1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

GPRS Asennusohjeita

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja Anonymous, 31/10/03.

1. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Tässä olis työni puolesta hyväksi havaitut GPRS asennusohjeet monelle puhelinmallille ja operaattorille. Olen sisältänyt tähän myös vaihtoehtoiset Ericssonin R600 asennusohjeet koska sen puhelimen avulla meneminen nettiin voi olla monesti hankalaa.

Asetukset puhelimeen

1. Dna:n liittymä
    2. Radiolinjan liittymä -> Palveluasetukset -> GPRS Internet
    3. Soneran liittymä
    4. Saunalahden liittymä
    ----------------------------------------
    5. Ericsson R600 -> Wap määritykset -> Wap Configurator -> Valise maa: suomi -> Valitse operaattorisi

Asetukset tietokoneeseen

1. PeeVee Asetukset (Radiolinja, Dna & Siemens, Ericsson, Nokia)
    2. Dnan internet asetukset
    3. Radiolinjan internet setukset
    4. Soneran/Saunalahden internet asetukset
    ----------------------------------------
    5. R600:n vaihtoehtoiset asetukset Tuotteet -> R600 -> tuki -> getting started guides -> R600 Dial-up connection
    (Tarvitset lisäksi operaattorisi omat TCP/IP -asetukset)
    5.1 R600:n Scriptitiedosto* Tuotteet -> R600 > tuki -> Drivers, scripts, patches -> Script R600 GPRS Apn

*Sun pitää muokata R600:n scriptitiedoston ensimmäinen rivi seuraavanlaiseksi:

transmit "AT+CGDCONT=1,\"IPV4\",\"internet\",,0,0^M"

eli lisää siihen tuo "internet" sana. Laita se tiedosto sitten vaikka Windows kansioon ja paikanna se sitten puhelinverkkoasetuksissa.

Nettinopeuttimet

Kun asetukset ovat kunnossa ja netti toimii, niin tiedonsiirtonopeutta voi tehostaa seuraavilla nettinopeutimilla

Soneran nettinopeutin
    Radiolinjan pakkausohjelmisto -> Liittymät ja palvelut -> Lisäpalvelut -> Pakkausohjelmisto

Ps. Itelläni toimii R600:ssa (Radiolinja Primetime GPRS): Kun laittaa Peevee asetusten mukaan ja käyttää lisäksi Sony-Ericssonin scriptitiedostoa. Lisäksi käytän Radiolinjan pakkausohjelmistoa.

2. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    Ohjeista ja R600

Hienoa, jos noista minun ohjeista on ollut apua, pidän sivua ja joskus lisään sinne jotain, kunhan tulee asiaa. Kyselyihin olen vastannut parhaan kykyni mukaan. Ehdotuksetkin ovat tervetulleita.
    Ne ovat minun ensimmäiset kotisivut, olleet tammikuusta 2003 alkaen.

Olen nyt käyttänyt vuoden GPRS:sää, ensin DNA:ta ja nykyään RL-Coisea.
    Puhelimet R600, Nokia 6310, Siemens M50, ja nyt C55.
    R600:seen en käyttänyt mitään Sriptitiedostoa ja hyvin toimi silloin kun toimi, sainkin sitten takuuseen uuden puhelimen.
    Roskaposti on vähän ongelma, tulee joka päivä kymmenkunta turhaa viestiä ja luen nykyään WEBistä, ettei tule viruksia koneelle.

Hyvää jatkoa näille sivuille ja kaikille GPRS käyttäjille. PeeVee

3. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Re: Ohjeista ja R600

Lisätty Saunalahden asetukset :)

4. Apuratas

Tykkäykset:
    0
    Käytössä Nokia 7200 ja saunalahden liittymä. Pitäsi päästä nettiin kannettavalla käyttämällä kyseistä luuria ja GPRS-yhteyttä. Käyttiksenä WinXP. Nokia PC Suite 6 asennettu ja modeemiksi asennettu Nokia 7200 cable. Yhteytenä kannettavan ja luurin välillä siis DKU-5 -kaapeli.

Olen käynyt läpi Saunalahden, Soneran ja matkapuhelinfoorumin ohjeet ja vinkit ja silti ei toimi. Valittaa, että laitteistovirhe modeemissa tai modeemi on varattu, modeemi on epäkunnossa ja milloin mitäkin.

Olen sulkenut tehtävienhallinnan kautta PC Suiten prosesseja, mutta ei auta.

Vääntäkää minulle ihan rautalangasta ohje, miten saan tämän toimimaan. Minulla loppui nyt konstit.

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Se connectionmanageri tarkistaa ettei vahdi ko. porttia, jos näin niin tyrkkää se vahtiin jotain muuta ja poista kokonaan käytöstä.

Myös kannattaa tarksitaa että käyttämäsi modeemi ajuri käyttää oikeaa com porttia.

