1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

GPRS junassa - toimivan operaattorin löytäminen

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja zzuser, 25/2/03.

  1. zzuser

    Liittynyt:
    25/2/03
    Viestit:
    97
    Tykkäykset:
    0
    Hei!

    Onko kenelläkään tietoa junassa toimivasta GPRS-operaattorista?
    Tampere-Turku väli kiinnostaa erityisesti. Myös kokemuksia Turku-Helsinki akselilta kaivataan.

    DNA ei toimi, ainakaan Tampere-Turku välillä. Satunnaista toimivuutta pysähdysasemilla ei lasketa toimivuudeksi. Asiakaspalvelussa asiaan on hyvin selvä näkemys:
    - Kyllä, tiedämme että GPRS-palvelumme ei toimi junaradan varrella.
    - Ei, emme aio asialle tehdä mitään.
    - Kyllä, tiedämme että kuuluvuuskarttamme antaa ymmärtää että palvelu toimii koko etelä-Suomessa.
    - Ei, meitä ei voisi ongelmasi vähempää kiinnostaa.
    - Kyllä, vain aseella uhkaamalla ja väittelemällä ongelman todellisesta olemassa olosta vähintään viiden minutin ajan saat luvan tehdä asiasta katvealueilmoituksen.

    Tuli taas todettua, että halvalla saa vain huonon tuotteen ja vielä heikompaa palvelua.

    Onhan se nyt ihan elämän toisiasia, että radioverkoissa on paikoittain katvealueita. Se mikä DNA:n toiminnassa kuitenkin sapettaa on se, että tietoisesti laiminlyödään niinkin keskeinen alue kuin isojen kaupunkien junanradan varret. Sappisopan kuitenkin kruunaa DNA:n ilmiselvä asenne vähät välittää asiakkaan ongelmasta sekä selkeä pyrkimys pimittää kuluttajilta tietoa verkon ongelmakohdista virheellisillä kuuluvuuskartoilla.

    Eli mistä toimiva GPRS-operaattori?

    - Zed
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Sonera, en takaa että toimii täydellisesti ja riippuu kovasti millainen vaunu.
     
  3. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Jos en väärin muista niin VR on ainakin vanhemmissa vaunuissa suosinut lyijylasia. Yhteyden muodostumunen voi olla tuskaista aukottomasti millä operaattorilla tahansa. Uusissa IC-junissa voi olla toinen juttu niissä saattaa olla tekniikkaa apuna (toistimia/vuotavaa kaapelia ym kikkailua)
     
  4. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Joissakin uudemmissa vaunuissa(mm.IC/Pendolino) on vahvistimet jotka toistavat 900Mhz-aluetta, muissa vaunuissa on yhteydensaanti hankalaa johtuen vaunujen rakenteesta. Käytännössä vaihtoehdot ovat Radiolinja ja Sonera.
     
  5. mjkall

    Liittynyt:
    22/12/02
    Viestit:
    639
    Tykkäykset:
    13
    GPRS junassa

    Ennen operaattorin vaihtoa voisi vielä kokeilla antennin parantamista. Joltain voisi yrittää lainata puhelinta, jossa ulkoinen antenni. Jos tämä ei auta, voisi yrittää pientä ulkoista irtoantennia, jos vain puhelimessa löytyy liitin. Paitsi operaattoreissa myös puhelimissa on hurjia eroja mitä kuuluvuuksiin tulee.
     
  6. muju

    Liittynyt:
    26/9/02
    Viestit:
    53
    Tykkäykset:
    0
    siinä tulee fysiikan lait vastaan kaikilla operaattoreilla. raiteiden päällä menevät suurjännitejohdot aiheuttavat pahasti häikkää kaikilla ja vaunun rakenteet niinkuin edellä mainittiinkin niin vaikuttavat tottakai. tietysti asiaa helpottaa se millainen muu verkko operaattorilla on - tuon perusteella ainakin omat käyttökokemukseni dnasta on ihan positiiviset. ict ja pendolinot on paras vaihtoehto, koska ainakin osassa niistä on vahvistimet jotka auttavat asiaa. kokeilemalla selviää toimisiko rl tai sonera paremmin... hscsd on tietty yksi vaihtoehto, tosin kalliimpi :/
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    MIllähän pätkillä niitä positiivisia kokemuksia on kiertynyt? Asemilla toki yleensä toimii, mutta muuten on ollut vähän haparointia/ ähes käyttökelvoton. Ei hscsd paljoa auta kun ei edes pysty puhumaan. Kuitenkin näillä ongelma rataosuuksilla pystyy käyttään lähes katkotta toistaoperaattoria.
     
