1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Henkilötiedot...miksi?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Kopsaus, 5/12/03.

  1. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    Miksi ihmeessä puhelinmyyjät vaativat kännykkäkauppojen yhteydessä ostajan hekilötiedot? Kieltäydyin ja johan myyjä hermostui. Kieltäydyin uudelleen ja myyjä sönkötti jotain takuusta. Se mukamas vaatii henkilötiedot. Ja kun en tietojani antanut, niin myyjä kirjoitti jonkun muun tiedot ostajaksi.

    Tosiasiassa nuo takuut eivät vaadi yhtään mitään henkilötietojen antamista. Kuitti riittää takuuksi. Eivätkä kännyköiden takuut ole mitään takuita, koska ne eivät tuo mitään lisäarvoa virhevastuulle.

    Miksi siis tämä henkilötietojen vaadinta? Ja rekisteröikö kauppias myös myyntiketjulleen saadut henkilötiedot?
     
  2. SYS 49152 Vieras

    Sori, vähän pätkin sun viestii. Mä mietin tota samaa asiaa tänään kans. Asioitko sattumoisin Mediapuhelimessa? Nehän kerää omaan asiakasrekisteriin ja aina kun siellä asioi niin ne kysyy että "ootko käynyt meillä aiemmin"...mihinkähän ne tarvii sitä koska ei niillä käsittääkseni oo edes mitään kanta-asiakas järjestelmää kuten oli edesmenneellä Viestituotteella ja Mäkitorpallakin oli ainakin joskus, en tiedä onks MT:llä vieläkin. Mitähän tietosuojalaki sanoo tollaiseen asiakasrekisterin pitämiseen...

    Oot myös oikeessa ton takuuhomman suhteen, jos meet ja ostat mitä tahansa niin ei ne muuallakaan vaadi mitään henk-tietoja vaan kuitti tosiaan on takuulappu.
     
  3. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Mitä kaikkia tietoja halusi, mikä liike? Aika usein halutaan nimi, mitään sotuja tms. ei missään nimessä tarvitse eikä pidäkään antaa.
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Henkilötietoja ei todellakaan tarvitse antaa.
    Syy miksi niitä kerätään on mm. takuuasioiden helpottaminen ja teoriassa jos tulisi jokin markkinoilta vedettävä tuote, niin sen ostaneisiin on helpompi saada yhteyttä.
    Toinen syy on myös että saadaan kerättyä asiakkaasta profiilia.
    Asiakas reksiteri sinänsä on myös hyvin arvokas.

    Hekilöllä on oikeus kysyä mitä rekisteritietoja hänestä on ja myös oikeus vaatia niiden poistoa (jos eivät ole välttämättömiä)

    Vaikuttaa aika arveluttavalta jos on pistänyt tilalle jonkin toisen todellisen henkilön tiedot.
    Joillain liikkeillä/ketjuilla on takuita jotka tuovat lisäarvoa.
    Normaali "takuu" kuten sanoit ei ole takuu, eikä sen edellytyksenä ole ostajan tunnistaminen
    Useilla ketjuilla on keskitetty kassa järjestelmä, eli tiedot menevät sinne, josta hesarin toimittaja sitten voi niitä kaivella 10v päästä.
     
  5. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Meillä on tapana kysyä asiakkaan tiedot kun myydään imei koodin sisältävä laite tai otetaan laite vaihdossa. Tietoja ei käytetä edes markkinointiin, vaan esim. takuu on helpompi tarkistaa koneelta kun hakee asiakkaan nimellä tuotetta. Asiakkaan tiedoiksi kysytään nimi, osoite ja puhelinnumero.
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Eikö helpoin ja luetettavin ole hakea esim. laitteen sarjanumerolla?
    Tosin silloinkin saa olla tarkkane ettei kerro kenelle se on alunperin myyty, jos takuuasioissa asiokin eri henkilö.
    Nimellä toimiessa voi teoriassa tullaa ongelmia että toisen henkilön tietoja vuotaa sivullisille. ja/tai että tiedot ovat väärät.
     
  7. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    No mitäs merkitystä sillä on kuka tuo puhelimen takuuhuoltoon. En ainakaan itse ole useinkaan edes tiennyt kuka on luurin alkuperäinen ostaja. Takuu on todennettu puhelimessa olevista tunnistenumeroista ja homma on toiminut aina. Useissa tapauksissa ei ole edes kuittia ollut. Eihän niissä kuiteissa tosin aina ole edes ostajan nimeä.
     
  8. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    Mitä tietoja täytetystä "takuulapusta" ilmenee? Luonnnollisesti yhteystiedot, mutta mitä tietoja itse tuotteesta/kännykästä? IMEI ja sarjanumero ainakin?
     
