Ilmanviilennin vai tuuletin?

Efekti

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Reaktiopisteet
29
Tere,

kesän lähestyessä olen ajatellut olla tuuletinostoksilla ajoissa. Kämpässäni on viime kesän muutosta lähtien ollut julmetun lämmin, viime kesänä oli monen tunnin ilta- ja yötuuletteluista huolimatta jatkuvasti 29-30 astetta lämmintä, ja koko syksyn, talven ja kevään lämpötila on ollut tasaisesti 25 astetta. Kaikki patterit olen laittanut pois päältä ja kylppärin lattialämmitys on myös minimillä. Otin tästä huonelämpötilasta huoltoon yhteyttä, mutta huoltomiehen mukaan asialle ei voi mitään, koska uudet talot ovat niin hyvin eristettyjä ja koska asunnossa on vain lämmitys eikä asuntokohtaista säädettävää ilmanvaihtoa (juu en itse siis ymmärrä näistä jutuista yhtään mitään). Kämpässä on tasan yksi tuuletusikkuna, joka on suoraan lasitetulle parvekkelle (?!), eli ikkunasta ei erityisemmin raitista ilmaa tuu, ja lasitetulla parvekkeella on jo maaliskuusta asti ollut auringossa 40 astetta lämmintä.

Asun siis vuora-asunnossa kerrostalossa, joten ilmalämpöpumppu ei ole vaihtoehto. Tutkin siirrettäviä ilmastointikojeita, mutta ovat ilmeisesti tosi kovaäänisiä, lyhytikäisiä eikä sitä poistoilmaputkea saa oikein näppärästi mistään ikkunanraosta ulos, kun tosiaan ikkuna on jo nyt tosi kuumalle parvekkeelle. Ja toisaalta yksiössä nyt ei turhan paljon ole ylimääräistä tilaa, joten en haluaisi mitään kovin kookasta vekotinta. Mietinkin nyt, että mitä tuuletinta suosittelisitte (jokin lattiatuuletin sen täytyisi olla) vai suosittelisitteko tuulettimen sijaan ilmanviilennintä? Törmäsin vasta nyt näihin ilmanviilentimiin, joilla ilmeisesti saisi ilman kierrättämisen lisäksi myös asunnon lämpötilaa laskettua. Powerilta ainakin löytyy muutamaa mallia: Ilmanviilentimet - Power.fi Kumpi olisi siis teistä järkevämpi ratkaisu?

Mr.Anderson

Paha ihminen
Palaute - 100%
10   0   0
Reaktiopisteet
6660
Puhelinmalli
iPhone 13 Mini
Suosittelen sitä siirrettävää ilmastointikonetta :D Muistaakseni matsui merkkinen mulla oli. Maksoi jotain 300€ ja 50m2 kämpän sai ongelmitta juuri niin viileäksi kuin halusi.

Poistoilmaputki vaan ikkunasta ulos. Jos mahdollista niin ottaa vaikka pikkuikkunan kesäksi pois ja tekee tilalle vanerista/pahvista sopivan kokoisen lätkän johon reikä poistoilmaputkelle.

Kyllä ne vähän ääntä pitää, mutta siihen tottui nopeasti. Itselleni tosin IV-humina on jostain syystä rauhoittava asia.

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
36   0   0
Reaktiopisteet
14038
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Tuo yksi tuuletusikkuna rajoittaa mahdollisuudet Zenin suosittelemaan siirrettävään ilmastointikoneeseen.

Itse asun vuokralla rivitalossa ja viime kesänä kun oli kolme hellepäivää, oli asunnossa jatkuvasti +25 sisällä(ennen ilmanvaihdon säätöä lämpö ei noussut yli +22 vaikka oli 1,5kk helleputki..).

Muutaman asteen olen saanut kämpän viilentymään avaamalla makuuhuoneen ikkunan ja keittiön ikkunan, ovat huoneiston vastakkaisilla puolilla. Keittiön ikkunalle laitan yöksi pöytätuulettimen puhaltamaan ilmaa ulospäin, näin se vie kuuman sisäilman ulos ja tuo viileätä ilmaa ulkoa makuuhuoneeseen. Kokeilin laittaa puhaltamaan sisälle, muttei sillä ollut eroa tilanteeseen, jossa tuuletinta ei ollut lainkaan.

