1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Halvatsoitot.com

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja David, 4/11/05.

  1. David

    Liittynyt:
    11/5/03
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0
    Finarea SA on avannut uuden ulkomaanpuhelupalvelun brandinimellä Halvatsoitot.com. Finarea SA on Sveitsissä rekisteröity yritys, jonka palveluita ovat mm. Teleale.com ja Voipbuster.com. Telealen nettihinnasto saatiin kuntoon eilen kolmen viikon enemmän ja vähemmän epäselvän ajanjakson jälkeen. 99533-palvelun käyttöä hankaloittaa suuresti se, että ilmeisesti heidän ulkomailla sijaitsevan keskuksen kapasiteettipulan johdosta vain pieni osa soittoyrityksistä onnistuu.

    Halvatsoitot.com palvelussa soitetaan ulkomaille 09-alueella sijaitsevan, TDCSongin hallinnoiman kiinteän verkon paikallisnumeron kautta. Palveluun ladataan puheaikaa soittamalla 0600-numeroihin.

    Käyttäjäkokemusten perusteella havaittuja ongelmia:

    1. nettisivujen mukaan soitto 0600 411740 numeroon maksaa 0.90e, mutta soitettaessa ääni kertoo sen maksavan 0.99e+pvm ( 0.99e + mpm jos soitetaan matkapuhelimesta) Saldoa puhelusta, joka kestää minuutin verran, tulee lisää tuon 0.90e. Soittajalle laskua kertyy n. 1.10e riippuen siitä, soittaako lanka- vai matkapuhelimesta. Oletettavaa on, että tuo 9snt ( 99snt-90snt ) menee Songille ja sitä kautta asiakkaan loppulaskutuksen hoitavalle operaattorille.

    2. Puhelinnumeron rekisteröinti ei jostain syystä toimi ainakaan tällä hetkellä, jonka takia joudutaan näppäilemään 9-numeroinen PIN numero aina ennen varsinaisen ulkomaannumeron valintaa. Sivustolla sanotaan, että vain kiinteitä numeroita voi rekisteröidä. Havaintojen mukaan rekisteröinti ei onnistu mobiili- eikä kiinteän verkon numeroihin/numeroista.

    3. Puhelut veloitetaan alkavilta minuuteilta, joka nostaa varsinkin lyhyiden puheluiden todellista hintaa huomattavasti. Tämä on ilmoitettu varsin epäselvästi: "Puhelut veloitetaan minuuttikohtaisesti + alkusykäys 0.05e puhelua kohti" Suomessa on kuitenkin totuttu sekunnintarkkaan laskutukseen, joten tämä poikkeavuus pitäisi tuoda hyvin selvästi esille.

    4. nettisivusto ilmoittaa 09-numeroon soittamisen maksavan pvm:n, joka ei pidä paikkaansa. Puhelu 09/019-alueelta maksaa ppm:n, lankaverkosta 09/19-alueen ulkopuolelta pvm+kaukopuhelumaksun ja matkapuhelimesta mpm:n. Lisäksi 09-numeron sanotaan olevan "maksuton paikallisnumero" . Suomessa todelliset, soittajalle maksuttomat numerot ovat 0800-alkuisia.

    5. soitettaessa 09-numeron kautta ( tällä hetkellä tarvitaan myös PIN-numeron valinta) soittoprosessi on varsin hidas. Tästä soittaja joutuu maksamaan kohdassa neljä mainitut maksut myös tämän hidastelun ajan. Soittoprosessin pitäisi olla huomattavasti nopeampi, jotta se olisi käyttäjälle miellyttävä.

    6. testipuhelut kahteen suljettuun ulkolaiseen matkapuhelimeen mukamas yhdistyivät ( soittaa-ääni), vaikka ne useiden prefixien kautta soitettuna ilmoittivat puhelimien olevan suljettuina. Pari muuta testipuhelua yhdistyi moitteetta, kunhan vain pääsi "vielä hetkinen, vielä hetkinen" tautofoniasta läpi

    7. nettisivustolla "Halvatsoitot uutisissa" löytyy tietoa, joka ei taas mitenkään liity Suomesta soitettaviin puheluihin. Sieltä löytyy tarjoushintoja menneiltä kuukausilta yhtiön Englannin palveluihin. Tätä voisi sanoa tarkoitushakuiseksi disinformaatioksi.

