1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Halvin/luotettavin kohteen träkkäys A-GPS

Keskustelu osiossa 'GPS-paikannus', aloittaja halcyon, 15/9/09.

1. halcyon

halcyon Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    89
    Pitäisi löytää edullinen ja luotettava tapa träkätä omaa liikkumista.

Eli esim. A-GPS-puhelimeen asennettava softa, joka voidaan laittaa pyörimään taustalle ja joka piirtää aikakoodatun reitin gps-datalla liikkeistä. Tämän voi sitten katsoa esim. google mapsissa tai muussa sovelluksessa todellisen kartan kanssa.

Olen jo kokeillut

HTC Touch Pro 2 + QuickGPS + sis. rak. A-GPS + SportyPal
    - hukkaa talojen välissä usein GPS-signaalin
    - tämän takia reitissä on karkeita estimointivirheitä (mutkat menevät suoriksi)
    - ei aikakoodattua reittiä (eli en tiedä milloin olen ollut pisteessä X,Y)

Nokia E71 + sis.rak. A-GPS + Sports Tracker
    - kuten yllä

Tietääkö kukaan mitään puhelinta, tai ulkoista BT-mokkulaa ja sopivaa softaa, joka haltsaisi homman luotettavasti ja liittäisi lokaatioon aikakoodin?

Ja hinnan pitäisi olla inhimillinen, eli ei usean sadan euron puhelimia. N97:aa jo vähän testasin, mutta senkin A-GPS on avuttoman huono (hukkaa signaalia koko ajan kaupungissa ulkotiloissa).

2. Rompe

Rompe Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    26
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z1 Compact
  3. kimmo Vieras

Ite olen ollut tyytyväinen Nokian 6110navimalliin. Halvimmillaan olen nähnyt käytettynä jo 50n euron pintaan, siihen vielä NST, niin aika hienosti saa liikkeensä tallennetuksi. Ihan satavarma ole osaako jokaisen 90 asteen kulman näyttää ilman "oikomista", mutta kyllä ainakin tavalliseen käyttöön tarkkuus riittää.

Hmm..en toki ole kokeillut kaupungissa tuota reitin tallennusta, joten voisihan se lopputulos olla kenties erilainen kun täällä maalla, kun ei meillä korkeita taloja ole..kaupungissa kyllä kokeillut navigointia, se kuitenkin toiminut hienosti, joten en itse epäile tuota reitinkään tallennusta.

4. Kari J

Tykkäykset:
    0
    Käytän itse Trackr! :ia. Se on ilmainen ja tallentaa tiheimmillään reitin pisteet 10 sekunnin välein, eli tulee sellainen suora pätkä kerrallaan. Huono puoli on että tallennettu reitti näkyy vain nettisivulla, ei kännykässä. Näkyy myös hyvä nopeusprofiili. Löytyy täältä: http://www.trackr.eu/

5. halcyon

halcyon Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    89
    Kiitos vinkeistä.

Nokian sisäiset a-gps-piirit ovat kyllä ihan kädettömiä, niihin en enää luota. Eivät siis toimi korkeiden talojen välissä juuri kuin nimeksi ja uuden trackin saaminen kestää minuuttitolkulla. Eli mutkat saattavat mennä suoriksi satojen metrien matkalta. Ei hyvä.

Tuo iBT747A+ vaikuttaa erittäin kiinnostavalta. Ilmeisesti tuossa on sama MTK v2 kuin QStarz BT-818X:ssä. Pistänpä tilaukseen

6. kimmo Vieras

Vaikka asialla(mitä mieltä toiset nokian gps-piireistä) ei itselleni suurtakaan merkitystä ole, niin sen verta aina tekee mieli "pistää hanttiin", kun itsellä lähes pelkästään positiivisia kokemuksia. Viikonloppuna ymmärtääkseni menossa Statiin, joten kenties muistan niitä "träkkäyksiä" siellä tehdä ja tutkia miten reitti tallentuu kerrostalojen juurella.
    Toki tollanen "data logger"kin saattaa olla pätevä, eikä tarvi useampaa laitetta mukana kantaa..ei kuitenkaan sitten mitään iloa jos eksyy, mutta ainahan voi kulkea vaan tuttuja polkuja. :)

7. zimon Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    GPS-antennin tuunaus paremmaksi Nokia-luureissa?

Luulen että monissa Nokia-luurissa auttaisi jos voisi tehdä saman tempun mitä N97:ssa on jotkut tehneet; eli jatkaa/parantaa GPS-antennia kuparilangalla vaikka teipin alle kuoreen ulkopuolelle tai akkuluukun alle.

Kiinostaisi tietää missä esim N95-8GB:ssa on tuo GPS-antenni ja miten siihen pääsee käsiksi.

Itse ketjun aiheesta:
    Mielelläni myös löytäisin jonkun tuollaisen ohjelman, mutta mielummin sellaisen joka ei lähetä sijaintitietoja millekään serverille.
    Sportstracker muuten soveltuisi, mutta siinä ei pysty harventamaan näytteenottotaajuutta tarpeeksi pitkäksi jotta se ei söisi liikaa akkua ja voisi pitää sitä jatkuvasti taustalla päällä ilman että joutuu akkua vaihtamaan useammin kuin kerran päivässä.

8. halcyon

halcyon Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    89
    Tuli sitten ostettua tuo kehuttu ibt 747A+ gps logger ja on kyllä hintansa väärtti. Saa katveessa träkin n. 1/10 siitä ajassa ku in Nokia ja myös pitää sen aika hyvin katveessa, toisin kuin Nokialaiset. Suoraan sanoen ihan eri luokkaa kaupunkiolosuhteissa Suomen lakeuksilla. Suosittelen lämpimästi, jos on tarvetta Nokian ulkoisia/sisäisiä gps-virityksiä luotettavampaan träkkäykseen. Ei tuokaan täydellinen ole, mutta parannus on jo huomattava.

Kiitos vielä Rompelle vinkistä.

Jaa tämä viestiketju