1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

GPRS Optimointi(?)

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja Baddis, 31/10/02.

1. Baddis

Tykkäykset:
    0
    Tiedän kyllä, että näitä samankaltaisia aiheita löytyy forumilta enemmänkin, mutta olisi silti hienoa saada kasaan yhteen paikkaan myönteisiä/kielteisiä kokemuksia eri optimointi(tweak),yms -ohjelmista (vaikka ei ne kyllä toimi), yhteysasetuksista ja porttiasetuksista. Laittakaa ihmeessä kaikilta puhelinmalleilta (mieluiten Siemens ;) ), jos niista sattuisi olemaan muillekin apua. Eli ilmoittakaa kokoonpanot ja palveluntarjoajat.

Itse voisin aloittaa kokoonpanolla WinXP+Siemens ME45+datakaapeli(COM)+DNA Gprs. Itselläni DNA toiminut ihan niinkuin gprs-yhteyden voisi olettaa toimivankin eli ei häikäise, mutta ei pätkikään. Sain M50:llä yhteyden toimimaan n. 5 kt/s, mutta ME45:lla tahtoo aina jäädä tuonne <4 kt/s. Tällä hetkellä ei ole mitään "optimointia" suoritettu, ihan XP:n vakio asetuksilla (MTU,RWIN). Käytin M50:n kanssa TweakMaster -ohjelmaa ja sitäkin lähinnä vain muuttaakseni mutun ja riwin arvoja. Sittemmin vaihdoin puhelimen ja asensin XP:n uudestaan, joten nyt olisi mukava saada vähän vinkkejä, jos vaiks pääsis takaisin sinne 5 kt/s. Laajakaistan omistavat voivat säästää vaivansa ilkkua, kaikilla ei rikkaita vanhempia... ;).
    Sitäpaitsi laajakaista vie kokeilun ja odottamisen jännityksen; kaikki tulee hetkessä ja viimeistä kilotavua ei tarvitse etsimällä etsiä...

Kysymyksiä:
    1. Hyväksi havaitut MTU, RWIN arvot?
    2. Ja muut vastaavat asetukset -> Black Hole, TTL, Ack...?
    3. COM-portti asetukset -> FIFO (pitääkö olla päällä vai ei), nopeusasetukset, vuonohjaukset...?
    4. Modeemiasetukset -> nopeus, pakkaus, vuonohjaus...?
    5. Yhteysasetukset -> DNS, WINS, yms...?
    6 Viimeinen oljenkorsi -> ohjelmat, jotka ovat tehneet Teihin Vaikutuksen...?

2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
  3. Baddis

Tykkäykset:
    0
    Jäi vielä yksi asia askarruttamaan eli osaisiko joku sanoa mistä johtuu virheet yhteydessä. Kun avaa yhteyden tilan, siellä virheiden määrä kasvaa välillä silmissä ja yleensä kun 100 menee rikki, yhteys hidastuu ja lopulta hyytyy. Auttaisiko juuri MTU:n ja RWIN:n arvojen pienentäminen vai muitten asetusten muuttaminen?

4. Parzi

Tykkäykset:
    0
    Olen itse esittänyt noita kysymyksiä GPRS yhteyden boostaamisesta, ja minulla on muutenkin kokemusta internet yhteyden tweakkailusta, omistin ennen laajakaista yhteyden, joka ei muka ollut riittävän nopea (1mbit:/ )

RWIN:
    Mutta asiaan. Windows ME:n ja XP:n vakio rwin on 17520, joka on liian suuri gprs yhteydelle. Sen saa parhaiten muutettua DrTCP ohjelmalla, löytyy täältä

MTU

Max MTU:n voi testata itse, käynnistä ping komentokehotteessa. Pingaa vaikka jotain suomalaista palvelinta (esim jippii fi) komennolla ping -f -l 1472 jippii.fi , niin dos komento kehotteeseen tulee lukemaan vasteajat, ja onko paketin koko (mtu, eli tässä tapauksessa tuo 1500, se on tuo arvo pingaamisessa + 28.) ollut liian iso. Siinä tapauksessa tulee teksti " DF set bit needs to be fragmented". Kokeile sitten arvoksi 548. Olen todennut että 1500 käy mtu:si gprs yhteydelle, vaikkakin modeemeille suositellaan aina 576 asetusta. Kokeile pienentää pakettia, kunnes se antaa vastauksen jossa ei lue needs to be fragmented. 576 asetus mtu:lle pienentää paketin kokoja, näin ollen myös vasteaika palvelimille saattaa pienentyä, mutta toisaalta maximi nopeudet tippuvat. Jos käytät paljon ircciä, chattia tms, niin suosittelen MTU:n 576. Voit tehdä sen ainakin Windows ME ja 98 suoraan dial up adapterin verkkoasetuksista, ja sieltä properties, ip packet size. Vaihtoehdot ovat automatic, large, medium, ja small. Itse olen pitänyt automaticilla. Large tarkoittaa 1500, ja small 576, medium luultavasti jotain siltä väliltä:) en ole testannut arvoa.

