1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

GSM -asiakkaan oikeusturva saatava takaisin !

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja oikeusturva, 22/8/05.

  1. oikeusturva

    Liittynyt:
    22/8/05
    Viestit:
    35
    Tykkäykset:
    1
    GSM -asiakkaan oikeusturva on saatava takaisin!

    Onko sinusta kiva maksaa tietämättäsi puheluhinta kilpailijan liittymään, kun luulet soittavasi saman operaattorin liittymään ?

    edes http://www.siirretytnumerot.fi/

    tai 0800 0 2202 EIVÄT ole riittävä ratkaisu ongelmaan !

    Nykytilanne estää myös soittajalle hinnaltaan kohtuullisen suorasoittomahdollisuudella varustetun treffipalvelun toteuttamisen.
    Ikään kuin yksinäisillä ihmisillä ei olisi jo tarpeeksi kestettävää muutenkin.

    Tälla asialla olisi syytä pommittaa kansanedustajia, jotka päättävät pian uudesta viestintämarkkinalaista.

    Tämän asian valmistelu kuuluu liikenne -ja viestintävaliokunnalle.

    http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hx6200.scr?{tetunnus}=liv01&{kieli}=su

    Jos eduskunta uudelleenjärjestelee sivujaan, tässä lainaus ko. sivun alusta, jolla sivun voi etsiä Googlella, vaikka ylläoleva linkki lakkaisi toimimasta:

    "Liikenne- ja viestintävaliokunta - LiV
    Liikenne- ja viestintävaliokunnan tehtävänä on puhemiesneuvoston hyväksymien yleisohjeiden mukaan käsitellä asiat, jotka koskevat tie-, rautatie-, ilma- ja sisävesiliikennettä, merenkulkua, kuljetusoikeutta sekä kuljetusalan työaikasäännöksiä — siltä osin kuin ne koskevat liikenneturvallisuutta — postia, tietoliikennettä, radio- ja televisiotoimintaa ja muuta viestintää, sääpalvelua sekä Yleisradio Oy:tä.
    "


    Lähetin allaolevan kirjelmän LiV:lle, kannattaa tutustua asiaan !

    Ehdotus viestintämarkkinalain muuttamiseksi

    Ehdotus viestintämarkkinalain muuttamiseksi siten, että
    GSM -liittymänhaltijan oikeusturva toteutuisi kaikissa
    tilanteissa, näinhän ei ole ollut 25.7.2003 voimaantulleen
    matkapuhelinnumeron siirrettävyyden tultua voimaan.

    Ehdotan, että uuteen viestintämarkkinalakiin kirjataan määräys,
    jonka mukaan GSM-operaattoreilla on velvollisuus toteuttaa
    esim. 161 -etuliite (etuliitteen on oltava kaikilla operaatto-
    reilla sama, ja sen tulee sisältää vain numeroita,
    EI * ja # -merkkejä).

    Tämä 161 etuliite olisi sellainen, että asiakkaalle sen
    käyttäminen tai käyttämättä jättäminen on täysin vapaaehtoista,
    mutta operaattoreilla olisi velvollisuus järjestää tällainen
    etuliite asiakkaidensa käytettäväksi.

    Tämä etuliite toimisi siten, että jos soittaja näppäilee sen
    ennen puhelinnumeroa, niin puhelu menee perille vain saman
    operaattorin liittymään. Mikäli kohdenumero ei ole saman
    operattorin liitymä, puhelu tulee ohjata maksuttomaan
    tiedotteeseen:

    "Valitsemanne numero ei ole saman operaattorin liittymä.
    Olkaa hyvä ja valitkaa numero ilman etuliitettä"

    Etuliitteen tulee toimia myös siten, että soitonsiirron tekijä
    voi myös näppäillä etuliitteen välittömästi ennen soitonsiirron
    kohdenumeroa. Tällöin soitonsiirron läpi puhelujen sallitaan
    ohjautua vain saman operaattorin liittymään.

