1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Havaintoja foorumilla käyttäytymisestä

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja VS79, 10/11/06.

1. VS79

Tykkäykset:
    0
    Lainattu täältä

Foorumeilla on tullut vastaan erilaisia keskustelijoita, joiden tyyppisiä löytyy paljon muunkin aiheisilta palstoilta, myöskin täälläkin.

Esimerkkinä analyysi topicista, jossa aiheena auton parkkipolttimon vaihto:

-1, joka vaihtaa sen ja postaa, että se on vaihdettu
    -14, jotka ovat tehneet samankaltaisia huomioita ja ehdottavat miten sen voisi tehdä paremmin.
    -7, jotka varoittavat vaihdon vaaroista
    -3, jotka kysyvät, että mihin aiheen aloittaja ylipäätään tarvitsee lamppua
    -5, jotka syyttävät aloittajaa siitä, että lamppu paloi
    -3, jotka sanovat, että Japanissa autoa ei olisi tehty sen paremmin
    -1, hullu joka väittää tuntevansa sen lampun keksijän
    -8, jotka etsivät kirjoitus- ja muita virheitä edellisistä teksteistä
    -6, jotka keskustelevat, onko se lamppu vai hehkulamppu
    -6, jotka haukkuvat edellisiä 6:tta niuhottajiksi
    -3 vanhaa foorumilaista, jotka tietävät, että lampunvaihtokeskustelu käytiin jo 2 vuotta sitten, ja tässä siteerataan vanhoja keskusteluja, joista on varastettu omiin nimiin kirjoituksia
    -3, jotka ovat vahvasti sitä mieltä, että keskustelu käydään väärässä topicissa
    -36, jotka kinaavat lampunvaihtometodeista ja mistä saa parhaat lamput, mikä merkki toimii parhaiten näissä metodeissa ja mikä lamppu ei pelitä ollenkaan
    -12, jotka väittävät, että lampun kehujat ovat händlereitä tai maahantuojia, jotka tekevät täällä piilomainontaa
    -3, jotka väittävät olevansa parkkipolttimoita ja tietävänsä mistä he puhuvat
    -4, jotka sanovat, että jotka ovat lukutaitoisia, heillä on etu
    -2, jotka aina lainaavat tekstejä
    -6, jotka valittavat huonosta palvelusta varaosaliikkeissä
    -2, jotka väittävät, että kauppiaat ovat kivoja ja ameriikassa ei olisi sen kummemmin
    -11, jotka antavat ohjeen, että on olemassa erikoisliikkeitä, joissa saa sitä mistä maksaa
    -4, jotka jauhavat umpion kestävyydestä
    -13, jotka laittavat linkkejä, joissa on esiteltynä kaikki lamput
    -7, jotka näpäyttävät, että linkit ei toimi ja ne pitäsi postata uudelleen
    -3, jotka kirjoittavat samasta asiasta, "oi kulta, sinähän olit nopeampi"
    -2, jotka aloittavat tappelun, koska ymmärsivät edellisen postauksen väärin
    -22, jotka siteeraavat pisintä sepostusta ja toteavat lopuksi, että "täysin samaa mieltä"
    -7, joilta löytyy vain hymiöitä
    -7, jotka kiinnittävät huomiota postauksien suureen määrään ja tulevat kommentoimaan luettuaan ainoastaan kaksi viimeistä, ja vetämään "älykkään" yhteenvedon
    -9, jotka tulevat sanomaan edellisille 7:lle, että kaikki on jo sanottu
    -1, joka postaa yli-ison kuvan omasta autostaan niin että saa skrollata horisonttiin jos haluaa nähdä sen
    -3, jotka tulevat ystävällisesti kertomaan miten kuvia laitetaan
    - ja yksi käyttäjä, joka kaivaa 6 kk kuluttua threadin esiin, ja kaikki alkaa taas alusta

Taitaa päteä melko hyvin tähänkin foorumiin...

Niin ja anteeksi että aloitin uuden topicin.

2. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Taitaa päteä aika hyvin ihmiskuntaan.

3. Hakki

Hakki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Kyllähän tälläkin foorumilla on taso laskenut melkoisesti alkuajoista. On tullut paljon niitä jotka on tietävinään kaikesta kaikki, mutta silti ei tiedä mitään.

4. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Tietysti on mainitunlaisia henkilöitä. Tämän foorumin ja etenkin AV-alueen tason laskusta on minun kirjoissani vastuussa vain muutama yksilö, jotka uskovat omaan jumalaiseen mielipiteeseensä kuin kiveen hakattuun totuuteen. No, aina ei voi voittaa.

5. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Vanha...

6. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Itse palstan taso on laskenut jostain vuosituhanteen vaihteesta kokolailla sen myötä kun kävijämäärä on lisääntynyt ja palstalle on löytänyt tiensä varsin paljon muutakin kuin itse matkapuhelimista innostunutta väkeä. Tietysti myös matkapuhelinala on muuttunut tuona aikana paljon, mikä luonnollisesti vaikuttaa myös tämmöisen palstan kävikäkunnan profiilin muuttumiseen.

Mitä AV-palstaan tulee, niin täälläkin keskustelu on muuttunut luonteeltaan aika paljon. Hyvinkin kärkkäitä keskusteluita on toki käyty aikaisemminkin, mutta tällaiset muutamien nimimerkkien tienviitoittamat henkilökohtaisuudet ja pitkään mukana kannettavat kaunat on ymmärretty jättää pois jo alkuunsa. Yksi palstakirjoittelun(kin) peruspykäliä on "asiat riitelevät, eivät ihmiset" on täysin unohtunut kun ajetaan takaa vain tiettyjä kirjoittajia, kuvitellaan että on olemassa vain yksi oikea näkökulma asioihin (tottakai kirjoittajan oma) tai sitten ei ymmärretä että voidaan olla eri mieltä ja keskustella erimielisyyksistä ilmankin, että keskustelu menee riitelyksi. Tunnepitoiset kirjoitelmat ovat usein mukavia ja hyviä kirjoitelmia, koska niistä välittyy läpi kirjoittajan persoonallisuus asiassa, mutta toki on myönnettävä että välillä tunnepitoinen kirjoittaminen myös sumentaa ajattelutapaa ja vaarantaa keskustelun ohjautumisen siihen että tekstiä tulee mutta kaikki vastaanotto-luukut ovat visusti sulkeutuneet. Keskustellessahan pitäisi enemmän nimenomaan pyrkiä ammentamaan tietoa keskustelukumppanilta eikä vain luukuttamaan omaa näkemystään ulos volume-napit kaakkoon käännettyinä. Eihän se ole enää keskustelua, vaan pelkkää lähes käyttökelvotonta mölinää. On helppoa nähdä, kuinka "keskustelu" muuttuukin jossain vaiheessa siihen että tuotettu teksti lähinnä pyrkii vaikuttamaan toisen osapuolen tunnetilaan mm. kutsumalla tätä jollain nimityksillä, kaivelemalla esiin jotain vanhoja - eri yhteyksissä kirjoitettuja - yksittäisiä lauseita, heittelemällä jotain tärkeäksi tietämiään elementtejä keskusteluun mukaan provokaatiotarkoituksessa, tai jopa jo ennen minkään keskustelun alkua pyritään tiettyä käyttäjää hermostuttamaan mm. allekirjoitukseen lainatuilla tekstinpätkillä. Kannattaako tuollaisen nimimerkin kanssa keskustella, kun jo lähtöasetelma on sellainen ettei tämä vastaanota mitään itse aiheesta kirjoitettua viestiä vaan pyrkii vain ja ainoastaan päämäärään jossa kirjoittaja tuntisi itsensä mahdollisimman pahasti loukatuksi? Olet oikeassa, ei kannata tuhlata aikaa.

