1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

HTC, SCF-huolto ja Brightpoint finland, huono yhdistelmä

Keskustelu osiossa 'HTC', aloittaja eralumi, 13/9/07.

1. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    Kerron tässä omakohtaisen kokemuksen otsikossa mainitusta yhdistelmästä jotta jokainen voi lukea ja tehdä omat johtopäätöksensä Brightpoint Finlandista HTC:n maahantuojana sekä SCF-huollosta. Kannattaa miettiä tarkoin kannattaako ostaa Brightpointin maahantuomaa puhelinta.

Ongelmat puhelimessa alkoi Toukokuussa tänä vuonna. Puhelimeni hävitti aina Soft resetin yhteydessä kaikki viestit viestikansiosta. Puhelimessahan on windows-käyttis ja siinä soft resettiä voi verrata suoraan pöytätietokoneen uudelleen käynnistämiseen. Puhelin oli alunperin otettu saunalahdelta kytkynä. Itse olin sen alkuperäiseltä omistajalta ostanut käytettynä. Toimitin puhelimen Saunalahden ohjeiden mukaan Elisa Shopitin kautta huoltoon, josta se lähti eteenpäin SCF-huoltoon tampereelle.

Puhelin viipyikin tovin huollossa, eli reilu viisi viikkoa. Syitä tähän pitkään huoltoreissuun ei tietenkään löytynyt. Asiaa teidustellessani SCF-huollolta he kaatoivat syyn suoraan Elisa Shopitin niskaan, joka taas ei myöntänyt sen olevan heidän vika. Kuitenkaan tämä viiden viikon huoltoaika ei sinällään harmittanut, suurin ongelma tässä oli se, että puhelin palautui minulle täysin samanlaisena kuin lähtiessäkin. Vikaa ei siis oltu korjattu ja huoltolähetteessä oli huollolta kommentti, että kyseessä olisi ominaisuus eikä vika.

Selvitin itse tuota "ominaisuutta" ja mistään muusta HTC TyTNistä tuota ominaisuutta ei löytynyt. Edes windows mobile-ohjelmistoihin keskittyneestä xda-developers-foorumista ei löytynyt ketään, joka olisi edes aikaisemmin kuullut samaisesta ongelmasta.
    Otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan, joka neuvoi vaatimaan virheetöntä tuotetta suoraan laitteen alkuperäiseltä myyjältä, eli tässä tapauksessa Saunalahdelta. Saunalahti ei suostunut vaatimuksiin, vaan vetosi siihen, että he eivät ole puhelinta myyneet minulle eikä näinollen ole minun kanssani sopimussuhteessa. Kuluttajaneuvoja myönsi tässä vaiheessa olleensa väärässä ja opasti ottamaan yhteyttä maahantuojaan. Jos maahantuoja ei suostuisi vaatimukseeni, olisi minun seuraavaksi tehtävä valitus kuluttajariitalautakuntaan.

Tästä alkoikin sellainen suo, ettei sieltä ole vieläkään noustu. Olin yhteydessä Brightpointiin sähköpostitse 20. kesäkuuta ja esitin korvausvaateeni. Jouduin lähettämään heille useasti sähköpostia ennenkuin heiltä tuli vastaus vaateeseeni.
    9. Heinäkuuta sain vihdoin tavoitettu oikean henkilön ja he pyysivät toimittamaan puhelimen heille tutkittavaksi, jonka jälkeen he voisivat päättää mahdollisesta korvauksesta.
    18. heinäkuuta sain toimitettua puhelimeni heille. Siihen päivitettiin uusi softa ja pyydettiin olemaan jatkossa yhteydessä jos vika ei poistuisi softapäivityksen myötä.
    30. heinäkuuta toimitin laitten heille uudelleen, ja sovimme että he lähettävät puhelimen vielä kertaalleen huoltoon ja antavat minulle huollon ajaksi vastaavilla ominaisuuksilla olevan puhelimen. (HTC S710)
    22. Elokuuta oli puhelimeni saapunut huollosta. Se oli käyty viemässä postilaatikkooni, eikä siitä ollut minulle mitään infottu. Onneksi ei ollut sateinen päivä, sillä postilaatikkoni ei ole vedenkestävä. Myöskään mitään ohjeita ei ollut miten he haluaisivat minun palauttavan lainapuhelimen.