    Mikäli sillä hetkellä, jolloin liittymään tulee puhelu, jonka
    etuliitettä käyttäen tehty soitonsiirto määräisi siirtymään
    muun kuin saman operaattorin liittymään, puhelu ohjataankin
    tiedotteeseen "Liittymä, johon soititte, on tilapäisesti
    estynyt vastaanottamasta äänipuheluja. Tekstiviestit toimivat
    kuitenkin normaalisti". Tämänkin tiedotteen tulee olla maksuton
    sekä soittajalle, että soitonsiirron tekijälle.

    Mikäli se on teknisesti ja taloudellisesti mahdollista, ei ole
    mitään esteitä sille, etteikö vastaavanlainen järjestely
    voitaisi ulottaa koskemaan myös tekstiviestiliikennettä, eli
    myös tekstiviestin voisi lähettää 161 -etuliitteelliseen
    numeroon.

    Edellämainitulla tavalla toteutettu etuliite takaisi sekä
    kuluttaja- että yritysasiakkaan oikeuden oikeusturvaansa, ja
    palauttaisi hintamerkintäasetuksen voimaan myös telealalla.

    On ikävää, että 2003 voimaan astunut viestintämarkkinalaki
    salliessaan matkapuhelinnumeron siirrettävyyden, käytännössä
    samalla myös kumosi hintamerkkinäasetuksen mukaiset oikeudet
    GSM -asiakkailta.

    Eduskunnalla olisi nyt hyvä tilaisuus korjata tämä asia, ja
    jatkossa taata niin yksityishenkilöille kuin yrityksillekin
    oikeus oikeusturvaan myös GSM -asiakkaana.

    Olen jo aiemmin toimittanut yksityiskohtaisen selonteon asiasta
    kansanedustaja Pertti Salovaaran erityisavustajalle
    Petri Pitkäselle, joka lupasi kirjoittaa sen selkeästi
    jäsenneltyyn muotoon.

    Alkuperäisen tekstin ilman sen kummempia jäsentelyjä voi
    pyytää kirjoittajalta.
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Mitä ihmeen palvelua halut tehdä?

    Niin no, ehkä tuossa on ajatusta, mutta voisiko toteutus pohtia vähän paremmaksi.

    Soiton siirrto ovat toki hyvä huomioida, mutta meneekö tarve vähän marginaaliseksi, siirtoja luulisi ainakin enemmän kerkiävän tutkiin ja tai ne on toteuttaa kuitenkin riippumatta operaattorista.

    Oletko tutkinut teknistä toteutusta ja sen mahdollisuuksia ja vaikeutta?
    Miten nykyinen tilanne rikkoo hintamerkintä asetusta?

    Keneltä?

    Anonyyminä? oli varmaan tosi-innostunut?


    Tilannetta on toki varaa parantaa, mutta parhaiten hommaa voisi saada läpi jos hintatietojen (sis operaattorin) saatavuutta helpotettaisiin, tällä hetkellä esim sirettyjen numeroiden palveu pyrkii jopa rajoittamaan isompien kertakyselyjen saatavuutta, myös tietojen saamiselle pitäisi olla useampia sähköisiä tapoja.

    Otsikko voisi toki tarkentaa, jotta siitä selviäsi mitä oikeista halaut.
     
  3. Saukki Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2966
    Tykkäykset:
    0
    Nykyinen järjestelmä ei tosiaan ehkä ole aina paras mahdollinen, joskin nykyään kun suuri osa liittymistä on samanhintaisia soittaessa sitten minkä tahansa operaattorin liittymään jää monessa tapauksessa kyseinen järjestelmä tarpeettomaksi.

    Kuitenkin jos jotain tälläistä etuliite-kikkailu systeemiä kehittettäisiin niin näkisin mieluummin palvelun joka etuliitteen liittäessä numeron eteen, kertoisi kyseisen liittymän operaattorin ilmaiseksi ennen varsinaista puhelua, jolloin puhelun ehtisi vielä peruuttaa ennen kuin se yhdistetään vastaanottajalle.
     
  4. BuZu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    15/2/03
    Viestit:
    1509
    Tykkäykset:
    0
    Olen ihmetellyt, miksi esim. Zedillä ei ole uutisvahdin tai formulavahdin tapaista operaattorivahtipalvelua.