  8. Ezgou

    Liittynyt:
    28/7/02
    Viestit:
    81
    Tykkäykset:
    0
    Tulee paljon matkusteltua Pieksämäki-Helsinki väliä, yleisimmin IC junalla. Dna:n gerpsi on toiminu ihan kohtuullisesti koko matkan ajan joka kerta. Välillä tulee kuitenkin katvealueita ja yhteys katkeaa. Mutta pääsääntöisesti voin sanoa että hyvin on toiminu.

    Edit: Puhelimen ja läppärin välissä on ollu kaapeli -> puhelimen pystyy laittamaan siihen ikkuna laudalle, missä on yleensä parhaat kentät.
     
  9. muju

    Liittynyt:
    26/9/02
    Viestit:
    53
    Tykkäykset:
    0
    Tampere-Helsinki-Tampere välillä on tominut ainakin ihan hyvin. Tuota ko. pätkää mistä kysyttiin aluksi en ole niin paljon junalla reissannut et voisin sanoa siitä juuri mitään... Puhuminen on ainakin henk koht onnistunu tuollakin suunnalla (autolla liikuttaessa) ihan normaalisti silläpä sitä hscsdtä ehdotin eli jos siellä on vähän verkkoresurssia niin hscsdllä saa paremmin aikaväliä käyttöönsä kuin tuolla gerpsillä mihin kaikki "ylimääräinen kaista" jää.
     
  10. nzip

    Liittynyt:
    23/11/02
    Viestit:
    245
    Tykkäykset:
    0
    Tämä selittäisikin miksi gprs-yhteys katkeaa usein aseman kohdalla. Kaupunkialueella luotetaan 1800Mhz verkon kuuluvuuteen ja 900Mhz antennit suunnataan maaseudulle. Tai sitten kaupungissa on vain enemmän gprs-käyttäjiä.

    Ja kyllä, dna:lla pystyy surffaamaan junamatkoilla, ainakin hki-savonlinna välillä, kunhan se juna on IC, ja puhelimen kuuluvuus hyvä.
     
  11. yellow Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    2919
    Tykkäykset:
    0
    Testi

    - Helsinki - Turku. Juna oli sellainen perinteinen.

    - Nokia D211 ja IBM T23
    - Sonera ja Radiolinja

    Tulos oli melkoinen pettymys itselleni. Noin 50% ajasta GPRS "kuuluvuutta" ei ollut lainkaan ja noin 30% ajasta yhteys oli niin heikko, etta kaytannossa yhteytta ei ollut tai se oli erittain hidas. Ainostaan 20% ajasta yhteys oli jarkevalla tasolla. Tyoskentelysta ei juuri tullut mitaan.

    Olivatko odotukseni liian kovat? Olivatko laitteet huonot? Auttaisiko nykyaikaisempi juna? (Pendolino tai IC)
     
  12. Ezgou

    Liittynyt:
    28/7/02
    Viestit:
    81
    Tykkäykset:
    0
    Omien kokemusteni mukaan Ic2 / Pendoliino junissa on parempi kuuluvuus versus perinteinen juna.

    IC2 junissa on vielä sellaisia paikkoja joista löytyy virtapistokkeet. Erinomaista!
     
  13. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3685
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Auttaa huomattavasti.
     
  14. maci

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    587
    Tykkäykset:
    0
    TRE-HKI-välillä p800 pelasi mainiosti, kertaakaan katkennut tiedonsiirto. Juna oli IC2
     
  15. Nynny

    Liittynyt:
    9/11/02
    Viestit:
    458
    Tykkäykset:
    6
    Ilmeisesti et ollut kuitenkaan yläkerrassa? Tuolla: http://www.vr.fi/heo/junat/ic_2002.pdf sanotaan, että toistin on alatasolla ja välitasolla. Vanhoissa IC-vaunuissa toistimia ei ole ollenkaan ja vanhoissa sinisissä pikajunavaunuissa toistimet ovat ainoastaan 1. lk vaunuissa.