Kaikki vain eivät sitä osaa, vaan tännekin kirjoittaa surutta ihmiset joiden ainoa mielipide mistä tahansa on "olen oikeassa missä tahansa asiassa" ja ellei näin ole, he tekevät mitä tahansa kuitenkin saavuttaakseen omalle itselleen tärkeän "voiton" keskustelussa tai saadakseen itselleen asettamansa "maalin" tavoitettua. Jos joku ei tähän myönny, on seurauksena henkilökohtainen ajojahti sekä luonnollisesti luokatonta avautumista YV:llä siitä kuinka paha ja raivostuttava ihminen tämä toinen sitten on. Usein sitä ajattelee, miten erilainen olisi monien käyttäjien suhtatuminen jos palstalla ei kirjoiteltaisi vakio-nimimerkillä josta sitten jokainen vakituisempi käyttäjä muodostaa oman mielipiteensä - joskus perustuen todellisiin kirjoitelmiin, joskus vain kirjoittajan itsensä muodostamiin mielikuviin joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Muistakaa, eri mieltä saa olla - ja pitääkin olla erinäisistä asioista. Eri mieltä oleminen rikastuttaa molempia keskustelun osapuolia, mutta vain oikein käytettynä. Kukaan ei saa mitään irti keskustelusta, jossa todetaan jotain ja sen jälkeen vain jankataan että "näin se vain on" tai jumitutaan johonkin pikku yksityiskohtaan tai sivuseikkaan kuvitellen sen ratkaisevan koko monitahoisen asian kokonaisvaltaisen luonteen, vaan perustellut näkemykset asian eri puolilta johtavat siihen lopputulokseen että molemmat osapuolet tietävät asiasta enemmän kuin aikaisemmin, vaikka eivät välttämättä ole muuttaneet alkuperäistä mielipidettään tämän uudenkaan haltuun saamansa tiedon perusteella. Toisilla ihmisillä kestää pidempään sulatella tietoa ja sovittaa sitä omaan näkemykseensä, toiset taas eivät aina edes ymmärrä ottaa mukaan eri mieltä olevan henkilön näkökulmasta saamaansa uutta tietoa.

Ja lopulta, mitä jonkun virtuaalihenkilön "raivostuttavuuteen" tulee, niin tuolla yläkulmassahan on tuo rasti josta painamalla tämä henkilö ei enää tulvi olohuoneeseesi tietoverkon välityksellä - joten miksi ihmeessä kantaa huolta jostain internettiin kirjoittelevasta nimimerkistä? Ei meistä kukaan kuitenkaan voi juuri mitenkään vaikuttaa toiseen ihmiseen ruudun toisella puolella, joten aika älytöntä edes tärvätä aikaansa tämmöiseen yritykseen.

Peace out.

7. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    E90 ja Elisa, retroiluun 3310
    Erityisesti ne henkilökohtaisuudet, jotka suuntautuvat toisten nimimerkkien persoonan vähättelyyn ja ivailuun älykkyyden tasosta ovat omiaan aiheuttamaan skismaa ja keskustelun vääntymistä täysin väärälle uralle, pois itse aiheesta.

Siksi on tärkeää pitää mielessä, että vain asiat riitelevät. Jos ei omalle asialleen löydä dataa tai muuta perustelua kuin ihmisen persoonan haukkuminen, niin kannattaa jättää kokonaan sanomatta.

Näin säilyy itsekin ikäviltä vastahyökkäyksiltä ja kaikilla on paljon mukavampaa. :)

8. Jussi

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Entä mitä arvioit toisen perheen haukkumisesta ja arvostelusta, käyttäjän nimittelystä, eri keskusteluissa tähän pilkallisesti viittaamisesta? Tai onko olemassa jonkin lista haukkumanimiä, joilla toista osapuolta saa vapaasti kutsua, kuten "ahdasmielinen" tai saako toista käyttäjää vihjailla mm. elämänkumppaniaan pahoinpiteleväksi sohvaperuna-juopoksi? Minun mielestäni nekin vievät vähintään yhtälailla, jopa vielä tahdittomammin keskustelua täysin väärään suuntaan ja varmasti näkyvät sitten jatkossa myös muissa kirjoitelmissa.

Entäs jos kirjoittaja kirjoittaa jotain jonka tiedät varmasti vääräksi, saako tämän tietämyksen kyseenalaistaa silloin? Entä jos tämä virheellinen informaatio toistuu, eikö silloin jo saa kyseenalaistaa kirjoittajan tietämystä k.o. asiassa?
    Jaa, mille tasolle sitten arvostat "omakohtaiset kokemukset"? Ymmärrän toki että jos jollekin "tutun tutulle" on käynyt jotain aivan uskomatonta, kannataa asiaan ehkä suhtautua tietyllä varovaisuudella mutta entäs jos olet omin silmin todistanut jotain asiaa mitä vastaan sitten joku esittää jotain joka "vähän viittaa samaan suuntaan mutta kuitenkin ohjaa toiseen suuntaan", kumpaako silloin kannattaa alkaa uskomaan? Minä itse luotan omiin silmiini, koska esim. nyky-lääketiede ei ole erehtymätöntä.

Ehkäpä eniten kiinnostaa, mitä mieltä olet kirjoittajasta joka ei suostu pyrkimään sovintoon toisen kirjoittajan kanssa toistuvista pyynnöistä ja toisen toteuttamista "myönnytyksistä" huolimatta? Siihen erityisesti toivoisin vastaustasi.

9. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Ne ovat juuri niitä vastavetoja ensimmäisen kirjoittajan pilkalliseen ivaan ja nimittelyyn.

Lainaan tähän ammatillisen idolini, Paul Offitin sanoja: (tapasin muuten Offitin viikonloppuna jenkeissä <3 )

Kiristävä ja uhkaileva pyyntö sekä siihen liittyvä syyttely on eri asia, kuin vilpitön pahoittelu aiheuttamasta mielipahasta. Sovinto on ihana asia, jos molemmat osapuolet tulevat yhtä paljon toisiaan vastaan hyvässä hengessä. :)

10. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Kaippa tässä on laitettava ja kannettava oma korsi kekoon MPF:n maineen ylläpitämiseksi, että täältä löytyy todellisiakin osaajia. Teen parhailllaan kotisivuja joissa olisi esittelyä puhelimista muustakin. Katotaan sitte se todellinen asian harrastajuus. Tuonkin sivun teen ihan muutaman henkilön toiveesta. Monet on kyselleet kuvienkin perään modauksista yms yms. Aikaa ei ole liiemin ollut siihen, nyt näyttäs olevan. Tää piti tulla myöhemmin vasta julki.

Olen satakertaa sanonut, että sulkekaa vaan AV puoli ja laittakaa se uusiksi toisen kaavan mukaan jos siltä tuntuu. Jos jotain pitäs potkia pihalle, laittakaa foorumilla jäsenehdoksi se, että edes yrittää olla harrastaja, olisi tehtävä jotakin merkittävää, tutkimusta yms. Yksi olisi vaikka sitten kotisivut ja mitä on aikaan saanu asian edistämiseksi, kuinka aktiivinen on, oletko aito tekijä vai et. Merkitkää ne paremmin. Sitten monet näkee mihin on pyrittävä jos aikoo olla kauemmin kuin 3 viestiä vuodessa kävijä AV puolella. Semmonen tietäisi kalossinkuvaa llman muuta. Jäsenlistaa katsoessa kummastelin yksipäivä 24000 rekistöröitynyttä kävijää, suuri osa on yksittäisiä kyselijöitä vuodelta yks ja kaks, siivotkaa se.

Sellanen pikapalsta vois olla olemassa mihin linkit voi käydä heittämässä jos asioista on keskusteltu aikaisemmin. Korjattu, päivitetty ja lukittu osio. Kaikki ei näköjään viitsi osata käyttää hakua. Aina löytyy se henkilö jolla on jumalaton kiire kysyä kastuneesta puhelimesta tai sitten tulee numero näytölle kun joku soittaa ja nimi numerolle on, mikä vialla ;)

Ymmärrän kyllä että jos aikaa ei ole, eihän minullakaan koskaan ole. Monesti joutuu harmittelemaan. Voin keksiä tekemistä niille joilla sitä aikaa on.