    8. Hinnaston muutokset tulevat varmaankin olemaan varsin nopeakäänteisiä ja puheaikaa ladattaessa ei voi olla kovinkaan varma vallitsevasta hintatasosta hiemankaan pidemmällä aikaperspektiivilla.

    9. Ladattu saldo on käytettävä 3kk:n kuluessa

    10. Ne, jotka eivät tiedä mikä yritys on tämän taustalla ovat varsin hampaattomia sitä selvittäämään. Palvelut toimivat TDCSongin hallinnoimien numeroiden kautta, mutta yhteys ulkolaiseen yritykseen ei selviä mistään. Yhteys- tai yritystietoja ei ole ( nimettömään asiakaspaveluun saa yhteyden palautelomakkeen avulla ) .Ainoastaan Domain-rekisteri kertoo hieman enemmän.


    Yhteenveto:

    Ajatus ok, mutta toteutus kömpelöhkö. Jos tarkoitusperät olisivat 100% rehellisiä ilmoitettaiaisiin moni veloitukseen ja kokonaishintaan vaikuttava tekijä selkeästi palvelukuvauksessa. Valitettavasti toimintamalli on otettu läntisestä Euroopasta, jossa epäselvä hinnoittelu on arkipäivää prepaid-palveluissa. Tällä tavoin hyvin halvoilla hinnoilla myytävistä palveluista saadaan huomattavasti korkeampi tulo. Suomessa vain on totuttu pelaamaan avoimemmin kortein.
     
  2. hiphei Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/1/04
    Viestit:
    1994
    Tykkäykset:
    0
    Ei kai kukaan ala tämmöstä käyttämään? Kuulosti kyllä niin hankalalta systeemiltä.
     
  3. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Muualla maailmassahan nämä koodipelleilyt ja puhelinkorttisysteemit hämärine hinnanmuodostuksineen ovat arkipäivää. Ja suomalaiset kehtaavat vielä valittaa korkeista hinnoista ja huonosti toimivista palveluista.
     
  4. hellgren

    Liittynyt:
    3/6/05
    Viestit:
    4
    Tykkäykset:
    0
    Taytyy heittaa tahan valiin tallainen tarpeeton omakohtainen kokemus. Eli, jos matkaatte Australiaan, niin taalla nuo puhelukorttipelleilyt kylla toimii yllattavan hyvin! Toki sopivan kortin loytaminen vaatii hiukan perehtymista, mutta kunhan osaa kertoa myyjalle mita haluaa, niin saa kylla toimivan palvelun yhteydenpitoon Suomeen. Itse olen soitellut noin 200minuuttia 10aud kortilla (6-7e) lankapuhelin - lankapuhelin. Ei patki ja hinnat pitaa, mutta linja on toisinaan hieman hiljainen ja aani ei niin kirkas riippuen sijainnistani. Toki pitaa ottaa huomioon yleisopuhelimista aiheutuva 40c kertaluonteinen kustannus. Kortissa 24h tasahinta eika yhdistamismaksua. Mutta tarjolla on kylla hinnoittelultaan huomattavasti hamarampiakin kortteja. Suurin miinus on tietty se, etta taytyy soittaa lankapuhelimeen, matkapuhelimeen soittaminen onkin huomattavasti kalliimpaa. Jos olisi Suomessa tarvetta pitaa yhteytta vastaavasti ulkomaille, niin mielellani kayttaisin vastaavaa systeemia. Ei vaan taida Suomessa olla palveluille tarpeeksi kysyntaa. Toki tana paivana skype ja messenger on hieman parempia, mutta jatkuvasti liikkuvalle nuo puhelukortit on hyva juttu.
     
  5. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Virityksiä puheluhinnan alennuksiin on ollut ennenkin tällä kaverilla esim penkomalla foorumia niitä löytyy
     
  6. David

    Liittynyt:
    11/5/03
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0
    Hehe....tuohan nyt on ollut sarkastinen kannanotto senaikuiseen keskusteluun erilaisista tavoista käyttää soitonsiirtoja yms. soittaakseen halvemmalla. Kovin käyttäjäystävällisiähän nuo eivät ole olleet.
     
  7. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    ... ja tuo ketjun aloituksessa selitetty juttu sitten on helpompi? Eikös joku Skype tms. olisi helpompi ja halvempi, tietysti riippuu mistä roikkuu...
     
  8. Bustis

    Liittynyt:
    27/6/02
    Viestit:
    681
    Tykkäykset:
    0
    OT:
    Oliko jossain väitetty, että on helpompi tai halvempi tai ylipäätään suositeltu ko. palvelua? Ei mielestäni ainakaan aloitusviestissä. Päinvastoin Davidilta tullut mukavasti testattua tietoa pelkkien mainospuheiden vastapainoksi, niin tämän kuin usean muunkin eksoottisemman palvelun osalta.
     
  9. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Tämä on ihan totta. Ihan positiivista, että edes joku yrittää tällä foorumilla olla objektiivinen näiden juttujensa suhteen ja kertoa puolueettomasti eri operaattorien ym. palveluista.
     
  10. te-nu

    Liittynyt:
    2/2/04
    Viestit:
    178
    Tykkäykset:
    0
    ajattelin testata kyseistä palvelua. soitto 0600-4117x0 numeroihin.

    Valitsemanne palvelunumero ei ole käytössä. (automaattinen naisnääni vastaa)

    Ei tullut testattua. onkohan kyseessä tilapäinen häiriö vai onko palvelu jo nyt kaatunut...
     
  11. Trex

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    913
    Tykkäykset:
    0
    Tänään oli Aamulehdessä tuosta firmasta: Yritys toimii Sveitsissä ja ilmeisesti soittelee ihmisille automaattisia mainospuheluja, joissa houkutellaan firman palvelujen käyttäjäksi. (Ilman ennakkolupaa ei saa soittaa automaattista mainospuhelua.) Firman yhteystietojen saanti ei onnistunut AL:ltä, vaikka koko perjantaipäivän metsästivät.

    Samoja tekijöitä on ilmeisesti myös Teleale.comin takana. Sieltä ihmiset on saanut mm. 650 euron laskuja, vaikka oikeasti piti tulla paljon vähemmän hintaa. Ilmoitetun minuuttihinnan tulee aloitusmaksuja ja teleoperaattorin taksa.

    Tuossa todella nopeasti koottuna uutisen ydinajatuksia. Koko jutun löytää Aamulehdestä la 12.11.2005 sivulta A11.
     
  12. David

    Liittynyt:
    11/5/03
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0
    Finarea SA on luonut ison joukon virtuaalisia palveluita ympäri Eurooppaa ja kaikkialla ihmetellään mikä/ketkä ovat tämän yrityksen takana. Salamyhkäisyys peittoaa esim. Lidl:n tiedotuspolitiikan kirkkaasti.
    Käytetyt markkinointikeinot ja jatkuvasti muuttuva ja osin epämääräinen hinnoittelu eivät anna kovin hyvää kuvaa palveluntarjoajan motiiveista.

    Tavallaan TDCSongin pitäisi ottaa suurempi vastuu siitä, mitä ja minkälaista palvelua heidän hallinnoimien operaattori- ja paikallisnumeroiden kautta tarjotaan, koska Finarea SA ei näytä kiinnittävän siihen suurtakaan huomiota. Jos yritys olisi suomalainen sen toimintaan olisi puututtu viranomaisten taholta jo aikoja sitten.

    Halvatsoitot.com:n puheajan latausnumerot ovat olleet jo muutaman päivän ajan poissa käytöstä. Liekö syynä tekniset ongelmat ja niiden korjaaminen ( palvelu ei kyennyt rekisteröimään soittajan numeroa kuten oli luvattu) vai kasvava kritiikki monimutkaista hinnoittelua tai palvelun käytettävyyttä vastaan. Moni kokee yllätyksen kun erityisesti lyhyiden puheluiden kokonaiskustannus voi olla useita kertoja suurempi kuin hinnaston ilmoittama halpa hinta.
     
  13. LateX Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    12/12/03
    Viestit:
    869
    Tykkäykset:
    51
    Myös Voipbuster.com taitaa olla Finarean juttuja?
     
  14. David

    Liittynyt:
    11/5/03
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0

Jaa tämä viestiketju