1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Havainto kuluttajaliittymä-myynnistä

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Jopp, 11/1/10.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. Jopp

    Liittynyt:
    10/1/10
    Viestit:
    6
    Tykkäykset:
    0
    Tuli mieleen kirjoittaa näin uutena palstalaisena (joskin hetken aikaa palstaa seuranneena) oma mielipide liittymien myynnistä ja markkinoinnista, jota pitkästä aikaa on itse päässyt havainnoimaan, kun on tullut tarve päivittää omaa liittymää puhelimen oston ohessa ja kun itse on myynnin saralla (eri alalla) työssä.

    Päälimmäisenä ajatukseksi kokemuksista tuli, että kyllä siellä yhä pääasiassa hinnalla kilpaillaan. Tämä kuuluu markkinatalouteen ja huolestuttavaa olisi, jos palveluntarjoajien välillä ei olisi hintakilpailua; se olisi markkinataloudessa epätervettä eikä kallis hinta ole yhtä kuin hyvä tuote/palvelu, ei automaattisesti. Kyllähän kaikesta voi aina pyytää ja hyvästä voi pyytää enemmän, mutta jos haluaa pyytää huomattavasti enemmän, pitää sen mistä pyydetään olla myös huomattavasti parempi kuin edullisempi vaihtoehto. Vähän parempi ei useinkaan enää riitä, koska kuluttaja ei halua maksaa vähän paremmasta paljon enemmän. Kilpailun kiristyessä kellään tarjoajalla ei ole varaa todella huonoon, joten kilpailevien yksiköiden väliset erot yleensä pienenevät. Edullisempien vaihtoehtojen laatu suhteessa keskivertoon yleensä paranee ja parhaimpien huononee, joten perusteet jälkimmäisten korkeammalle hintatasolle heikkenevät.

    Edellinen on nähtävissä mm. taksitolpalla, jossa Mercedes-Benzin E-sarjalaisia (uutena n. 60 000 eur) näkyy yhä vähemmän ja esim. Toyota Avensista (uutena n. 35 000 - 40 000 eur) huomattavasti enemmän. Viimeisin ei ehkä ole ihan yhtä hyvä, muttei myöskään ensimmäinen kokonaisuutena enää niin paljon parempi, että siitä monen taksi-isännän mukaan kannattaisi maksaa kaksinkertaista hintaa.

    Tähän ongelmaan mielestä Sonera ja Elisa ovat osin törmänneet Elisan nyt keskittäessä kuluttaja-liittymien myynnin Saunalahteen ja Soneran no...yhä myydessä niitä mutta kaivettuaan myös Tele Finlandin naftaliinista.

    Positiivista on, että niin Soneralla kuin Saunalahdella on alkanut tulemaan ns. "innovaatioita" jotka alkavat olemaan käytettävyydeltään jo osin hyviä ja luoden jopa uusia tarpeita. Tässä on silti yksi juju; perus puhelujen ja tekstiviestin hintatason on ollut pakko laskea, jotta kuluttajalla olisi halua/varaa käyttää uusia palveluita. Palveluiden kehittämiseen tarvitaan tietysti rahaa, mutta kaikista eniten motivaatiota tulee yleensä siitä että ns. vanhan myyntituotteen kate laskee, jolloin syntyy motivaatio kehittää tuotteita joilla lisätä "katevirtaa" sisäänpäin. Kallis perustuote ei automaattisesti takaa hyvää palvelua/hyvää tuotetta itseään eikä edes uusia innovaatioita.

    Minusta esim. Saunalahden kohdalla hinta on tullut alaspäin ja laatu ylöspäin.

    Se mikä tässä liittymän vaihtoa pohtiessa ja tarjouksia kysyessä on pistänyt silmään, että saat helposti 1000 min ilmaista puhetta jollain alle 1 euron kuukausimaksullisella liittymällä jos vaihdat operaattoria (uudelta operaattorilta). Sitten kun teet vaihdon, soittaa nykyinen operaattorisi ja tarjoaa 1500-1800 min puheaikaa. Tätä ennen olet kuitenkin maksanut laskusi säännöllisesti 7 vuoden ajan juuri edes liittymätyyppiä vaihtamatta eikä yhtään ainotta tarjousta/joululahjaa/lähestymistä operaattorin puolelta ole tullut.

