1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

GPRS ja etäisyys lähimmästä mastosta *gallup*

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja crc, 29/1/03.

1. crc

Tykkäykset:
    0
    Eli kertokaa kokemuksianne, kuinka kaukana lähimmästä mastosta GPRS on toiminu/ ei oo toiminu ja suunnilleen nopeudet!
    Lähinnä siis siksi, kun itse asun korvessa, toimiiko millä lailla noin 3 km matkaa, masto näkyy ikkunasta..

2. -harri-

Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Lg G4
    No kyllä kai se toimii jos kentät on hyvät. Minä asun korvessa ja masto on noin vähä yli 1km päässä ja näkyy niin on GPRS toiminu. En tosin vielä oo kauheasti testannu ku ei oo datakaapeli vielä saapunu, mutta oon ladannu midejä ja sen sellasta ja on toiminu.

3. (*.*)

Tykkäykset:
    0
    Minä asun n.4,5km päästä mastosta. hyvin toimii. yks viikonloppu oli pimeänä koko alueelta. ku meni lähemmäs mastoa nii tuli gprs-kentätki. jos ois vielä analogiset lähetys taajuudet nii kantais yks tuki masto sen n.100km. en muista kui paljon se tällä gigitaalisella lähetyksellä kantaa, muistaakseni vähemmin. korjatkoon joku jos olin vääräsä

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Taajuuksilla ei ole analogian ja digtaalin kanssa mitään väliä, eli esim 900gsm ja nmt900 toimivat päälekkäisellä taajusalueella. Eikä todellakaan edes NMT450ssä ollut 100Km kantomatkaa, puhettakaan NMT900lla jolla käytännössä samaa luokkaa GSMn kanssa, totta että GSMssä on speksin rajoittama teoreettinen maksimi toiminta etäisyys, joka on teoriassa rajoittava tekijä lähinnä jostain tunturinpäälltä toiselle. Korkeemmilla taajuuksilla suoraviivainen kantama ei huonen, läpäisykyky kylläkin heikkenee.

5. (*.*)

Tykkäykset:
    0
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kun luit komenttini, sanoin että käytännössä NMT900lla on samaa luokkaa kuin GSMllä, totesin että GSMllä on tekninen maksimi toiminta etäisyys mastosta (tästä tosin olemassa speksi versio missä tätä rajoitusta on pidennetty)
    Analogisissa ei sinänsä ole sellaista teknistä rajoitetta etäisyydellä, riittää kun singnaalin on tarpeeksi voimakas. mutta vaatii erityisen hyvät radio-olot.
    NMT 450llä käytännön kantama on n. 2 kertaa NMT900, ARP on sitten erikseen, mutta tuskin sitä tässä tarkoitit.
    Suomessa esim mainitsemastani pidemman kantaman speksistä ei ole hyötyä kuin teoriassa lapin tuntureilla ja merellä, ja tällöinkin lähinnä kiinteätä antenia käyttäessä. Tällöin kuitenkin NMTllä (pienillä tehoilla) ei tuota matkaa käytännössä ylitetä. Ja mainitsemasi 100km on varsinkaukana käytännöstä. Tietääkseni GSMllä on (pitkän matkan versiolla) päästy käytännössä useisiin kymmeniin kilometreihin. mikä esim NMT900lla on varsin vaikeaa. NMT450llä merellä on päästy aikoinaan varsiin pitkiin etäisyyksiin, mutta sielläkin 100km tuntuu aika kovalta ja vaatii kyllä suunta-antenia
    Edit:
    Kävin tuolla antamasi linkin takana, häteseen katsomassa, en löytänyt mainitaa analogia verkkojen kantamasta. GSMstä mainittiin siitä mistä yllä puhuin ja sen osalta maalailtiin jopa 100km kantamaa.
    Ja manitsemasi hyvällä paikalla asuminen on aika teoreettinen, lähinnä tarkoittaa jotain korkeaa vuorisaarta jota vastassa mantereella on suuntaanteni sitä kohti.... Siltikin tuo 100km olisi aika teoreettinen ja ko speksitä puhuttaessa on puhuttu lähinnä tuo 30-50km kantamasta (muistettava että käsivaralla 20km vaatii jo optimiolot ja käytäntä 2-7km) niin nmt900 kuin gsm.

Jaa tämä viestiketju