Ja kaiken lisäksi vikaa ei oltu edelleenkään korjattu. Olin taas sähköpostitse yhteydessä brightpointiin. Sähköposteihini en ole saanut vastauksia. Olen kuitenkin puhelimitse saanut heidät kiinni. Silloin harvoin kun olen saanut heidät kiinni, on puhelimessa oltu ymmärtäväisiä asian suhteen ja luvattu hoitaa asia kuntoon.
    Nyt olen kuitenkin jo kohta kaksi viikkoa yrittänyt heitä tavoitella ja jättänyt useamman soittopyynnön. Mitään yhteydenottoa ei ole tullut. Asia menee nyt tästä eteenpäin kuluttajariitalautakunnan kautta. Ja edelleenkään he eivät ole kyselleet lainalaitteensa perään, joka minulla siis edelleen makaa hyllyn reunalla.

Tälläkin palstalla muilla on ollut ongelmia SCF-huollon kanssa, lähinnä siitä että huollot kestävät erittäin kauan sekä että SCF-huolto ei noihin reklamaatiohin ota millään tavalla kantaa. Myös Brightpointin kanssa on ollut muillakin ongelmia. Kannattaa oikeasti kaksi kertaa miettiä haluaako sekaantua tähän HTC/SCF-huolto/Brightpoint finland-yhdistelmään, jossa kumpaakaan yritystä ei tunnu kiinnostavan asiakkaan oikeudet.

2. Samu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    190
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S2
    Kannattaisiko olla yhteyksissä myös hieman pidemmälle kuin vain Suomimaahantuojaan? HTC:ltä jollekin Euroopan jantterille ja kertoa millaista "palvelua" näiltä heidän edustajiltaan täällä saa..

Muistaakseni pari vuotta takaperin täällä joku kirjoitteli Samsungin maahantuojasta vastaavaa ja oli sitten yhteyksissä jonnekin pidemmälle, josta sai muutakin kompensaatiota kuin vain pahoitteluita.

3. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    786
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    OT:na mainitsen että itse olen kyseisen maahantuojan toimista kuullut ennenkin pahaa sanottavaa, ja tästä syystä kaikki HTC/QTEK puhelimet joita mulla on ollut, ja niitä on monia ollut, niin on olleet m-technologyn maahantuomia ja huollot pelanneet esimerkillisesti.

www.qtek.fi sivujen kautta vikailmoitus, sit tulee kotiin rahtipussi johon puhelin pakataan, samas paketis tuli myös puhelinnumero johon soitettiin, siellä sovittiin koska ja mistä puhelin tullaan noutamaan (esim kotoa, työpaikalta tms), sen jälkeen schenker kuskasi puhelimen huoltoon tampereelle, kun vika oli korjattu, puhelin tuotiin schenkerin toimesta kotiini, ja soittivat ensin että koska olen paikalla

4. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Huonolta kuulostaa, mutta lohdutukseksi se, että samassa paikassa ne muidenkin maahantuojien tuomat puhelimet huolletaan (M-Technology).

Tässä tapauksessa kun huolto ei saa tuotetta kuntoon noinkaan monella kertaa (asiakkaan kertoman mukaan), kuuluisi heidän vaihtaa tuote vastaavaan.

Puolustukseksi sanotaan, että SCF Huolto on viime aikoina siirtänyt HTC-puhelimien huollon Saloon ja sen takia huollot on saattanut viivästyä.

Et valitettavasti ole ensimmäinen HTC-puhelimen omistaja, jonka huoltotarina on pitkä. Jokaisella valmistajalla on tämmösiä tapauksia ja yleensä ne saadaan myyjän välityksellä selvitettyä maahantuojan kanssa (tosin tässä tapauksessa hankalaa, kun yksityiseltä ostettu).