Lisäksi GPRS yhteyden kanssa kannattaa käyttää Proxya, jona olen käyttänyt muuaalla täällä forumissa mainittua 194.100.50.237 portti 8080 .

Sitten vielä softasta. Opera on luultavasti nopein selain tämänkin yhteyden kanssa, lisäksi suosittelen ehdottomasti www.downloadaccelerator.com ohjelmaa, se jakaa tiedoston neljään tai useampaan osaan, ja nostaa selkeästi imutus nopeuksia.

toivottavasti tästä oli hyötyä kaikille GPRS surffaajille:)

pari linkkiä jos kiinnostaa perehtyä asiaan enemmän: http://www.techspot.com/tweaks/winxp_modem/index.shtml
    ja
    http://www.tweak3d.net/tweak/modem/[/url]

5. Baddis

Tykkäykset:
    0
    576 mulla olikin ja vaihdoin RWIN:n 25000->17500, poistin modeemin pakkaustoiminnon ja laitoin COM-portin puskuroinnin puoleen väliin. Aamulla tuli kokoajan virhettä ja meni tukkoon, mutta nyt tulee ihan hyvällä nopeudella n. 4,8kt/s (kalkulaattorilla konkreettisesti laskettu). Onko se proxy millainen palvelu, siis lähinnä tarviiko rekisteröityä johonkin ja myydä sielu vai riittääkö, että lyön sen osoitteen ja portin ohjelmien proxy-asetuksiin?

6. Parzi

Tykkäykset:
    0
    Proxy on palvelin, jonka kautta liikenne menee käyttäjän koneelle. Sivut jäävät muistiin proxy palvelimelle, jossa on useita satoja gigoja levytilaa, eli aina kun käyttäjä menee jollekin sivulle proxyn kautta, se jää muistiin. Näin ollen seuraavan käyttäjän sivuja ei tarvitse hakea kaukaa, esim. USA:ssa olevilta palvelimilta. yleiset sivut kuten hotmail, google, download.com ym ovat varmuudella proxyn muistissa, ja mitä enemmä välityspalvelimella on käyttäjiä, sitä enemmän siitä on hyötyä. Vasteajat ovat pienempiä suomessa sijaitsevalle proxylle. Näin olen ainakin ymmärtänyt välityspalvelimen, eli proxyn toiminnan.. Korjatkaa jos olen väärässä

Ps. mites noi portin buffer asetukset vaikuttaa GPRS yhteyteen , kannattako ne olla maximumilla, vai alle?

7. Raato_

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    e61 / saunalahti
    Lisäksi GPRS yhteyden kanssa kannattaa käyttää Proxya, jona olen käyttänyt muuaalla täällä forumissa mainittua 194.100.50.237 portti 8080 .

minkäs sortin proxy tää on? sijaintia...(niiku suurinpiirtein...)

8. Baddis

Tykkäykset:
    0
    Proxyn sijainti jossain härmässä, mutta kunhan liikenne läpi pääsee, niin ei sit mitään. Automaatinen konffaus ei vaan toimi, ainakaan mulla.

Ja Parzi (ja muut tietäjät), kun olet näköjään mutu guru, niin tiedätkö mikä vaikuttaa yhteyden varmuuteen, lähinnä juuri asetustasolla? Kun oli asetukset MTU:1500 ja RWIN 17500, DU Meter näytti latauskeskiarvoksi tuollaista 5,5kt/s ja pyöreästi kuutta kokoajan. Mutta kun alensin MTU:n 1024 ja RWIN:n 12288, niin nopeus laski 4,5kt/s. Muuten 1500 hyvä, mutta tuntuu joskus epävarmalta -> nopeus laskee välillä melkein nollaan ja ei nouse ennenkuin katkaisee ja kytkee yhteyden uudelleen. Vai pitääkö jostain tinkiä...

Ja edelleenkin haussa COM-portin FIFO-asetus, päälle vai ei vai doesn't really matter?

9. Raato_

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    e61 / saunalahti
    luin ensin että jossain hämärässä...

10. Parzi

Tykkäykset:
    0
    hmm..Joo mä oon huomannut saman, mulla siis pätkii tää yhteys paljon, enkä tiedä oikein syytä, vai onko syynä vain gprs yhteyden epävarmuus tms. Mutta tosiaan , jos mtu on 1500, max imutus nopedet on isompia. Mutta esim rwin asetuksista en oikein tiedä, koska gprs yhteyden kautta latenssi( vasteajat) on todella suuria, ja luin juuri tällaista infoa :

(lainattu dslreports.com FAQ osiosta)

": RWIN (TCP Receive Window) is the amount of data that your computer can accept without acknowledging the sender. If sender has not received acknowledgement for the first packet it sent, it will stop and wait and if this wait exceeds a certain limit, it may even retransmit. This is how TCP achieves reliable data transfer.

