1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

gsm-paikannus

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja timi80, 6/2/04.

1. timi80

Tykkäykset:
    0
    Nyt kun eri operaattoreilla on noita paikannuspalveluita olemassa (ainakin radiolinja, sonera) niin toimiikohan ne "ristiin". Eli jos minulla on kaksi liittymää vaikka radiolinja ja saunalahti niin voinko paikantaa radiolinjan liittymästä saunalahden liittymää? Tai vaihtoehtoisesti onko saunalahdella esim jotain webbi palvelua josta paikannuksen voisi hoitaa?

2. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Ei toimi ristiin. Ainakaan toistaiseksi.

3. lapi

Tykkäykset:
    0
    Miten tarkka tuo paikannus on oikeastaan?
    Ainakin 2-vuotta sitten sen tarkkuus oli aika olematon mutta antoi suunnan linkistä katsottuna 90 asteen hajonnalla. Käytimme tuota paikannusta meripelastuksessa tuolloin ja se kavensi etsintäaluetta riittävästi. Hädässä olija sanoi lähteneensä Rymättylästä Turkuun ( Itään )n 15 min matkan 20 solmun nopeudella mutta todellisuudessa n 10 h etsintöjen jälkeen saatiin gsm-paikannuksella suunta joka olikin sitten ihan jotain muuta eli Nauvosta etelään ( Rymättylästä n 30 km etelään ). No löytyihän se sitten lopulta mutta ilman tuota oltaisiin haettu tuota Rymättylän ja Turun väliltä ja todellisen hädän sattuessa ehkä liiankin kauan jotta avun saapuminen olisi ollut myöhäistä. Kysyn tätä siksi että millaiseksi se on muuttunut ja voisiko sitä soveltaa tarvittaessa ensi kesänä ja miten tarkka tuo järjestelmä on nykyään.

4. timi80

Tykkäykset:
    0
    Olen käyttänyt paikannusta vain kaksi kertaa. Toisella kerralla Mikkelin keskustassa radiolinjan myymälässä myyjä esitteli sitä silloin paikannus osui n. 200 metriä sivuun. Toisen kerran kotonani paikannus oli todella lähellä oikeaa, mutta radiolinjan karttapohja ei tuntenut tätä aluetta kovinkaan tarkasti vaan piste näkyi kartalla keskellä ei mitää ;)

Minun käytössäni paikannuksen tarkkuus olisikin vain suuntaa antava. Eli no voinhan kertoakkin mihin se tulee. Minulla on autossa hälytin ja siihen liitettynä puhelin. Kun hälytin laukeaa puhelin soittaa minulle. No jos tuosta huolimatta joku neropatti vie sen auton niin paikannuksen avulla voisin yritää löytää sen ja sitten vaan sanoa poliiseille, että se on siellä käykää hakemassa. Tämän takia kk-maksut liittymässä saisi olla lähellä nollaa ja puhelimen soittoihin en kuitenkaan vastaa niin siitä ei silloin tulisi muita kuluja.

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Lähtiskö ne mitään hakeen?
    Mutta tuohon käyttöön sitä on käytettty, toinen asia ettei kannata liiantarkkoja tietoja kuvitella saavan, mutta tietää ainakin mistä kaupungin osasta hakee.

6. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    RL:n paikannuksesta on muutaman kymmenen paikannuksen kokemus ja tarkkuus on ollut keskimäärin ehkä 500m. Välillä voi tarkkuus olla lähes täydellinen, joskus maaseudulla taas heittoa saattaa olla kilometrejä. Tarkkuus on välillä vähän tuuristakin kiinni, joskus puhelin voi olla asennossa jossa joku kaukainen tukiasema on paikannushetkellä vahvin.

Jaa tämä viestiketju