1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Idesanin toimitusehdot

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Maalivahti, 28/10/02.

  1. Maalivahti

    Liittynyt:
    16/10/02
    Viestit:
    8
    Tykkäykset:
    0
    Idesan ei vaikuta luotettavalta kauppapaikalta ainakaan toimitusehtojensa perusteella.

    http://www.idesan.pp.fi/toimitusehdot.htm :

    "Kaikissa tapauksissa kuljetuskustannuksista vastaa lähettävä osapuoli."

    Em. kohta on selvästi kuluttajansuojalain vastainen. Kun kuluttaja lähettää takaisin etämyynnistä tilaamansa tuotteen, kuljetuskustannuksista vastaa kuluttajansuojalain mukaan elinkeinonharjoittaja.

    Kuluttajansuojalaki 6 luku 17 §:

    "Jos kuluttaja etämyynnissä peruuttaa sopimuksen, hänen on palautettava vastaanotettu tavara tai muu palautettavissa oleva suoritus kohtuullisen ajan kuluessa elinkeinonharjoittajalle.
    Elinkeinonharjoittajan on viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluttua tavaran tai suorituksen takaisin saatuaan palautettava, mitä hinnasta on maksettu, sekä korvattava kuluttajalle palauttamisesta aiheutuneet kulut, jos tavara tai suoritus voidaan palauttaa tavanomaisella tavalla postitse."

    Kuluttajansuojalaki 6 luku 2 §:

    "Sopimusehto, joka poikkeaa tämän luvun säännöksistä kuluttajan vahingoksi, on mitätön, jollei jäljempänä toisin säädetä."

    Jos olet palauttanut tilaamasi tuotteen takaisin Idesanille ja et ole saanut palautuksesta aiheutuneita kuluja takaisin viimeistään 30 päivän kuluttua, voit vaatia niitä takaisin korkolain viivästyskorkojen (tällä hetkellä 10,5 %) kera vedoten edelliseen pykälään, jonka mukaan kuljetuskustannuksia koskeva mainittu Idesanin toimitusehtojen kohta on mitätön.

    Kuluttajansuojalaki 6 luku 25 §:

    "Jos hinnan tai muun maksusuorituksen palauttamiseen velvollinen elinkeinonharjoittaja tai luotonantaja ei ole 10, 17, 18, 20 tai 24 §:ssä säädetyssä ajassa palauttanut, mitä kuluttaja on maksanut, kuluttajalla on oikeus viivästyskorkoon korkolain mukaisesti."

    Myöskin se tuntuu Idesanissa kohtuuttomalta, että noudettaessa tilaus peritään 10 euron käsittelymaksu. Yleensä noudettaessa ei ole tapana periä mitään ylimääräisiä kuluja. Lisäksi postiennakkotoimitusten 20 euron lisämaksu vaikuttaa sekin melko korkealta.

    Yrittäjän kannattaisi ehkä korjata toimitusehtonsa kuluttajansuojalain mukaisiksi.
     
  2. Hakki

    Hakki Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2987
    Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Miten lie muiden nettikauppojen kohdalla?
     
  3. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Älkää alkako jauhaa paskaa.Idesan on yx luotettavimpia nettiputiikkeja, jossa toimitusehdot ym jutut on kunnossa
     
  4. Zyklon

    Zyklon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    1073
    Tykkäykset:
    0
    No kieltämättä tämä on aika kohtuuton.
     
  5. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0

    Kaikki on aina ollut sovittavissa Säkkisen kanssa,esim se ja se kapula kotiin toimitettuna siihen ja siihen hintaan.koko juttu menee ihan kuin sovitaan.
     
  6. Zyklon

    Zyklon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    1073
    Tykkäykset:
    0
    Joo luultavasti niin on mulla vaan ei oo liikkeestä pahemmin kokemusta.Tuossa vaan oli asiasta maininta ja mielestäni se näyttää tuollaisena kohtuuttomalta.
     
  7. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Kohtuuton ja kohtuutonta voi kaivaa tikulla vaikka joka asiasta.Menet kapulaliikkeeseen ja katsot tuotetta.Tuumailet,että onpa kohtuuton hinta tuollekkin,mutta saat myyjän kanssa sovittua hinnan keskenänne.Awot iloisena marssit himaan ja alat hiplaamaan kapulaa.samaa käytäntöä Säkkisen kanssakin voi tehdä=sovitaan yksityiskohdista ja hinnoista
     
  8. nhk_ Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2682
    Tykkäykset:
    0
    Ylipäänsä voidaan soveltaa kaikkeen kaupantekoon, jos asiakas ja myyjä ovat yhtäaikaa tyytyväisiä, on myös kaupat tehty aika varmasti. Neuvottelun ja tinkimisen jaloa taitoa, molemmin puolin. =)
     
  9. murto

    murto Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2394
    Tykkäykset:
    0
    Voi he*vetti, olen arskan kanssa samaa mieltä tässä asiassa.