    Noo...Nyt on sentään päästy vaiheeseen, että lähtö yritetään lähtemisen jälkeen estää antamalla kasapäin ilmaista puheaikaa - lahjaksi siitä että on "ilmoittanut nostavansa kytkintä". Niitä harvoja puheluilla rahaa sisään tuovia asiakkaita jotka harvoin edes liittymätyyppiä vaihtavat, ei kuitenkaan muisteta kuin lähdön hetkellä, vaikka ne ne arvokkaimmat ovat mielestäni - ei ne 1200 min tarjousten perässä juoksevat jotka sen kuluttettuaan menevät toiseelle ja saavat uudet 1200 min ilmaista tai joille sama operaattori antaa toistamiseen uudet 1200 min ilmaista jotteivat lähtisi. Missä ansaintalogiikka? on silti pakko kysyä...Vai onko kyseessä epätoivo. Ei silläkään hyvää mielikuvaa rakenneta.

    Eräs myyjä totesi minulle että "vaihdat nyt tähän niin saat x paljon ilmaista puhetta ja sitten kun se on käytetty, voit aina katsoa jos jostain muualta saisi vaihtamalla lisää, kannattaa vähän venkslata niin rahaa säästyy"
    -Pitkäkantoista kannattavien kokonaisasiakkuuksien hankintaaa?
     
  2. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Varmasti kirjoittajan havainto pitää hyvin pitkälti paikkaansa. Onko kirjoittaja tietoinen Soneran Etuohjelmasta, jossa pitkäaikaiset asiakkaat (Hopea ja Kulta) saavat nauttia koko ajan vaihtuvista eduista, joista eivät nauti uudet asiakkaat?

    http://www.sonera.fi/etu
     
  3. SaunaLalalaa

    Liittynyt:
    22/12/09
    Viestit:
    6
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N2730 Eliitti+
    heh

    nuo soneran eduthan nyt on täysin huvittavia.

    Saunalahdelta esim tuplapakettiin ja tekstari liittymään jatkuvana etuna (niin kauan kuin pidät liittymää) joka 4kk ilman kk-maksua. Kohtuu reilu etu ja pysyy jatkuvana, puhepaketti-tapauksessa 15e/kk vuositasolla 500min/100txt kuussa.
     
  4. Lehto Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/3/07
    Viestit:
    1000
    Tykkäykset:
    0
    Soneran etuohjelma on kyllä onneton koska siinä joutuu maksamaan itsensä kipeäksi ennenkuin pääsee kultatasolle. Sitten saa jonkun hikisen 20e lahjakortin soneran liikkeeseen jossa kaikki on jo valmiiksi ylihinnoiteltu. Eipä paljon kiinnosta.

    Nytkin on joku tarjous jossa pitää ottaa känny ja puhepaketti 24kk:ksi ja siinä sivussa saa (muka) kylkiäisenä kultajäsenyyden. No saahan sen mutta vain elokuun loppuun 2010. Sen jälkeen tarkistetaan jäsenyyttä (lue:alaspäin) ja pitää taas alkaa polttamaan rahaa jotta pääsee takaisin kultatasolle. Jotenkin näin se menee. Jos tuossa saisi ikuisen kultatason jäsenyyden niin olisi edes jotain järkeä.
     
  5. Siniviiva

    Siniviiva Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/1/05
    Viestit:
    3025
    Tykkäykset:
    102
  6. Jopp

    Liittynyt:
    10/1/10
    Viestit:
    6
    Tykkäykset:
    0
    Olen tietoinen :).

    Soneran Etu-ohjelman idea on mielestäni hyvä, mutta sen toteutus ontuu; etuohjelma on asteen monimutkainen ja vaikeatajuinen/selkoinen. On "etuvaihtoehtoja", lipukkeita, aktivointeja, määräaikoja yms.. Suoraan sanottuna monet ihmiset kiireissään eivät oikein jaksa tuollaisia. Elämä on jo tarpeeksi monimutkaista muutenkin, halutaan helppokäyttöisyyttä, selkeyttä, vaivattomuutta, sitä että joku toimii taustalla sen aiheuttamatta mitään vaivaa. Suurin osa ei halua käyttää aikaansa Soneran Etu-ohjelman uusien etujen tutkimiseen ja aktivointiin.