6. Apuratas

Tykkäykset:
    0
    Kyllä se on niin, että kun ongelma ei ala ratketa, pitää nöyrtyä pyytämään apua. Ja juuri kun olet sen tehnyt, huomaatkin, että kappas vaan... pikkuinen pianovirepaholainenhan se siinä.. :)
    oli modeemin alustuskomennossa yksi pilkku muuttunut pisteeksi ja se riitti.

7. koez

Tykkäykset:
    0
  8. Cramer

Tykkäykset:
    0
    Ei tule yhtään mitään. Kaksi päivää olen yrittänyt saada kannettavaa nettiin (win xp sp2) puhelimen kautta (nokia 3220). Puhelin on yhteydessä kannettavaan DKU-5 kaapelilla. Tämän foorumin ohjeilla olen saanut puhelimen näkymään PC-suitessa (versio 6.2). Tällä hetkellä kylläkään puhelin ei näy PC-suitessa, sillä yhdessä ohjeessa (tämän foorumin topicissa) käskettiin poistamaan ruksi nokian connection managerin sarjakaapeli kohdasta, mikäli halutaan puhelimen toimimaan modeemina. Puhelin näkyykin Nokia modem optionissa (com5 portti) samoin kuin koneen laitehallinan modeemeissa. Minulla on soneran liittymä johon on aukaistu company data palvelu. Olen myös tilannut soneralta tekstiviestillä puhelimen yhteysasetukset.

Olen määrittänyt yhteysasetukset koneelleni soneran ohjeiden mukaan. Mutta seuraava kohta on vähän epäselvä.

Soneran sivuilta:
    Jos käytät piirikytkentäistä tiedonsiirtoa, valitse internetpalveluntarjoajasi ohjeiden mukaan modeemialustus seuraavista:

analogiselle v.34 yhteydelle: AT+cbst=0
    ISDN v.110 yhteydelle: AT+cbst=81
    ISDN v.120 yhteydelle: AT+cbst=51

# Jos käytät pakettikytkentäistä tiedonsiirtoa (gprs), valitse modeemialustus sovelluksesi tarpeen mukaan:

Internet-yhteydet:
    AT+cgdcont=1,"ip","internet"

Internet-yhteydet, mikäli tarvitset IPSec-tuen tai käyttöösi julkisen IP-osoitteen:
    AT+cgdcont=1,"ip","prointernet"

Olen kokeillu käyttää noita jokaista mahdollista vaihtoehtoa mutta aina tulee herja:
    Opening port...
    ERROR 633 The modem (or other connection device) is already in use or is not configured properly.

Eli häh? Kaks täyttä työpäivää on menny tähän härdelliin. Olen poistanut ja asentanut kaikki ajurit ja ohjelmat neljä kertaa ohjeissa kerrotussa järjestyksessä. Miten tämä voi olla oikeasti näin vaikeaa? Vaihdanko suoraan toiseen puhelinmalliin vai missä on vika? (käyttäjässä tietenkin)

Kertokaa mitä olen tehnyt väärin?

9. Lumipallo

Lumipallo

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    HTC One Mini + dna ja Nokia 6230i (edelleen!) + Elisa työkäytössä. Pidän puhelimiani hyvin :)
    Kokeilepa onnistuisiko kokonaan ilman PC-suitea. DKU-5 -kaapelin ajurit sinulla on jo asennettuna, lataa pelkät modeemiajurit täältä ja asenna ne sitten kun olet poistanut PC-suiten.

Puhelinverkkoyhteydessä (gprs-yhteys) numero on *99***1#
    Tarkista, että on oikein. Ja samoin tarkista modeemin alustuskomennoista, että pisteitä ja pilkkuja on oikea määrä oikeissa paikoissa.

Ja kännykässä GPRS-yhteyden asetuksissa on laitettuna yhteysosoite internet tai prointernet? Kumpaa nyt sitten haluat käyttää, mutta puhelimessa ja läppärissä pitää olla sama.

10. Cramer

Tykkäykset:
    0
    En tehnyt mitään muutoksia asetuksiin, vaan luin PC-suiten manuaalia ja päätin kokeilla vielä kerran. Yhteys alkoikin yhtäkkiä toimimaan. Hienoa!

11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Jonkin muu sovellus oli varannut kyseisen portin, yleensä jokin suite, joka valvoo onko luurikiinni, jos tästä kyse niin kyseisen softan asetuksista valitsee valvomaan jotain muuta porttia tai kokonaan valvonta pois.
    Ongelman voi aiheuttaa jokin muukin softa, tai varaus voi olla liki haamujuttuja, yleensä haamuja ilmenee jos jollain saoftalla on käytetty kyseistä porttia.