How to find your RWIN:

1) Open up a DOS Prompt box:
    Start>Run>command

2) Type: ping -l #### dslreports.com
    #### is your MSS. (MSS = MTU - 40)

Example Screenshot

Take your average large packet ping + 50%, multiply that by your proposed advertised speed and divide that value by 8. You now have your raw RWIN.

Example: 400ms average latency (x 1.5) with 53Kbps available downstream bandwidth:

450 x 53kbps = 23850 divided by 8 = 2981 RWIN. Add the 50%, and you get 4471.

eli?? Tämän mukaan gprs yhteyden kanssa rwin pitäisi olla jotan 30000 luokkaa, koska average ping on aina jotain 2000ms...Kokeilkaa kun ehditte isompia rwin asetuksia. Itsellä ei oikein ole nyt aikaa, kone pitää kuitenkin aina rebootata asetusten muutosten jälkeen...eli kokeilkaa ennen asetusten muuttoa ja sen jälkeen jotain nopeustestiä, tai saman tiedoston lataamista.

11. Kramer

Tykkäykset:
    2
    Mihin toi proxy ängetään ja miten? Yritin laittaa sen IE6 kautta välityspalvelimen kohtaan mut sen jälkeen ei sivut enää suostunu latautuun ollenkaan.

Kiitti Pingaus vinkistä.

Edit: pari "pikku" mogaa

12. juho

Tykkäykset:
    0
    mtu & muut

Itse olen todennut linuxilla kikkaillessa parhaimmaksi MTU:ksi juuri tämän 1500, yhteys pysyy varmasti päällä ja tällä pakettikoolla saavutetaan parhaimmat keskimääräiset download nopeudet, pienemmällä mtu:lla ping pienenee hiukan ja esim irc yhteys ei lagaa niin paljoa jos esimerkiksi samalla imutetaan tiedostoja. Eron kyllä huomaa.

13. juho

Tykkäykset:
    0
    PING mbnet.fi (194.100.161.5) from 10.12.1.188 : 56(84) bytes of data.
    64 bytes from mbnet.fi (194.100.161.5): icmp_seq=1 ttl=245 time=869 ms
    64 bytes from mbnet.fi (194.100.161.5): icmp_seq=2 ttl=245 time=779 ms
    64 bytes from mbnet.fi (194.100.161.5): icmp_seq=3 ttl=245 time=709 ms
    64 bytes from mbnet.fi (194.100.161.5): icmp_seq=4 ttl=245 time=629 ms
    64 bytes from mbnet.fi (194.100.161.5): icmp_seq=5 ttl=245 time=760 ms

--- mbnet.fi ping statistics ---
    5 packets transmitted, 5 received, 0% loss, time 4039ms
    rtt min/avg/max/mdev = 629.999/749.856/869.279/79.034 ms

Siinä on ping statistiikat MTU 1500:lla.. onneksi asun metsässä jossa ei dna:lla paljon muuta liikennettä ole, joten yhteydet pelaa aina loistavasti.

14. Parzi

Tykkäykset:
    0
    toihan ei ollu 1500bytes mtu:lla vaan 56 bytes of data:)..ja hyvät pingi arvot sulla! mulla menee yli sekunnin aina, riippumatta paketin koosta. Mut se on totta, pienempi mutu niin piemempi ping...Nyt on pelattu ekaa nettipeliä ja vielä oltu 5 parhaan joukossa serverillä:):).. Pelasin Delta Force Landwarrioria, ping oli jotian 1,5sec luokkaa, mutkun otti kunnolla ennakkoa ja kun oli aikasempaa kokemusta pelistä, niin oli ihan hauskaa:)

15. Raato_

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    e61 / saunalahti
    mbnet

625 - 719ms

ihan ohimennen piti testata.... .

16. w9w

Tykkäykset:
    0
    Mitä ihmettä ping käskyn perään pitäisi tarkalleen ottaen kirjoitaa? Sillä vaikka mitä kirjoittaisin aina tulee vain ilmoitus että pyyntö aikakatkaistiin.

17. osmo

Tykkäykset:
    0
    ping/?

18. w9w

Tykkäykset:
    0
    Olipa avuliasta.

19. JiiJii

Tykkäykset:
    1
    ping ja joku palvelin esimerkiksi mbnet.fi = ping mbnet.fi

Joissakin vanhemmissa winikoissa pitää ilmeisesti käyttää ip osoitetta nimen tilalla.

20. blueice

Tykkäykset:
    0
    Osalla julkisista sivuista ping on estetty, mutta kirjoita komentokehoitteessa esim. "ping mbnet.fi" niin pääset eteenpäin..

E: JiiJii kerkes näköjään ennen..

Jaa tämä viestiketju