    On se kumma juttu miten se on niin vaikeaa ja aikaa vievää (ja kallistakin) niitä toistimia vaunuihin rakentaa.
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Siniset vaunut ovat rakenteeltaan sellaisia että niissä huonosti kulkee radiotaajuudet sisätiloihin, uudemmissa vaunuissa toimivuus on huomattavastiparempi ilman toistimiakin.
    Ei välttämättä kumma juttu ollenkaa, Kallista se ainakin on, ja teknisesti ei mitenkään helppoa. Ja tietenkin voi olla ettei haluta edes kaikkiin vaunuihin hyväätoimivuutta.
    Allekirjoittaneella Junan lähesainoa kilpailuetu _olisi_ nimenomaan se että matkustus ajan voi käyttää johonkin hyödylliseen (puhumiseen/email ja muuhun nettin varassa toimintaan), itse autolla ajaessa kaikki puhumista lukuunottamatta on vähän vaarallista. Linja-autossa hommat yhteydet toimii hyvin, mutta niissä ahtaampaa, ja "epätasaisempaa" kuin junissa.
     
  17. zzuser

    Liittynyt:
    25/2/03
    Viestit:
    97
    Tykkäykset:
    0
    Tässä pistää kyllä ihmettelemään missä vika on, sillä minulla on kyllä voittopuoleisesti huonoja kokemuksisa GPRS:n käytöstä junassa yhteysvälistä riippumatta.

    Turun suunalla matkustaessa junalla GPRS-yhteydestä ei tule yhtään mitään. Kenttääkään ei radan varrella kunnolla ole ja sillä ei ole merkitystä millä junatyypillä kulkee. Pendoliinolla kuljin viimeksi ja kuten aikaisempi kirjoittaja totesi työnteosta ei tullut yhtään mitään.

    Tosin ei se mitään herkkua HKI-TRE välilläkään ole. Viimeksi yritin GPRS-yhteyttäni käyttää maanantaina IC-iltajunassa ja lopputuloksena oli pelkkää pahaa mieltä sekä hampaiden kiristystä. Alkuunsakaan yhteys ei toiminut. Jokun aikaa Pasilan jälkeen sain ladattua pari sähköpostia (n. 100 kt). Seuraavan kerran yhteys alkoi toimimaan jossain Lempäälän jälkeen Tamperetta lähestyttäessä. Kenttää oli kyllä koko ajan vaikka muille jakaa, asiakaspalveluunkin sai soitettua, mutta eihän siellä kukaan koskaan vastaa. Pingit olivat suuruusluokkaa 4000 ms silloin kun ne ylipäätään tulivat perille.

    Näyttää vähän siltä, että DNA:n hinnalla ei paljoa parempaa voi odottaakaan. Muualla maassa, kun kulkuväline ei ole juna, yhteys toimii miltei moitteita. Autossa, pikabussissa, maalla, kotona ja vierailla. Vastapainoksi operaattorit ovat katsoneet parhaaksi laiminlyödä rataverkoston varret, eli ne aikoat paikat Suomessa jossa GPRS-yhteyttä todellakin tarvitsee!

    Aikaisemmassa viestissä joku viittasi fysiikan lakeihin ja radiotien suunnittelun vaikeuteen, mutta tässä tapauksessa näistä esteistä ei kuitenkaan ole kyse. Kyllä se GPRS-toimii junassa kun (1) verkkoinfrastruktuuri on kunnossa, eli kenttää löytyy, ja (2) verkon kapasiteettia ei ole alimitoitettu GPRS-käyttön osalta (vrt. voi soittaa, muttei lähettää dataa).

    GPRS-puhelimena olen käyttänyt Siemensin M50:stä, kannettavia olen käyttänyt useampia matkoillani. Ainahan se syy voi olla puhelimessa, mutta jos on niin kummallista että kukaan muu ei valita ja että puhelin toimii hyvin muualla kuin junassa ja silloin kun verkkoinfra on kunnossa junassakin.

    - Zed
     
  18. maci

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    587
    Tykkäykset:
    0
    Olinpa hyvinkin yläkerrassa.
     
  19. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Käyttämälläsi operaattorilla ei onnistu.
     
  20. nzip

    Liittynyt:
    23/11/02
    Viestit:
    245
    Tykkäykset:
    0
    Tarkalleen ottaen sanotaan, että:
    Lienee tiedot DNA:ta edeltävältä ajalta? Vaikea ainakin kuvitella, että toistin olisi niin tarkka vehje, että se vahvistaa tiettyjen operaattorien taajuksia? hmm. Ehkäpä tätä olisi hyvä kysyä vr:ltä itseltään. Mahtanevatkohan ottaa matkaan-lehteen noin teknisiä kysymyksiä :p
     

Jaa tämä viestiketju