Haralde

Harrastellaan
Palaute - 100%
130   0   0
Reaktiopisteet
2732
Puhelinmalli
Vaihtelee
Tuommonen siirrettävä ilmastointilaite on ainoa, joka viilentää ilmaa oikeasti ja poistaa samalla kosteutta. Noi ilmanviilentimet puhaltaa kostutettua ilmaa, joka tuntuu iholla viileämmältä, mutta lisää huoneen kosteutta samalla.

Etkös saa parvekkeen lasituksia auki? Tuota ilmastointikonetta voi käyttää pelkästään illalla huoneilman jäähdyttämiseen ja laittaa sitten nukkumaan mennessä pois päältä, mutta siihen hurinaankin tottuu kyllä. Vaikka parvekkeella olisi lämpimämpi kuin asunnossa, niin se poistoputki puhaltaa lämmintä ilmaa ulos, eikä ota parvekkeelta ilmaa sisään. Onhan noissa laitteissa takuut olemassa ja ykskään ei oo hajonnu omassa lähipiirissä.

peksinaattori

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Reaktiopisteet
316
Puhelinmalli
OP 7t
Mulla oli ilmanviilennin toissakesän helleinfernon aikaan pelkästään makkarissa. Oli tosi hyvä nukkua kun sai niin viileeks ku haluaa. Hurinakaan ei haitannut mitään kun nukuin muutenkin korvatulpat korvissa koska yötyö ja kerrostalo.
Siitä asti ollut pölyttymässä varastossa kun ei enää tarvetta asunnonvaihdon takia.

Haralde

Harrastellaan
Palaute - 100%
130   0   0
Reaktiopisteet
2732
Puhelinmalli
Vaihtelee
Mulla oli ilmanviilennin toissakesän helleinfernon aikaan pelkästään makkarissa. Oli tosi hyvä nukkua kun sai niin viileeks ku haluaa. Hurinakaan ei haitannut mitään kun nukuin muutenkin korvatulpat korvissa koska yötyö ja kerrostalo.
Siitä asti ollut pölyttymässä varastossa kun ei enää tarvetta asunnonvaihdon takia.
Oliko ilmastointilaite (poistoputki ulos) vai ilmanviilennin (yleensä täytettävä vesitankki ilman poistoputkea)? :)

Howler88

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
22   0   0
Reaktiopisteet
9808
Puhelinmalli
iPhone 13 Mini & S22 Ultra
Piti vuosia sitten ostaa ilmastointilaite ja toissa kesänä tappohelteiden aikaan ne oli loppunut kun olisin hakenut. Viime keväänä hyvissä ajoin liikenteessä ja ostettiin jo keväällä, ei tuon jälkeen ilmanviilentimillä tai tuulettimilla tee mitään kun tuohon tottuu.
Kesällä kämpässä 27-30 lämmintä jatkuvasti. Illalla Clas ohlsonin halppislaite makkariin pöhisemään täysille muutamaksi tunniksi niin viilenee 14m2 makkari 19 asteeseen. Nukkumaan lähtiessä pakko sammuttaa, että saa pimennysverhon kiinni (poistoputki tuuletusikkunasta pihalle), aamulla on taas 25 makkarissa ja hikeä puskee mut saapahan nukahdettua ja nukuttua viileässä suurimman osan yöstä. Päivällä kätevä siirtää muualle asuntoon viilentämään.

Ehdottomasti kannattaa aloittajan myös kääntää katseet suosiolla ilmastointilaitteeseen. Partsin laseja auki ja putki siitä tuuletusikkunasta partsille, yksiön viilentää pienempi/halvempikin laite mainiosti ja sammuttaa yöksi mikäli ääni häiritsee. Ilmanviilentimet ei nimestä huolimatta sitä ilmaa juuri viilennä, eikä nekään mitään halpoja laitteita ole jos vertaa 300€ ilmastointilaitteeseen ja siihen eroon minkälainen hyöty siitä on verrattuna viilentimeen.

jk

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
40   0   0
Reaktiopisteet
963
Puhelinmalli
Vain  tuotteita
Täältä myös ääni siirrettävälle ilmastoinnille. Pari kesää sitten löysin kaupungin viimeisen ja voi sitä ilon ja onnen määrää kun sai kämpän viileäksi. Pieneen tuuletusikkunaan laitoin vanerin johon leikattu poistoputken suulekkeen kokoinen reikä.

