1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Haloo, olen Mount Everestillä

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja J.J-75, 22/5/07.

1. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/200705226140796_uu.shtml

"Brittiläinen Rod Baber on kohottanut kännykkäpuhelut aivan uusiin korkeuksiin. Hänestä tuli maanantaina maailman ensimmäinen matkapuhelimella Mount Everestin huipulta soittanut ihminen."

---------------------------------------------------------------

Eli mistäs olette soitelleet, hakusessa on omituisimmat paikat ja tilanteet?

Kerran olen soitellut Egyptistä, kun söin vasarahaita, muuta ei nyt välähtäny mieleen. Tietty Särkänniemen härvelistä kerran. HUH! Melkeen läx käsistä.

2. apache

apache Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    507
    EMP-suojatusta pasi:sta (tai ainakin suojaus siinä pitäisi olla, tutkavaunu kun kyseessä)

3. morakniv

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sonera
    Israelilaisesta putkasta soittelin kavereille että tulevat lunastamaan minut ulos sieltä. Mitään ne poliisit ei mua tarkastanut tai edes ottanut vyötä tai kenkiä pois. Omituista.

4. Noma

Noma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Nexus 5
    Puheluita ei ole tullut soitettua kovinkaan omituisista paikoista ainakaan näin äkkiseltään. Mutta kännykällä olen irkannut mm. Ylläksen huipulla 20 asteen pakkasessa ja puolalaisessa hämyisessä kellaribaarissa.

5. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=6173

Niin millä tuo aikasemmin soitettiin Everestillä, sitten jos nyt vasta on tukiasemaa pykätty pysyyn vai onko Mount Everestillä vain tuo vahvistuksena. Uutinen antaa ymmärtää aluksi, että sielä ei ole ollenkaan ollut mahdollisuus soittaa ennen tätä, koska Everest siirrettiin nyt kännykkäverkkoon. Heitämpä uutisesta kyselyn eteenpäin miten jutun pitäsi olla.

6. Juppe Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Lentokoneesta,useasti....(tiedän:eek:len rikkonut lakia)

7. Pate

Pate Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    45
    Puhelinmalli:
    Xperia m5
    Eiköhän noilla satelliittiverkkoa käyttävillä kännyköillä ole pystynyt jo ennenkin soittamaan.

8. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Normitukasema puhelimista oli silloinkin kyse, siksi mietin tuota. Noo kuhan toimittaja vastaa kysymyksiini, se selviää kyllä.

9. pietini

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Honor 7, Sonera/Saunalahti
    Mitä lakia, varmaan kuitenkin vain lentöyhtiön sääntöjä. ;)

10. Noma

Noma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Nexus 5
    Ei ainakaan tällä hetkellä Parolannummella käytössä olevat Mostka87:t ole kovinkaan hyvin EMP-suojattuja, helposti pystyy surffaamaan netissä tylsän tutkapäivystysvuoron aikana:)

11. ajs Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    195
    Ei niitä EMP-suojauksia olekkaan tarkoitettu matkapuhelimien käyttämille taajuuksille, joten ei ole mikään ihme että matkapuhelimet EMP-suojatuissa tiloissa toimivatkin. Suojaus toki vaimentaa ja heikentää niidenkin toimintaa, mutta monissa kiinteissä suojatuissa laitetiloissakin puhelimet saattavat toimia. Suojaus eli oviaukot, tuuletusaukot ym. reiät umpiseinissä ovat kaikki mitoitettu tietylle aallonpituudelle tai paremminkin tietyn keskitaajuuden aallonpituudelle. Olisi aika hankalaa suojautua kaikkea radiomagneettista säteilyä vastaan, kun kuitenkin tilaan täytyy tuoda ilmaa, kaapeleita (toki ne tuodaan suodattimien läpi) ja esim. tässä tapauksessa tutkan kulkuaaltoputki ym.

Ei siis ole ollenkaan tavatonta että varsinkin liikkuvan vaunun EMP-suojauksesta tulee matkapuhelinverkko läpi. Silti se suojaus antaa suojaa sitä todellista EMP-iskua vastaan.

Olen ollut rakentamassa ja kalustamassa moniakin EMP-suojatiloja ja voin kyllä kertoa että ne on tarkkaan suunniteltu ja rakennettu tehtäväänsä varten. Itse en niiden suunnitteluun ole osallistunut, mutta käyttöönottoon ja tarkistusmittauksiin kyllä.