    Muutoksia viime vuosina on tehty aika paljon ja sitten on vielä se Kestoetu. Sitä paitsi tuollaiset "etutasot" tuntuvat mielestäni vanahanaikaisilta ja niille pääsemisen/pysymisen vaatimukset ovat osin niin kovia että siitä jää yhtään numeroita ajatteleville asiakkaille helposti "rahastuksen maku" suuhun.

    Kuluttajat ovat muutenkin yleisesti ottaen valveutuneita ja miettivät/vertaavat asioiden kokonaiskustannuksia ja se, että eduista ja hinnastoista tehdään vaikeasti hahmotettavia/verrattavia, se ei mene kuluttajiin enään entisellä lailla. Sen sijaan hiukan kilpailjaa kalliimpikin hintataso hyväksytään, jos sille nähdään todellisia perusteita.

    Muutenkin Sonera on sortunut harmillisesti aika selkeisiin ristiriitaisuuksiin mitä tulee tuotteiden/palveluiden toteutuksesta suhteessa markkinointiin, jonka "lupaus" Soneran asiakkaille on asteen parempaa palvelua ja helppokäyttöisiä ja yksinkertaisia ratkaisuja. Minusta moni muu operaattori tarjoaa paljon yksinkertaisemmin ja selkeämmin hinnoiteltuja ratkaisuja.

    Puhepaketti on toki hyvä idea, mutta miksei voitu jättää "perinteistä laskutusliittymää"? Ja eikö se että edellisen kaltaisesti itseään markkinoivalla operaattorilla on käytössään aloitusmaksut ja minuuttipohjaiset veloitukset (kun edullisemmat vaihtoehdot tarjoavat sekuntipohjaista ilman aloitusmaksua ja minuuttiveloitusta) ole aika ristiriitaista?

    Soneran Asiakaspalvelun puhelinpalveluiden soisi olla auki myös sunnuntaisin -näin astetta hintavampana, mutta "laadukkaampana" operaattorina. Olisi todellinen osaperuste kalliimmalle hintatasolle ja monella on aikaa syventyä liittymä ja operaattoriasioihin parhaiten sunnuntaisin.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Olen vähän erimieltä.

    Se pakkettiliittymä on myös ihan perinteinen laskutusliittymä.

    Minunsonera liittymä on ajatuksena pääasiallisesti selkeä, johon verrattuna monien operaattorien sekavat eri liittymävaihtoehdot erilaisin hinnoin ovat hyvinkin epäselviä.

    Sonera kuitenkin tarjoaa epäselkeämpiä erinimisiä liittymiä erilaisin hinnoin Telen nimellä.

    Soneralla (poislukien Tele) ne hinnoittelun kukkaset ovat niissä aloitus ja minimiveloituksissa, Sonera ei ainoa joka niitä käyttää, mutta se käyttää niitä myös paketteissa pakettien jälkeen.

    Toinen pahamoka hinnoittelusa on tuntidata, jonka joku "fiksu" keksi ottaa käyttöön myös Telen nimellä myytävissä liittymissä.

    Näillä "loistavilla" ideoilla ovat kirittäneet Suomen toiseksi suurimmaksi operaattoriksi.

    Palvelussa Sonera pärjää, ainakin osalle kilpailijoista ja markkinoista. on kuitenkin sellaisessa jännessä harmaassa alueessa, korkeat hinnat (poislukien Tele), eikä pelkästään korkeat hinnat, vaan se tunne että nyt viilataan silmään (aloitus/minimi, tuntidata, ulkomaan SMS, kk-maksu, jne) joka ei tuo kuitenkin tunnetta vastineesta rahalle, lisäksi kun kilpailijat ovat painaneet ohi verkoissakin. (ei sentä aivan joka sektorissa).

    Asiakas kadossa ovat mokanneet siinä että itseäsiassa moni haluaisi tai pitäisi Soneran, mutta haluavat edullisemman, eivätkä ole tietoisia Telestä, tai kukaan ei heille Telen liittymää myy, vaan kilpailija keräilee lähtiät
     
  8. Kiju

    Kiju Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    1/12/05
    Viestit:
    932
    Tykkäykset:
    26
    Tuossa langaton laajakaista kilpailussa ainakin Sonera tarjouksineen petrannut. Minulle muuten oikein soitti nimikko asiakaspalvelija, jolle olin lähettänyt Soneran omat sivut palvelun kautta kyselyä.
     