Efekti

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Reaktiopisteet
29
Ok, eli ilmastointilaite vaikuttaa sittenkin järkevämmältä hankinnalta. Oon aika univammainen ja nukun jo muutenkin korvatulpat korvissa, niin täytyy varmaan tehdä niin, että sammuttaa laitteen ennen nukkumaanmenoa. Mulla on siinä tuuletusikkunassa tuollainen rajoitin, ja tää on maksimi, mitä ikkunaa saa auki. Saako tuota rajoitinta säädettyä, jotta se poistoilmaputki mahtuisi ulos? Täytyisi lisäks hommata jokin window sealing kit siihen, ettei lämmin ilma tuu samalla takaisin sisään. Ainakin Clasulta näytti löytyvän. Onko tuo ilmastointikoneen asennus pahakin rasti? Oon tällaisissa asioissa stereotyyppinen nainen, kiinnostus ja osaaminen tällaiseen nikkarointihommaan ja kodin huoltotöihin on pyöreä nolla ?
IMG_20200502_114851.jpg

andy

Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
27197
Puhelinmalli
Ultra & Flippi
Ok, eli ilmastointilaite vaikuttaa sittenkin järkevämmältä hankinnalta. Oon aika univammainen ja nukun jo muutenkin korvatulpat korvissa, niin täytyy varmaan tehdä niin, että sammuttaa laitteen ennen nukkumaanmenoa. Mulla on siinä tuuletusikkunassa tuollainen rajoitin, ja tää on maksimi, mitä ikkunaa saa auki. Saako tuota rajoitinta säädettyä, jotta se poistoilmaputki mahtuisi ulos? Täytyisi lisäks hommata jokin window sealing kit siihen, ettei lämmin ilma tuu samalla takaisin sisään. Ainakin Clasulta näytti löytyvän. Onko tuo ilmastointikoneen asennus pahakin rasti? Oon tällaisissa asioissa stereotyyppinen nainen, kiinnostus ja osaaminen tällaiseen nikkarointihommaan ja kodin huoltotöihin on pyöreä nolla ? Katso liite 108869

Kuvasta juuri rajautunut sisemmässä ikkunassa olevassa pidikkeessä kääntyy tapin lukitseva osa 90 astetta ja lähtee irti. Noita tapin lukitustapoja on toki muitakin mutta siitä sisemmästä ikkunasta sen saa kyllä irti tavalla tai toisella.

ikkuna.jpg

Viimeksi muokattu:

jk

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
40   0   0
Reaktiopisteet
963
Puhelinmalli
Vain  tuotteita
itsellä samanlainen rajoitin. Toisesta päästä klipsi auki niin saa paremmin auki.

Liitteet

• 9FBED715-7AA4-45BC-AD57-592E5FC5E025.jpeg
    9FBED715-7AA4-45BC-AD57-592E5FC5E025.jpeg
    171.9 KB · Katsottu: 68

Haralde

Harrastellaan
Palaute - 100%
130   0   0
Reaktiopisteet
2732
Puhelinmalli
Vaihtelee
Laitan tähän ketjuun samalla kyssärin onko kellään ollu Elnorin ilmastointilaitetta?

Oon noita parisen viikkoa katellu ja tässä näyttäisi olevan 7000 btu ja melutaso alle 50 dB. ? Melkeinpä kaikissa muissa on ilmoitettu olevan alle 63 dB maksimi melutaso ja 10 dB erotushan tarkoittaa äänitehon tuplaantumista.

