1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Hinnoittelun moraali teleoperaattoreilla?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Local, 30/3/04.

  1. Local

    Liittynyt:
    24/3/04
    Viestit:
    21
    Tykkäykset:
    0
    Hyvä asia on kuluttajien kannalta kun hinnat laskevat.

    Kun operaattori avaa uuden liittymätyypin halvemman tai kalliimman, tämä tulee hyväksyttäväksi silloin kun liittymän palvelutaso tai ominaisuudet ovat erilaiset.

    Mutta silloin moraali karskahtaa karille, jos operaattori perustaa uuden liittymätyypin jossa ominaisuudet ovat täsmälleen samat kuin aiemmassakin mutta liittymän hinnoittelu halvempi. Jotta vanha asiakas saisi uuden liittymätyypin edut on hänen maksettava liittymätyypin vaihdosta. Näitä uusia täsmälleen samanlaisia liittymiä perustetaan jotta saadaan uusia asiakkaita ja vanhat "hölmöt ja laiskat" asiakkaat saadaan pidettyä kalliimman laskutuksen piirissä.

    Moraalisesti tämä on kyllä täyttä kusetusta vanhaa asiakasta kohtaan. Toki jokainen asiakas voi osoittaa mieltään nostamalla kytkintä ja vaihtaa operaattoria.


    Mitä mieltä olette itse tälläisestä toiminnasta ?

    Pitäisikö mielestänne vanhalla asiakkaalla olla automaattisesti aina oikeus halvempaan liittymään ilman liittymätyypin vaihtoa.
     
  2. lemon Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1475
    Tykkäykset:
    0
    Mielestäni vanhalla asiakkaalla saisi olla jonkin asteinen oikeus vaihtaa liittymätyyppiä korvauksetta. Yksi hyvä ratkaisu, jota Radiolinja on harrastanut on kerran kalenterivuodessa. Toinen voisi olla se että kerran kalenterivuodessa + vaihdon jälkeen lanseerattuun liittymätyyppiin saa vaihtaa korvauksetta. Muuten koko homma saattaisi karata käsistä ja siksi tuo korvaussumma on olemassa.

    Toisaalta ajateltuna, kun muutoksen tekee joko tekstiviestillä tai muuten omatoimisesti on syytä miettiä että onko oikein periä maksua. Kuitenkin alemmanmaksun kyllä ajoittain ymmärtää. Samoin jatkuva muuttelu tuo laskutukseen lisää työtä, kun pitää taas laskea paljonko jäi käyttämättä kautta jne.
     
  3. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Luuletko että teliasoneran pomo nukkuu yöllä paremmin jos
    a) hänellä on 'hyvä mieli' vanhojen asiakkaiden palkitsemisesta vai
    b) kirstuissa enemmän rahaa kun nottinghamin seriffi?
     
  4. Henna78

    Liittynyt:
    25/7/03
    Viestit:
    335
    Tykkäykset:
    0
    Soneralla ainakin tuo liittymätyypin vaihto on nyt maksuton kun onen hinnat laskivat. Saunalahti ei tietääkseni ole vastaavaa linjaa pitänyt.
     
  5. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Soneran hinnan muutos koskee 10% heidän käyttäjistä ja Saunalahden hinnanmuutokset lähes kaikkia käyttäjiä.

    T: Panu.
     
  6. Azzurri

    Liittynyt:
    25/9/03
    Viestit:
    41
    Tykkäykset:
    0
    Viittakohan ensimmäinen keskustelija nyt tällä kirjoituksellaan Soneran hinnanmuutokseen vai mihin. Soneran tapauksessahan Onen hinnan muutos tuli kaikille vanhoillekkin asiakkaille jotka ovat jo Onen hankkineet. Ei siis tullut mitään a-la tasahinta+++ tai vakio x/s/m/xxxxl hommelia jossa sama liittymä tuodaan markkinoille uusi liittymätyyppi mikö sitten vanhojen asiakkaiden pitää vaihtaa.

