1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Irda erkkiin

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja a_miika, 27/12/02.

1. a_miika

Tykkäykset:
    0
    Kertokaa ekaks että onko tuo irda sellanen millä saa infrapuna yhteyden känään ja tietokoneeseen. Niin ja sitte sanokaa paljo tollanen irda maksaa ja onko se monipuolisempi kuin datakaapeli.

2. Otus

Tykkäykset:
    0
    Irdalla voi ottaa yhteyden tietsikkaan, toiseen kännykkään tai PDA:han. Infrapuna on kännykässä jos on, lisävarusteena sitä tuskin saa.

Edit: Datakaapelin tai infrapunan paremmuudesta voi olla kahta mieltä. Tässä plussat ja miinukset.

Datakaapeli:
    +Myös ei irda puhelimiin
    +Kännykän ei tarvitse "nähdä" tietokonetta
    -Ei voi liittää kuin tietokoneeseen
    -Johdot
    -Sopii myös pöytäkoneisiin

Infrapuna:
    +Ei johtoja
    +Yhteys muihinkin laitteisiin
    -Täytyy olla näköyhteys
    -Kaikissa puhelimissa ei ole infrapunaa ja pöytätietokoneissa ei koskaan

3. aphc

aphc

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N900
    Kannattaisiko sinunkin käyttää ensin hakua ja vasta sen jälkeen kysyä. Irdasta ja t300-mallista on puhuttu tällä foorumilla moneen otteeseen jo aiemminkin.

4. TomVeh

Tykkäykset:
    0
    Uusimassa mikrobitissä on ohjeet irdan rakentamiseen jos vain taitoa kolvin käytölle ja pöytäkoneen emolevystä löytyy irda liitin niin pääset kaikkein halvimalla.

5. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2641
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Pöytäkone on minullakin, ja IrDA siinä. No, on toki lisätty jälkeenpäin omalla sarjaporttiin liitettävällä kaapelilla. Useimmissa emolevyissä on myös IrDA-valmius, joten joissain pöytäkoneissakin on sellainen jo heti valmiina.

Infrapunan paras puoli on, että jos laitteita on paljon, niin tietokoneen portit saattavat loppua kesken. Samaan infrapunapalikkaan sen sijaan voi liittää vaikka kuinka monta laitetta - toki yhden kerrallaan. Itse olen ottanut mm. kannettavissa ja kämmenkoneissa IrDA:n kautta yhteyksiä kännykkään ja siitä taas päässyt sitten Internettiin ja/tai sähköpostia lukemaan. Eli kyllä se ihan käyttökelpoinen kapistus on, mutta makujahan on niin monia. Esimerkiksi minulla Ericsson t68i synkronoi tietonsa infrapunan kautta, samoin sen kautta siirtelen kuvia kännykkäkamerasta pöytäkoneelle. Sitten käytän infrapunaa digitaalisen lukukynän tietojen hakemiseen, samoin Psionin synkronointiin. Piruuttani olen kokeillut myös PocketPC-kapistuksen synkronointia infrapunalla, ja toimihan sekin (normaalisti otan siihen yhteyden USB:n kautta). Eli monta laitetta, mutta vain yksi liitäntäpalikka, kuten jo kirjoitin.

Nykyisistä hinnoista en tiedä, koska käytän edelleen samaa Actisysin 220L -infrapunapalikkaa jota käytin aikoinaan jo Windows 95-koneessa vuosia sitten. Toimii edelleen.

Jaa tämä viestiketju