1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Henkilöllisyyden tarkistus liittymiä avattaessa

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja akir0, 8/7/02.

1. akir0

Tykkäykset:
    0
    Aikaisemmin itsekin pari vuotta kauppiaana työskennelleenä tuli vastaan taas "karmaiseva" tapaus kun kävin matkapuhelinliikkeessä.

Kauppias sai asiakkaalle kaupattua liittymän antamalla kylkiäisenä muutamat tarvikkeet. Sen jälkeen alettiin täyttelemään papereita ja kun kauppias pyysi henkilötodistusta asiakas sanoi, ettei ole mukana vaan ajokortti on autossa. Kauppias totesi, että no ei se haittaa, muistat varmaan henkilötunnuksesi ja teki sitä vastaan asiakkaalle liittymän.

En toki tiedä, tunsivatko kauppias ja asiakas toisensa entuudestaan, mutta sen mitä kaupantekoa vähän kuulin vaikutti, että eivät olleet koskaan yhteyksissä olleet. Toisin sanoen, sopimukseen tuli tieto "asiakas tunnettu" vaikkei näin ollutkaan.

Syy miksi tästä kirjoitin oli se, että kun taannoin itse olin vielä alalla töissä oli ketjussamme tapaus, jossa oli toimittu samoin ja liittymä avattu pelkkää hetua vastaan tarkistamatta mitään henkilötodistusta. Niinhän siinä oli käynyt, että joku oli käynyt liittymän avaamassa väärällä hetulla ja laskut tulivat loppujen lopuksi liikkeen/ketjun maksettavaksi ja ko. myyjällä ei enää ketjussa luottamusta riittänyt.

Ja onhan tuo kyseisen hetun omistajan kannaltakin varsin ikävä tilanne. Teet rikosilmoituksen ja periaatteessa pitäisi todistaa, ettei ole liikkeessä käynyt(okei, todistuspuoli taitaapi olla kauppiaalla).

2. Ruupert

Tykkäykset:
    0
    Muutaman olen minäkin havainnut mutta onpa tullut nähtyä myös sellaisia oikeita myyjiä jotka asiakkaalle kertovat että jos ei ole henkkareita ei avata liittymääkään ja uskon että näitä jälkkimmäisiä on suurin osa myyjistä !

3. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Valitettavasti jotkin myyjät eivät ajattele näitä asioita loppuun asti, vaan ajattelevat vaan mahdollista provisiota ja tekevät liittymän ilman paperien katsomista. Itselläni on aina tapana pyytää henkilöllisyyspaperit ensimmäisenä ja sitten vasta aloittaa sopimuksen täyttäminen. Tietysti aina joskus sattuu tapauksia, joissa asiakas ei ymmärrä, että myyjä toimii hänen parhaaksi kysyessään henkkareita. Eräs mies (ilmeisesti joku johtaja) alkoi naama punaisena huutamaan minulle, kun kysyin papereita kortinvaihdon yhteydessä. Kun en suostunut huutamisesta huolimatta vaihtamaan liittymäkorttia ilman papereita, hän lähti hakemaan ne. Hetken päästä hän tuli takaisin vaimonsa kanssa ja nakkasi ajokortin silmilleni huutaen, "V**** siinä on korttisi s****nan kyylä.". Ja vaimo säesti vieressä.. Tätä pään aukomista jatkui koko sen ajan, kun soitin Radiolinjaan ja ilmoitin uuden kortin numeron. Mies huusi kuin hyeena vaikeuttaen puhelinkeskusteluani Radiolinjan tytön kanssa. Kun puhelu loppui, selitin rauhallisesti kysyneeni papereita siksi, että en tuntenut miestä ja papereiden kysyminen estää sen, että joku vaihtaa hänen liittymänumerolleen uuden kortin ja alkaa puhua hänen laskuun. Nainen ymmärsi asian ja talutti käsipuolesta vieläkin naama punaisena minua haukkuvan Herra Johtajan kadulle....

4. Jaffa^2

Tykkäykset:
    0
    Noo johtajat on aina johtajia ja niin "lain yläpuolella" olevia.. (osa, en silti halua yleistää)
    kyllä ainakin mulla on aina ollut "kunnon myyjä" vastassa eli vaikka olisinkin tuntenut myyjän ja hän minut, on hän silti varmistanut heti sopimuksen teon alussa että kai sulla on henkkarit mukana ja jos (ja kun) on, niin aletaan vasta sitten tehdä sopimusta..

ja näin sen kuuluukin olla! säännöistä pidetään kiinni.