    Tietenkin saahan tällä toiminnalla myös vanhat asiakkaatkin liikkeelle...euroja operaattorin kassaan liittymätyypin vaihdosta ja kenties kauppiaskin saa jonkun suojalaukku nyssykän kaupatuksi.
     
  7. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Ja asiakashan voi toki aina halutessaan vaihtaa liittymätyyppiä?
     
  8. Local

    Liittynyt:
    24/3/04
    Viestit:
    21
    Tykkäykset:
    0
    Ja mihin viittasin ?

    Viittasin ihan yleisesti koskien ADSL, GSM jne muita teleoperaattoreiden kuluttajille tarjoamia liittymiä.

    Esimerkkinä vaikka Elisan ADSL premium liittymä oli ensimmäinen ja ainoa laajakaista liittymä minkä vuosia sitten Elisalta oli mahdollista ostaa.

    Kun markkinoilla alkoi kova kilpailu, ei elisa halunnut laskea hintoja vaan perusti uuden Elisa ADSL liittymän, joka oli täysin samanlainen liittymä kuin premium mutta yhteysnopeus oli nopeampi ja kuukausihinta halvempi.

    Muutoksen Elisa teki vain siksi että vanhoilta asiakkailta voi laskuttaa edelleen kovaa kuukausimaksua, ja jos halusi vaihtaa halvempaa liittymään joutuu maksamaan 33 euroa.

    Samanlaista toimintaa näyttää osittain myös gsm-puolella tapahtuvan, toki ymmärrän yritysten halun laskuttaa mahdollisimman paljon asiakkaitaan, mutta moraali on toisinaan aika kaukana.

    Turhaa asiakkaiden pompottamista liittymien vaihtamiseksi aina halvempaan, parempi se on kohdistaa myös suoraan vanhoihin asiakkaisiin jos operaattori aikoo uudistaa liittymien hintatasoa alaspäin. Varsinkin silloin jos lopetetaan kyseisten vanhojen liittymätyyppien myynti kokonaan. Kuten tässä esimerkki premium liittymässä tapahtui.
     
  9. Nemaskus

    Liittynyt:
    30/3/04
    Viestit:
    123
    Tykkäykset:
    0
    Täytyy nyt tähän vielä mainita että isoista operaattoreista ainakin sonera tekee soittoja asiakkaille ja kysyvät että onko asiakas halukas vaihtamaan liittymänsä halvempaan. Esim privat duo -> one. Ja nythän soneralla on liittymä tyypin vaihto ilmainen kun uudet hinnat julkistettiin.

    Tuo Elisan touhuhan on jo melkoista ryöstöä. Mutta rahat pitää saada pois tavalla tai toisella. :(
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Mihinkähän nyt viittaa?
     
  11. Henna78

    Liittynyt:
    25/7/03
    Viestit:
    335
    Tykkäykset:
    0
    Tosi on. Viittasin kommentillani lähinnäkin keskustelun aloittaneen aiheeseen (joskin epäselvästi) koskien uusien liittymätyyppien markkinoilletuloa aina kun hintoja lasketaan.

    Eli siis pääasiassa, kun saunalahti on laskenut puheluiden hintoja kilpailijan perässä on tuotu uusi liittymätyyppi markkinoille. Viimeksi nyt maanantaina tuli plusplus tasahintainen liittymä. Eli jos vaikka lauantaina tilasi itselleen Tasahinta Plus liittymän, joutui maanantaina toteamaan että nyt pitänee sitten maksaa se liittymän muutosmaksu jos haluaa PlusPlus liittymän käyttöön ja puhua edullisimmalla liittymällä.