Edit. Sori off-topic, palataan alkuperäiseen aiheeseen..

12. edelpils

Tykkäykset:
    0
    Lentävissä aluksissa ei saa käyttää matkapuhelinta. Tosin erikseen annetulla luvalla tämä on mahdollista.

13. Markusp

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Lumia 950
    Jos unohdetaan laillisuuspuoli, niin lähinnä kiinnostaa, onko siis oikeasti edes mahdollista soittaa gsm-puhelimella esim. jostain MD-11-koneesta 13 kilometrin korkeudelta?

Edellyttäen, että lentokoneessa itsessään ei ole minkäänlaista tukiasemaa?

Mulla on aina ollut sellainen käsitys, että tukiasemat eivät edes ole suunnattu niin, että puhuminen koneesta olisi edes teoriassa mahdollista, eikä puhelin kerkeä päivittämään puhelua tukiasemasta toiseen, jos koneen nopeus on esim. 900km/h.

14. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Mjoo, tuosta on keskustelua käyty just sen hemmetin 911 iskun takia ja ettei sitä alunperin suunniteltu yli 250km/h nopeuksiin.

Silloin kun lentokone oli jo Hesan yllä koetin kerran saada soitettua, muttei puhelin oikeen mihinkään tukiasemaan lukittautunu. Eikä myöskään matkanaikana en saanu mihinkään soitettua kun Egyptiin lensin ja takasin. Siksi tuntuu kummalliselta kaikki väitteet. Mihinkäpä sitä puhelin rukka ehtisi noilla lentokone nopeuksilla oikeen lukittautumaankaan ja laskemaan kun tukiasemia mahtuu minutin matkalle 900km/h nopeudessa pirun monta kun mennään kaupungin yli. Myöskään 10km korkeus alkaa oleen jo niin kännyköiden ulottumattomissa 1800MHz varsinkin, et turha toive.

15. jakevm70

jakevm70

Tykkäykset:
    1
    En soittanut mutta vastannut puheluun. Olin maanalaisessa öljysäiliössä.

16. m0k0ttaja

m0k0ttaja Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    176
    Puhelinmalli:
    OP2
    Oon laittanut textaria Mos Eisleyn tukikohdasta Tatooinelta.
    Eli siis Tunisian hiekka-aavikoilta Saharan pohjoisosista.

17. oopee

Tykkäykset:
    0
    Lentokoneesta pystyy soittamaan kun se on ajossa parkkiiin, ei muuten. GSM puhelu tippuu 250km/h ja datakaan ei liiku enää 160km/h jälkeen. Kummatkin olen itse koittanut (työpuolesta). WCDMA toimii vielä tuonkin jälkeen jos jostakin vain löytyy sopiva PSC mihinkä hookata. Puhelin taitais olla tosin softhandoverissa jatkuvasti.

18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Mount Everestillä vai? lentokoneen satelliitti puhelimella?

Tosin ei taida normikoneet tuolla lennnellä.

19. pietini

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Honor 7, Sonera/Saunalahti
    Tämä on nyt ihan OT, mutta kuitenkin.

Kyllähän minäkin tuon tiedän, ei sitä tarvitse toistella. Mutta ei siitä silti mitään lakia ole olemassa ;)

20. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Ilmeisesti minulla on sitten valtion salaliittomalli kun Pendoliinossa olen nettiä käytellyt, eikä isompia pätkintöjä esiintynyt edes junan ottaessa vauhtia sen 200km/h?

Se että lentokone liikkuu vaikkapa 900km/h ei tarkoita että se liikkuisi 900km/h suhteessa radiolinkkiin.

Sanotaan että masto on koneeseen nähtynä 2km alas ja 2km sivulle, ts. n. 2,83km koneesta.
    Kun kone etenee kilometrin masto koneesta 2km alas ja n. 2,24km takaviistoon koneesta eli n. 3km koneesta.
    Koneen edetessä kilometrin on masto liikkunut siis alle 200m kauemmaksi, ts. koneen nopeus mastoon nähden on ollut keskimäärin selvästi alle 200km/h.

Jaa tämä viestiketju