1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Hyvä älypuhelin heikkoon kenttään

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja lasipaa, 30/5/14.

1. lasipaa

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S5
    Sitä haluaisi seurata aikaansa ja pitää hienoa puhelinta, mieluiten näitä lippulaivamalleja. Mutta operaattoreiden kenttiä syrjäseuduilla ei niin vaan paremmiksi saa, joten pitäisi osata valita heikommissa kentissä parhaiten skulaavat vermeet.

Tällä hetkellä minulla on Samsungin Note kolmonen. Mitä on tullut vertailtua kumppanin kanssa, niin tämä rakkine ei vaikeammissa olosuhteissa pärjää alkuunkaan Lumia 820 - puhelimelle etenkään data-nopeuksien suhteen. Hyvissä kuulusuusolosuhteissa tällä sitten kyllä nokittaa. Mutta ovatkohan Lumiat ylipäätäänkin parempia kuuluvuudeltaan? Voisihan sitä harkita siirtymistä vaikkapa 1520-malliin...tai johonkin muuhunkin merkkiin, kunhan vaan data kulkisi verkon reunoillakin. Kiitollisena kuulisin käytännön kokemuksia, itse kun olen älypuhelinherätyksen saamisen jälkeen ollut lähes pelkästään Samsungien käyttäjä. Ensimmäinen laite oli kyllä Nokia N8 mutta en kunnolla sen herkkyydestä muista, hidas se ainakin oli toiminnoiltaan.

2. arjal Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    37
    Ei muuta kokemusta kun meidän Lumiat 620 ja 625 jakavat dataa täällä maalla jossa mokkuloiden herkkyys ei riitä mutta Lumioilla ei mitään ongelmaa. Luovuttiin kiinteästä linjasta kun Lumioilla datan jako on luotettavaa ja nopeaa. Operaattori Elisa maksimi nopeudella

lasipaa tykkää tästä.
  3. apek

apek VIP

Tykkäykset:
    1056
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Paljon riippuu myös operaattorista, mutta toki myös puhelin vaikuttaa asiaan.

Itse jouduin vaihtamaan Saunalahden liittymän DNA:n liittymään, koska Saunalahti ei toiminut isän luona sisällä. Ei paljoa kiinnosta mennä ulos katsomaan onko tullut puheluita. DNA toimii samassa paikassa keskimäärin kolmella tolpalla.

Mutta toki näissä älypuhelimissa on antennit heikot, jos vertaa "perus"puhelimiin. Elisan verkko toimii samassa paikassa täysillä tolpilla Xcover 271 puhelimella.

Ei siis varsinaisesti ole itsellä antaa mitään tiettyä puhelin merkkiä, tai mallia, mutta ehkä kannattaa myös kokeilla eri operaattoria esim. kaverin sim-kortilla.

4. zipa

zipa Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    711
    Puhelinmalli:
    iPhone 5, iPad 2
    Ei se vaihtamalla parane. Puhelinta siis. Operaattoria todennäköisesti kylläkin.

Vaan mikä on nyt se käyttötarkoitus ja missä sen tarkalleen ottaen pitäisi kuulua? Kotona vai samoillessa pisin kutsumattomia korpimaita? Tuo "syrjäseudulla" on vähän turhan laaja käsite.

5. lasipaa

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S5
    Operaattoreissa on eroja kuuluvuuden suhteen, se pitää paikkansa - mutta niin lienee eroja puhelimien herkkyydessäkin. Verkkojen reuna-alueilla nämä seikat sitten tulevat esiin. Eikä uusinta uutta tekniikkaa edustava muutoin spekseiltään erinomainen laite ehkä välttämättä olekaan paras, kun on kyseessä niinkin perustavanlaatuinen ominaisuus kuin vastaanottoherkkyys. Laajempaa kokemusta minulla ei ole, Galaxy-sarjan vehkeitä on ollut muutamia, nyt tuo Note kolmonen (aiemmin Note 2, Note, S2) Mutta sellainen tuntuma on tullut, että tuo Lumia 820 pesee kuuluvuudellaan ne heikommassa kentässä, saman operaattorin korteilla.

Tarkoitan reuna-alueilla paikkoja, joissa kuuluvuuskarttojen mukaan peittoa pitäisi hyvinkin olla mutta jotka ovat useiden kilometrien päässä tukiasemista. Galaxy-laitteilla ei vaan data tahdo niissä liikkua.

Itse asiassa tahtoisin vastauksen kysymykseen, ovatko Nokian laitteet ylipäätään parempia toimimaan alueilla, joissa signaalivoimakkuus on heikko. Senkin suuntaista mielipidettä olen nimittäin nähnyt.

Viimeksi muokattu: 31/5/14
  6. koskee

Tykkäykset:
    11
    Lumiaa ei pysty pakottamaan 3g verkkoon. Itsellä ei kotona Lumia juuri koskaan löytänyt 3g:tä ja netin käyttö oli hidasta. Samsungillakaan ei löydy sen paremmin, jos on asetus automaattinen, mutta kun sen pystyy pakottamaan 3g:lle niin verkko löytyy lähes aina.

lasipaa tykkää tästä.
  7. zipa

zipa Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    711
    Puhelinmalli:
    iPhone 5, iPad 2
    Joo, mutta laitteiden erot ovat parhaimmillaankin marginaalisia, kun taasen erot operaattorien välillä voivat olla todella huikeita.

Voin tarjota esimerkiksi omaa kotiani. Olin pitkään Elisan vanki koska firman liittymä tuli sieltä. Datanopeudet olivat 0-0,1 Mbps, eli joko ei kuso kulkenut lainkaan tai parhaimmillaan bitti virtasi kuin täi tervassa, ja puheluja sai puhuttua yhdessä tietyssä kohtaa yhtä huonetta.