  9. Jopp

    Liittynyt:
    10/1/10
    Viestit:
    6
    Tykkäykset:
    0
    Minusta esim. Saulanahti Ykkönen, jossa maksat kuukausimaksua 0,69 euroa, jokaisesta normaalista puhelusta 0,069 eur ja jokaisesta normaalista txt- viestistä 0,069 euroa on varsin selkeä niille, jotka haluavat maksaa ainoastaan siitä, mitä käyttävät. Veloitus on sekuntipohjainen, ei aloitusmaksua, ei minuuttiveloitusta.

    Esimerkiksi Saunalahdella on edellisen rinnalla eri suuruisia pakettiliittymiä erilaisin hinnoin. Minusta tässä ei ole mitään epäselvää eikä siinä, että on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja -siinäkään ei ole mitään epäselvää itsessään. Kyllä Saunalahdella on mielestäni ollut turhan monenlaista liittymä-viritelmää aika ajoin ja myynnistä poistuneita on jo pitkä litania, mutta siinä että saisi valita pakettiliittymän ja sekuntiveloitteisen liittymän (jonka kuukausimaksu on varsin nimellinen) välillä, ei ole mielestäni mitään epäselvää tai kuluttajaa harhauttavaa. Vielä, kun näissä ei ole aloitusmaksua eikä minuuttipohjaista veloitusta.

    Sonera on minusta kuitenkin petrannut viime aikoina. Sonera Kaupasta on tullut kohtuu laadukas ja sen puhelin+Minun Sonera paketista voi tietyillä vaihtoehdoilla rakentaa varsin mukavan yhdistelmän.

    Soneran nettisivut ovat minusta ihan raikkaat ja niissä on oma "juttunsa". Soneran laajakaista-puolen hinnat ovat eräillä alueilla jo ihan OK.

    Toisaalta en oikein pääse perille, mikä on Soneran pääasiallinen kohderyhmä. Jos haluaa olla yleispätevä, on sivut ja käsitteet osittain hieman liikaa tyyliä "disko". Jos Sonera on astetta enemmän "pro", miksi esim. Minun Soneraa rakentaessa täytyy valita, haluaako "Multsaripaketin" ? :D.

    Jos kohderyhmä on enemmän nuoret ja nuoret aikuiset, edellinen on ihan OK. Kun katsoo markettien yms. Sonera-pisteissä pysähtyvien yksityiskuluttajien ikäjakaumaa, tuntuu että nuorissa aikuisissa Saunalahden/DNAn suosio saattaa olla suurempi kuin Soneran. Toisaalta Sonera iPhone -yhdistelmä saattoi tasoittaa tilannetta jonkin verran. Mutta jotenkin tuntuu, että suunta on ollut hukassa. TeleFinland jää nuorten aikuisten osalta pahasti Saunalahden ja DNAn markkinoinnin ja myynnin varjoon, vaikka olisi kohtuullisen kilpailukykyinen vaihtoehto niille, ainakin osittain.
     
  10. jake79 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/3/03
    Viestit:
    1995
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active ja DNA
    niin ja esim. lipukkeet käy vain sonera pisteisiin. mitkä täällä korvessa ovat kadonneet. isälle tuli noita 20 seteleitä. lähin piste mihin ne kävi oli 40km päässä. se lakkautettiin. seuraava oli 115km päässä. se lakkautettiin. nytten on sitte seuraava n.200km päässä. että ei paljon oo käyttöä moiselle... tosin eipä niitä enää tulekaan kun on asiakkuus jo muualla.
     
  11. Nupogodi

    Nupogodi Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    1/1/09
    Viestit:
    2143
    Tykkäykset:
    60
    Puhelinmalli:
    Lumia 520 & 1020
    Ja nauttivat korkeista hinnoista, eräs rouva jolla oli tää ihana kulta taso ja laskut siellä 80-90€ luokkaa. MYin hänelle DNA unelman ja kappas, 40-50€ hävis pois. Nyt odotellaan vielä pari-kolme kuukautta niin saa sen soneran sanottua kokonaan irti. Oli nimittäin kytketty sunnuntaietu josta ei kyseisellä rouvalla ollut tietoa että se myös sitoo tietyksi ajaksi Soneraan. Jääny vissiin kertomatta kuten usein olen kuullut sanottavan. Toki mahdollista ettei kyseinen rouva ollut huomionut ottaessaan mainiota 1€ sunnuntai etua.
     