    Hyvällä tuurilla puheluiden suurkuluttaja maksoi siis liittymätyyppien vaihdoista liittymien julkaisu järjestyksessä eli Tasahinta -> Tasahinta + -> Saunalahti GSM+ -> Saunalahti PlusPlus. Luonnollisesti tällainen koskee vain Saunalahden vanhoja asiakkaita, eikä tiedossani ole että onko saunalahdella ollut tänä aikana 'vaihda liittymätyyppiäsi maksutta' kampanjaa. Omassa muistissa tällaista ei ole.

    Pakkoraossahan operaattori tällaisessa kilpailutilanteessa on, varsinkin kun on edelläkävijän asemassa. Kannattavampaa on perustaa uusi, halvempia puheluita tarjoava liittymätyyppi korkeammalla kuukausimaksulla tai normaalista poikkeavalla laskutustyylillä, kuin laskea jo olemassa olevien liittymätyyppien puheluiden hintoja. Edulliset minuuttihinnat saadaan näin katettua korkeammalla kuukausimaksulla.

    Ehkä Saunalahdella on pöytälaatikossa odottamassa muutama kymmenen julkaisuvalmista uutta liittymätyyppiä jotka on toteutettu visioimalla kilpailijoiden mahdollisia liikkeitä. Kun sitten kilpailija liikahtaa johonkin odotetuista suunnista, on helppo vetäistä valmis ässä hihasta ja sanoa ähäkutti ;) En muista Saunalahdella kovin montaa päivää menneen vastavedon tekemiseen kilpailevan operaattorin tuotua jotakin uutta markkinoille. Isoilla menee pidempään ennenkuin vastaavat, jos vastaavat.
     
  12. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Olemme tämän kevään aikana laskeneet seuraavien liittymien hintoja:

    - Saunalahti GSM (2 krt)
    - Saunalahti GSM+ (2krt)
    - Saunalahti Tekstari
    - Saunalahti Tasahinta
    - Saunalahti Tasahinta+
    - Saunalahtelainen (kampanjaa jatkettu 31.8. asti)

    Kevään aikana olemme lanseeranneet kaksi uutta liittymää:

    - Saunalahtelainen (tammikuu -04)
    - kk-maksu 4,90 eur/kk
    - PlusPlus (maaliskuu -04)
    - kk-maksu 4,50 eur/kk

    T: Panu.
     
  13. Henna78

    Liittynyt:
    25/7/03
    Viestit:
    335
    Tykkäykset:
    0
    Suunta siis hyvä :) Ehkä mielikuva Saunalahdesta uusien liittymätyyppien tuottajana istuu meikäläisessä turhan tiukassa.
     
  14. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Tarkoitatko, että Soneran liittymistä vain 10% on One-liittymiä?! Onko faktaa vai mutua - tuntuu aika pieneltä osuudelta?
     
  15. Henna78

    Liittynyt:
    25/7/03
    Viestit:
    335
    Tykkäykset:
    0
    Todennäköisesti One on vain pienellä osalla. Soneran asiakkaista aika paljon on niitä jotka eivät seuraa hintoja aktiivisesti. Lisäksi One-liittymän korkeampi kuukausimaksu on vaikuttanut joidenkin kohdalla vaihtoalttiuteen aiemmin. One liittymiä on vielä tullut aika vähän vastaan verrattuna vanhempiin liittymätyyppeihin.
     
  16. ajantawarat

    ajantawarat Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    1/1/03
    Viestit:
    6603
    Tykkäykset:
    291
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    Et ilmeisesti tiedä asiasta mitään.Premium liittymä on täysin eri tekniikalla toimiva liittymä,se käyttää reititintekniikkaa ja mahdollistaa esim. jonkun muun operaattorin palvelun käytön,ainoastaan väylä tulee tässä tapauksessa elisalta.Tuo tavallinen adsl on sillattu yhteys johon käy vain elisan internet liittymä.Noissa on huomattavasti muitakin eroavaisuuksia joita en tässä ala selittämään.Elisan premium liittymää myydään edelleenkin,yksityisasiakkaiden puolella siitä ei kyllä pahemmin mainita,mutta yrityspuolella kylläkin.Itsellänikin on tuo premikka käytössä ja pysyy.Erilaisten liittynätarjousten ohessa sen olisi kyllä saanut vaihdettua tavalliseen joko ilmaiseksi tai nimellistä korvausta vastaan,mutta eipä ole huvittanut,hintaero on niin pieni.
    http://www.elisa.fi/index.cfm?t=2&o=1301.00

