Ilmastokeskustelu

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Keskustelua ilmaston tilasta, nykyään, ennen ja tulevaisuudessa.

Laitetaan tähän aiheen keskustelut niin ei huku ympäri AV-alifoorumia.

Katso liite 72413

Koodi:
[url]https://www.facebook.com/AfgVeteraani/posts/1887784111313176[/url]

Noni 6kk enää aikaa...

 

Fitz-Hume

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
157   0   0
Liittynyt
2.11.2007
Viestit
4314
Reaktiopisteet
1799
Puhelinmalli
10
Noni 6kk enää aikaa...

-"Tämä vuosi on viimeinen mahdollisuutemme".
Jees, vouhottamiset loppuu myös tähän vuoteen.

-"Keskeisenä ratkaisuna Kansainvälinen energiajärjestö näkee valtioiden elvytyspaketit".
Niin, kuinkas muutenkaan..

-"Vihreitä työpaikkoja".
?
 
Viimeksi muokattu:

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Saattaa päteä täälläkin?


Myllyvirran mukaan muun muassa Kiinassa liikenteen vaikutusta saastesumuun on liioiteltu. Esimerkiksi Pekingin ympärillä ilmansaasteita aiheuttava terästeollisuus jatkoi toimintaansa koronakriisin aikana.

– Se tuottaa huomattavasti merkittävämmän osan päästöistä ja saasteista kuin paikallinen liikenne. Siksi ilmanlaadun paraneminen ei ollut läheskään niin merkittävää kun moni olisi odottanut, Myllyvirta selventää.”

 

Qwertyi

Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016
Palaute - 100%
30   0   0
Liittynyt
7.12.2005
Viestit
36694
Reaktiopisteet
15853
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S10e + Note 8
Saattaa päteä täälläkin?


Myllyvirran mukaan muun muassa Kiinassa liikenteen vaikutusta saastesumuun on liioiteltu. Esimerkiksi Pekingin ympärillä ilmansaasteita aiheuttava terästeollisuus jatkoi toimintaansa koronakriisin aikana.

– Se tuottaa huomattavasti merkittävämmän osan päästöistä ja saasteista kuin paikallinen liikenne. Siksi ilmanlaadun paraneminen ei ollut läheskään niin merkittävää kun moni olisi odottanut, Myllyvirta selventää.”

Paskat. Kyllä se on suomalaiset autoilijat jotka tuonkin takana on. Autot verolle, tai siis kovemmalle verolle!
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Ihmiset siirtyneet yksityisautoiluun ja vuotuinen kilometrimäärä onkin pudonnut...Koska olen autoentusiasti niin ymmärrän tuon niin, että julkinen liikenne on se mikä liikenteen päästöt aiheuttaa ja pitää laittaa pannaan... :D

Tieliikenteen vuotuinen määrä putoaa ensi kertaa vuosikymmeniin, vaikka moni siirtyikin matkustamaan joukkoliikenteen sijaan omalla autolla
Tuskin tällaisessa kuopassa käytiin 80- tai 70-luvullakaan, sanoo liikenneasiantuntija.
Juhannuksen paluuliikennettä Turun moottoritiellä Lohjan kohdalla 21. kesäkuuta.

