Mobiili.fi Ihmisoikeuksien puolustaminen ei ole rikos – historiallinen lausunto jakoi EU-parlamentin...

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelinuutiset', aloittaja Uutissyöte, 30/10/15.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. Uutissyöte

Uutissyöte

Liittynyt:
    28/6/15
    Viestit:
    Tykkäykset:
    [​IMG]

Euroopan unionin parlamentissa käytiin eilen harvinaisen tiukka äänestys kansalaisten yksityisyydensuojaa, ihmisoikeuksia ja Edward Snowdenin asemaa koskien. Käsittelyssä ollut päätöslauselma ei ole jäsenmaita sitova, joten jokaisella maalla on edelleen mahdollisuus poikkeaviin ratkaisuihin, mutta unionin yhteisenä suosituksena äänestystulos on merkittävä.

Parlamentin omilla sivuilla päätöksen vaikutuksista Edward Snowdenin asemaan todetaan seuraavasti:

”EU:n jäsenvaltioiden tulee pidättäytyä rikossyytteistä Edward Snowdenia kohtaan, taaten hänelle suojelua ja estäen rikossyytteistä johtuvat luovutusvaatimukset tai luovutukset kolmansien osapuolien kautta, tunnustaen hänen asemansa kansainvälisten ihmisoikeuksien puolustajana.”

Tasaisessa äänestyksessä lopputulos jäi lopulta muutamasta äänestä kiinni. Parlamentin 751 edustajasta 285 äänesti lausunnon puolesta ja 281 sitä vastaan. Tyhjää äänesti 72 edustajaa ja kokonaan poissa äänestyksestä oli 113 edustajaa. Puolueista vahvimmin päätöstä olivat läpiajamassa ympäristö- ja vasemmistopuolueet, kun taas parlementin suurin puolue, keskustaoikeistolainen EPP, äänesti lähes yhtenä rintamana päätöstä vastaan.

Ratkaisevassa roolissa päätöksen läpiajamisessa olivat Ranska ja Itävalta, joiden paikalla olleista edustajista yli 70 prosenttia äänesti päätöksen puolesta, jättäen päätöstä vastustavat Iso-Britannian ja Puolan edustajat lopulta vähemmistöön. Suomalaisten poliitikkojen äänet jakautuivat seuraavasti:

Puolesta:​

• Anneli Jäätteenmäki (kesk)​
    • Heidi Hautala (vihr)​
    • Liisa Jaakonsaari (sdp)​
    • Merja Kyllönen (vas)​
    • Nils Torvalds (rkp)​

Vastaan:​

• Jussi Halla-Aho (ps)​
    • Petri Sarvamaa (kok)​
    • Pirkko Ruohonen-Lerner (ps)​
    • Sirpa Pietikäinen (kok)​

Tyhjää:​

• Miapetra Kumpula-Natri (sdp)​
    • Paavo Väyrynen (kesk)​

Poissa:​

• Hannu Takkula (kesk)​
    • Henna Virkkunen (kok)​

Tuore lauselma ei ole jäänyt huomaamatta Edward Snowdenilta, joka iloitsi äänestystuloksesta Twitterissä, todeten sen olevan ratkaiseva tekijä tilanteen muuttumisen kannalta.

Hearing reports EU just voted 285-281, overcoming huge pressure, to cancel all charges against me and prevent extradition. Game-changer.

— Edward Snowden (@Snowden) 29. lokakuuta 2015

Euroopan unionin nyt antama lauselma on myös vain osa laajempaa kokonaisuutta, jossa esimerkiksi Euroopan unioni tuomioistuin (ECJ) otti aiemmin kielteisen kannan Yhdysvaltoja koskevaan Safe Harbour –sopimukseen. Sopimuksen perusteella kansalaisten yksityistietoja on luovutettu eurooppalaisilta yrityksiltä yhdysvaltalaisille, sillä ehdolla että Yhdysvallat takaa riittävän tietosuojan. NSA-vakoilukohussa tulleiden tietojen jälkeen Euroopan unionin tuomioistuin katsoi, ettei Yhdysvaltoihin voi luottaa tietosuojaan liittyvissä asioissa, ja sopimus on täten mitätöitävä.

Jatka lukemista...

Viestiketjun tila: