1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Hamstraus

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja gogland, 22/9/10.

1. gogland

gogland Mr Vip

Tykkäykset:
    2099
    Puhelinmalli:
    iphone 5S
    Avataan uusi ketju. Tänne voi kertoa mitä kaikkea on tullut elämän aikana hamstrattua kaiken maailman tarjousten perässä.
    Hamstraus on minulle tuttua touhua, teen sitä lähes joka kerta kaupassa asioidessani. Elokuun lopulla hamstrasin kahvia, olin jo kuullut että hinnat nousee. No sain haalittua 25 pakettia presidenttiä. Meidän taloudessa kahvia kuluu, 2 - 3 pakettia viikossa. Yleensä kannattaa tarjouksista ostaa enemmän. Paisti jauhelihaa oli tarjouksessa, ah kassi täyttyi paketeista. Joskus nuorena 70 luvulla, hain Alkosta 16 pulloa viiniä kun hinta ponnahti parikymmentä % ylöspäin , se oli ihan älytön ostos. 2008 syksyllä avasin 5 saunalahden puhuhyvää liittymää, eli hamtrasin. Sekin oli ihan älytön juttu.

2. apache

apache Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    507
    Paljon säästit tuolla 25 paketilla kahvia, jos vertaa tähän hetken hintatasoon? (eli oliko se sen väärtiä)

3. gogland

gogland Mr Vip

Tykkäykset:
    2099
    Puhelinmalli:
    iphone 5S
    Lähes pari euroa paketti.
    Pari vuotta sitten oltiin sienessä. No, sieniä oli. Ihan älyttömästi suppilovahveroa, vaimoni lopetti keräyksen ihan säädyllisesti tunnin puolentoista jälkeen mutta itse keräsin yli 3 tuntia noita. Kävi se hieman kuumana sitten autossa.

4. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Hamstrauksessa tulee huomioida tavaraan sitoutuvan pääoman kustannus. Kahvipaketeissa ei korko kasva.

Minä olen tästäkin huolimatta tukkukauppiaan poika eli perustarvikkeita voi ostaa useamman, mutta kahvikin on tuoretuote eli max. yksi avaamaton paketti kaapissa.

E: Toinen juttu näissä tarjousten perässä juoksemisessa on niihin menevä aika. Sekään ei ole ilmaista, vaikka niin on helppo uskoa. Esim. jos kahvipakettitarjouksessa on vaikka kahden paketin ostorajoitus, niiden ostaminen yksin vaatii 13 kaupassa käyntiä. Se on paljon.

5. MGM

MGM Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3141
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Täällä on vähän sama juttu. Max. yksi avaamaton paketti kaapissa kerralla, vaikka saisi kuinka halvalla. Ja mä katon yleensä myös tarkkaan päivämäärät milloin kahvi on valmistettu (tai paahdettu..).

6. Ewert Oktan

Ewert Oktan Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    113
    Paljonko olisi säästänyt vähentämällä kahvin juontia viikossa kahdesta - kolmesta paketillisesta yhteen? Vähän vastaava kysymys myös muillakin elämänaloilla.

7. gogland

gogland Mr Vip

Tykkäykset:
    2099
    Puhelinmalli:
    iphone 5S
    Sillä ei ole niin väliä, tänne oli tarkoitus laitella omia kokemuksia.
    Ota huomioon etten juo niitä yksin.
    Hieman on nyt kahvi keskeistä tämä.

8. samumanu Vieras

Onneks kahvin juonnin lopetin jo ehkä noin 10v sitten, en oo niin paniikissa ku työkaverit jotka melkein horkassa on jos ei sihteerikkö oo sitä keittänä kello yheksään valmiiksi.

Mut itse hamstraan komedia sarjoja sekä xbox360. Kaikki jaksot löytyy esim: frasier, kellarin kunkku, frendit, 30rock ja muitakin kerään kuhan sopivalla hinnalla jostain vastaan tulee. Xbox pelejä sit onkin iso määrä, veikkaus on jotain 300 mut en oo laskenu. Xboxilla noin 200 ja 360 ehkä noin 100, suurimmaksi osaksi fps pelejä tottakai.

En tiiä onko toi nyt hamstrausta mut heti on varsinkin pelejä pakko hommata ku uutuutena tulee, en oo siltikään kadulla ruvenna porukkaa hakkaamaan tjs joten ehkä vaikutus ei niin paha. Kivahan se on varsinkin sateisena vapaapäivänä pelata ja laittaa puhelin kiinni..

9. kimmo

kimmo Punainen matto, kiitos.

Tykkäykset:
    907
    Puhelinmalli:
    Huawei P8 Lite
    Jeps..kaikki ylimääräinen kannattaa laittaa vaikka Itä-Intian rahastoon, mahdollisuus että menetät kaiken on todella hyvä. (ihan tosi, pliiiiiiis)
    Onneks ite lopetin työnteon vuosia sitten..en oo niin paniikissa kun jotkut kaverini jotka joutuu menemään työmaalle sitä juomaan.

Itellä on aika mukava kasa vanhaa tietotekniikkaa..lähinnä Atari ST-romua, kuten myös Spectravideo/MSX-laitteistoa. STlle löytyy kovalevy ja syntikkaohjelmia iso kasa..lisäksi molemmille systeemeille löytyy kymmeniä/satoja levykkeitä täynnä pelejä/ohjelmia. Jokunen pelimoduuli, niitä pitäisi saada lisää.

