiäkin ja kauppa kävi kuin simaa. Sillon oli paljon asiakkaille ilmaisia tuotteita joita oli helppo myydä. Osassa ei ollu edes minkäänsortin sitovuutta, vaan senkuin vain pistettiin asiakkaalle vähän kyselytyylillä että "kai sä nyt etuohjelman otat... se ei maksa mitään ja tuo vain jotain etuja". Helppoa kuin heinänteko. Helposti kilahti tuhattakin tapahtumaa KUUKAUDESSA, ja jos kustakin saa keskinmäärin pari euroa + tuntipalkka niin tilit pyöri helposti parin-kolmen tonnin kuukausitasolla.

    Aurinko paistoi ja kaikki mahdolliset jumalat hymyilivät. KUNNES alkoi pikkuhiljaa hyytymisen ajat. Joulua 2006 kohden lähestyttäessä, yhden jos toisenkin tuotteen provikoita tiputettiin. Ei se paljolta kuulosta kun liittymänvaihdon provikat tippuu yhdestä eurosta - 50 snt. Mutta kun niitä tapahtui kuukaudessa helposti 400 kappaletta, niin se on jo parisataa pois palkasta. Puhumattakaan muista tuotteista, esim etuohjelmasta. Alkoi tilit pikkuhiljaa tasasta tahtia laskea. Useat asiakkaille ilmaiset asiat alkoi pikkuhiljaa maksaa, jolloin se oli luonnollisesti myrkkyä myynnille, samoin monista aikasemmin asiakkaille helpostimyytävistä tuotteista tuli provikattomia. Kaikki paukut pistettiin vuonna 2006 alkavaan kytkykauppaan. Joulukuussa tuli vielä muikea tili jo pelkästään siitä syystä, että tuli tunteja niin paljon, tiskillä sai notkua aamusta iltamyöhään ja vielä maanantaista sunnuntaihin, tuplapalkat jnejne. Tammikuussa tilanne muuttui paljon vaisummaksi. Palkka rysähti lähes puoleen ja aina vain tuli vaikeammaksi saada myytyä yhtään mitään. Liittymäkaupan kulta-ajat oli päättyny ja kytkykauppa alkamassa.

    Noh tilinauha jo pelkästään näytti, että laiva alkaa upota. Ei mikään firma kauaa kattele kun pyöritellään peukaloita tiskillä ja pelaillaan pasianssia. Samoin tyytymättömien asiakkaiden määrä räjähti käsiin, millon sonera oli mokannut mitäkin. Kauppiaspalvelun numeroon sai jonotella aina puoli tuntia pikkusenkin simppelin asian selvittämiseksi. Piste muuttui pikkuhiljaa asiakaspalvelupisteeksi ja sylkykupiksi. Firma vähenteli tunteja pikkuhiljaa, joka myynnin surkeuden lisäksi oli tuntipalkan menetyksenä myrkkyä. "pidä maanantai vapaata, pidä vielä tiistaikin vapaata" jnejne. Tällöin päätin että nyt on aika mennä kattomaan uutta maailmaa ja irtisanouduin maaliskuun tilinauhan jälkeen joka näytti 700 euroa. Seuraava tilinauha olikin muikeampi, se lopputilinauha. Siinä kun oli keskipalkan mukaan laskettuna lomakorvaukset.

    Pari viikkoa irtisanoutumisen jälkeen sonera lanseerasi "parempi päivä" liittymänsä, jotka olivat jotain aivan järkyttävää. Elisan pakettiin verrattuna ryöstökallis konsepti. Töihin jääneeltä ex työkaverilta kyselin, miten menee. Sanoi että tiski kasvaa käytännöllisesti katsoen hämähäkinseittiä, eikä 10 euron provikka erittäin hankalasti tehtävästä kytkyliittymästä oikein houkuta.

    Itse menin erään ketjun kodinkonemyymälään töihin. Täälläkin myytiin soneran liittymiä, mutta silleen ohimennen jos joku nyt sattui tarvitsemaan. Eli saan seurata tänä päivänkin vielä liittymäkaupan arkea, vaikka se ei pääkonsepti enää olekkaan. Viime keväänä ketjuun tuli hetkeksi elisankin liittymiä myyntiin, mutta samoihin aikoihin alkoi elisalla surullinen "järjestelmäuudistus". Taas kerran meistä tuli sylkykuppeja kun asiakkaiden laskut oli päin metikköä, simkortit vain "lakkasivat toimimasta" puhumatakaan että uusien simkorttien aktivoiminen kesti kolme kuukautta ja "sirkka" (elisan opetustilaisuudessa ollut demokohtaus, jossa testattiin aspan vastausnopeutta) ei enää koskaan elisan kauppiaspalvelusta vastannut 2 sekunnissa, vaan ennemminkin löi luurin korvaan "yritä myöhemmin uudelleen". Noh ensin elisan simkortit loppuivat "viallisten korttien vaihdon" vuoksi ensin viereisestä gigantista ja sitten ohjattiin korttivaihdot meille, jolloin meiltä loppui kortit. Uudet simkortit kesti tulla puolivuotta. Nyt tänä alkuvuonna tuli viesti elisalta "teidän myyntinne ei vastaa odotuksiamme joten puramme sopimuksen maaliskuun lopussa". Kannoin ilomielin elisan kaikki tilpehöörit firman takapihalla sijaitsevaan roskalaatikkoon. Milläs myyt kun liittymien aktivointi kestää kuukausia, ja simkortit on loppu. No luojankiitos elisan myynti loppui, meinaan niinkin paljon kun aikanaan soneran dealeri v**tti niin elisan io oli vain jotain aivan päin he***ttiä...