Juhannuksen paluuliikennettä Turun moottoritiellä Lohjan kohdalla 21. kesäkuuta. Kuva: MIKKO STIG / LEHTIKUJVA
Pertti Mattila STT
Julkaistu: 8:00
SUOMEN tieliikenteen liikennemäärät eivät ole vuositasolla juurikaan supistuneet vuosikymmeniin, mutta tänä vuonna niin on käymässä. Koronaepidemia on vähentänyt liikennettä siinä määrin, että koko vuoden tieliikenteen määrä on putoamassa vuoden 2019 luvuista, sanoo vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariaho liikenteenohjausyhtiö Traffic Management Finlandista.
”Tieliikenteessä on ollut pitkään, ainakin 1990-luvun puolivälistä, vuotuinen kasvutrendi. Jokunen pysähdys on koettu”, esimerkiksi vuosien 2008–2009 finanssikriisi painoi kasvun noin nollaan. Nyt kuitenkin liikennemäärä näyttää jäävän oleellisesti edellisvuotta pienemmäksi.
Näin ei ole käynyt Suomessa aikoihin.
”Tuskin 1980-luvulla oli tällaista kuoppaa, onko mahtanut olla 1970-luvullakaan”, Saariaho vertaa.
Koronakurimus pudotti joukkoliikenteen matkustajamäärät alas niin maanteillä, rautateillä, lentoliikenteessä kuin laivoillakin. Joukkoliikenne on elpymässä Saariahon mukaan eri aloilla eri tahtiin.
Rautateillä junien määrät ovat palautuneet nopeasti kohti viime vuoden vastaavan ajan lukuja. Lentoliikenteen elpyminen on myös alkanut, mutta paljon varovaisemmin.
JOUKKOLIIKENTEEN yhtiöistä kuvataan, miten jyrkkä ja nopea matkustajapako keväällä oli.
”Koronakriisin alussa Onnibus ajoi kolme viikkoa tyhjillä busseilla kaikki aikataulun mukaiset vuorot. Vasta sen jälkeen saimme pudotettua vuorotarjonnan 17 prosenttiin”, kertoo Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helve.
Matkustajaliikenne laivoilla oli käytännössä pysähdyksissä pitkään.
”Samoin lentoliikenteestä leikkautui nopeasti 90 prosenttia. Toipuminen on sielläkin alkanut, mutta nyt lennetään Suomen normaalista liikenteestä vasta 20–25 prosenttia. Niin ikään laivayhtiöiden liikennöinti on nyt vilkastumassa”, Mikko Saariaho täydentää.
Poikkeuksen teki ja tekee junaliikenne, jossa vuorotarjonta on liki normaali.
”VR:n matkustajajunia liikennöidään vain runsas kymmenes vähemmän kuin normaalitilanteessa. Tämä on meiltä vastuullisuusteko. Pyrimme koronan tartuntariskin minimoimiseksi siihen, että mahdollisimman monessa junassa on väljää”, sanoo VR:n matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola.
Hänen mukaansa junissa on nyt noin puolet viimevuotisesta asiakasmäärästä.
”Aivan hetkessä tilanne ei entiseksi palaudu. VR arvioi”, että junissa päästään vuoden 2019 matkustajamääriin vasta vuonna 2023.
MONI SUOMALAINEN siirtyi koronariskin vähentämiseksi keväällä matkustamaan joukkoliikenteen sijasta omalla autolla. Joukkoliikenteen isoja kysymyksiä on nyt se, saadaanko ratin taakse siirtyneet takaisin.
”Esimerkiksi ilmastonmuutos ei ole kadonnut mihinkään. En usko, että omaan autoon nyt keväällä vaihtaneet hylkäävät pysyvästi joukkoliikenteen”, VR:n Simola tuumii.
Hänen mukaansa oli odotettavissakin, että junista on jäänyt pois etenkin eläkeikäisiä matkaajia eli koronan riskiryhmään kuuluvia.
Koiviston Auton konsernijohtaja Antti Unkuri täydentää kuvaa.
”Erään tutkimuksen mukaan viidesosa ihmisistä vieroksuu nyt hieman joukkoliikennettä. Ehkä hiukan on pelättävissä, että tällä epidemialla on pitkäkestoisempikin vaikutus matkustajamääriin”, hän toteaa.
Traffic Management Finlandin Saariaho sanoo, että nyt on tärkeää säilyttää Suomen joukkoliikenteen palvelukyky hyvänä.
”Sen pitää palvella niin tasokkaasti”, että joukkoliikenne pysyy varteenotettavana vaihtoehtona pikkuautolle.
Saariaho katsoo, että erään muutoksen koronakausi voi jättää jälkeensä Suomen liikenteeseen.
”Iso osa Suomen henkilöautomatkoista on pituudeltaan alle kolme kilometriä. Jos joukkoliikenteen suosio ei täysin palaudu, voi olla”, että polkupyöräily lyhyillä matkoilla lisääntyy.

