1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Jälleenmyyjä myöntää Nokia 3510-mallin laatuongelmat

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja MS, 19/9/03.

  1. MS

    Liittynyt:
    20/11/02
    Viestit:
    19
    Tykkäykset:
    0
    (source: iltalehti tänään)

    "Kyseinen tuote ei ole ollut ihan parhaimmillaan"

    Jälleenmyyjä myöntää Nokia 3510-mallin laatuongelmat


    Nokian 3510-mallin ensimmäinen versio tuotiin markkinoille viime vuoden kesällä. Mallissa on sen jälkeen esiintynyt vikoja, jotka estävät puhelujen soittamisen. Usein viat ovat olleet puhelimessa jo ostohetkellä, eikä asiakas ole päässyt kokeilemaan laitteen toimintoja.

    Nokian puhelimia myyvän Mäkitorppa-ketjun omistavasta Radiolinjasta myönnetään, ettei 3510-malli ole täysin vastannut laatuvaatimuksia.

    - Tuote ei ole ollut ihan parhaimmillaan, Radiolinjan palvelujohtaja Mikko Mattinen muotoilee.

    Yleisin vika 3510-mallissa on ollut laitteen jumiutuminen yhden sammutuskerran jälkeen. Puhelinta ei ole siis voinut kytkeä päälle.

    - Uutuuslaitteissa vikoja esiintyy usein vanhempia malleja enemmän. Kun tuotanto saadaan vakautettua, ongelmat poistuvat, Mattinen jatkaa.

    Nykyisin 3510-mallia myydään kaupoissa paranneltuna 3510i-versiona, jossa on myös ilmennyt saman kaltaisia vikoja. Mallit eroavat toisistaan siten, että uudemmassa versiossa on värinäyttö. Vanhemman 3510-mallin tuotanto on jo lopetettu.

    Korjaus saa kestää kaksi viikkoa

    Nokia on ulkoistanut huoltotoiminnan Anglo-Service Oy:lle, joka huoltaa kaikki Nokian valmistamat puhelimet. Anglo-Service ei ole viime aikoina pystynyt korjaamaan kaikkia puhelimia määräaikaan mennessä muun muassa lomien takia. Huoltoaika on venynyt pisimmillään kuuteen viikkoon.

    Kuluttajavalituslautakunnasta kerrotaan, että uuden laitteen takuukorjaus saisi kestää korkeintaan kaksi viikkoa.

    - Tämän ajan sisällä laite pitää korjata, asiakkaalle pitää antaa uusi tilalle tai kauppa on purettava, ylitarkastaja Maija Mäkinen sanoo.

    Kahden viikon korjausaika ei aina riitä varsinkaan, jos laitteen vika ilmenee vain ajoittain. Näissä tapauksissa ostajalle pitää antaa lainapuhelin.

    - Korjausaika katsotaan aina kuluttajan näkökulmasta. Jos ostaja asuu syrjäseudulla ja puhelin on hänen ainoa yhteydenpitovälineensä, kaksikin viikkoa voi olla liian pitkä korjausaika, Mäkinen jatkaa.

    Jos laite on valmiiksi rikkinäinen, kuten Järvenpään tapauksessa, myyjän tulisi antaa heti uusi laite viallisen tilalle.

    Kuluttajavalituslautakunnassa on törmätty aikaisemminkin pitkiin korjausaikoihin. Valitusten joukossa on muun muassa tapaus, jossa televisio viipyi huoltoliikkeessä puoli vuotta.

    - Silloin kuluttajalla on oikeus purkaa korjaussopimus, Mäkinen neuvoo.

    ---

    Nokia kiistää tyyppiviat

    Nokia Mobile Phonesin viestintäpäällikkö Pekka Isosomppi, mihin perustuvat jälleenmyyjän puheet 3510-malleissa havaituista vioista?

    - Ööö.. miten nyt sanoisin... Kokonaisuuden kannalta niin voisi kyllä sanoa, että tilanne on päinvastainen.

    - Puhelinten luotettavuus ja laatu on parantunut. Nokian puhelimia myydään paljon ja sen takia helposti tulee sellainen tunne, että niissä olisi erityisen paljon vikoja. Uskaltaisin sanoa, että Nokian puhelimet ovat sangen laadukkaita verrattuna kilpailijoihin.

    Nokia kiistää siis sen, että tässä voisi olla kyse tuote-erästä, jossa olisi normaalia enemmän vikoja?

    - Voisi sanoa että yleisellä tasolla uudemmissa puhelimissa on selkeästi niin kuin... Selkeästi trendi on ollut positiiviseen päin. Kiistän sen, että puhelin oli jotenkin erityisen heikkolaatuinen. Yksittäistapauksia aina on.

    Käyttävätkö puhelinvalmistajat nykyisin kuluttajia koekaniineina?