    Nyt huhtikuussa 2008 liittymäkauppa on täyttä hiljaisuutta. Liittymiä tehdään aniharvoin, ja päivitellään vielä harvemmin. Ei se nyt kodinkonemyymälässä haittaa, jossa liittymät on sivuosassa. Kytkyliittymien myynti jo lopetettiin "varastomyyntinä". Liian suuri varastoriski. Nokia pukkaa uutta luuria siihen tahtiin markkinoille ja vielä miljoonalla eri värillä ettei meiltä koskaan löytyny juuri niitä luureja, joita asiakkaat tahtoivat. Joten purimme kytkyjen simlukot ja laitettiin ne normaalipuhelimina myyntiin. Nykyisin sitten asiakas saa odottaa että tilataan luuri tukusta, se hänen haluamansa luuri ja sitten tehdään liittymä. Jos ei kelpaa niin menkööt hakemaan sitten vaikka sieltä vieresestä gigantista niin kauan kunnes sekin tekee saman päätöksen mitä mekin - riski liian suuri ja kallis varasto happanee käsiin.

    Se firma missä soneran ständeillä töitä tein, meni viime syksynä konkurssiin. Moni jäljelle jäänyt "marttyyri" joutui sitten lopultakin lähtemään. Oma lähtöpäätökseni ei siis kaduta pisaraakaan, se oli tismalleen oikeaan aikaan, fyrkat hihassa ja eiku maailmalle...

    Toivottavasti tämä pitkähkö tarina herättää threadin aloittajassa ajatuksia :)
     
  11. jere95

    Liittynyt:
    26/1/07
    Viestit:
    12
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N70 Elisa
    Saatiinhan täältä asiallinenkin vastaus, suuri kiitos siitä.

    Itse en ole provisiopalkalla töissä, siksi en näitä asioita kysele täällä, vaan niin kuin aluksi kerroin kirjoitukseni johtaa keskusteluun työnantajani kanssa alan kannattavuudesta ja edustajanpalkkioiden puolittumisesta.

    Kun kuulee että joka vuosi palkkiot yrityksillä pienenevät, tulee mieleen että missä menee se raja, että työnantajan kannattaa henkilökuntaa pitää töissä.
     
  12. olpo

    Liittynyt:
    14/2/07
    Viestit:
    298
    Tykkäykset:
    0
    Hajoo sit siihen jos kolahtaa.. :D
     
  13. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Niinkuin sovelias tuossa jo kommentoikin, kysehän on tietysti palveluiden hinnoittelusta. Yrityksen tuottamista toiminnoista (palveluista/tuotteista) vain osa on ns. hintakantajia, eli niistä veloitetaan rahaa asiakkaalta - kun taas kaikki toiminnot ovat ns. kustannuskantajia eli ne aiheuttavat kustannuksia yritykselle. Yrityksen tulee itse määritellä, mitkä toiminnot ovat hintakantajia ja tietysti hinnoitella ne sillä tavalla, että kaikkien kustannuskantajien kustannukset tulee peitettyä ja mieluusti vielä hieman katettakin päälle. Kun joku kustannuskantaja muuttuu (esim. tässä tapauksessa se operaattorin maksama provikka), täytyy tietysti kriittisesti tarkastella niitä hintakantajia.
    Voihan se toki huonoimmassa tapauksessa tarkoittaa sitä, että joudutaan vähentämään tunteja tai porukkaa tms.
     
  14. samumanu Vieras

    Kysyinpä asiaa kaverilta joka työkseen myy myös liittymiä, firmassa siis paljon muutakin toimintaa. Ei antana lupaa eritellä liikettä, operaattoreita yms tarkemmin.

    Hän sano et kytkykaupan ja mobiililaajakaistan myötä heillä on kauppiaskorvaukset nousseet reilustikkin, vuodessa yli 50% tahtia parisen vuotta. Myyvät kahta operaattoria ja he maksavat uudesta liittymästä jossa väh 12kk sitoutuminen pienimmillään 30€ ja parhaassa tapauksessa noin 90€, sinänsä kuulostaa reilulta?

