1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

iPhone4 vs. Samsung Galaxy S

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja ptjuhis, 11/7/10.

1. ptjuhis

Tykkäykset:
    0
    Hyvin toimiva Nokialainen vaihtuu jompaan kumpaan otsikon puhelimista ihan vaan mielenkiinnosta. En osaa päätää kumpaan, auttakaa te hyvät foorumilaiset. Puhun, tekstaan (aika vähän) ja käytän joka päivä nettiä jonkin verran. iPhonea varten on otteet tiedossa, kun Steve on näyttänyt ja Samsungin suunnasta on juoruttu ajoittaisesta hitaudesta ja akun lyhyestä kestosta, kun sovellukset jää taustalle. Huhuja juoruja, niitä riittää, joten faktasta olen enempi kiinnostunut.

Eli miksi pitää ottaa se, mitä suosittelette?

2. bsod

bsod Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    285
    Puhelinmalli:
    SGS7
    Katsotko netistä flash-videoita? Jos katsot, ota Samsung, sillä iPhonessa ei flash-tukea ole eikä tule. Samsungiin sen saa joko toisen selaimen avulla tai laitteelle luvatun Android 2.2 -päivityksen myötä. Samsungia puoltaa myös hinta & saatavuus. Mutta jahka iPhone saapuu pohjolaan virallista tietä, sitä puoltaa loppuun asti hiottu käytettävyys niiden ominaisuuksien osalta, jotka laitteesta/ohjelmista löytyvät. Samoin varuste- ja ohjelmavalikoima on ainakin lukumääräisesti isompi, kuin Samsungilla (eli Androidilla yleensä). Laitteiden elinkaarta ajatellen iPhone taitaa olla paremmin tuettu, sillä Samsungin maine ohjelmistopäivittäjänä ei ole paras mahdollinen, kun taas iPhonen uusin käyttöjärjestelmä toimii ainakin 3-4 laitesukupolvea taaksepäin.

3. ptjuhis

Tykkäykset:
    0
    En juuri videoita katso, paitsi himassa wlanin yli. Entäs se html5? Eikös sillä pitäisi tämä videojuttu korjaantua?

Samsungin kohdalla näytön koko verrattuna iPhoneen on mielestäni iso juttu, vaikka onhan molemmissa todella hyvä näyttö.

Ajattelinkin odotella tietoa näiden kohdalta seuraavasti:
    iPhone: onko antenniongelma todellinen, vai käyttäjät väärässä (sarkasmia)
    Samsung: mitä Froyo tuo tullessaan.

Kiitos asiallisista perusteluista.

4. Munkkipulla

Tykkäykset:
    4
    Mitä olen kuullut, antenni ongelmaa ei Suomessa samassa mittakaavassa ole. Muutama pykälä saattaa joskus tippua, mutta puhelin pysyy verkossa hyvin.

5. ptjuhis

Tykkäykset:
    0
    Iltasanomissa olikin linkki videoon, jossa puhelin testattiin Soneran verkossa. Palkit putosivat helposti ja nopeasti kokonaan, mutta sitten kun toistettiin sama asia, niin ei enää hirvittävän pahasti. Nettilataus hidastui, kun puhelin ei voinut hyödyntää 3G verkkoa. Täytyy sanoa, että ei näyttänyt yhtään niin dramaattiselta, kuin jenkkilän clipeissä.

Odotellaan siis kun tuttu hommaa sen, niin sitten näen omin silmin.