5. jukra Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Onhan noita kaikenlaisia myyjiä. Itse en ole ollut kuin tiskin toisella puolen mutta tässä kokemuksiani.
    Vuosia sitten RL:n kanssa olen useat kerrat käynyt avaamassa lisäpalveluita ja vaihtanut liittymätyyppiä sun muuta vaikka liittymä ei ole ollut nimissäni. Yleensä iskemällä omistajan nimen paperiin(ok laitontahan se on).
    Joskus vuosi sitten avattiin minulle dna:n liittymä(isäni tuli liittymän omistajaksi). Myyjä vain nappasi dna:n vanhanmalliseen kaavakkeeseen "asiakas tunnettu" ja sillä selvä. Ei henkkareita kyselty ei mitään. Tämä tapahtui vielä eräässä suurehkossa matkapuhelinketjussa joka ei virallisesti dna:ta myy..tällä nimenomaisella liikkeellä sitä nyt vain oli valikoimissaan.
    Telia:n kanssa viime jouluna olisin saanut liittymän auki kun olisin käyttänyt sopparin kotona ja iskenyt siihen ajokortista päättymispäivän, henkkarin ja nimmarin. Ei tarkistuksia. -Liittymän avasin kuitenkin vasta myöhemmin, en näin.
    Nyt minulla on pariinkin otteeseen ollut dna:n liittymä. Ensimmäisellä kerralla ei kysytty papereita ei mitään kun sellaisen avasin, tunsin toki myyjän ei siinä mitään ja hän minut. Viimeksi kun minulla oli dna sanoi myyjä jo sopparin kirjoitettuaan ja allekirjoitettuaan "näytä nyt vaikka paperit jos sulla on niin saan ruksin tohon paperiin". Sen tarkemmin hän ei papereitani edes tutkinut.
    Soneraa kun avasin katsottiin siinäkin paperit vasta lopuksi muuten kaikki meni ihan ok.

Nämä siis kokemuksiani. On minulle toki joskus Tietopuhelimen aikohin kun olen ollut nappula tarjottu liittymää vaikka ikää ei ollut vielä lähelläkään vaadittua mutta siitä ei sen enempää :p

6. Ranki

Tykkäykset:
    2
    huomattu myös...

kyllä tietyt liikkeet (myös ketjut) avaavat liittymiä kun asiakas näyttää bussilipun,kuvattoman kelakortin tms. ja duo/tandem vaihdoin voi tehdä käyttäjä kunhan muistaa "isin" tai "äidin" henkilötunnuksen!

7. YaRi

Tykkäykset:
    0
    Nojaa, duo-päivityksen suorittamisen yhteydessä ei tule yleensä henkkareita kyseltyä. Liittymän avauksen yhteydessä taas aina henkkarit ja sama pätee myös kortinvaihtoihin...

8. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Minä kysyn kaikissa tapauksissa henkilöllisyystodistuksen ensimmäisenä asiana kun asiakas tulee avaamaan liittymää. Näin varmistuu, että henkkari on mukana ja samalla nakkaan asiakkaalle numerolistan kouraan ja täytän kaikki henkkarista löytyvät tiedot soppariin, näin säästämme myös aikaa sillä se numeron valinta siitä listalta saattaa viedä jopa 10 minuuttia. Kaikista lisäpalvelukytkennöistäkin vaadin omistajan läsnäolon ja henkilöllisyystodistuksen, tämä koskee myös duo vaihtoja.

9. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Itse olen ottanut liittymän kaverini nimissä, joka oli sopimuksen tekohetkellä 250km päässä, tiskillä täytettiin myös valtakirja joka antoi minulle luvan liittymän avaamiseen.
    Kyseessä vanha kunnon Tietopuhelin, kaikkien kytkykauppojen mummo.

10. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Ammattilaisen kokemuksia lainaten näitä "ettekö te tiedä kuka MINÄ olen" tyyppejä riittää aivan liikaa. Asiat luistaisi ihan hyvin kun vain asiakkaat ymmärtäisivät että heidän omaa parastaan siinä tarkoitetaan.
    Itsellä on pankista kokemus kun olin nostamassa rahaa kerhon tililtä. Nuori kassa tyttö pyysi vaivautuneena minulta henkilö todistusta. Selitin hänelle ettei siinä ole mitään vikaa, että pyytää papereita asiakkaalta. Siitä olisin suuttunut jos hän ei olisi kysynyt papereita. Sehän olisi tarkoittanut sitä että kuka tahansa olisi voinut hakea rahaa kerhon tililtä.
    Okei meni vähän aiheen sivusta, mutta kuitenkin henkilöllisyyden toteaminen on tärkeä asia.
    Itselleni on tyrkytetty aikanaa esim. sotilaspassia ok, mutta kun siitä ei saanut mitään selvää. Ainoa asia mikä oli jotenkin luettavissa tekstistä oli jätkän arvostelut: Välttävä ja tyydyttävä
    Ei tullut liittymää ko papereilla. Nun nun nuu

11. lemon Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Henkkareista

Tuossa taannoin kuulin erittäin rajuja juttuja nimittäin PK -seudulta liittyen henkilöllisyyden todentamiseen. Eräissä paikoissa henkilöllisyyden todentami seen ei riittänyt pelkkä ajokortti! Vaan lisäksi vaadittiin vielä passi ja mielellään kolmenneksi kuvallinen KELA -kortti. Nirsoimmille tämä ei mahdollisesti riittänyt. Tätä ainakin tapahtui mikäli maksoit kaupassa yli 300 mk:n ostoksen tai nostit pankin tiskiltä yli 50 markkaa.
    Että silleen. No tuolloin oli vielä käytössä vanhat paffiset systeemit ja uudet ajokortit tekivät tuloaan.

Jaa tämä viestiketju