    Eivät mainosta sen kummemmin, paikkakunta kokoluokkaa 10 000-20 000. Ovat yhden operaattorin osalta ainoa myyjä mikä varmaan auttaa? Työllistää noin 1/2 henkilöä toi liittymähomma ja korvaukset tällä hetkellä reilusti yli 3000€/kk.

    Eli jossain se onnistuukin mutta kyllä kai heillä kyse hyvästä tuurista/taidosta kun kilpailua ei niin kauheasti, toki muita operaattoreitakin on mut se et yhteen "yksinoikeus" varmaan auttaa..
     
  15. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Muutama vuosi sitten kauppa sai tuon 90e pelkästä liittymästä.. toki oli jotain porrastusta että ensin tuli x euroa ja jos liittymä oli ollut auki hetkenaikaa niin lisää, tämä siis ulkomuistista ja kauppiaalta kuultua tietoa, itse olin vain renkinä.
    Olin samoihin aikoihin kuin makke79 standilla ja eräässä operaattorin matkapuhelinkaupassakin hetkenaikaa hommissa. Samanlaisia lukuja muistan myyjän provikoiksi, rahaa tuli suurinpiirtein kun jotain palvelua sai auki asiakkaalle. Lopetin homman ennenkuin nuo provikat kovin tippui.

    Nyt vaikuttaa varmasti todella paljon se tulevaan rahaan kun vähän kaikilla tuntuu olevan jonkinlainen määräaika päällä, liittymiä ei voi vaihdella niin usein kuin aikaisemmin joten vaikka operaattorit maksaisivatkin samanverran kuin ennen niin kauppaa ei synny yhtä paljon.
    Parhaina päivinä tuolloin 2005 tein kymmenen uutta sopparia päivässä ~10e/kpl - ei varmasti onnistuisi enää, eikä tarvinnut olla edes joulunaika. Toki hiljaisiakin päiviä oli mutta silloin availtiin lisäpalveluita asiakkaille muutaman euron provikalla per suorite.

    Joskus olen miettinyt että voisi pariksi kuukaudeksi taas mennä hommiin, oli omalla tavallaan ihan hauskaa vaikka en pidempään haluaisikaan tehdä (ei millään pahalla teille jotka tuota teette, ei vain ole pitkässä tähtäimessä minun juttuni).
    Myyntikoulutuksessa opetettiin muutamia hyviä kikkoja joita voisi vielä asiakkaisiin "testata" - kyllä sitä asiakasta on vain niin helppo viedä, varsinkin jos f-2-f kohtaa ja saa selittää asiansa hyvin että toinen ei ole kiireessä.
     
  16. kieran Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/2/04
    Viestit:
    1401
    Tykkäykset:
    0
    Olisikohan asialla mitään yhteyttä siihen, että aikoinaan kuka tahansa pääsi kenellä oli firma pääsi myymään liittymiä sen enempää perehtymättä myytävään tuotteeseen. Myytiin vaan rahan kiilto silmissä ja lupailtiin kymmentä kaunista ja sataa ihanaa, koska se provikka kilahti tilille jokaisesta kaupasta, ja paljon myytiin ns. "kokeiluliittymiä". Operaattorit sitten pikkuhiljaa kyllästyivät näihin "edustajiin" jotka möivät liittymiä koirille, lehmille ja naapurin kuusipuille ja työllistivät asiakaspalvelua ja itse firmaa kun myyjä ei muistanutkaan kertoa kaikkea...

    Tosiasia on se, että alkuvaiheessa kun haalitaan sitä asiakaskuntaa niin kauppaa käydään hullun kiilto silmissä ja jopa tappiolla, mutta kun markkinat vakiintuu niin provikatkin pienenee. Tosi asia on se, että yksikään operaattori ei tee hyväntekeväisyyttä, vaan haluaa voittoa sijoitukselleen. Se kylän elektroniikkakauppias joka myy liittymiä muun työn ohella aiheuttaa 10 kertaa enemmän kuluja reklamaatoiden yms. kautta operaattorille kuin se operaattorin oma jälleenmyyjä.
     
  17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    No en kyseenalaistamatta allekirjoita. Vaan tulee mieleen että pahimmat löytyy sieltä ständeiltä ja puhelin(etä)myynti puolelta.
     
  18. Juppe Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    2416
    Tykkäykset:
    0
    hmm....kuullostaa tutulta vaikka itse olenkin matkapuhelin myynnin tiskin takana ollut vuosia sitten...nuo jotka aiheutti eniten hallaa menneinä vuosina kun gsm nostettiin jaloilleen,taisi olla sen aikainen "tietopuhelin" jossa puhelin myytiin vaikka kelle,kunhan sopparin teki,kaikki koneet tulivat käsikuitilla ja alkuperämaa puhelimissa oli jotain muuta kuin suomi,taisipa moni firma sen jälkeen veropetoksista ollakin syytteessä...
    Muistatteko te tätä "kultaaikaa"??
     

Jaa tämä viestiketju