6. acidjazz76

Tykkäykset:
    0
    minä olen täysin saman valinnan edessä... sillä eroavaisuudella että vanha puhelimeni on iphone 3g. Vaihtaisin iphone4 ilman muuta ilman antenni ongelmaa, mutta tänään kävin kaupassa hieman räpläämässä samsungia ja aikas hyvältä vaikutti. Eniten itseään mietityttää android puhelimien värkkäys tarve? Olen saanut sellaisen kuvan foorumilta että värkättävää on aikas paljon, että saat puhelimen pelittämään hyvin? Onko tämä värkkääminen vaikeaa? Iphonen käyttö kun on tehty niin helpoksi että jopa amerikkalaiset ja meikäläinen osaa käyttää ;) Mites jos vertaa app storea ja android kauppaa, onko isoja eroja? Soitan puhelimelta todella paljon musiikkia, joten vielä lisäksi muutama kysymys samsungin musiikkisoittimesta: Saahan levyjen kannet ladattua puhelimeen ?(näkömuisti ;)) Onko android kaupassa sellaista sovellusta jolla saa musiikin tempoa hidastettua ja nopeutettua? (Esim. ASD iphonella). Jos joku viittisi näihin mun pähkäilyihin vastailla ja ehkäpä antaa hieman mielipidettä kumpaan puhelimeen kannatta kallistua olisin kiitollinen.

7. Mobilefun

Tykkäykset:
    2
    Kai se värkkääminen on kertaluonteista. App Store on kaupallisempi ja mielestäni ainakin pelitarjonta iPhonelle on parasta mitä matkapuhelimiin saa. Android Marketin paremmuus on sen sijaan tuhansissa ja tuhannissa ilmaissoftissa ja näyttäviä pelejäkin on, muttei samalla tavalla kuin iPhonella.
    Levyjen kannet näkyy jos kuvatiedosto on albumin kansiossa. Soitinohjelmia on erilaisia.

8. halcyon

halcyon Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    89
    Omasta mielestäni kyse on siitä, mitä haluat painottaa:

- avoimuutta, mukailtavuutta, säädeltävyttä - niin käyttöliittymässä, ohjelmissa kuin webissä: Samsung S
    - selkeyttä, valmiutta, vakautta ja "toimii suoraan laatikosta vedettynä aika hyvin": iPhone 4
    - kestävämpi akku: veikkaisin että Galaxy S - etenkin jos asennat pari ohjelmaa (Tasker ja/tai BatteryDefender)
    - hinta: iPhone 4:n kytkyttömällä hinnalla saat melkein kaksi Galaxy S -puhelinta
    - sovellukset - valikoiman määrä, erilaisuus ja ohjelmien laatu: iPhone 4

Jos haluat säätää puhelintasi, päästä halvemmalla, osta Galaxy S. Jos haluat ostaa puhelimen joka toimii aika hyvin pakasta vedettynä, et halua sitä tunkkailla/muokata ja raha ei ole este, niin osta iPhone 4.

Tämä on minun mielipiteeni, ei objektiivinen totuus.

9. Solution

Tykkäykset:
    1
    Samsungin Androidiahan voi käytännössä muokata ja säätää melkein loputtomiin eikä ole rajoitteita samaan tapaan kuten Applella. Joitain juttuja on melkein pakkokin säätää, että puhelimesta saa 'tavallisesti' toimivan ja käytettävän esimerkkeinä vaikka noi taskmanagerit. Android marketin kaupalliset ohjelmat ei ole saatavilla edes Suomessa, jos ei hanki ulkomaista simmiä tai roottaa puhelinta. Ei se iPhonen jailbreakki tuota roottaamista hirveästi pahempi ole, jolloin myös kyseisen puhelimen muokattavuus laajenee paljon. Androidilla on kyllä todennäköisempää saada säädettyä haluamansa puhelin kuin iPhonella, jos ei paketista saatu laite ja ohjelmisto riitä.

Kannattaa ehkä kuitenkin odotella parisen viikkoa ja katsoa mitä ihmiset sanoo tuosta iPhone4. Jos on ennestään Sonera tai TeleFinland liittymä niin onhan tuo iPhone melkein pari sataa halvempi kuin Samsung.

