1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

GPRS modeemin korvaajaksi?

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja tks, 8/8/02.

1. tks

Tykkäykset:
    0
    Käytän tällä hetkellä tavallista 56kbps modeemia, mutta se DNA:n GPRS tarjous houkuttaa ja olenkin ruvennut miettimään olisiko siitä modeemin korvaajaksi kotikäytössä? Tuntuu tyhmältä maksaa lankaliittymästä niitä kalliita perusmaksuja, vaikkei sitä puhelinta paljon edes käytetä, mutta nyt netin takia täytyy olla lankaliittymä.
    Siis idea olisi hankkia jokin GPRS-palvelua tukeva puhelin (mahd. Siemens ME45) ja siihen datakaapeli. Puhelimen pitäisi toimia yhteen myös Psion Revo Plus:n kanssa.
    Käyttö on pääasiassa tavallista surffausta, postin lukua ja jonkin verran tiedostojen downloadaamista. Järkeä vai ei?

2. Tommi

Tykkäykset:
    0
    Itselläni oli juuri samankaltainen tilanne vielä pari viikkoa sitten.
    Nyt olen testaillut tätä gprs-yhteyttä (Siemens S45, Win95 ja DNA) ja aika tyytyväinen olen toistaiseksi. Vaikuttaa edulliselta vaihtoehdolta, koska käytän nettiä kohtalaisen paljon. Käytännössä yhteysnopeudet tuntuvat vaihtelevan aika paljon, mutta vähintään yhtä nopealta tämä keskimäärin vaikuttaa kuin 56 k:n modeemi. Upload on hidasta, mutta ei haittaa omassa käytössäni. Kaikesta huolimatta aion pitää lankaliittymän vielä varalla jonkin aikaa ja tarkkailla tilannetta, kun matkapuhelinverkon kuormitus syksyllä tod. näk. muuttuu.

ME45:ttä voin lyhyellä kokemuksella sisarmalli S45:stä suositella - tosin lataaminen ei onnistu yhtä aikaa datakaapelin käytön kanssa (ilm. tekemällä kaapelin itse jotkut ovat onnistuneet ongelman ratkaisemaan). Latausongelman voi kyllä ratkaista todennäköisesti myös käyttämällä infrapunaliitäntää datakaapelin asemesta. Itselläni ei tästä tosin olen kokemusta.

Yhteyden asentaminen oli omassa tapauksessani helppoa, vaikka toisenlaisiakin kokemuksia tältä foorumilta on voinut lukea. GPRS-palvelun tilasin netin kautta Oma Dna:ssa. Tuli näin halvemmaksi ja palvelu kytkeytyi päälle parin päivän sisällä - en tiedä kuinka kauan noiden palveluiden kytkeytymiseen normaalisti keskimäärin menee, mutta itse olin positiivisesti yllättynyt ripeydestä (olin lukenut newsseistä "kauhujuttuja" DNA:n palveluiden kytkentäajoista ).

3. tks

Tykkäykset:
    0
    Mitenkäs se downloadaaminen? Entä pidempiaikaiset yhteyden aukiolot, ilmeneekö pätkimistä tai yhteyden katkeilua?

4. Canis lupus

Canis lupus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ensin modeemi yhteydellä sitten isdn:llä.
    kustannus syistä siirryin gprs yhteyteen.
    Olen kyllä tyytyväinen ja latailutkin sujuu suhtkoht hyvin eikä ole pätkäissyt.Ja siihenkin saa apuohjelmia jos niin käy.
    Lankalinjan lopetin suoraan koska alle vuoden internet kuluilla .(myös välilliset)Maksaa uuden puhelimen ja irda sovittimen.

5. Jorkki

Tykkäykset:
    0
    Kyllä tiedostojen lataaminen onnistuu ihan yhtä hyvin, kuin modeemillakin. Itselläni on tämä GPRS Soneran 3h kiinteän ISDN:n rinnalla ja ihan hyvin GPRS toimii. Käytännössä yhteys voi olla auki, niin pitkään kuin haluat, mutta jos käytät datakaapelia, niin ainakin Siemens ME45:n kohdalla datakaapeli menee samaan reikään, kuin laturikin, joten puhelinta ei voi pitää laturissa samaan aikaan, kun on netissä. Jos siis haluat olla pitkiä aikoja putkeen, kannattaa hankkia infrapunaportti tietokoneeseen, jolloin puhelin voi olla laturissa koko ajan surffauksenkin aikana.

