1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

GPRS Nopeuden Viritys

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja niemi, 3/11/03.

1. niemi

Tykkäykset:
    0
    Mites Nopeuttaa GPRS-YHTEYTTÄ.

2. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Suurimmat erot saa aikaan päätelaitteen ja/tai operaattorin vaihdolla.

Kannattaa siis valita puhelin, joka tukee nopeita GPRS-luokkia (class) ja operaattori, jonka verkossa ei ole ruuhkaa pääasiallisella käyttöalueella.

Operaattoreista riippuen on sitten mahdollista käyttää erilaisia palvelinsuodattimia ("nettinopeuttimia"), joilla yhteyttä nopeutetaan esimerkiksi pakkaamalla (tai jättämällä pois) ladattavia kuvia. Tämä tietysti vähentää surffailukokemuksen visuaalista nautintoa. Menetelmä hyödyllinen lähinnä normaalissa www-surffailussa.

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Riippuen nettinopeuttemista ja käytettävästä laitteistosta (lähinnä netti koneen käyttöjärjestelmästä) on saavutettava etu olla huomattavankin suuri kaikessa ei pakatussa datassa, netti sivujen lisäksi, mm sähköposti ja muut tekstipohjaiset tiedonsiirrot, myös documenttien siirrossa voi saavuttaa etua jos ei kyseessä pakattua dataa.
    Nettisurfailukin siis nopeutuu parhaassa tapauksessa huomattavasti, vaikka ei säätäisi kuvanlaatua huonommaksi.
    Ilman nettinopeutinta voi käytännön surffailua nopeuttaa suodattamalla flashit ja muut roinat pois, ja kuvien latauskaan ei aina ole tarpeen.

Itse varsinaisen GPRS yhteyden nopeuteen voi vaikuttaa jo pieni puhelimen siirto parempaan paikkaan, vaikka nykyisellään olisi "taydetkentät"

Joissain tapauksissa on jotkut saanut pientä muutosta aikaan pakettikokojen muutoksilla, mutta lähinnä silloin korjataan mahdollista ongelmaa, eikä sinänsä tuoda itse GPRS siirtoon vauhtia.

4. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Aivan. Riippuu tosin siitä mitä tietoa nettinopeutin pakkaa. Oletuksena kaikki vain vain tietyt tiedostotyypit.

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Nettinopeutin toteutuksesta riippuen voi pakata kaiken, ja kuvien ym. vastaavaan filtteröinti / pienentäminen on lisäominaisuuksia tehostamaan huonosti pakkautuvan informaation siirtoa ja tätä tuotaa yleensä vain http: pyynnöissä (netti selailussa).
    Tavallisessa surfailussa netinopeuttimet vähentävät huomattavasti datansiirron tarvetta, vaikka kuviin ym. sälään ei erityisesti puututtaisi.
    Myös sähköpostiliikenteessä voidaan saavuttaa erittäin suuri siirtomäärän vähentäminen.

6. Tanjuzka

Tanjuzka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Mikähän voisi mättää soneran nettinopeuttimessa.. olen ladannut sen soneran sivulta kahdelle eri koneelle (win 98 ja win 2000) ja kummassakin se sanoo kun alkaa asentamaan, että "tämä itsestään purkautuva ohjelmatiedosto on vahingoittunut. Asennus pysäytetään.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Joku valitteli tuota joskus, oliko ko tiedosto yleensäkkään itsestään purkautuva? oliko se ZIP file vai mikä?

8. Tanjuzka

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    ei ole zip.. ihan .exe

edit: äsken kun avasin netin niin tuli ikkuna , sonera nettinopeutin: valitse kuvien laatu tms. Siinä mainittiin että kannattaa asentaa itse nettinopeutin koneelle joka nopeuttaa yms. mutta edelleenkään se asennustiedosto ei toimi..

mikä neuvoksi ?

9. Nynny

Tykkäykset:
    6
    Edgellä homma pelaa mielestäni todella hienosti. Tiedonsiirtonopeus on enemmän kuin yhden kanavan ISDN-käytöllä.

Vielä kun valmistajat toisivat myyntiin kohtuuhintaisia EDGE-koneita, joita voi liittää tietokoneisiin, niin homma olisi sillä selvä.

Ohessa kuvaruuturintti parin minuutin takaa junamatkalta.

10. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    EDGE

Onko edgen nopeus tuo reilu 8kt/s ja GPRS nopeus kun on vähän alle 6kt/s niin kannattaako koko EDGE systeemiä hehkuttaa ja investoida moiseen systeemiin?
    Tietysti liikkuvaan käyttöön kun ei vielä parempaakaan vaihtoehtoa ole.
    Vai onko?

Onhan ADSL nopeus on sentään 60kt/s kieppeillä.

11. Masteri Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Oletko tarkistanut 0800 19101 numerosta, ettei itse palvelussa olisi tekninen vikatilanne?

12. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Re: EDGE

No tuo vaihtelee kyllä alueittain. Tietääkseni joillain alueilla voi päästä jopa 150-200kbps nopeuksiin..

13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Onko sulla WinZIPä tai vastaavaaa purku ohjelmaa koneellasi?, muistelen että joissain itse purkautuvissa on ongelmia joissain XPssä, mutta purku ohjelmalla voisi saada auki.

14. Tanjuzka

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Pitää kokeilla winzipillä vielä, uskoisin että xp:llä on ongelmia, mutta sitä minä en edes käytä :)

15. kimmo Vieras

XP:llä ei ole mitään ongelmia .zip päätteisten tiedostojen kanssa. Tuo Soneran nettinopeutin on kuitenkin "itsestään" purkautuva .exe-tiedosto, johon ei winzippiä tarvitse. Koitin itse ladata tuon kyseisen tiedoston ja vaikka aluksi näyttääkin että ko tiedoston koko olisi reilut 4 megaa, niin tavaraa ei sieltä palvelimelta tullut kuin alle megan, jonka jälkeen ilmoitti että siirto olisi valmis. Vika siis lienee Soneran päässä. Katsopa kyseisen tiedoston koko kovalevylläsi ja jos on alle 4000 kilotavua, niin ei se voi ttoimiakaan.

16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tarkoitin itsepurkautivia ZIP tiedostoja, joiden kanssa on ollut joissain yhdistelmissä ongelmia.
    Onko se tosiaan 4 meganen, olen luullut että on pienempi.
    Edi, kävin vilasemassa, ja vajaa 1.5MB taitaa olla oikea koko, ja ei tainnut olla mitään tekemistä itse purkautuvan ZIP filen kanssa.

17. Tanjuzka

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Oikea koko on vähän yli 4megaa, niin sanottiin teknisestä asiakaspalvelusta eilen, itse en sieltä ole saanut kuin alle 1MB...

Sanoi että vika on tiedossa ja sitä yritetään paikantaa / korjata...

18. Masteri Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Eli oikeassa olin vian suhteen....0800 19101 numerosta sait oikean tiedon.

19. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Vilasin uudestaan tuota, ja tuo mainitsemani puoltoista megaa olikin win CE koneen nopeutin, tuo PClle tarkoitettu lataantui ihan normaalista ja myös purkaantui ja koko oli vähän päälle neljä megatavua.

20. Tanjuzka

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Noniin, olisiko vika sitten jo korjattu, täytyy käydä hakemassa ja kokeilla sitä.

Jaa tämä viestiketju