Fortissimo

Tavallinen pulliainen
Palaute - 100%
9   0   0
Reaktiopisteet
4826
Puhelinmalli
-
Ok, eli ilmastointilaite vaikuttaa sittenkin järkevämmältä hankinnalta. Oon aika univammainen ja nukun jo muutenkin korvatulpat korvissa, niin täytyy varmaan tehdä niin, että sammuttaa laitteen ennen nukkumaanmenoa. Mulla on siinä tuuletusikkunassa tuollainen rajoitin, ja tää on maksimi, mitä ikkunaa saa auki. Saako tuota rajoitinta säädettyä, jotta se poistoilmaputki mahtuisi ulos? Täytyisi lisäks hommata jokin window sealing kit siihen, ettei lämmin ilma tuu samalla takaisin sisään. Ainakin Clasulta näytti löytyvän. Onko tuo ilmastointikoneen asennus pahakin rasti? Oon tällaisissa asioissa stereotyyppinen nainen, kiinnostus ja osaaminen tällaiseen nikkarointihommaan ja kodin huoltotöihin on pyöreä nolla ? Katso liite 108869

Kyllä tuohon saattaisi semmoinen "airlock" mennä ilman rajoittimen poisottoakin, mutta sellaisen kun hankit niin niissä on asia varmasti opastettu. Jos hankit yksipiippuisen ilmastointilaitteen niin kannattaa huomioida että se ottaa sitten korvausilman asuntoon sieltä mistä sen saa eli esim. postiluukusta, liesituulettimesta tai sitten sekoittamalla asunnon ja parhaassa tapauksessa koko talon ilmanvaihdon pahemman kerran. Kaksipiippuinen laite on siitä parempi että se ei aiheuta mitään yli- tai alipainetta asuntoon ja kierrättää samaa ilmaa.

Tuokaan ei ole niin yksiselitteistä että mitä pienempi asunto niin sitä pienemmän laitteen tarvitsee. Kerrostaloissa paksut eristeet, ylemmät ja paremmin auringonvaloa vastaanottavat asunnot, kulmahuoneisto yms. lisäävät tehontarvetta paljon, kun taas pientaloissa ei tule sitä lämpöä muista asunnoista tai porraskäytävältä.

Pasi_1

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
39   0   0
Reaktiopisteet
9082
Puhelinmalli
NoPhone
Tuo lukitus salpa aukeaa ihan pyöräyttämällä ja sit sismmästä ruudusta naputtaa ne kolme tappia alhaalta ylöspäin vasaralla ja ruuvarilla. Sen jälkeen lähtee koko ruutu nostamalla pois.

Nokkeli

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
6   0   0
Reaktiopisteet
81
Puhelinmalli
Samsung galaxy flip 3
Viime kesänä ilmanviilennin,johon laitettiin säiliöön kylmää vettä ja kylmä akut. Ei siis poistoputkea. Puhalsi kyllä viileäntuntuista ilmaa, mutta huoneen lämpötila ei juurikaan pudonnut, vaikka tuntui viileämmälle. Ja kun makkarissa yöllä, hurina häiritsi.Nyt asennettu viilennyspumppu, joten tuskin enää hiki yllättää..

Anademus

Puhelinseikkailija
Supermoderaattori
Palaute - 100%
46   0   0
Reaktiopisteet
12610
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Laitan tähän ketjuun samalla kyssärin onko kellään ollu Elnorin ilmastointilaitetta?

Oon noita parisen viikkoa katellu ja tässä näyttäisi olevan 7000 btu ja melutaso alle 50 dB. ? Melkeinpä kaikissa muissa on ilmoitettu olevan alle 63 dB maksimi melutaso ja 10 dB erotushan tarkoittaa äänitehon tuplaantumista.
Ei ole Elnorista kokemusta mutta melkein voisi sanoa että jos tehoja haluaa niin ei noi alle 60db pääse mikään. Se voi olla joku puhallustila tmv jolla ovat mitanneet 50db.

Kannattaa hankkia kerralla kunnolla lämmitystehoa, tuo 7000BTU on aika vähän. Hellesäällä hädin tuskin pitää siedettävän 10 neliön tavallista huonetta jos on koko ajan päällä.

