1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

GPRS:n tulevaisuus?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja jaakko, 2/3/09.

1. jaakko

jaakko Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    21
    Puhelinmalli:
    Honor 8
    Onko tietoa tai arvausta, kuinka kauan operaattorit Suomessa/Euroopassa tukevat perus-GPRS -palvelua? Jos en ole ihan väärässä, maassamme on lukuisia eri mobiilijärjestelmiä (mm. taksit, kuljetusliikkeet, bensa-asemat jne), joiden päätelaitteet ei välttämättä ole 3G-yhteensopivia?

Eri laitevalmistajillehan asiassa on mukavasti liiketoimintaa luvassa, mikäli GPRS-palvelu lakkaa toimimasta ennen päätelaitteen luonnollista kuolemaa...

2. yepp

yepp Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    41
    Puhelinmalli:
    Oneplus2
    Enpä uskoisi kyllä että ihan heti kuolisi, ei se 3g-verkko nyt vielä ihan niin hyvin toimi.

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    GPRS, siis perus GSM pohjainen GPRSn uskon olevan tuettuna niin pitkään kuin GSMä yleensäkkin on olemassa.

GSMn varmaan jossain vaiheessa loppuu, eli sen ikuisuuteen en niinkään usko. Suomessa on kolme GSM verkkoa, voi olla että joku lopettaa aijemmin kuin joku toinen, voi olla että kaksilopettaa ja yksipidetään kimpassa pystyssä, tai voi olla että viranomaisten puolelta jossain vaiheessa tulee aika vastaan.
    jos käyttävät GPRSää - pakettidataa, niin ei se ole niin iso-ongelma, koska silloin itse modeeminvaihtaminen ei vaadi muutoksia itse sovellukseen, eli pakettidatalla mennään kuten ennenkin.

Ne päätelaitteet joissa koko toiminallisuus on sulautettu itse GSM purkkiin vaativat tietenkin GSMn loputtua koko purkin vaihtamisen. mutta jos tässä vaiheessa tekee sellaisia investointipäätöksi, niin kannattaa tehdä riittävän pitkä sopimus operaattorin kanssa ja laskea sen mukaan onko nyt järkevää laittaa 3G tuki (900-2100) vai katsoa tilanne uudestaan viidenvuoden päästä.

Eli lähinnä noiden kanssa nyt jotuu pähkäileen sähköverkkoyhiöt etäluettavien mittarien osalta. eli millainen mittaritoteutus, kuinkapitkät sopimukset. Pelkkä GSM modeemi voi vielä olla tuollaisessakin järkevämpi (edullisempi). järkevyyteen varmasti vaikuttaa se millainen mittarilaitetaan, onko modeemin tai mittarin modeeminsiälstävät osat helppovaihtaa ilman sähköjen katkaisemista.

Joissain M2M sovelluksissa joissa itse modeemi ei ole niin hintakriittinen laitellaan 3G tuelista palikkaa kun sopivia tulee ja vanhat käytetty, tarve siinäkin vasta kun kohdemaan kaikki tiedossa olevat taajudet on tuettu. mutta kuten sanottu ei se niin oleellinen kun 3Ghen vaihto ei vaikuta sovellukseen jos GPRSää jo nyt käytetään.

Jaa tämä viestiketju