Itselläni on Nokian 8310 ja latausnopeudet pyörivät siinä 2.5-3.5 kt/s. Siemens ME45 on hieman nopeampi ja nopeudet ovat kuulemma jopa 5 kt/s. Joskus yhteys pysyy päällä niin kauan kuin käytän yhteyttä ja joskus se katkeilla satunnaisesti. Kerran kokeilin, kauanko se pysyy päällä ja sain muistaakseni ajaksi n. 10 tuntia. Joka tapauksessa Siemensillä yhteys katkeilee kuulemma vähemmän, kuin tällä.

Olen varma, että tuohon käyttötarkoitukseen mihin sitä käyttäisit, eli postin lukuun, surffailuun ja tiedostojen latailuun, GPRS sopisi varmasti.

6. coltrain

Tykkäykset:
    0
    ilman muuta modeemi vekka!

ite kärsin soneran puhelinliittymästä sitä kun ei voi vaihtaa muuhun 20km päässä toinen operaattori antaa kiinteän yhteyden vaikka modeemille ja suht. edullisesti. soneralta ei saa kun adsl:n JA sitä eivät taida itekkään edes tietää kelle voivat edes tarjota sitä. no se siitä.

bongasin dna:n gprs yhteyden VASTA ennen kesää ja se siitä sitten.

enään ei tarvi tukkapystyssä lukea puhelinlaskuja.

kone netissä yleensä aamusta 8 yöllä 1 saakka... hurinaa en nukkuessa jaksa kuunnella joten 24h ei ole netissä :)

hidas mutta onpa kiinteä! download pörrää tuossa 6kt nurkilla (Ericsson R600+datakaapeli)

ja ei se nyt niin älyttömän hidas ole tälläkinviikolla downloadit rompun verran...

ainut huono puoli on se modeemiin verrattuna on, että mohaan ja muitten pelien verkkopelaamisen saa unohtaa toistaiseksi.

7. Safiiri

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia N9
    Onnistuu hyvin. Katso vielä tuo Siemenssin uusi M50, sillä siinä on GPRSn lisäksi Java jolloin saat myös sähköpostit suoraan kännyyn silloin kun et ole koneen äärellä.

Puhelimen lataus pitkään kestävien datayhteyksien aikana on ongelma. Motorola Accompli 008 puhelimessa tämä oli ratkaistu siten, että datakaapelin liittimen kannassa oli liitin latausjohdolle. Kukakohan osaisi sellaisia valmistaa niin ostaisin heti.

8. Ville_A Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Eihän Java sinänsä tuo sähköposteja puhelimeen. Siihen täytyy olla joku e-mail -clientti, jonka joku ehkä julkaisee kyseiseen java-puhelimeen. Toisaalta esim Ericssonin malleissa s-postisovelluksia löytyy (t39, t68, t65 etc), vaikkeivat olekaan java-puhelimia. Java-puhelimissa on vaan mahdollista ladata jälkeenpäin itse erilaisia sovelluksia puhelimeen, joista joku voi olla esim s-postisovellus.

9. t65

Tykkäykset:
    13
    dna gprs=myönteinen yllätys

Olen nyt käyttänyt gprs:sää noin 1,5 kuukautta ja toimii todella hyvin, täälläkin hetkellä selailen tätä foorumia ja kuuntelen samalla ralliradiota realplayerillä ja hyvin toimii. Ja hinta todella sopiva toivottavasti pysyy samalla tasolla, vielä kun saisi kannettavan koneen niin....
    Jos jotain kielteistä niin kuuluvuus alue on täällä pohjoiskurjalassa todella pieni mutta toivossa on hyvä elää sanoi lapamatokin.

10. Jorkki

Tykkäykset:
    0
    Re: ilman muuta modeemi vekka!

GPRS:llä nettipelaamisesta ei kannata tulevaisuudessakaan haaveilla, sillä nopeus saa olla vaikka megabittiluokkaa, niin nettipelit ei GPRS:llä toimi kunnolla, koska pingi kasvaa niin isoksi. Joudutaan ilmateitse lähettämään dataa kilometrien päähän ja aina syntyy häiriöitä ja vielä data pitää vastaanottaakkin ilmateitse ja siinä välissä se vielä käy runkoverkossakin.

11. tks

Tykkäykset:
    0
    No niin, hankin nyt sitten Siemens ME45 puhelimen ja datakaapelin, kävin eilen tilaamassa DNA-liittymän ja siihen GPRS:n. Saa nähdä kerkiääkö liittymä aueta ennen viikonloppua.

Ainakin tiedon siirto puhelimen, tietokoneen, Psionin ja Palmin kanssa toimii todella hyvin.