    Eli lähetät viestin VAHDI 0501234567 numeroon 16400, niin vahti tutkii vaikka kerran päivässä, onko ko. numeron operaattori vaihtunut ja ilmoittaa siitä sitten tekstiviestillä, jos niin on käynyt.
     
  5. muokkedee Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    5615
    Tykkäykset:
    1
    Näinhän se on nykyään joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Henkilökohtaisesti en ole tarkistanut kertaakaan minkä operaattorin numeroon olen soittamassa. Maksakoon puhelu mitä tahansa, jos on asiaa, silloin soitetaan. Turhaa aikaa tuollainen tarkistaminen vaan vie.
     
  6. espenleka

    espenleka Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    10/12/04
    Viestit:
    3304
    Tykkäykset:
    0
    Niin, ja maksaa sitten tuollaisesta n euroa/viesti tai n euroa/kk. Ja aika harvassa on ne liittymät (ja ehkä käyttäjätkin), joilla on oikeasti jotain merkitystä minkä operaattorin liittymään soittaa.
     
  7. Zache

    Liittynyt:
    12/12/02
    Viestit:
    540
    Tykkäykset:
    0
    Joo jäin kanssa miettimään, ylipäätänsä kysymykseen miksi olisi kiva kuulla vastaus ja jättää pienen ihmisen sortamisosuus pois.
     
  8. Guest Vieras

    Oma näkemykseni on, että selkein tapa on laittaa puhelut joka suuntaan samanhintaisiksi, liittymästä riippumatta.

    Paljon selkeämpää ja helpompaa kuin tui viestiketjun aloittajan tyyli, josta itse en ymmärtänyt juuri mitään.

    Ei yhtään etuliitteitä lisää, vaan kaikki liittymät tasahintaisiksi!

    -Omenanraato-
     
  9. BuZu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    15/2/03
    Viestit:
    1509
    Tykkäykset:
    0
    Yleensä Zedin vahdeissa ei ole kk-maksua, vaan ne ovat kpl-veloituksella 0,35€/kpl.
    Itse olen tuon valmis maksamaan, että tiedän, etten esim. soita DNA Aarteella tai Maratonilla ei-DNA-liittymään.

    Sama juttu on videopuheluiden yms. palvelujen kanssa. Ne ovat markkinoilla, vaikka käyttäjiä ei paljoa ole.
     
  10. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Ihmettelen vaan kuinka vaikeaa on kysyä puhelun alussa puhelun vastaanottajalta minkä operaattorin liittymä hänellä on käytössä?? Onko tosiaan ihmisistä tullut niin avuttomia että tälläinenkin asia pitää tehdä teknisesti eikä asiaa voi kysyä ihmiseltä.

    Yritys liittymien kohdalla saataa esiintyä haparointia, kun käyttäjälle saattaa käytettävä operaattori olla jotain evvk tasoa.

    Tietysti mielenkiintoinen seikka on se että jos vastaanottajan puhelin ei olekkaan soittajan kanssa samassa "verkossa", niin jätetäänkö puhelu sitten kokonaan soittamatta? Silloin asiakaan ei ollut mitenkään tärkeä.
     
  11. Saukki Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2966
    Tykkäykset:
    0
    Selkeäähän se olisi, mutta pilaisi monta hienoa liittymää kuten DNA Aarteen. Tässä mainittu etuliite olisi vain niille jotka haluavat tietää soittavatko saman operaattorin liittymään, eli niille jotka eivät asiasta niin välitä ei tämän liitteen kanssa joutuisi minkäänlaisiin tekemisiin. Esim. itse en tulisi kyseistä etuliitettä varmaan koskaan käyttämään.
     
  12. Guest Vieras

    Tässä olet aivan oikeassa, en tullut taas ajatelleeksi. Yleisesti kyllä nämä jotka tuollaisia liittymiä käyttää, on valmiit henkilöt joille aikoo soittaa. Joten sinällään kyllä turha siltinkin tuo etuliite.