 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Ihmiset siirtyneet yksityisautoiluun ja vuotuinen kilometrimäärä onkin pudonnut...Koska olen autoentusiasti niin ymmärrän tuon niin, että julkinen liikenne on se mikä liikenteen päästöt aiheuttaa ja pitää laittaa pannaan... :D

Tieliikenteen vuotuinen määrä putoaa ensi kertaa vuosikymmeniin, vaikka moni siirtyikin matkustamaan joukkoliikenteen sijaan omalla autolla
Tuskin tällaisessa kuopassa käytiin 80- tai 70-luvullakaan, sanoo liikenneasiantuntija.
Juhannuksen paluuliikennettä Turun moottoritiellä Lohjan kohdalla 21. kesäkuuta.

Juhannuksen paluuliikennettä Turun moottoritiellä Lohjan kohdalla 21. kesäkuuta. Kuva: MIKKO STIG / LEHTIKUJVA
Pertti Mattila STT
Julkaistu: 8:00
SUOMEN tieliikenteen liikennemäärät eivät ole vuositasolla juurikaan supistuneet vuosikymmeniin, mutta tänä vuonna niin on käymässä. Koronaepidemia on vähentänyt liikennettä siinä määrin, että koko vuoden tieliikenteen määrä on putoamassa vuoden 2019 luvuista, sanoo vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariaho liikenteenohjausyhtiö Traffic Management Finlandista.
”Tieliikenteessä on ollut pitkään, ainakin 1990-luvun puolivälistä, vuotuinen kasvutrendi. Jokunen pysähdys on koettu”, esimerkiksi vuosien 2008–2009 finanssikriisi painoi kasvun noin nollaan. Nyt kuitenkin liikennemäärä näyttää jäävän oleellisesti edellisvuotta pienemmäksi.
Näin ei ole käynyt Suomessa aikoihin.
”Tuskin 1980-luvulla oli tällaista kuoppaa, onko mahtanut olla 1970-luvullakaan”, Saariaho vertaa.
Koronakurimus pudotti joukkoliikenteen matkustajamäärät alas niin maanteillä, rautateillä, lentoliikenteessä kuin laivoillakin. Joukkoliikenne on elpymässä Saariahon mukaan eri aloilla eri tahtiin.
Rautateillä junien määrät ovat palautuneet nopeasti kohti viime vuoden vastaavan ajan lukuja. Lentoliikenteen elpyminen on myös alkanut, mutta paljon varovaisemmin.
JOUKKOLIIKENTEEN yhtiöistä kuvataan, miten jyrkkä ja nopea matkustajapako keväällä oli.
”Koronakriisin alussa Onnibus ajoi kolme viikkoa tyhjillä busseilla kaikki aikataulun mukaiset vuorot. Vasta sen jälkeen saimme pudotettua vuorotarjonnan 17 prosenttiin”, kertoo Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helve.
Matkustajaliikenne laivoilla oli käytännössä pysähdyksissä pitkään.
”Samoin lentoliikenteestä leikkautui nopeasti 90 prosenttia. Toipuminen on sielläkin alkanut, mutta nyt lennetään Suomen normaalista liikenteestä vasta 20–25 prosenttia. Niin ikään laivayhtiöiden liikennöinti on nyt vilkastumassa”, Mikko Saariaho täydentää.
Poikkeuksen teki ja tekee junaliikenne, jossa vuorotarjonta on liki normaali.
”VR:n matkustajajunia liikennöidään vain runsas kymmenes vähemmän kuin normaalitilanteessa. Tämä on meiltä vastuullisuusteko. Pyrimme koronan tartuntariskin minimoimiseksi siihen, että mahdollisimman monessa junassa on väljää”, sanoo VR:n matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola.
Hänen mukaansa junissa on nyt noin puolet viimevuotisesta asiakasmäärästä.
”Aivan hetkessä tilanne ei entiseksi palaudu. VR arvioi”, että junissa päästään vuoden 2019 matkustajamääriin vasta vuonna 2023.
MONI SUOMALAINEN siirtyi koronariskin vähentämiseksi keväällä matkustamaan joukkoliikenteen sijasta omalla autolla. Joukkoliikenteen isoja kysymyksiä on nyt se, saadaanko ratin taakse siirtyneet takaisin.
”Esimerkiksi ilmastonmuutos ei ole kadonnut mihinkään. En usko, että omaan autoon nyt keväällä vaihtaneet hylkäävät pysyvästi joukkoliikenteen”, VR:n Simola tuumii.
Hänen mukaansa oli odotettavissakin, että junista on jäänyt pois etenkin eläkeikäisiä matkaajia eli koronan riskiryhmään kuuluvia.
Koiviston Auton konsernijohtaja Antti Unkuri täydentää kuvaa.
”Erään tutkimuksen mukaan viidesosa ihmisistä vieroksuu nyt hieman joukkoliikennettä. Ehkä hiukan on pelättävissä, että tällä epidemialla on pitkäkestoisempikin vaikutus matkustajamääriin”, hän toteaa.
Traffic Management Finlandin Saariaho sanoo, että nyt on tärkeää säilyttää Suomen joukkoliikenteen palvelukyky hyvänä.
”Sen pitää palvella niin tasokkaasti”, että joukkoliikenne pysyy varteenotettavana vaihtoehtona pikkuautolle.
Saariaho katsoo, että erään muutoksen koronakausi voi jättää jälkeensä Suomen liikenteeseen.
”Iso osa Suomen henkilöautomatkoista on pituudeltaan alle kolme kilometriä. Jos joukkoliikenteen suosio ei täysin palaudu, voi olla”, että polkupyöräily lyhyillä matkoilla lisääntyy.