5. Juicce

Tykkäykset:
    0
    Kompataan nyt vielä, että täälläkin aikanaan Qtek:n huoltotarina venyi pitkäksi, mutta itse olin maksanut lisääkin siitä, että oli "luotettavan" m-tecnologyn maahantuoma. Mutta mutta, huoltoliikkeenä oli samainen Tampereen scf! Minun tapauksessani riita johtui jo siitä, että heidän silmämääräinen tarkastuksensa sanoi, ettei vika kuulu takuuseen ja maahantuoja luotti tähän sokeasti. Kun asia oli kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kirjattu niin maahantuoja alkoi pikkuhiljaa itsekin selvitellä ja homma saatiin hoidettua, mutta vaivaa ja aikaa asian hoitaminen vaati varsin kohtuuttomasti. Tämän jälkeen en paljoa qtek/htc:ihin itse ole uskaltanut koskea, vaikka luuri itsessään oli hyvä ja mieluusti sitä suosittelisi muillekin. Saloon siirretty huolto kyllä kuulostaa jo lupaavalta.. :)

6. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    Nyt on tämäkin asia sitten ratkaistu ihan kuluttajariitalautakunnassa asti.

Kuluttajariitalautakunta kirjoitti vastauksessaaan, että tekstiviestien häviäminen on huollon ja maahantuojan mukaan määritelty ominaisuudeksi enkä minä kuluttajana pystynyt näyttämään tarpeeksi vakuuttavasti toteen, että kyseessä olisi vika. Tästä syystä siis vaatimukseni uudesta puhelimesta hylättiin ja ainoana suosituksena oli, että brightpoint hyvittää minulle 20€ asian selvityksestä aiheutuneista kuluista.

Eli käytännössä kuluttajariitalautakunta uskoi tässä enemmän huollon ja maahantuojan sanaa, vaikka olin itse tuonut ilmi sen seikan, että muut testaamani samanlaiset ja samalla softalla olevat puhelimet eivät tällä tavalla käyttäytynyt.

7. massimo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    180
    Minulla kaikki meni hyvin tuon yhdistelmän kanssa. Hämmästyin siitä kuinka nopeasti puhelimeni huollettiin, koska olin lukenut teidän negatiivisia kommentteja niin olin varautunut useampaan viikkoon mutta kestikin koko reissu vain viikon.

8. |-|-|

|-|-|

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    HTC TyTn 9600 - Kolumbus
    Itekki olen kuullut tuosta SFC huollosta pahaa.

Isäntä vei entisen Heraldini sinne huoltoon, hinta sovittiin tiettyyn summaan. Huolto ei kestänyt pitkään, ja laite taas toimi. Ongelmana tosin että noutaessa puhelinta takaisin, hinta nousi peräti 20 euroa ilman mitään perusteltua syytä. Tottakai hinta saatiin neuvoteltua alkuperäiseksi, mutta aika hiton kummallista touhua...

Samalla kun puhutaan huonosta palvelusta, itse kännyköiden kohdalla verkkokauppa.comin aspassa on valittamista, tarinaa en jaksa kirjoitella...

9. samumanu Vieras

Jos sanotaan korjausarvio niin se saa heittää 15% koska kyseessä on arvio, tän isommista pitää ottaa etukäteen yhteyttä. Ihan 100% varma en oo siitä oliko just toi 15% mut aika vahvalta muistikuvani tuntuu..

Jos on sovittu tarkka summa niin silloinhan se ei saa ylittyä mut jos näin käy on yhteyttä otettava asiakkaaseen ja sopia hänen kanssa mitä tehdään.

Tähän tapaukseen en ota kantaa vaan toinpa vaan pointin esiin.

10. ponze

Tykkäykset:
    0
    Hinta-arvio:
    -Enimmäishinta, sitoo
    -hinta-arvio, max +15%
    -suuntaa-antava hinta-arvio, ei sido

11. |-|-|

|-|-|

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    HTC TyTn 9600 - Kolumbus
    Siis tosta mun aikaisemmin mainitsemasta jutusta, niin se oli sovittu hinta, että tasan tuo, mun käsityksen mukaan. Mutta voi olla hyvinkin, että oon käsittäny väärin. Jos totta kuitenkin puhutaan, en ole käsittänyt väärin :)

12. jukkus

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Saunalahti - lumia 920
    Mulla ei ole muuta kuin hyviä kokemuksia.

Vein tytinäni takuuhuoltoon suoraan Salon toimipaikkaan aamulla kello 0900. Iltapäivällä klo 1500 tuli tekstari, että puhelin on korjattu.

Olivat vaihtaneet takuuseen koko emolevyn, eikä tietenkään maksanut mitään.

Jaa tämä viestiketju