    - Eivät missään nimessä. Ihmiset aina ajattelevat, että valmistajat tekevät tahallaan kiusaa. Huollot ovat meille iso kustannuskysymys. Sen takia teemme kaikkemme sen eteen, ettei puhelimia tarvitsisi tuoda takuuhuoltoon. Jokainen minuutti ja tunti, jonka puhelin on huollossa, maksaa meille mansikoita.

    Miten on mahdollista, että järvenpääläismiehen puhelin viipyi huollossa kuusi viikkoa?

    - Se nyt ei ole missään nimessä hyväksyttävää. Yleensä pyrimme siihen, että puhelin saadaan huollettua alle viikossa.

    Miksi hän ei saanut heti uutta vastaavaa puhelinta rikkinäisen tilalle?

    - Onhan se selvä asia, että valmiiksi toimimaton puhelin olisi kaikkien kannalta näppärintä vaihtaa päittäin.

    ---

    Kännykkä viipyi huollossa kuusi viikkoa

    Nokia 3510i-puhelimen viime elokuun alussa ostanut mies joutui palauttamaan puhelimen Järvenpään Mäkitorppa-liikkeeseen heti seuraavana päivänä. Vika oli tuttu muista vastaavista malleista: puhelimella ei voinut soittaa.

    Järvenpääläismies sai odottaa uuden Nokia-kännykkänsä huollon valmistumista kuuden viikon ajan. Syytä pitkään korjausaikaan ei kerrottu.

    - Liikkeessä minua lohduteltiin sillä, että vastaavia tapauksia on lähes sata, mies kertoo Iltalehdelle.

    Mies sai huoltoajaksi käyttöönsä lainakännykän, vaikka Nokian omien ohjeiden perusteella lainalaitetta ei olisi pitänyt antaa. Syynä ovat Nokian säännöt, joiden mukaan puhelimen koko myyntipakkaus käsikirjoineen on oltava tallella, kun puhelinta tuodaan vaihtoon. Vaihtolaitteen saaminen edellyttää myös Club Nokian jäsenyyttä.

    Mäkitorppa on esittänyt Nokialle, että yhtiö korvaisi asiakkaan pitkän odotusajan.
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Hauskoja nuo toimittajien kirjoittamat jutut.
    Nokian luureja huoltaa muutkin kuin jutussa mainittu firma.
    Mutta ko huoltofirmalla on ollut kesänaikana suhteellisen hidasta toimintaa.

    Mutta siinä ihan asiaa että 6viikkoa on suhteellisen pitkä aika odottaa päivän vanhaa kännykkää, no olihan hän saanut lainakoneen, mitä viranomaisetkin edellyttivät.
     
  3. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Tuo on kyllä aika surkuhupaisa juttu. Täynnä valheita monellakin osin.

    Anglo ei ole Suomen ainoa eikä edes isoin huolto. 3510 nokialainen ei todellakaan ole lähelläkään vikaisin malli ja tuossa mainittuja vikoja on niissä harvoin tullu vastaan. Muutenkin juttu on tosi syvältä ja poikittain...
     
  4. mobiilisti Vieras

    Hauskaa ja paremminkin hyvää on se, että vihdoinkin nämä puutteelliset huoltoasiat tuodaan julkisuuteen. Muuta hauskaa en tuossa jutussa näe.
     
  5. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Huoltoasiat on monellakin tapaa puutteellisia eikä läheskään aina huolloista johtuvia joten ilman asioista tietämistä en lähtisi kovin herkästi huoltomiehiä syyttelemään...
     
  6. mobiilisti Vieras

    Jos puhelin on 6 viikkoa huoltoreissulla, niin vikaa on jossain...miehissä, naisissa, systeemeissä, puhelimissa...pääasia, että hommat selvitetään. Ongelmien julkisuteen tuominen saa yleensä asioihin vauhtia. Toivottavasti nytkin.
     
  7. muokkedee Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    5615
    Tykkäykset:
    1
    Kieltämättä huonosti kirjoitettu juttu ja tehty ilmeisesti parin haastattelun perusteella eikä ole edes tutkittu asiaa tarkemmin. Juuri tuon luin ja ihmettelin hieman itsekin tuota laatua, mutta lehtihän on Iltalehti, niin mitä muuta voi odottaa.

    Toki se on ikävää, että 6 viikkoa on huollossa, mutta tämä on huollon vika. Toisaalta uusi kännykkä ei missään nimessä saisi olla sellainen, millä ei pysty soittamaan.
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jos kirjoitetaan juttu niin voisi olla asiapohjainen, muussakin kuin että jokin ihmisen luuri on ollut huoltoreissulla 6viikkoa.

    Tästä tulee mieleen onko muutkin lehtien jutut yhtä virheellisä, mutta kun en niistä mitään tajua niin luulen että ne pitää paikkansa.

    Huolto ongelmia alalla en yhtään väheksy.
     

Jaa tämä viestiketju