1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Hesarin liittymävertailu

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja yenni, 6/11/02.

1. yenni

Tykkäykset:
    0
    Hip!

Käytössäni lienee tällä hetkellä Soneran Amigo (tai sen korvannut liittymä - enpä ole jaksanut seurata). Nyt ajattelin kuitenkin kilpailuttaa operaattorit. Onko Helsingin Sanomien liittymävertailuun luottaminen? (Se ehdottaa minulle mm Radiolinjan Tandemia ilmeisesti siksi, että soittamiseni eri liittymiin ei ole kovinkaan spesifioitua...)

2. Pakana

Tykkäykset:
    0
    Sigu:

3. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Hmmm... tarkoittanet Tandem Ainaa?? Siinähän on sama hinta aina ja kaikkialle: 17 snt/min.
    Telialla ja dna:llahan on myös vastaavat liittymät. Niissä hinta 16snt/min.

4. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    Mut kuuluvuus on Telialla ja DNAlla vähän mitä sattuu... Et suosittelen RLää ittelläni on DNA ja telia. RL menee kerta heitolla kuuluvuudessa DNA ohi Telia on city liitttymä nii sitä ei oikeen voi verrata noihin. Laadusta pitää maksaa eli RL...

5. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Telia Liittymä ei ole city-liittymä vaan valtakunnallinen liittymä, joka toimii isoimpien kaupunkien alueilla Telian omassa verkossa ja muualla käyttää samaa verkkoa kuin dna. Ja hinta siis sama kuin dna Vakiossa: 16snt/min.
    Mutta mitä tuohon kuuluvuuteen tulee, niin kyllä Radiolinjalla on kattavampi kuuluvuusalue ja itsekin olen sen tyytyväinen käyttäjä. Joillekin toki Telian/dna:n kuuluvuusalue saattaa riittää mainiosti.

6. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Ei taida nää Radiolinjan kuuluvuuden kehujat pahemmin matkustella kotimaassa, kun itse törmään jatkuvasti noihin katvekohtiin Radiolinjalla liikkeellä ollessa.

Kyllä mun mielestä dnan kuuluvuus on erinomaista tasoa (vähintään sama kuin RL:lla). Eri asia ovat sitten nämä isot kaupungit, joissa on paljon kivitaloja. 900MHz läpäisee esteitä paljon paremmin, mutta kun ne taajuudet on kaikki annettu Soneralle ja Radiolinjalle.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    No en tiedä missä liikut.
    DNAlla on maankattava verkko, ulkona.
    Ärsyttävintä siinä on että usein sisätiloissa, alakerroksissa, junissa, autolla jne. Kenttä on sen varran huonompi että tuntuu aina pätkivän, myös alueilla missä DNAlla 900Mhz verkkoa.
    Kahden vanhan verkot tuntuu toimivan paremmin, voi jopa kuvitella äyttävän liikenteessä GPRSää tai puhua pitkiä puheluita. Eikä tarvi sisätiloissa mennä ikkunan viereen.
    Kaikilla operaattoreilla löytyy reikiä, jos joku reikää sattuu päivittäiselle liikkumaalueelle nii se "pilaa" omassa mielessä koko operaattorin verkon :)

8. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    RL:n reikiin on tullu törmättyä ainakin Uudellamaalla ja Pohjanmaalla. Näillä alueilla asuu paljon populaa, joten aika käsittämätöntä mun mielestä. Esim. pääkaupungissa sen sijaan en ole havainnut valittamisen aihetta RL:lla, joten oisko Uudenmaan resurssit suunnattu pääosin sinne.

Näinhän se on. Mua itseä vaan kismittää se Radiolinjan kuuluvuuden ylistäminen kun omalla kohdalla reikiä vaan tuntuu riittävän. Osittain se on tietysti huonoa tuuriakin.

9. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Tuota tähän täytyy nyt hieman sanoa. Itse asun Etelä-Suomessa, mutta kun olin viikon noin kuukausi sitten Lapissa ja vaellettiin tuntureilla jne. Radiolinjalla verkko kuului Lapissa suhteellisen hyvin, eli joitakin pieniä katvealueita oli metsissä, mutta dna ei löytänyt edes välttämättä suurimmilla Lapin teillä verkkoa puhumattakaan Lapin lomakylistä.

Täälä etelässä Rl ja dna kuuluvat mielestäni ihan hyvin, ei moittimista. Paitsi talojen sisällä dna kuuluu todella huonosti, eli on mentävä ikkunan viereen jos haluaa puhua jollekkin.

Myös dna:n kuuluvuudesta Karjalasta on itselläni erittäin huonoja kokemuksia (paljon katvealueita, pääteittenkin varressa).

10. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Nojuu, en ole kieltämättä kauppamatkustaja... ;)
    Tarkoitin edellä lähinnä yleisesti verkkojen kattavuutta: jos laitat operaattorien kuuluvuusaluekartat vierekkäin, on RL:n verkko kattavampi kuin 2G:n (=dna:n, Telian). Erityisesti pohjoisessa on kattavuudessa eroja.
    Yksittäiset kohdalle osuvat katveet on sitten asia erikseen.

11. *#06#

Tykkäykset:
    0
    Käsitykseni mukaan "kuuluvuusaluekartoissa" on markkinointitussit tehneet omat jälkensä.

Jokaisella on reikii toisella enemmän toisella vähemmän.

Mulla painaa se mitä maksaa, siirrän divaanini sitten vaikka ikkunan viereen!!! ;)

12. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    No enpä kyllä usko, että hirveesti vaikuttavat: eiköhän ne ympyrät ole piirretty niiden olemassaolevien tukiasemien ympärille. Toki ympyrän halkaisija voi olla hieman suurempi... ;)

13. *#06#

Tykkäykset:
    0
    Verkonsuunnittelussa käytetään käsittääkseni etäisyys mallisia pallukoita, mutta nuo "julkiset" kartat ovat niin epämääräisen värillisiä, jotta ne ei varmasti ota huomioon kuuluvuutta sisällä, autossa, peltihökkelissä tai puhumattakaan honkamökisä.

14. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    No ei ne sitä tietenkään ota huomioon, mutta kyllähän karttojen yhteydessä on siitä aina varoituskin.
    Eli minun käsitykseni/uskomukseni mukaan kuuluvuusaluekartat tehdään tökkimällä tukiasemat karttaan ja piirtämällä niiden ympärille laskennalliset kantamaympyrät (usein kaksi - käsipuhelimelle ja autolaitteelle). Ja näitä vertailemalla 2G:llä on vähemmän kuuluvuutta kuin (esim.) Radiolinjalla.
    Mitä nämä kuuluvuusaluekartat eivät kerro, on tietenkin sisätiloissa olevat katveet - ja todennäköisesti myös maantieteelliset katveet (mäet yms.). Nämä ovat sitten niitä yksittäistapauksia.

15. *#06#

Tykkäykset:
    0
    Kannattaa mennä lähimmän teleoperaattorin luo ja pyytää karttapalveluiden henkilöstöä paikalle, he kertovat miten kaikki oikein tapahtuu. Soneralla ja 2G:llä ympäri maan ja Hesas sit Pasilaan Elisan pakeille.

16. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Miksi kyseenalaistat muiden sanomisia? Kuinka paljon olet itse käyttänyt RL:n liittymää vaikka viimeisen puolen vuoden aikana?

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Juu, on niissä kynissä tiety viivanleveys. Tosin aika tarkaan ne on mallinnettu - riippuen vähän operaattorista - mutta huomio mät ja kukkulat, usein niissä on kaksi aluetta sisä ja ulko. tiheällä alueella "viivanleveys" on senverran leveä että pienet reijjät peittyy.
    Sitä varten on hienoa että on valinnavaraa, joku toinen painottaa muita asioita mikä voi olla sillä kokonaisuutena halvempi.

Jaa tämä viestiketju