Sen jälkeen vaihdoin DNA:n liittymään. Puhelut tulivat läpi loistavasti koko töllissä, mutta data ei edelleenkään halunut oikein toimia, 0,1 Mbps oli edelleen hyvä tulos.

Lopuksi vaihdoin Soneraan, ja 21 Mbps liittymällä pääsee aina parempaan suorituskykyyn kuin kiinteällä 24 Mbps ADSL:llä. Puhelutkin kuuluu huoletta ihan missä päin kämppää tahansa.

Ja nämä kaikki on testattu lukuisilla eri päätelaitteilla N95:sta iPhone 5S:n ja kaikella mahdollisella sillä välillä.

Neuvoni on siis edelleen sama: älä vaihda luuria, vaihda liittymää.

lasipaa tykkää tästä.
  8. lasipaa

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S5
    Toitpa esille tärkeän seikan. Lumian käyttömahdollisuutta data-laitteena tosipaikan tullen tuon valinnan puuttuminen heikentää oleellisesti.

9. lasipaa

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S5
    "Sen jälkeen vaihdoin DNA:n liittymään. Puhelut tulivat läpi loistavasti koko töllissä, mutta data ei edelleenkään halunut oikein toimia, 0,1 Mbps oli edelleen hyvä tulos."

Itselläni on vakituisessa käyttöpaikassa tilanne, jossa data (3G) tulee parhaiten Soneralta, jonka liittymässä taas puhelut katkeilevat. Puhelimen liittymä onkin Saunalahden puolelta ja nettilaitteen Soneran.

10. zipa

zipa Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    711
    Puhelinmalli:
    iPhone 5, iPad 2
    Tuossa ei ole kyllä mitään järkeä. Tuohan on periaatteessa täysin mahdoton yhtälö. Puhelut voi kyllä toimia vaikka data ei kulkisikaan kovin rivakasti, mutta toisin päin tuon ei pitäisi olla mitenkään mahdollista. Puhelut kulkee kuitenkin aina korkeammalla prioriteetillä verkossa.

11. lasipaa

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S5
    Niin sen voisi äkkiseltään ajatella olevan mahdotonta mutta puheluissa yhteys tippuu usein 2g:n puolelle ja katkeilemisongelma on Soneran verkossa minun käyttöpaikassani nimen omaan siinä; 3g:hen pakotettuna puhelutkin toimivat sitten paremmin. Paikka on maantieteellisesti korkea ja avara: tukiasemia on periaatteessa käytettävissä monta mutta yksikään ei ole lähellä; Lähinkin ehkä viiden kilometrin päässä. Taisivat Soneran teknisessä tuessa puhua joskus "ylikuuluvuudesta" ongelman aiheuttajana.

12. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4679
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Tästä kuulisin mielelläni lisää.

b1mpo tykkää tästä.
  13. Infra

Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

Tykkäykset:
    6573
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    5km on kyllä todella lyhyt matka mastolle

14. lasipaa

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S5
    Niin minäkin! =) Mikäli ymmärsin asian oikein, sanottiin ylikuuluvuuden tarkoittavan sitä, että avaralla paikalla puhelin saattaa löytää verkkosolun niin kaukana olevasta tukiasemasta, ettei puheluyhteys sitten käytännössä kuitenkaan toimi, vaan puhelu katkeaa.

Kerran pyydettiin kirjaamaan ylös puhelunkatkeamisten tarkkoja aikoja. Niin teinkin ja tiedot Soneralle lähetin. Aikanaan sieltä sitten soitettiin ja sanottiin, että jotenkin vaan oli ne ilmoittamani tiedot päässeet katoamaan. Ratkaisuksi ongelmaani olisivat kuitenkin tarjonneet mulsi-sim-palvelua (maksutta ehkä?), jolloin kotioloissa käytettävä puhelin olisi aina ollut pakotettuna 3g-hen ja mukana pidettävä sitten automaattisella verkkovalinnalla. Olin kuitenkin teknisen puolen viivästynyttä yhteydenottoa odotellessani kerinnyt jo vaihtaa liittymäni Saunalahdelle. Tuon jälkeen olen vielä kerran Soneran verkkoon palannut - ja kohdannut jälleen saman puhelunkatkeilemisongelman, ollut taas yhteydessä tekniseen tukeen ja saanut neuvoksi pakottaa puhelin 3g:hen. Sehän ei minulle kuitenkaan pitemmän päälle passannut: alkoi tuntua, että liian repaleinen on käytössä oleva verkko ja tavoitettavuus siten liikekannalla ollessa kehnonlainen.

15. robo

Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    CAT B15
    Mulla catin puhelimessa sonera pätki v..usti. Puhelut meni vastaajaan, vaikka kenttää oli. Pyöritä siinä sitten bisneksiä. Vaihdoin elisaan, niin ongelmat loppu. Kai nuo ongelmat on paikkakunta kohtaisia. Elisan langaton nettikin toimii paremmin kuin langallinen ikinä.

lasipaa tykkää tästä.
  16. palssi

Tykkäykset:
    10
    En muuhun ota kantaa, mutta ainakin lumia 920:sen voi pakottaa käyttämään 3G:tä.
    Näpäyttää puhelinnäppäimistön auki (sen mihin kirjoitat soitettavan numeron), näpyttelet sinne ##3282# ja pitäisi aueta valikko. Alhaalta pisteestä lisävalikko auki, settings ja network type.

Tagit:

Jaa tämä viestiketju