1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

GPRS internet ja MMS

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja jamo2001, 4/1/04.

1. jamo2001

Tykkäykset:
    0
    En tiedä onko otsikko oikea, mutta tänne nyt ajattelin kuitenkin kirjoitella.
    Eli olen miettinyt GPRS hinnoittelua DNA:lla ja muilla operaattoreilla. Olen itse aktiivinen GPRS:n internetin käyttäjä ja siirretyn datamäärän olen pyrkinyt pitämään n.100Mb/kk=16,65e, koska ylimenevältä osuudelta laskutetaan toista euroa/1Mb. Ajatellaan nyt vaikka että olen käyttänyt GPRS:ää 102Mb saman laskutus kuukauden aikana,eli ylimenevästä datasta joudun maksamaan hiukan kiinteän hinnan päälle. Saman laskutus kuukauden aikana olisin vielä lähettänyt 400 ilmaista MMS viestiä (DNA:n tarjous). Keskimääräinen MMS viestin koko olisi vaikka 80kb. 80kb*400 MMS viestiä=siirrettyä dataa 32Mb.
    MMS viestit käyttävät siirtotienään GPRS yhteyttä,joten se kerryttää kokonais datan määräksi 102Mb+32Mb=134Mb. Laskua tälläisestä syntyisi ylimääräistä kymmeniä euroja. Onko kellään tietoa miten operaattorit laskuttavat GPRS internetistä vai onko samassa laskussa myös MMS viestien käyttämä data? Vai pystyykö operaattori erottelemaan 134Mb(kokonais data)-32Mb(MMS viestien data)=102Mb GPRS internetistä kertynyt data,joka laskutetaan ainoastaan asiakkaalta.
    Toivottavasti joku edes ymmärsi jutussa pointtini ja valaisisi minua.

Hyvää uutta vuotta kaikille t:Jamo

2. apache

apache Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    507
    mms-viestin hinta on sama riippumatta viestin koosta ja niitä ei huomioida gprs-liikenteessä mitenkään, eli niitä ei lasketa mukaan siihen kuinka paljon siirrät dataa/kk

(ymmärsinköhän mitä tarkoitit)

3. heska pavonen

Tykkäykset:
    0
    operaattoriltahan pitää tilata mms-asetukset ennenkuin viestejä voi lähettä ja vastaanottaa. eli mms-viestit menee eri ip-osoiteen ja palvelimen kautta kuin gprs-liikenne. näin ainakin rähinälinjalla.

4. jamo2001

Tykkäykset:
    0
    Ymmärsit.

Ajatuksenani oli,että kuinka operaattorit erottelevat GPRS datat
    MMS ja puhelimella käytetyn netin?
    Puhelimen laskuri lisääntyy kuitenkin MMS viestien lähetyksistä ja käykö operaattorin laskurilla samoin?

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    En tiedä miten se teknisesti toteutetaan, eli jättetäänkö ko liikenne laskematta vai vähennetäänkö se kokonais kiertymästä.

Oleellista on kuitenkin että kotimaiset (ainakaan suuret) eivät omissa MMS palveluissa laskuta MMS gprs liikenteestä.

Jos joku kuitenkin väkästää MMS asetuksiin GSMdata asetukset niin silloin kyllä taitaa mennä GSMdata hinta.

6. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    GPRS-liikennettä myös MMS-viestit toki ovat, vaikka niistä laskutetaankin eri tavalla kuin internet-GPRS:n käytöstä.

t. tero

7. heska pavonen

Tykkäykset:
    0
    Mutta eroittelu muusta gprs-liikenteestä tapahtuu juuri noiden mms-asetusten avulla. pelkillä gprs-asetuksilla kun mms-viestejä ei voi lähettää.

8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Aivan normaalia gprs liikennettä MMS viestitkin on. (siis en tarkoita laskutusta)

9. heska pavonen

Tykkäykset:
    0
    Tämähän se kysymys alunperin oli.

Jaa tämä viestiketju