    Idesanin puhelimet lähetetään suoraan tukusta asiakkaalle eli vähintään yksi välikäsi jää pois ja se säästää rahaa.

    Jos puhelin noudetaan idesanin toimipisteestä, aiheuttaa se kustannuksia mm. rahdin tukusta sinne.
    Postiennakko taasen maksaa luonnollisista syistä.

    Tuo lähettäjä maksaa tarkoittaa idesania, joka siinä tilanteessa on lähettäjä. Toki se maksaa takaisin lähetyksen koska laissa on niin määrätty.
     
  10. Esa Isopahkala

    Esa Isopahkala Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    7633
    Tykkäykset:
    1330
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    Lainaus Wanhalta foorumilta, kysymykseni:

    Kaiman vastaus:

     
  11. Dumari

    Dumari

    Liittynyt:
    26/10/02
    Viestit:
    160
    Tykkäykset:
    4
    Juuri näin. Pääasia että kaikki ovat tyytyväisiä.
    Esim: kauppias tarvitsee tuotteesta 189e ja merkitsee hintalappuun 198e, asiakas saa pitkän väännön jälkeen tingittyä hinnan 190e ja palaa kotiin tyytyväisenä saatuaan "alennusta". Kauppias laskee illalla kassan tyytyväisenä saatuaan siitäkin tuotteesta euron enemmän mitä oli kaavaillut.
     
  12. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Nyt ei olekkaan kyse kohtuudesta vaan nimen omaan siitä mitä Suomen Laki sanoo. Kuluttajasuojalain mukaan asia on noin kun edellä on todettu.
    14pv palautusoikeus, ilmainen takaisin lähetys jne asiat ovat perusperiaatteita puhuttaessa postimyynnistä johon nettikauppakin luetaan.
    Idesan on tässä asiassa mokannut ja kunnolla, toivottavasti hoitavat homman kuntoon. Sen verran korkealla ovat pisteeti silmissäni tähän asti olleet.

    Edit: Tajuamatta Arskan sekoilua niin hyvä että Esa selvensi tilanteen. Kaikki siis kunnossa.
     
  13. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    LOL;)
     
  14. Yksikkö

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    783
    Tykkäykset:
    22
    Puhelinmalli:
    S7 ja 950 xl
    en ole koskaan (vielä) tilannut idesanista mitään mutta olen kuullut siitä pelkkää hyvää...ja kyllä minä voin sanoa että se on luotettava
     
  15. kellotin Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    15/9/02
    Viestit:
    1718
    Tykkäykset:
    0
    Olen tilannut muutaman kerran, myös tuttava piirissäni moni on tilannut IDEsanista. Pelkkää hyvää olen kuullut. Myös omat kokemukset on ollut myönteisiä.
     
  16. Maalivahti

    Liittynyt:
    16/10/02
    Viestit:
    8
    Tykkäykset:
    0
    Ote Idesanin toimitusehdoista:
    Idesanin toimitusehdoista saa kyllä sellaisen kuvan, että palautuksen kustannukset jäävät kuluttajan tappioksi. Suomen kielen mukaan "lähettävä osapuoli" on se, joka laittaa paketin postin kuljetettavaksi. Kun kuluttaja palauttaa tuotteen, hän lähettää sen Idesanille (josta tässä tilanteessa tulee tavaran vastaanottaja, eikä suinkaan lähettäjä). Jos kuljetuskustannuksia koskevalla kohdalla jotain muuta tarkoitetaan, niin se on harvinaisen huonosti ilmaistu. Niin huonosti, että ainakin yksi puhelin jäi toimitusehtojen yrityksestä antaman kuvan takia tilaamatta.

    Kohta "Riidaton kauppasumman palautus..." pitäisi olla esim. "Riidaton kauppasumman ja palautuksesta aiheutuneiden kulujen palautus..."

    Kokonaan pitäisi poistaa kohta "Kaikissa tapauksissa kuljetuskustannuksista..."
     
  17. Esa Sakkinen

    Esa Sakkinen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    870
    Tykkäykset:
    0
    Huomasinpa tämän keskustelun nyt.

    Toimitusehdoissamme tarkennettuna:
    "Yleensä kuljetuskustannuksista vastaa lähettävä osapuoli. Poikkeuksena tästä on kuluttajasuojalain mukainen palautus, jonka kustantaa aina myyjä kokonaan."
     

Jaa tämä viestiketju