1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

GPRS antaa vain 1kt/s keskustan ulkopuolella

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja Hurjamauno, 30/10/05.

1. Hurjamauno

Tykkäykset:
    0
    Terve,

Mulla on Sony Ericssonin T630, ja Soneran liittymä, jossa Data 20 palvelu. Ongelma on siinä, että jos käytän nettiä gprs;n yli läppärillä himassa keskustassa homma toimii mukavasti (n. 4-5kt/s).

Sitten kun menen mökille tai jonnekin muualle, missä tuota oikeasti tarvitsisi, ei yhteys anna kuin 1kt/s. Eilen pidin mökillä yhteyttä päällä joku 2 h ja nopeus oli aivan surullisen hidas.

Mistä mokoma mahtaa johtua? Onko mulla asetukset jotenkin väärin, esim. että nopeampi gprs toimii vaan 1800 kentissä, mutta ei 900 kentissä (oletan että mökillä on tämäntyyppinen). Vai olisiko tässä jotain muuta. Perjantaina testasin yhteyttä myös Turun keskustassa, jossa se toimi yhtä hitaasti kuin mökillä.

Missä vika? Kiitoksia avusta!

2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Mitä teet kun mittailet?

Oletko kokeillut laitteen asentoja, anteni kohti ikkunaa jne.?

3. Hurjamauno

Tykkäykset:
    0
    Olen kokeillut eri laittaa kännyä ei paikoihin. Yleensä mahd. ylös ja pystyyn. Ei vaikutusta. Kenttä mökillä ei kyllä ole paras mahdollinen (2/5 tolppaa yleensä). Toisaalta Turussa, jossa myöskin datan siirto oli todella hidasta, oli täydet tolpat.

Mittailen yksinkertaisesti lataamalla jotain tiedostoa suomen sisältä ja katsomalla kuinka liukkaasti se tulee ;)

4. mjkall

Tykkäykset:
    13
    Noin 4 vuoden kokemuksella voin sanoa, että Soneran GPRS on tällä hetkellä pahasti alimitoitettu koko Turun ympäristössä. Aika monessa paikassa GPRS pätkii kapasiteetin puutteen takia jopa useita tunteja kerrallaan. Yöllä tai aikaisin aamulla toiminta on kohtalaista. Erityisesti Turun lounaiset osat ja naapuripitäjät Parainen, Nauvo, Korppoo, Norskata ovat yhteyksien suhteen ihan toivottomia, kun mökkiläisiä on paljon paikalla ja puhelut käytössä runsaammin. Lisäksi varmaan tilannetta pahentaa se, että Soneran tytäryhtiö Tele Finland on saanut paljon lisäasiakkaita. Valittaminen ei kannata, koska rahaa ei ole vanhojen (Nokia?) palvelinten parantamiseen. Jos GPRS on tärkeä, kannattaa operaattoria ehkä vaihtaa. Itse päivitin GPRS:n pienempään pakettiin juuri heikon toimivuuden takia (ei juuri toimi klo 16-21 välillä).

5. rasse

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Nexus 6
    Aihetta sivuten, pitäisikö GPRS toimia kaikkialla missä on GSM-kuuluvuutta? Entä EDGE?

6. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    a) kyllä b) ei

Jaa tämä viestiketju