Jotain vanhoja pelikonsoleitakin löytyy(VideoPac, AtariXE, Nintendo, yms), uudempien kohdalla sitten odotetaan että hinnat laskee.

1 henkilö tykkää tästä
  10. jariss

jariss Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    51
    Puhelinmalli:
    Lumia 925
    Kolmisenkymmentä vuotta sitten kaupat haalivat jopa 10-20 lavallista kahvia varastoihin kun hinta oli nousemassa, silloin ei muistaakseni ollut päiväyksiä paketeissa.

Remonttitarvikkeita tulee hamstrattua kun sopivaan hintaan kohdille tulee, esim. vuosi sitten noin 200 neliötä laminaattia ja keväällä 60 neliötä keraamista laattaa sekä 60 kpl kyproc levyjä.

11. tonttu

tonttu Supermoderaattori

Tykkäykset:
    3462
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Ja 15 vuotta sitten 200 palettia kun hinta nousi.

12. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Sinulla kun on aikaa, niin sivistä itseäsi vaikka tässä asiassa.

Kyllä sen erottaa, kun harjoittelee. Tosin olen itse vähentänyt radikaalisti kahvin juontiani.

Viitaten aiempaan. Vapaa-aika ei ole ilmaista.

13. karvis

karvis Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    428
    Puhelinmalli:
    S7 Edge
    Multa kun ei ole vielä peritty tuosta vapaa-ajasta mitään maksua, niin sitähän on säästänyt sitten pitkän pennin :p

14. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Se on sinun hyödyke eli olet saamapuolella, laskut postiin.

15. kimmo

kimmo Punainen matto, kiitos.

Tykkäykset:
    907
    Puhelinmalli:
    Huawei P8 Lite
    Enpä taida viitsiä..uskoakseni päättäisin päiväni mieluummin kuin lähtisin näihin puliveivauksiin mukaan. Lähinnä huvittaa tuo tyyli ettei mitään voisi ostaa, koska senkin voi sijoittaa. Muistaakseni soveliaalla oli jotain samanlaista esitelmää jossain kohtaa..minusta se tekee elämän aika vaikeaksi.
    Uskonhan minä sen, jos otetaan kahvinmaistaja Pauligilta..ihan taviksen kohdalla en asiaa usko, enkä äkkiä edes sinunkaan kohdalla.
    Toivotaan että sulla rahaa riittää, tahi sitten vähän vapaa-aikaa..itsellä on ainakin kumpaakin.

16. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Olen ostanut mm. kahvia edullisempaan hintaan, mutta tuskin yli 5:ttä pakettia kerrallaan. tiettyjä kemikaaleja olen ostanut ~10kk ennen tarvetta, koska hinta oli silloin 13% edullisempi. Summa tais olla jotain 3000€.

Moottoripolttoöljyä 4000 litraa jemmaan, säästö tais olla 11snt/litra alv0%. Hinnannousu oli tiedossa, mutta tais olla itellekii yllätys, että kuin paljon se nousi.

Hamstraukseen voinee laskea esim. kevään alennusmyynneissä olevat talvivaatteet yms. kausituotteet.

17. HIGHEND

HIGHEND Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    39
    Puhelinmalli:
    S5
    Itse en osta esim. DVD-Bokseja kuin tarjouksesta, CD-Levyjä en yleensä lainkaan. Puhelimet ostan AINA käytettynä, 5800 XpressMusic taisi olla viimeisin, jonka olen ostanut uutena. Viikonlopun herkut aina halvimman mukaan, yleensä Lidlistä. Siinä torpassa hinta/laatusuhde kohdillaan!

18. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Tämä on niitä (harvoja) asioita josta taitavat kaikki ekonomistit olla samaa mieltä (en siis kuulu heihin). Eikä mennä ekonomistivitseihin, vaikka ne onkin osuvia.

Ei ole uskon asia, ainakaan kohdallani.

Tämä kommentti pitää ottaa talteen, ei tarvitse sinunkaan valittaa enää mistään (voi vain kahvitella rauhassa).

19. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Ite en juo kahvia ollenkaan, teetäkin harvemmin, luomukaakaota luomumaidon kera paljonkin. Mutten mä ymmärrä hamstrausta varsinaisen ruoan suhteen. Jotkuhan ostaa nakkeja, lihapullia ym. moskaa pakkaset täyteen. Se ei kyllä mitään ruokaa ole. Pakastimeenki vois jäädä lihat helposti puoleksi vuotta, joten se ei kannata. Jotain kuiva-aineita saatan ostella joo tai mehuja Marlin jne. Robinhoodissa jos käyn. Ja marjoja tietysti kesällä pakkaseen, nehän ei mee miksikään.

20. gogland

gogland Mr Vip

Tykkäykset:
    2099
    Puhelinmalli:
    iphone 5S
    Ajattelin huomenna ostaa 3 kg kuhafileitä kun halvalla saa. Norm hinta yli 30 kg, nyt saa 16 eurolla. Tuo on sellanen 3 kk annos. Tässä on nyt se ero kahvipakettiin että saa kerralla haluamansa. Fileistä teen sitten 500 g paketteja, jotka laitan pakkaseen.

Tagit:

Jaa tämä viestiketju