Kannattaa katsoa Saksalainen Trotec. Niitä ollut ja kestää, asiakaspalvelua saa myös suomeksi ja lähettävät tänne varsin mainiosti. Hinta-laatusuhteeltaan on itsellä parhaita mitä on tullut vastaan. Kerrostalokämppään hommattiin pari vuotta sitten joku 4200-malli ja se on ensimmäinen jolla sai huoneet viileäksi jopa niillä yli 30 asteen helleaalloilla.

Edit. Laitteethan on kaikki tehty Kiinassa mutta Trotecin nimellä nämä. Tekevät paljon ammattikäyttöön laitteita, mistä syystä keskivertoa luotettavampi merkki. Sain tuosta aikoinaan vinkin kaverilta joka kuivattaa kämppiä työkseen ja on niiden ammattipuolen asiakas. Sieltä löytyy viilennyslaitteitakin myös vähän isompaan tarpeeseen. ?

Viimeksi muokattu:

andy

Palaute - 100%
13   0   0
Reaktiopisteet
27197
Puhelinmalli
Ultra & Flippi
Ei ole Elnorista kokemusta mutta melkein voisi sanoa että jos tehoja haluaa niin ei noi alle 60db pääse mikään. Se voi olla joku puhallustila tmv jolla ovat mitanneet 50db.

Kannattaa hankkia kerralla kunnolla lämmitystehoa, tuo 7000BTU on aika vähän. Hellesäällä hädin tuskin pitää siedettävän 10 neliön tavallista huonetta jos on koko ajan päällä.

Kannattaa katsoa Saksalainen Trotec. Niitä ollut ja kestää, asiakaspalvelua saa myös suomeksi ja lähettävät tänne varsin mainiosti. Hinta-laatusuhteeltaan on itsellä parhaita mitä on tullut vastaan. Kerrostalokämppään hommattiin pari vuotta sitten joku 4200-malli ja se on ensimmäinen jolla sai huoneet viileäksi jopa niillä yli 30 asteen helleaalloilla.

Edit. Laitteethan on kaikki tehty Kiinassa mutta Trotecin nimellä nämä. Tekevät paljon ammattikäyttöön laitteita, mistä syystä keskivertoa luotettavampi merkki.

Aika fiksun näköisiä ikkunatiivisteitä myös tuolla sivulla. Ei tarvitse ikkunoita irrottaa tai vanerista askarrella ja hinnatkin edullisia.

Anademus

Puhelinseikkailija
Supermoderaattori
Palaute - 100%
46   0   0
Reaktiopisteet
12610
Puhelinmalli
Joku lippulaiva
Aika fiksun näköisiä ikkunatiivisteitä myös tuolla sivulla. Ei tarvitse ikkunoita irrottaa tai vanerista askarrella ja hinnatkin edullisia.
Joo tilasin niitä ja toimii hyvin. Velcro-tyyppinen tarra joka kiinnitetään karmeihin ja tiivisteet niihin. Noita on erikokoisia, ikkunoista parvekkeen oveen ja on kestänyt pari kesää käyttöä meillä. Noi hinnat on yllättävän edullisia. Epäilin itse laatua ensin mutta hyvin on kone ja tiivisteet toimineet.

Edit. Lisätty video

Lurkki

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
374
Puhelinmalli
S20 FE 5G
Meillä on ollut toistakymmentä vuotta italialainen Brezza Super -ilmastointilaite (siirrettävä malli). Ollaan pidetty sitä kerrostalohuoneistossa makuuhuoneessa. Helteillä on laitettu se illalla päälle puoleksi tunniksi ja se ehtii siinä ajassa pudottaa yhden huoneen lämpötilan alle 20 asteen. Huone pysyy kohtuu viileänä yön yli vaikka laite pois päältä, kun ovi on kiinni.

Muistaakseni maksettiin laitteesta Stockan Hulluilla päivillä 500-600Eur, eli oli siihen aikaan melko kallis laite, mutta hyvin on kestänyt. Noita on silloin tällöin näkynyt aika edukkaasti Torilla ja huuto.netissä.

Viimeksi muokattu:
Top Bottom