    -Omenanraato-
     
  13. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    1831
    Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    No voi voi, ittellä on ollu radiolinja Ainasta lähtien sama hinta soitin mä mihin tahansa. Nykyään alkaa olemaan niin halpaa soittaa mihin tahansa operaattoriin ja oikeastaan aina saman hintasta, joten vaihda liittymätyyppiäsi jos ei ole varaa soitaa 17cnt/min hintaan. En tiedä ketään joka tarkistaa liittymän mihin soittaa, jos on asiaa soitetaan, näillä nykyhintasilli 0.69cnt min liittymillä voi jos soittaa vähän enemmän vaikka ei olisikaan mitään asiaa. Nykymalli on hyvä.
     
  14. hiltieetu

    Liittynyt:
    20/7/02
    Viestit:
    675
    Tykkäykset:
    4
    Näinhän tilanne numeron siirrettävyyden myötä näytti ajautuvan. Mutta nyttemmin taas on uudet liittymätyypit olleet enempi k2 ja vapaa-aika tyyliin oman operaattorin sisäiset puhelut edullisempia, johtuneeko tiukasta kilpailusta vai mistä. Mutta itse ainakin pidän näitä hyvinä ja mieluusti näen sen "vaivan" että otan selvää mitä tämä puheluni nyt maksaa eli puhunko samalla rahalla tunnin ja vain asiaa tai samalla rahalla kaksi tuntia ja lörpöttelen väliin. Toki kun asiaa oikeasti on niin hinta ei ratkaise vaan on tärkeintä että saa yhteyden.

    Alkuperäisen kirjoittajan ideasta pidän kyllä, etunumero systeemi kuulostaisi helpolta ja jos ken ei sitä halua käyttää niin eipä tarvitse silloin muistaakaan. Maallikkona tulee mieleen että millaisia kustannuksia tuollainen systeemi operaattorille ja sitä kautta asiakkaalle toisi. Jotenkin systeemi tuntuisi niin yksinkertaiselta ettei tuo olisi paljon kalliimpi kuin siirretyt numerot tiedotus palvelua?
     
  15. Saukki Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2966
    Tykkäykset:
    0
    Aivan totta, suurin osa ei numeroita tarkastele vaan soittaa jos on tarve, enkä kyllä myöskään tunne ketään kuka tarkistaa Minä kuulun myös tähän ryhmään, itse en tuollaista etuliitettä kaipaisi mutta jotku näköjään kaipaa.
     
  16. hiphei Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/1/04
    Viestit:
    1994
    Tykkäykset:
    0
    Lisätkööt operaattorit tuollaisen palvelun saldorajan kaveriksi ja hinnaksi vaikka 10 €/kk, niin ei ole tuon systeemin kehityskustannukset maksukykyisten asiakkaiden laskussa ;)
     
  17. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Itse asiassa ihan asiallinen pointti. Maksakoon ne jotka palvelua kaipaavat. Tietysti 10€/kk on aika kova hinta ja todennäköisempi hinta haarukka palvelulle voisi olla 1-3€/kk
     
  18. Bustis

    Liittynyt:
    27/6/02
    Viestit:
    681
    Tykkäykset:
    0
    Miten minusta tuntuu, että kohta
    "Nykytilanne estää myös soittajalle hinnaltaan kohtuullisen suorasoittomahdollisuudella varustetun treffipalvelun toteuttamisen.
    Ikään kuin yksinäisillä ihmisillä ei olisi jo tarpeeksi kestettävää muutenkin." on se, joka tämän vetoomuksen taustalla on... Onko alkuperäisen postauksen kirjoittajalla (kuten jo aiemmin mainittiin niin anonyymius on tällaisissa tapauksissa hyvin arveluttavaa) yhteyksiä tällaiseen liiketoimintaan?
     
  19. Erkkimerkki

    Liittynyt:
    22/1/03
    Viestit:
    223
    Tykkäykset:
    0
    Vähän samaa itsekin epäilen. Lisäksi olisi kiva tietää miten tuo hinnaltaan kohtuullinen suorasoittomahdollisuus estyy?
     
  20. juheja

    Liittynyt:
    7/10/04
    Viestit:
    40
    Tykkäykset:
    0
    Sori nyt vaan häiritä hyvää raivoamista, mutta saahan operaattorin selvitettyä maksuttomasta palvelunumerosta.

    Mutta ei se silti tarkoita, etteikö tuo voisi olla ihan hyvä idea...
     

Jaa tämä viestiketju