1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

iPhone 5S vs Lumia 1020

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja silkkiuikku, 23/12/13.

1. silkkiuikku

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung Omnia W
    Vanha puhelin alkaa ikääntymään ja uutta puhelinta tulisi etsiä tilalle. Tällä hetkellä käytössä on WP7llä rullaava Samsung Omnia W ja seuraajaksi olen pohtinut joko iPhone 5Sää tai uudehkoa Lumiaa.

Android on jätetty pois laskuista, sillä kokeilujen perusteella se ei vain ole "minun juttuni". Jos Android olisi silti jonkun mielestä täydellinen valinta, niin toki haluaisin kuulla näkemyksen perusteluineen.

iPhone on iPhone. Cliché. iPhonessa kiinnostaa suuri ja välitön sovellusvalikoima, sen varmatoimisuus sekä ripeys ja pitkä käyttöikä päivitysten muodossa. Näyttö on "pieni", 4 tuumaa mutta tämänhetkiseen puhelimeen verrattuna hivenen isompi. Pienikätisenä en erityisemmin kaipaa 5 tuuman näyttöjä. iPhone omalta osaltaan olisi monen mielestä "varma" valinta, sillä allekirjoittaneelta löytyy jo iPad sekä Mac. Silti WP houkuttaa edelleen.

Lumia 1020 on jo hieman "vanha" ja houkuttelevin piirre on kamera. Valokuvaajataustalla kameralla on merkitystä. Onko Lumia 1020 täysin ylivertainen iPhone 5S:n kameraan verrattaessa? Ainakin Lumia on ilmeisesti huomattavasti hitaampi? Olen tykästynyt Windows Phoneen kovasti, mutta mietityttää ostanko "jo nyt" vanhaa rautaa ilman mahdollisia päivityksiä. Ainakin WP7 jäi nopeasti junan jyräämäksi. Lisäksi pohdituttaa, istuuko iPhone huomattavasti paremmin Macin ja iPadin kumppaniksi. Tällä hetkellä synkkaukset ovat mainiosti toimineen sähköpostin ja kalentereihin, lisäksi käytän SkyDriveä verkkokiintolevynä.

Olen sidottu hankkimaan puhelimet tietyn jälleenmyyjän kautta, jolloin hintaero näiden kahden välillä on 50€ euroa Lumia 1020 hyväksi. Lumia 925 on ollut mielessä budjettivaihtoehtona 300 eurolla ollen 150 euroa halvempi kuin iPhone 5S. Opiskelijan budjetissa 150 euroa on mahdollista sijoittaa puhelimeen, vastapainona olisi hetkellisen leveämpi opiskelijaelämä.

Puhelin on minulle "elämänkumppani", ei viihdelelu. Pikaviestimet ja sosiaalisen median sovellukset on tärkeitä hyötyohjelmien ohella, peleille ei ole käyttöä. Lumiassa olisi hyvä navigointisofta, mainio kamera ja itselle mieluisa käyttöjärjestelmä. Toisaalta, iPhone on rivakampi ja todennäköisesti pitkäikäisempi. Lisäksi se on iPhone. En vain itse osaa päättää, kumpi olisi parempi ratkaisu ja tähän kaipaan foorumilaisten apua! Onko kellään teistä tuoda ratkaisevia näkemyksiä kumpi tulisi valita?

2. Geniouss

Geniouss

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    iPhone 5s
    Itselläni on ollut lumia 820 ja nyt tämä iPhone 5s. Itseäni w8 käyttöjärjestelmänä ei miellyttänyt pätkääkään, ei myöskään ruudun suurempi koko. Neljän tuuman näyttö on mulle just kompakti. Se on tosin mielipidekysymys. Olen lukenut ainakin arvostelua, että 1020 kamera on kyllä erinomainen ja varmasti päihittää iphonen kuvanlaadussa, mutta on tässä iPhonessakin oikein hyvä kamera.

Synkkaan itse myös skydriven kautta ipadiin ja pc:hen. Ennen kolmio oli lumia -> ipad -> pc. Yhteensopivuusongelmia ei juuri ole. Toki icloud on hyvä varmuuskopionti tabletin ja puhelimen välillä.

Eli valitsisin itse ehdottomasti 5s, koska tykkään sovellustarjonnasta, designista ja käyttiksestä. Jos kamera on tosi tärkeä, niin ehkä sitten tuo 1020.

3. Infra

Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

Tykkäykset:
    6628
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Ottaisin Lumia 1020.

Ihan jo muutamasta syystä:

1) 300e halvempi kuin iphone 5S (Lumiassa 32gigaa tallennustilaa, joten iphonesta ei voi verrata 16gb mallia)
    2) Mukavampi käyttis, ihan hyvä sovellustarjonta nykyisin.
    3) Huomattavasti parempi näyttö, jota voi käyttää myös pakkasella sormikkaat kädessä
    4) Opiskelukäytössä, niin Lumia on ylivertainen, varsinkin jos no tarvetta käyttää vähänkään esim Exceliä / Wordia tms tien päällä tms.
    5) Lumian sähköposti ehdottomasti iPhonen Mail -sovellusta parempi. Lisäksi jos käytössä Exchangea yms niin Lumiassa 100% tuki

4. amdnow

amdnow Supermoderaattori

Tykkäykset:
    6123
    Puhelinmalli:
    Fiskarssin 10
    6) Markkinoiden ylivoimaisesti paras (puhelin)kamera.
    7) Isompi näyttö paremmalla resoluutiolla.

Infra tykkää tästä.
  5. Konttainen

Konttainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    70
    Puhelinmalli:
    OPO
    Itse ottaisin iphone 5s:n jos saisin valita, koska:

1:Ohuempi ja kevyempi (lumian koko suhteutettuna näyttöön on aivan valtavan suuri: paljon tyhjää tilaa näytön alapuolella)
    2. Lumian kamera on parempi, mutta ei ylivoimaisesti, niin kuin monissa testeissä on todettu.
    3. Lumian kamera on todella hidaaaaasssssss........
    4. Sovelluksien laatu ja määrä.
    5. WP:ssä aivan naurettavia puutteita: missä on ohjaus- ja ilmoituskeskus?
    6. iphonessa noin 3-4 vuoden päivitystuki.
    7) Lumian näyttö toistaa värit liian räväkästi (amoled)

Molemmat ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja, mutta ehkä eniten lumiassa ärsyttää möhkälemäinen koko.

Jaa tämä viestiketju