11. Jussi

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Ei voi mistään vastavedoista olla kysymys, kun nämä tällaiset ovat tulleet esille jo ennen näitä viimeisimpiä erimielisyyksiämme tai sitten nousevat kerta toisensa jälkeen esiin keskusteluissa joissa mitään riitaa ei ennen tällaista nimittelyä ole ollut.
    Entäs se, että kerrotaan jonkun henkilön "kiristäneen" tai "uhkailleen" kun tämä ei todellakaan ole tehnyt kumpaakaan?

Kuten YV:llä keskustelimme, solmin mielelläni kanssasi sovinnon. Eikö se kelpaa, vai mitä "myönnytyksiä" oikein kaipaat, kun et itse ole sitten kuitenkaan valmis mihinkään myönnytyksiin? Minulle käy hyvin, ettei kukaan osapuoli jatka tarpeetonta ja turhaa provosointia, mutta sinä olet ollut mm. YV-keskusteluissamme se osapuoli jolle tällainen sopu ei kelpaa. En vain ymmärrä, miksi joku haluaa mielummin jatkaa riitaa eikä pyrkiä olemaan sovussa mahdollisuuksien mukaan. Tämähän sitä "kiristämistä" on, kiristät koko ajan sovinnolla uusia ja uusia vaatimuksia itsellesi, kun täytän alkuperäiset pyyntösi, pyydätkin lisää ja lopulta ilmoitat ettei sovinto sinulle käykään - vaikka minun puolestani "myönnytykset" on jo tehty. Miksi mikään ei riitä? Mitä oikein haluat? Olen kyllä halukas mielummin olemaan sovussa palstalaisten kanssa kuin lueskelemaan rivien välistä piilo-pilkkakirveitä, mutta en minä tuon lopettamisella ala käydä mitään huutokauppaa.

Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni, olisikohan mahdollista vastata siihen?

12. Hedgehog

Hedgehog Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    38
    Puhelinmalli:
    S7 Edge, iPhone6
    Tästäkö sitten uusi kinastelu threadi? :D

Mielestäni täällä on fiksuakin sakkia, välillä eräät eivät vain suostu imemään omaa väärää mielipidettään sisään ja toteamaan että tässä en nyt sitten ollutkaan oikeassa, hommat menee täälläkin hlö.koht. kinastelun takin niin offtopikiksi että. Meikällä ei ole onglemaa välillä todeta että tuli kirjoitettua puhdasta BS:ää, yritänkin yleensä ottaa asioista selvää ennenkuin näppis sauhuaa.

Tämäkin on vain avoin nettifoorumi...

13. Jussi

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Eikös mielummin sellainen, missä voi sitten sanoa ihan julkisesti miksei sovinto palstalla kelpaa? Tai jopa lopulta päästä siihen sopuun.
    Tästähän usein onkin kysymys; onko "oikeita" ja "vääriä" mielipiteitä? Se, että joku ei ole yhtä paljon mm. seksuaalivähemmistöjen suosimisen kannalla kuin muut, ei liene yhtään sen "väärempi" mielipide kuin "oikeampikaan". Se on mielipide, joka on yhtä arvokas kuin toinekin mielipide enkä oikein näe että muilla on oikeutta vaatia ketään vetämään mielipiteitään sisään. Ei kaikista mielipiteistä tarvitse pitää, eikä tarvitse toisaalta myöskään pakottaa toista henkilöä hyväksymään omaa mielipidettään.

Asiavirheitähän välillä sattuu ja ei niiden myöntämisessä ole ongelmaa mutta kun mielipiteitä aletaan sovittaa samaan muottiin väen vängällä, niin yleensä itselläni menee siinä kohtaa lukko päälle ja tulee takerruttua sitten puolustamaan omaa mielipidettä muita vastaan.