  9. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    IMEI-koodi ilmenee, sekä puhelimen merkki ja malli. Lisäksi mainitsemasi ostajan sekä myyjän tiedot. Kaupantekohetki luonnollisesti.
     
  10. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Vaikka se ei tilannetta juurikaan mm. lainsäädännölliseltä tai mahdollisesti joitakin asiakkaita loukkaavalta kannalta asiaa muuta juuri miksikään, niin kuittitietojen tallentaminen sekä asiakas- että sarjanumerotiedoilla (löytynee kyllä molemmilla "hakuehdoilla" useimmista kassajärjestelmistä) helpottaa esim. joissakin huoltotapauksissa tai käytettyjen kaupassa, mahdollisissa palautustapauksissa ja niistä sopimisessa jonkin verran myyjän työtä ja asiakkaan vaivaamista. Kuitti on helppoa etsiä asiakkaan nimellä, nimihän se useimmiten on millä liikkeessä asioidaan, imei koodi voi olla syystä tai toisesta saamattomissa. Tämän jotkut mieltävät parempana palvelunakin kun mahd. kuitit ovat helposti löydettävissä ja "turhat" kontaktit asiakkaaseen vähenevät.

    3,5 vuotisen urani aikana ehkä ~kerran kuukaudessa tai sitä harvemmin törmäsin henkilöön joka ei halunnut antaa tietojaan, joten mistään kynnyskysymyskestä ei ole asiakkaillekaan ollut kyse. Luonnollisesti tietojen luovuttamisesta voi kieltäytyä, eikä tuollaisessa tilanteessa missään nimessä saisi kirjoitella muiden asiakkaiden nimeä kuittiin; se on hyvän maun tuolla puolen.

    Monissa liikkeissä on myös melko nuorta väkeä töissä "tiskissä" ja kun esimies on opettanut kirjaamaan myyntitapahtumat "ehdottomasti" jollain tietylla tavalla, ei siitä ole helppoa lähteä poikkeamaan. Joissakin tapauksissa esimiehet saattavat jopa erikseen viestittää että asiakastietojen kerääminen erilaisiin tarkoituksiin on jopa suotavaa.

    Kaikenkaikkiaan en pidä sitä mitenkään älyttömänä loukkauksena jos kuuluu johonkin liikkeen asiakasrekisteriin, varsinkin jos tiedän että se saattaa jatkossa helpottaa asiointiani eikä mm. mitään mainospostia ala satelemaan kiusaksi asti. Juuri viimeviikolla taisi olla lehdessä juttua kuinka suomalaiset kuuluvat tietämättäänkin satoihin, jopa tuhansiin rekistereihin vaikka eivät itse ole olleet luovuttamassa tietojaan tai hyväksymässä niiden käyttöä. Yksi matkapuhelinketju ei asiaa muuta miksikään, mutta toki asiakkaalla täytyy olla oikeus kieltäytyä luovuttamasta tietojaan. Toki, se on mielestäni samaa kastia kun joku alkaa räyhäämään turistille ettei hänen lähellään saa ottaa valokuvia. ;)
     
  11. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    Ja jos näitä ei suostu antamaan.....niin....?
    Hmmm...miksi alallanne takuun tarkistaminen vaikeampaa kuin muilla aloilla?
    Olen ehdottoman varma, että koko puhe "takuun sujuvuudesta" on pelkkää palturia.
    Markkinointi ja arvokkaat yhteystiedot ovat pääosissa, muu on palturia. Samannimisiä asiakkaita voi olla useita, mutta "koodeja" on vain yksi yksilöllinen
     
  12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Asiakkaan pitää pystyä jotenkin osoittaa ostopaikka ja aika.
    Kiistatta se onnistuu myyjän luovuttamalla documentilla jossa ilmenee aika, ostopaikka ja laitteen yksilöivä tieto, kuitti edellä mainituilla tiedoilla täyttää tämän hyvin, Muuta ei tarvita.
    Kopio kuitista, vaikka siinä olisi peitetty esim hinta ja ei asiaan liittyvät tiedot riittää.

    Myyjä voi tarjota lisäetuja joiden saamiseen saattaa liittyä tarkempien tietojen saaminen, mutta henkilkötietoja ei saa vaatia ilman perusteltua syytä ja lisä takuu ei käsittääkseni ole sellainen, eikä takuuta voi rajoittaa niin että koskee vain ostajaa.
    Joskus liikkeet tarjoavat tai jopa antavat vakuutuksen tyyppisiä lisäetuja ja niissä mielestäni voidaan vaatia henkilötietoja ja voidaan rajoittaan niin ettei vakutuus etu siirry seuraavalle.
     