tämä tuli yllätyksenä:

”HSL-alueella julkisen liikenteen suosiota kasvatetaan näennäistilastoinnilla. Tilastoinnin pohjana nimittäin ei ole matkojen vaan nousujen määrä. Varsinkin Espoon suunnalla asiat on järjestetty niin, että suuri osa matkoista tapahtuu kahden vaihdon ylitse. Tällöin yksi matka onkin HSL:n tilastoinnissa kolme matkustajaa. Yksi tällainen työmatkalainen on siten kuusi matkustajaa per arkipäivä eli noin 1320 matkustajaa vuodessa.

HSL jopa kehtasi Länsimetron käynnistämisen jälkeen julistaa joukkoliikenteen suosion nousseen huimasti metrosuunnalla matkustajamäärien kasvettua niin ja niin monta kymmentä prosenttia. Totta kai, koska se mikä oli ennen yksi matka oli nyt kaksi matkaa.”
 

expertti

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
2.9.2010
Viestit
440
Reaktiopisteet
20
Kohti totuutta...

Syvempää tietoa ei usein löydy pelkästään valtavirrasta tai vaihtoehtoisista teorioista, vaan jostain siltä väliltä. Omat ennakkokäsitykset voivat helposti ohjata etsijää, me pyrimme keskittymään pelkästään todisteisiin. Uutisryhmämme kokee, että olemme suurempien muutosten keskellä ja että nyt on oikea hetki alkaa tuoda esiin mahdollisimman objektiivista tietoa. Kukaan ei tiedä kaikkea ja kaikki tietävät jotain, joten kannustamme ihmisiä tutkimaan asioita itse. Oikean tiedon merkityksen tärkeys korostuu esimerkiksi siinä, että päättäjien on vaikea tehdä hyviä päätöksiä vaillinnaisen tiedon pohjalta. Ollaan kaikki yhdessä tässä mukana ja jaetaan tietoa.
 

Sniper

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
27.2.2018
Viestit
652
Reaktiopisteet
850
Puhelinmalli
Note8

Ohisalo taisi vihdoin keksiä ratkaisun, jolla Suomessa päästään pitkäjänteisesti viemään vähäpäästöisempien energialähteiden kehitystä eteenpäin.

VIHREIDEN puheenjohtaja Maria Ohisalo latasi viikko sitten Iltalehdessäpuolueen harkitsevan hallituksesta lähtöä, jos ilmastotoimissa ei edetä.

Älä Masa turhaan jarruttele.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper

Ohisalo taisi vihdoin keksiä ratkaisun, jolla Suomessa päästään pitkäjänteisesti viemään vähäpäästöisempien energialähteiden kehitystä eteenpäin.

VIHREIDEN puheenjohtaja Maria Ohisalo latasi viikko sitten Iltalehdessäpuolueen harkitsevan hallituksesta lähtöä, jos ilmastotoimissa ei edetä.

Älä Masa turhaan jarruttele.

No nyt ollaan jännän äärellä...ei silti, onhan tuo varmasti haastavaa tasapainoilla ympäristön ja talouden kanssa.
 