14. Hedgehog

Hedgehog Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    38
    Puhelinmalli:
    S7 Edge, iPhone6
    En mää meinannutkaan mielipide asioista keskustelua, eihän omaa mielipidettään pitäskään menettää. Tarkotin sitä että kun jollakin on omasta mielestään fakta tieto jstkn asiasta (joka onkin sitten ihan päin mäntyä), eikä suostu uskomaan faktoja kun muut ne esittää ja ainoa puolustautumis mekanismi onkin sitten loan heitto ja henkilökohtasuuksiin meneminen, niin se on väärin.

Tuo kiteyttää aika hyvin munkin näkemyksen, en sitä vain osannut noin hyvin sanoiksi laittaa. :p

15. Mitro

Mitro Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone5
    Tseitein viestissä oli asiaa tästä AV-puolesta. Itsekin olen aika kova tämän alueen kuluttaja ja kirjoittelen paljon tännekin, mutta mielestäni voisi olla hyvä uudistus rajoittaa AV-alueen viestimäärää. Vaikka yhtä muualla kirjoitettua viestiä kohden voisi kirjoittaa yhden tännekin. Sellaisia "yleistämussutusta"-foorumeita kuitenkin on valtakunnassa varmasti satoja, joihin ne ihmiset voisivat rantautua joilla ei tälle palstalle ole mitään matkapuhelinaiheista asiaa annettavanaan.

Ja rauhassa tästä saa ottaa herneitä, mutta muistakaa että tämäkin on vain mielipide, jota ei ole osoitettu ketään yksittäistä henkilöä kohtaan.

16. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Mä oikeasti kuvittelin, että olen ainoa, jolla ei ole elämää.. Kerrankin on kiva olla väärässä :)

17. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Olen valmis pyytämään anteeksi. Ihan näin julkisesti. Sitä minä toivoin sinultakin. Ihan vaan julkista anteeksipyyntöä kaikesta siitä paskasta mitä on tullut sanottua. Kun en sitä saanut - suutuin. Ja siksi kiukuttelin. Nyt olen itse valmis unohtamaan ihan kaiken. Kaiken pahan mitä olet minusta sanonut täällä. Annan anteeksi. Samoin kuin pyydän itse anteeksi sitä, että olen provosoitunut ja iskenyt kovaa sinne, missä panssarissasi on ollut pehmyt kohta. Olemme samankaltaisia, Niin paha kun se onkin tunnustaa. Sama kuin tappelisi omaa peilikuvaansa vastaan. :D Loputonta ja hurjaa. Minä lopetan osaltani tähän. Jussi, onnea perheenlisäyksen johdosta, onnea uudesta kodista. Kaikkea hyvää Sinulle. Pohjimmiltasi olet ihan kunnon mies, vaikka feministinä myönnän - olet saanut minut raivoihini. :)

Hyvää, onnellista, rauhaisaa sunnuntaista isänpäivää Sinulle, Jussi!

18. Jussi

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Kiitos ja sepä on mukava kuulla.

Hyväksyn toki anteeksipyyntösi ja anteeksipyyntöni myös sinulle asioista, joita olen sinulle sanonut. On mukavampi olla kuitenkin sovinnossa, kuin jättää riitaa avoimeksi.

19. Peppokani Vieras

Tästä päästäisiinkin sitten siihen, että yllättäen palstalla olisi miljoona ja yksi "joo" "ihan samaa mieltä" yms yms. kirjoitusta, jotta vain saisi "kerättyä" kirjoitusoikeuksia AV-alueelle.

20. Mitro

Mitro Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone5
    Joka on siis tyhjentävästi kielletty foorumin säännöissä ja josta myös voitaisiin rankaista väliaikaisilla banneilla tai lopulta oikeuksien poistolla. Vai mitä mieltä moderaattorit ovat, voitaisiinko sääntöä kuinka hyvin?

Jaa tämä viestiketju