    ot. asioista selvää ottamalla virhellisten tietojen levittäminen vähentyy
     
  17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Allekirjoittaneella ei edelleenkään tule kovasti mieleen esimerkkejä, keksitkö itse muutamaa?
     
  18. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Elisan se ADSL? Olkoon toinenlainen tekniikka takana tmv, uskon että kuluttajaa kiinnostaa aika pitkälti se hinta: puolet halvempi samalla nopeudella.

    Entäs Soneran mp-liittymät? 'Vanhat' (Ei-duo) hinnat pysynyt samana, mutta tuotu markkinoille uusia Duo liittymiä, jossa halvemmat hinnat - varmasti osalla käyttäjistä oli kaksitaajuspuhelinta, muttei älynnyt vaihtaa liittymää. Ja nyt viimeisenä tuo One - kaikin tavoin halvempi kuin esim. Classic liittymä, mutta vaatii sen että käyttäjän pitää ite vaihtaa liittymää.

    Miksei niitä vanhoja hintoja voi laskea, tyyliin saunalahti?
     
  19. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Et kai ole tosissas, kyllä siis kuluttajaa kiinnostaa hinta, mutta siitähän haloo olisi noussut jos Elisa olisi muuttanut palveluluonnetta selkeesti, vaikka hinta olisi laskenut, eri tuote niin kyllä eri hinta on perusteltu.
    Ymmärtääkseni kaikissa noissa liittymissä on hinnottelumalleissa eroa.
    Kysymys on varmaan aika turha jos katsotaan myyjän kannalta, jos käyttäjä on tyytyväinen tuotteeseensa niin ei ole mitenkään itsestään selvää että sen hintoja pitäisi laskea, markkinatilanne sen pitkälti määtää nostetaanko vai lasketaanko hintoja ja minkä tuotteiden.

    Kyllä mulla on aidosti esimerkkejä jossa on tehty uusi hinnoittelu malli ja erona ainoastaan paljon helvempi hinta joka suhteen.

    On myös muistettava että (yleistäen) yritykset tekevät sopimuksia asiakkaiden kanssa laskien toiminan niin että asiakkaan pitää käyttää ko. tuotetta keskimäärin tietynaikaa, joilloin kustannustason laskiessa jopa puolenvuoden päästä tehdyt sopimukset ovat huomattavasti halvempia ja jopa niiden perustana käytetty sopimuksen kestoaika lyhyempi, jolloin tietenkin kalliinsopimuksen tehneestä asiakkaasta tilanne tuntuu ryöstämiseltä, vaikka tosiaasiassa tämä kallis sopimus ei ole edes hyvä myyjälle.
     
  20. Local

    Liittynyt:
    24/3/04
    Viestit:
    21
    Tykkäykset:
    0
    Radiolinjan moraalinen rappio

    Tandem aina (vanhoille laiskoille asiakkaille jotka haluavat maksaa enemmän)

    Tandem aina plus (uusille ja aktiivisille vanhoille asiakkaille jotka haluavat maksaa vähemmän)

    Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä tämä on malliesimerkki siitä miten yritetään pakkotilanteessa rahastaa niiltä asiakkailta jotka eivät viitsi soittaa asiakaspalveluun ja vaihtaa liittymätyyppiä halvemmaksi.

    Missä on se operaattori joka halventaa vanhojen asiakkaiden hintoja ilman että asiakkaan tarvii vaivautua ?
     

Jaa tämä viestiketju