1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

GPRS-luokkien erot?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Nelfor, 27/8/07.

1. Nelfor

Tykkäykset:
    0
    Eli itseäni on jo pitkään askarruttanut nuo GPRS-luokkien erot ja normaalin GPRS:n, sekä EDGEN väliset erot.

Itse olen nyt ostamassa uutta puhelinta ja ehdokkaiden GPRS/EDGE -luokat vaihtelevat joko 10, 11 tai 32. Tiedän että noilla luokilla on jotain vaikutusta eri nopeuksiin, mutta voisiko joku selittää tarkemmin ja selkeästi millaisia erot ovat ja ovatko ne käytännössä kovin merkittäviä?

Mobiililaajakaistaa olen hankkimassa samalla ja omalla asuinalueella lähinnä EDGE:ä käytellään. Käyttöä sille tulee varmasti paljon, joten olisi mukava sitten ostopäätöstä tehdessä tietää hieman näistä nopeuksista ja eroista.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

2. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4683
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Täällä on jotain sanastoa. Ihan tutustumisen arvoinen muutenkin.

Ei varmaan suoranaisesti vastaa kysymykseen, mutta ihan perusjuttua ainakin tuo ketju sisältää.

3. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tuolla taulukkoa nopeuksista:
    http://en.wikipedia.org/wiki/GPRS

4. kimmo Vieras

Minä näitä osaa tajuttavasti selittää, esim. Wikipediasta selviää melko kätevästi eri multislot luokat ja niiden kapasiteetti.
    Mitä korkeampi luokka, sitä enempi aikavälejä sekä uppaamiseen että imurointiin, useimmiten. Aikaväli on vissiin 14,4kbit/s yleisesti, riippunee lähetysaseman läheisyydestä, asiakasmäärästä ja kuun asennosta. Noita kun sitten ynnää yhteen, saa teoreettisen maksiminopeuden, jolla ei sitten toteutuneen tiedonsiirron kanssa olekaan välttämättä mitään tekemistä
    Jos/kun edgeä käytät, niin näillä gprsluokilla ei sitten vissiin niin paljoa väliä olekaan. Gprs:n varaan ei muutenkaan kannata mitään isompaa datasiirtoa laskea, edgellä ehkä jo jotain voi tehdä.

ja sillä välillä kun minä teen romaania, niin hiphei laittaa jo linkin.

5. Nelfor

Tykkäykset:
    0
    Kiitoksia, tämähän riittää jo. Lähinnä ihmetytti tuo 32-luokka joka on numeroltaan muita selkeästi isompi, muttei näköjään käytännössä juurikaan eroa hieman huonommista.

6. Hemi

Tykkäykset:
    1
    Minkälainen ero noilla käytännössä on? Esim. luokka 8 vs. 31/32? Kokemuksia voi kertoa.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Luokan kahdeksan "ongelma" on hidas lähetys. PCkäytössä toki huonojuttu, mutta myös varsin tuskastuttavaa kännykkä käytössä esim. MMS, email, Flicker upload ym lähetykseen painottuvassa käytössä.

Eli laitetta valitessa kannattaa kiinittää lähteviin aikajaksoihin ja siihen montako up+down voi olla yhteensä.

Alaspäin puolella käytännö erot 3 alas vs 5 alas voi olla vaihtelevia/pieniä varsinkin verkko-oloissa joissa käytännössä saadaan kuitenkin vain pari-kolmeaikajaksoa alaspäin.

Jaa tämä viestiketju