Don Quiote

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
11.10.2018
Viestit
2320
Reaktiopisteet
3569
Puhelinmalli
S7
En tiedä keksinkö täysin väärän ketjun. On se kumma että loistoristeilijän elinkaari on 30v ja sitten myydään romutettavaksi. Tiedä sitten onko korona vaikuttamassa vähentyneiden matkustajamäärien takia.

 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
En tiedä keksinkö täysin väärän ketjun. On se kumma että loistoristeilijän elinkaari on 30v ja sitten myydään romutettavaksi. Tiedä sitten onko korona vaikuttamassa vähentyneiden matkustajamäärien takia.


Melko lyhyt on elinkaari, en tiedä onko täällä laivatekniikkaan erikoistuneita, kuka osaisi kertoa miksi?
 

veikko

VIPpi
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
19.6.2002
Viestit
23077
Reaktiopisteet
13501
Puhelinmalli
iPhone 12 128 gt musta
Melko lyhyt on elinkaari, en tiedä onko täällä laivatekniikkaan erikoistuneita, kuka osaisi kertoa miksi?
Kyllähän monet laivat ovat käyttökelpoisia pitkäänkin, mutta tuossa taitaa olla kyse siitä että vanhempia laivoja pannaan pois eikä tuon kokoluokan laivoilla ole maailmalla oikein käyttöä muuten kuin alkuperäisessä tarkoituksessa. Eli pitemmän päälle ilmeisesti on risteily-yhtiön kannalta kannattavampaa rakentaa uusia ja nykyaikaisia laivoja kuin koettaa pidentää vanhojen käyttöikää.
 

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
35   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
4483
Reaktiopisteet
5151
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Kyllähän monet laivat ovat käyttökelpoisia pitkäänkin, mutta tuossa taitaa olla kyse siitä että vanhempia laivoja pannaan pois eikä tuon kokoluokan laivoilla ole maailmalla oikein käyttöä muuten kuin alkuperäisessä tarkoituksessa. Eli pitemmän päälle ilmeisesti on risteily-yhtiön kannalta kannattavampaa rakentaa uusia ja nykyaikaisia laivoja kuin koettaa pidentää vanhojen käyttöikää.
Taitaa ainakin turistipuolella aina olla halu isompaan, hienompaan ja monipuolisempiin palveluihin. Ilmaston kannalta hieman huolestuttavaa lienee sellainenkin seikka, että suurin henkilöliikennevarustamo Carnival Cruises on samalla suurin taitoluistelijoiden työllistäjä maailmassa. Kyllä, jääkenttiä ja taitoluistelijoita jotka esiintyy lämpimän veden päällä kelluvassa aluksessa Karibialla. Ekologista? Ei ehkä... ?
 
  • Tykkää
Reactions: zSx

zSx

Tavallinen pulliainen
Palaute - 100%
8   0   0
Liittynyt
29.7.2003
Viestit
4304
Reaktiopisteet
2584
Puhelinmalli
Galaxy Note 9 + iPad 2017 LTE
Saas nähdä joutuuko suomalaiset veronmaksajat jälleen amerikkalaisten eläkeläisten lempiharrastuksen tukijoiksi jos telakoita pitää taas tukea.

Ymmärrän että Varsinais-Suomessa on aika rajut ajat edessä jos tuo teollisuus hiipuu, mutta tuo ala on läpeensä kiero ja epäeettinen. Ymmärtääkseni näiden uusienkin laivojen tuotanto perustellaan sillä, että ne on ekologisempia kuin vanhemmat.
 

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper

Anademus

Puhelinkokemusseikkailija
Palaute - 100%
35   0   0
Liittynyt
10.11.2019
Viestit
4483
Reaktiopisteet
5151
Puhelinmalli
Joku lippulaiva

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
13813
Reaktiopisteet
10319
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Keskustelua ilmaston tilasta, nykyään, ennen ja tulevaisuudessa.

Laitetaan tähän aiheen keskustelut niin ei huku ympäri AV-alifoorumia.

Katso liite 72413

Koodi:
[url]https://www.facebook.com/AfgVeteraani/posts/1887784111313176[/url]

Taidettiin myöhästyä, enää meitä ei mikään pelasta:

 
Top Bottom