12. -Markus-

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 5
    Hieman asiaa ping:stä: Olen itse laittanut merkille, että normaali GSM-datalla (9,6 kb/s) ping:n arvot ovat jopa puolet GPRS:ään verrattuna. Tämä varmaan johtuu juuri siitä, että GPRS:hän on pakettikytkentäinen, joten sillä aina kestää hiukan aikaa "paketoida" data lähtemään verrattun GSM-dataan.

Joku jolla on mahdollisuus, voisi mitata ping:en arvoja High Speed Datalla ja normi datalla ja kertoa onko niissä millaisia eroja.

Eli GPRS ollaan menty tässä asiassa hieman kehityksessä taakse päin.

13. tks

Tykkäykset:
    0
    No niin, sain eilen illalla sitten liittymän ja GPRS:kin auki. Ainakin tietokoneeseen meni asetukset melkein heittämällä ja rupesi toimimaan samantien. Täytyy tänään ruveta testailemaan oikein tosissaan, jotta uskaltaa sanoa lankaliittymän irti.
    Psionin kanssa en ole vielä ehtinyt kokeilemaan.
    DNA:n asiakaspalvelussa sanottiin muuten liittymän kytkemisestä, että GPRS ei todennäköisesti aukea samalla kuin puhelinliittymä ja siitä tulee kuulemma sitten tekstiviesti. Eipä mulla ainakaan tullut mitään viestiä.

14. niskalaukaus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    tulipahan harrastettua tuossa taas vanhojen ketjujen kaivelua...

mutta minulla on tuo 6510 ja ajattelin siirtyä gprs käyttäjäksi. ohjekirjassa sanotaan, että puhelin pystyisi 43kbs/s tiedonsiirtoon sillä HSCSD-tsydeemillä. mutta toimiiko tuo aivan käytännössä netissä ollessa? onko verkolla joitain rajoituksia datasiirron suhteen?

kuten huomasitte, olen täysin newbie näissä data-asioissa... kiitoksia vastauksista!

15. niskalaukaus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    muuten, sisältyykö tuohon dna gprs palveluun se wap-gprs, että saako sillä olla samaan hintaan myös wapissa? ei tuolta dna:n sivuilta löytynyt mitään infoa.

16. IceDice

IceDice Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    HTC Desire
    No ehkä tyhmä kysymys mut minkälainen toi gprs-tarjous on? Onkos siin kk-maksu jotain 16€ ja saa imutella niin paljo ku haluu??

Täl hetkel on soneran liittymä mutta onhan tolla dna:lla ihan hyvii tarjouksii. Itse en kylläkään käytä gprs paljoakaa, postit katon joskus ja uutiset. Siksi toi 16€ on vähä liikaa...

17. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    GPRS on eri asia kuin HSCSD. Joko käytät GPRS:ää ja laskutus perustuu siirtämäsi datan määrään tai käytät HSCSD:tä ja laskutus perustuu online-aikaan.
    Joo...

18. niskalaukaus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    kiitos. nyt selvisi asiat.

19. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    Joo, voin väittää että tuohon hommaan tuo sopii. Ittelläni on nokian 6310 ja siinä datakaapeli ja vanha akku ja laturi koko ajan kiinni (akulla ei ole väliä vaikka menisi huonoksi). Hyvin pelittää on se ADSLään verrattuna hidas mutta, hyvin aukeaa sivut ja erittäin tyytyväinen olen ollut yhteyteen niin nopeuden kuin toimivuuden kanssa. Lataukset on ollu jotain 3.5-4.3kt/s yleensä 4kt/s. Nytkin surffaan ja kirjotan tätä jonka DNA lähettää nettiin.(ADSLästä vaihdoin kustannus syistä ja siksi että vanhemmat ois muuten ottanu koko netin pois ku oli ongelmia aurian kanssa ja oli turhan kallis)

20. petril

petril

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SonyEricsson J102 Elm
    Ehdottomasti!

Itse olen harkitsemassa vakavissani kaapelimodeemista (~50kt/s _mutta_ 41 euroa/kk) siirtymistä tähän gprs:ään, tämän lyhyen ajan mitä olen GPRS:ää käyttänyt (nytkin olen GPRS-yhteydellä) olen todennut hyvin toimivaksi ja nopeuskin piisaa yllättävän hyvin. MTV3 uutiset, slashdot.org, jippii-portaali, irc-gallerian selaus kaikki pelaa ihan riittävän nopeasti, eikä esim SSH pääteyhteys ole niin huono kuin on peloteltu.

Lämpimästi GPRS:ää suositellen,

Jaa tämä viestiketju