12. Sunspire

Tykkäykset:
    0
  13. Apuratas

Tykkäykset:
    0
    Täällä myös ongelma Nokia 3220 + win XP SP2 + Saunalahti GPRS

Olen asentanut DKU-5 ajurit ja PC-Suiten. Nokia 3220 Cable modeemi asennettu porttiin COM4.

Ongelma tulee, kun en saa kännyä toimimaan GPRS-modeemina. Modeemin alustuskomennot AT+cgdcont=1,"ip","internet" ja olen kokeillut internetin tilalla saunalahtea. Kun teen modeemikyselyn modeemin ominaisuuksista, modeemia ei löydy ( herjaa: "modeemia ei ole kytketty tai siihen ei tule virtaa..jne"), mutta puhelin näkyy Connection Managerissa.

Olen ottanut CM:stä ruksit pois, jotta se ei varaisi porttia, mutta ei auta. Läppärikään ei näyttäsi löytävän puhelinta, kun se kytketään DKU-5:een tai ei ainakaan ilmoita mitään. DKU-5:n läppäri löytää, kun se kytketään.

En keksi, mistä tämä johtuu. Edellinen puhelin N6230+ DKU-2 alkoivat toimimaan ensi yrityksellä. 6230:n jäljiltä poistettu kaikki mahdolliset ajurit ja PC-suite ja ajettu jopa Nokia rekisterin putsausohjelma.
    Hyviä neuvoja kaivataan...

Edit: ongelma ratkesi. Modeemin nopeus oli asetettu liian suureksi. Kun pienensin, alkoi toimimaan. Eli oma moka. Olin laittanut nopeudeksi saman mikä oli 6230:llä, mutta se oli liikaa tälle luurille.

14. spadge

Tykkäykset:
    1
  15. J3ke

Tykkäykset:
    0
    Aikas tyhmä kysymys mutta mikä on nokia 6510 GPRS Modeemi?

16. Jupix

Tykkäykset:
    0
    Saunalahden käyttäjille semmoinen huomio, että tuossa
    -asetusmäärittelyssä luonnollisesti boldattu osa on yhteysosoitteen nimi, eli siihen "internet.saunalahti", muuten voi olla aika hissua toiminnan kannalta.

17. J3ke

Tykkäykset:
    0
    Kyllä toimii 6510 GPRS-Modeemi tietokoneelle IrDA kautta :). Jopa 9,6 kbsp nopeudella!

18. kultapyssy

Tykkäykset:
    0
    Selailin foorumia reilusti sekä vielä enemmän Saunalahden nettisivuja, mutta en saanut EGPRS-modeemia toimimaan tietokoneella.

No soitin sitten Sauniksen asiakaspalveluun ja alkoi tapahtua (nopeasti vielä):

(E)GPRS-asetukset tietokoneelle:

Soittosarjanumero (eli numero johon soitetaan modeemilla): *99#

Modeeminalustuskomento (Laitehallinta -> Modeemit -> esim. Bluetooth Modem -> Lisäasetuksetvälilehti -> Alustuksen lisäkomennot): AT+cgdcont=1,"ip","internet.saunalahti"

Käyttäjätunnus ja salasana jätetään tyhjäksi.

Kysyin vielä, että missä teillä mahtaa olla kyseiset asetukset netissä, sanoivat vaan ettei ole.

Nokian 6230i:llä jossa on EDGE yhteys sai nopella testauksella mbnetistä 15 kt/s vauhdilla tavaraa ja nettisivut aukenivat myös samaan malliin. En tota varmaankaan pahemmin käytä, mutta kivalta vauhti tuntui, ainakin verrattuna GPRS:ään, jolla sai sen 5 kt/s parhaimillaan.

19. Tontze

Tykkäykset:
    0
    Mites nuo asetukset menee LOOX 600:seen ?

20. ra-sanna

Tykkäykset:
    0
    gprs/wap-asetukset

moiii!
    auttakaa...kuinka saan samsungin e 720:iin toimimaan kolumbuksen wap/gprs asetukset...oon koittanu jo monia, mut ei yhdistä..ja kun lähettää sen ok:n vastaukseks siihen yhteen viestiin, ni ei tapahu mitään, eli asetuksia ei tuu takas..ja kun kokeilee yhdistää wappia, ni vastaukseks tulee, et etäisäntä torjui yhteyden..en ymmärrä..joten voisko joku vääntää rautalangasta mitä vois kokeilla? =)

eli asetukset täl hetkellä on
    profiilin nimi: elisa wap
    koti-url osote:http://wap.elisa.net/
    välityspalvelin: päällä
    ip-osote: 213.161.40.40
    port: ?? (mikä pitäis olla?)
    DNS: ? (häh)
    yhteystapa: gprs
    Lisäasetukset
    yhteyspiste (APN) : wap
    käyttäjätunnus:
    salasana :