  13. jeesh Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/10/02
    Viestit:
    1645
    Tykkäykset:
    0
    Kyse ei ole takuusta, kyse on markkinoinnista ja rekisterien kartuttamisesta. Takuu on jopa helpompi hoitaa pelkällä imei koodilla sillä rekisteriin ei synny muita tietoja, vain puhelimen "numero" jolla voidaan seyrata puhelimen vikahistoria.
     
  14. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Vaikka niin saattaisi äkkiseltään luullakin, niin se kuittien perään itkeskely ei aina ole lähtöisin liikkeestä. Liikettähän ei kiinnosta loppujen lopuksi piirun vertaa miten takuut ovat voimassa vaan huoltavaa ja huollon maksavaa osapuolta; valmistajaa. Niin, kyllähän käyttö huollossa pitäisi onnistua ilman kuittia, mutta näin ei käytännössä aina ole - etenkin jos puhelinta joudutaan laittelemaan vaikkapa postin välityksellä eteenpäin huollettavaksi. Niin, pitäisi toimia, mutta ei silti aina toimi. Liikkeeseen on sitten helppoa lähteä kaipaamaan, koska sinnehän asiakas on "yhteydessä" eikä palvelun ansiosta usein edes ole tietoinen miltä taholta tämä kuittien kysely on lähtenyt etenemään reittiä takaisinpäin.
    Hmm, matkapuhelinketjulta tulleet mainokset on varmasti helppoa tunnistaa muun vastaanottamasi postin joukosta, joten miten monta mainosta tai muuta vastaavaa kiusallista juttua tuosta on koitunut?
     
  15. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Olen Jussin kanssa samaa mieltä siinnä että luottamuksellisessa pitkässä asiakas suhteessa näistä tiedoista on ilman myytä hyötyä niin asiakkaalle kuin myyjälle (kuten hän kertoi)
    Ilman muuta on näitäkin arvoja, tosin yhteystietoja tuskin kovin usein tarvitaan. Voidaan myös tarkistella tietyn asiakkaan asiakas historiaa -> helpottaa kaupankäyntiä (esim jos on sovittu halpa hinta jostain, niin ei tarvitse kinata siitä seuraavalla kerralla)
     
  16. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    Varmasti näin uskotellaan myyjille erilaisissa koulutustilaisuuksissa, mutta totuus on paljon raadollisempi markkinoinnin ja profiloinnin päässä.
     
  17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ei ole hajua mitä niissä puhutaan, vai puhutaanko asiasta mitään
    Laki antaa kuitenkin rajoituksia tähän.
    Mutta esim. tiedoilla voidaan tutkia hyvin millaisia erillaisia asiakkaita on keskimäärin, ja olisi perin outoa jollei näin tehtäisi.
    Tietojen käyttö esim. suoramarkkinointiin on arveluttavaa, varsinkin jos asiakkaallta ole sitä kysytty.
     
  18. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Itseasiassa käytäntö on tuon osoittanut. Minulle olisi ollut alusta asti selvää että asiakkaiden tietoja käytettäisiin mm. markkinoinnin edistämiseen, kohdistamiseen tai muuhun liiketoiminnan hyväksi mutta käytäntö on osoittanut ettei sitä ole juurikaan tapahtunut käyttäen yksilöityjä asiakastietoja. Esim. autokauppiaaltasi saat joulukortin - matkapuhelinliikkeeltäsi et taida saada.
     
  19. Kopsaus

    Liittynyt:
    5/12/03
    Viestit:
    30
    Tykkäykset:
    0
    Lähinnä ajattelin nitiä aikoja jolloin ei vielä ollut lkieltoa/ainvoimaa esimerkiksi kännyihin kohdistettuun suoramainontaan jne...

    Ja kukaan ei ole varma mitä tapahtuu 5 vuoden kuluttua, jolloin markkinointi, tms. mahdollisesti pystyy em. tietoja hyödyntämään.

    Edelleenkin on epäselvää jäävätkö asiakkaan yhteystiedot vain puhelinvalmistajalle/takuu vai myös kauppiaalle. Ja jos jäävät kauppiaan tietokantaan, niin tietosuojavaltuutetulla olisi muutamille liikkeille hieman asiaa.
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    En usko että tähän ainakaan heikennyksiä tulee, mutta totta että kymmenessä vuodessa voi syntä vaikka millasia tilanteita, esim. viranomaiset saavat oikeuden tutkia tietoja.
    Jos kauppa kerää tietoja niin toki ne kauppiaan/ketujn tietoon jäävät. Sinulla on oikeus pyytää reksiteri selosta josta ilmenee miten asiat hoidetaan. Ei siinä tietosuoja valtuutetulla ole mitään sanomista (jos siis hoidetaan oikein)
     

Jaa tämä viestiketju