10. massimo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    180
    Mulla on ollut jo useamman viikon tämä Galaxy S. Iphonesta en sano mitään koska en ole sitä käyttänyt. Muiden olisi hyvä olla kommentoimatta jos eivät tiedä mistä puhuvat.
    Mitään suurempaa ongelmaa ei ole ollut (kaikissa on jotain). Mitään värkkäämis tarvetta ei ole, mutta tämä tietenkin riippuu siitä mitä hakee. Epävirallisia firmiksiä en ole laittanut vaikka moni sanoo että toimivuus paranee. Kuten sanoin jo mulla ei ongelmia ole ollut alkuperäisen firmiksen kanssa.
    Latailin aluksi ohjelmia suht paljon, koska niitä kannattaa testata, mutta kun puhelin on tullut tutuksi niin ohjelmien määrä on pudonnut lähes olemattomiin eli pärjään lähes kokonaan puhelimen omilla ohjelmilla.
    Mielestäni puhelin on erinomainen. Näyttö erinomainen, näkyy auringossakin tosi hyvin. Erinomaisia kuvia olen saanut puhelinkameraksi, kaverinikin kehui joka valokuvaa paljon. Näyttöjen ikoni hässäkästä en tykkää (jotkut sanoo että tämä on kopioitu Iphonesta eli yksi heikkous :D), mutta tämä on kiinni siitä mistä tykkää.
    Paljon on puhetta akkukestosta, mutta en tiedä yhtään älypuhelinta jossa akku olisi erinomainen, tosin kukaan ei ole sanonut miten pitkä aika on erinomainen :D Itselläni on kestänyt (testien loputtua) noin 2-3 päivää.
    Hinnasta sen verran että jos Galaxyn on saanut halvimmillaan 360 euroon niin Solutionin mukaan Iphonen saa 160 euroon, melkein voin sanoa että ei pidä paikkaansa. Tietenkin Solution voi saada jostain 160 euroon. Jos tuolla hinnalla saat niin ilman muuta kannattaa ottaa Iphone :D
    Tuli kirjoitettua niin paljon että laitetaan loppuun vielä lyhyesti.
    Uskon että molemmat puhelimet ovat erinomaisia ja en usko että tulette pettymään kumpaankaan. Iphone kaverit puolustavat tietenkin omaansa, mutta niin tekee myös Galaxyn omistajat. Mulla on tapana kertoa asia rehellisesti ja ei ole tapana haukkua sellaista mistä en tiedä mitään :)

11. ptjuhis

Tykkäykset:
    0

Kiitos kommentista tyyliin "pysytään asiassa ". Olen itse samaa mieltä noista mielipiteistä käyttökokemukseen perustuen. Aika paha mennä haukkumaan jotain laitetta, jos ei ole yhtään käyttänyt. Tämä koskee siis lähinnä käytettävyyttä - ei itse rautaa.

Näistä olikin vertailua täällä: http://www.itviikko.fi/teknologia/2010/08/05/testi-iphone-4-ottaa-mittaa-galaxy-ssta/201010813/7

ps. Tuosta akun kestosta sen verran, että jos omistat älypuhelimen ja sen akku kestää käytössäsi 5-6 päivää. niin tulikohan sitten hankittua turhan kallis laite? Puhumalla se akku kestää varmaan useamman päivän, mutta muiden ominaisuuksien hyödyntämiseen meneekin sitten enempi virtasta.

12. Mika

Mika

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone 3G
    Kannattaa lukaista http://www.gsmarena.com/samsung_i9000_galaxy_s_vs_apple_iphone_4-review-500.php läpi.

iPhoneenkin saa muokattavuutta, flash tuen yms jos tykkää kikkailusta Jailbreakin kanssa. Pidän myöskin siitä, että lähes kaikki maksulliset ohjelmat ovat saatavissa piraattikopioina netistä.

Itse en iPhonea ostaisi koska periaatteessa vastustan Applen nykyistä linjaa Jailbreakkaamisen suhteen, enkä myöskään haluaisi ostaa puhelinta jonka suunnitteluvirhe estää puhelimeen puhumisen.

Jaa tämä viestiketju