1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

"Hintakampanjat eivät voi olla keskeinen kilpailukeino&

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Bird, 23/1/03.

  1. Bird Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4230
    Tykkäykset:
    0
    Finnet Oy:n uusi toimitusjohtaja Matti Makkonen:

    "Hintakampanjat eivät voi olla operaattorien keskeinen kilpailukeino"



    Petri Vähä / Joensuu

    - Pitkällä tähtäimellä hintakampanjat eivät voi olla matkapuhelinoperaattorien keskeinen kilpailukeino. Uskon, että alan vakiintuessa ylilyönnit hinnoittelussa harvenevat, uuden Finnet Oy:n helmikuussa aloittava toimitusjohtaja Matti Makkonen toteaa.

    Uuden Finnet Oy:n toimitusjohtajan Matti Makkosen mukaan pitkäaikainen menestyminen operaattorikisassa vaatii sitä, että tuotteet ja niiden hinta ovat kohdallaan. Makkonen sanoo matkapuhelinalan vallitsevaan käytäntöön nyt ja myös jatkossa kuuluvan sen, että tasaisin väliajoin asiakkaita "herätellään" puheaikakampanjoin vaihtamaan operaattoria. Esimerkiksi viime joulukuussa useat operaattorit tarjosivat uusille asiakkaille ilmaista puheaikaa, suurin tarjous oli 600 eurolla ilmaista puheaikaa.
    - Pitkällä tähtäimellä hintakampanjat eivät kuitenkaan voi olla operaattorien keskeinen kilpailukeino. Uskon, että toimialan vakiintuessa noin 5-10 vuoden kuluessa ylilyönnit hinnoittelussa ja tarjouskampanjoissa ovat harvinaisia. Esimerkiksi voisi ottaa autokaupan. Tarjouksia on, mutta kohtuuden rajoissa, eikä tuotetta myydä tappiolla, Makkonen toteaa.
    Finnet Oy:hyn kuuluvan matkapuhelinoperaattori DNA:n johto arvioi toiminnan tappion olleen viime vuonna noin 30 miljoonaa euroa, voitolle odotetaan päästävän ensi vuonna.

    Paikallispuhelujen
    osuus laskenut

    Finnet-ryhmä on ilmoittanut pyrkivänsä nostamaan osuutensa Suomen tietoliikennemarkkinoista 25 prosenttiin vuoteen 2006 mennessä, tällä hetkellä markkinaosuus on 15 prosenttia.
    - Kasvutavoite on kova, mutta tavoite on koottu realistisista yksityiskohdista. Kun esimerkiksi DNA:n liittymämäärä nousee nykyisestä noin 400 000:sta 600 000:een, niin toiminta on kannattavaa. Kaksi vuotta markkinoilla toiminut DNA on saanut uusia liittymäasiakkaita noin 200 000 vuodessa, Makkonen erittelee.
    Finnet on ilmoittanut jatkossa hakevansa kasvua erityisesti matkapuheluista ja dataliikenteestä. Tämä on ymmärrettävää, koska paikallispuhelujen osuus Suomen noin 4,7 miljardin euron telemarkkinoista on laskenut neljässä vuodessa 21,4 prosentista noin 17 prosenttiin. Matkaviestintä, datasiirrot, yritysjärjestelmät, kaapelitelevisiotoiminnat, laitekauppa sekä niihin liittyvä kansainvälinen toiminta ovat jo lähes 80 prosenttia, 3,6 miljardia euroa, koko teletoiminnan liikevaihdosta.

    Palveluja
    paikallisyhtiöille

    Kaikkiaan 33 maakunnallisen operaattorin hallitsema Finnet-liitto ilmoitti tammikuun alussa kokoavansa valtakunnalliset liiketoimintansa Finnet Oy:ksi, jonka alaisuuteen kuuluvat esimerkiksi matkapuhelinoperaattori DNA sekä matkapuhelinverkkoa hallitseva Suomen 2G. 50-vuotias Makkonen aloittaa Finnetin toimitusjohtajana helmikuun alussa. Finnet-liitto jatkaa puhelinyhtiöiden edunvalvojana. Pohjoiskarjalaisista yhtiöistä Finnet-leiriin kuuluvat Outokummun Puhelin ja Kontiolahdella päätoimipaikkaansa pitävä Telekarelia.
    Makkosen mukaan Finnet Oy:n omistajat eli paikalliset puhelinyhtiöt hyötyvät uudesta järjestelystä siten, että Finnet tuottaa erilaisia palveluja paikallisille yrityksille.
    - Paikalliset yhtiöt toimivat esimerkiksi internet-palveluiden ja DNA-matkapuhelinliittymien kaupallisina edustajina. Toisaalta paikalliset yhtiöt taas vastaavat tieto- ja matkapuhelinverkkojen rakentamisesta alueelle, Makkonen kuvaa yhteistyötä.

    Finnet Plus
    laajentaa

    Finnetin omistuksesta noin 60 prosenttia on Oulun, Kuopion, Vaasan, Lahden, Rauma-Raision ja Pohjanmaan puhelinyhtiöillä.
    - Finnet-leiri on niin tiivis yhteenliittymä, että osakkeiden omistusmäärästä riippumatta kaikki saavat äänensä kuuluviin ja voivat vaikuttaa tulevaisuuden linjauksiin, Makkonen sanoo.
    Makkosen mukaan Finnetille on tärkeää, että palvelut kattavat koko maan. Finnet Plus on perustettu myymään yritystuotteita alueilla, joissa ei toimi Finnet-leiriin kuuluvaa puhelinyhtiötä. Lännen Puhelimen toimitusjohtaja Tapani Mikola sanoo, että Finnet Plus laajentaa toimintansa tämän kevään aikana Turkuun. Viimeksi Finnet Plus on laajentunut pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle.


    Lähde: Karjalainen 23.1
     
  2. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Re: "Hintakampanjat eivät voi olla keskeinen kilpailuke

    Toisaalta ilman hintakampanjoita suomen alhainen vaihtoprosentti olisi varmasti vieläkin alhaisempi, liittymäkikkailijoiden määrä on kuitenkin aika alhainen ja vanhempaa väkeä on vaikea herättää ilman räväköitä kampanjoita.
    No ehkä Makkonen on vielä soneraunessaan jossa tarjouksista riippumatta 60% ihmisistä valitsee aina heidät :D

    Missä pääkaupunkiseudulla on Finnet plussia, ainakan omiin silmiin ei ole tullut 100% dna-myyjistä vastaan kun mediapuhelin, markantalo ja erinäköiset standit.
     

Jaa tämä viestiketju