  12. Celleri

    Liittynyt:
    13/8/04
    Viestit:
    903
    Tykkäykset:
    5
    Telellä olisi säästänyt vielä euron lisää, mutta ehdit jo viilaamaan muoria linssiin.
     
  13. Panda Vieras

    Anteeksi turha kommentti mutta tämä oli niin päivän paras että tipahdin tuolilta :D
     
  14. Nupogodi

    Nupogodi Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    1/1/09
    Viestit:
    2143
    Tykkäykset:
    60
    Puhelinmalli:
    Lumia 520 & 1020
    Telellä 3 ekaa kuukautta -50%?
    Tietääkseni ei...
    Posted via Mobile Device
     
  15. Testailija

    Testailija Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/12/04
    Viestit:
    1548
    Tykkäykset:
    61
    Puhelinmalli:
    Lumia 950
    Mut mitä järkee ottaa nyt Dna:n liittymä jos sitä ei saa auki?

    Edit: Ketjun aloittaja, ota tavuviiva otskosta pois. Se on yhdyssana ilman viivaa.
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Voi noinkin ajatella. kasa liittymi joissa eri nimet ja erilaiset hinnat, osasta 3G kytky ja ei kytky versiota, osasta ei, sitä voi pitää selkänä.

    Jostain hassusta syystä pidän MinunSonera liittymästä, jossa pakettien hinnoittelu on aika selkeää.
    Mielestäni se ei olisi selkeämpi, päinvastoin, jos erikokoiset paketit ja niiden yhdistelmät olisi nimetty erinimillä, luotu lisäksi pari ei kytky ja tai vain kytky pakettia. tasaseen tahtiin sitten lopetettu myynti ja keksitty uusi nimi (tuote) tilalle.


    Mutta jos haluaa Soneralta paketit omilla nimillä ja halvempaan hintaan niin löytyy ne Telen liittymät.

    Totta, tosin sieltä ei löydä "mitään" tietoa, linkit kuolee jne.
    Siitä huolimatta ei tarvitse tehdä flash , java scrpti virityksiä, ainakaan pakollisia.
    Kuluttajista varmaa ihan tavalliset kuluttajat, Soneran nimellä ne jotka haluavat palvelua ja Telen nimellä ne jotka haluavat edullista.
     
  17. Mindraker

    Liittynyt:
    12/11/08
    Viestit:
    40
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SGS 3, Lumia 920, iphone 4
    Tän kaverin avautuminen alkaa olemaan jo pudottavaa :D Joka ketju täynnä samaa vinkua... Jospa kävisit ihan operaattorin liikkeessä katsomassa tilannetta?
     
  18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tyypillinen esimerkki miten Sonera menettää asiakkaitaan aivan turhaan vain sen takia että kukaan ei heille myy Soneran Telen liittymää ja asiakkaat eivät sen olemassaoloa edes tiedä. Kilpailiat eivät tietenkään sellaisesta kerro, tyhmiähän olisivat, jos kilpailia on fiksu niin myy määräaiakisen, jotta se asiakas ei parin kuukauden sisään palaa Telelle.

    Edit.
    Voi tietenkin olla siitä kyse ettei Sonera edes halua heitä pitää.
     
  19. irritus

    irritus Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    16/1/05
    Viestit:
    1596
    Tykkäykset:
    202
    Puhelinmalli:
    Nokia 6630, 700, N-Gage, Siemens M35
    Kannattaako hankkia 24 kk palloa jalkaan 95 sentin tähden, vaikka 2800 minuuttia riittäisikin?

    Alkuperäisestä viestistä ei myöskään käy ilmi lähettääkö muori tekstiviestejä ulkomaisiin liittymiin. Nehän eivät Telellä maksakaan kuin 0,29 €/kpl.
     
  20. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Asiakkaalla on aina myös vastuu, mitä on tilannut ja mihin on sitoutunut. Viimeistään postissa tulevaan palvelun vahvistuskirjeeseen sekä vuosittaiseen teksiviesti-ilmoitukseen TULISI reagoida, mikäli tarvetta siihen on. Koskee kaikkia palvelua ja kaikkia operaattoreita.
     
Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju