1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Gigantti pitää kirjaa meistä lypsäjistä...

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Xenonit, 22/5/03.

  1. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Miten on saako Gigantti säilyttää tietoja liittymän avaajasta esim vuotta vaikka kuluttaja olisi jo sulkenut kyseisen liittymän?

    Kun käy hakemassa reidiopuhelimia he kertovat ystävällisesti kiinntion olevan mulla täyden. Millähän perusteilla?

    Ei missään sanota eikä käskeätä etteikö liittymää saa sulkea heti kun se tulee tarpeetomaksi. Siis vaikka puolen tunnin jälkeen.

    Millähän ehdoilla Gigantti pelaa?
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Kysy mitä tietoja heillä on sinusta. Ja mihinkä olet edellisessä sopparissa suostunut, ja mitä ehtoja on tässä tarjouksessa. Jos ei ole mitään rajoituksia ilmoitettu, niin voit pyytää hyvityksen kuluista mitä syntyi tarjouksen perässä menemisestä tai sopia asian muuten. Tai toki tästä voi tehdä nimien keruun.
     
  3. personal jesus Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    5057
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Ehkä ne saa kirjata ainakin nimen niistä, jotka ovat ilmaiseksi lunastaneet ne höpöttimet (ilman sitä liittymätietoa). Jonkun muunlaisen rekisterin pitäminen ainakin voisi olla laitonta.
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Kovin halukkaita ovat kassalla ottaan nimeä ylös (jotain ostaessa), kerran eivät meinanneet ollenkaan ymmärtää ettei se heille kuulu, selitin ettei ko tuote edes tule minulle, ja tuotteen saajan tietoja ei tietenkään minulla ole oikeus kertoa (sitten jotain selitystä takuusta)
     
  5. Bird Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4230
    Tykkäykset:
    0
    Jonkinlaista rekisteriä Gigantilla todellakin on. Nimittäin kirnusin Kaarinan Gigantista syksyllä kannettavan cd-soittimen ja nyt se sitten hajosi. Tuossa muutama viikko sitten kävin ohikulkumatkalla Lappeenrannan Gigantissa vaihtamassa soittimen uuteen ja siellähän niillä oli prkl koneella kaikki meikäläisen tiedot yllättäen tallella. Eli ilmeisesti siirtävät ne liittymäsopimuksista järjestelmiinsä, en minä kassalla ainakaan mitään henkilötietojani ole koskaan luovuttanut.
     
  6. hyper9999

    Liittynyt:
    21/5/03
    Viestit:
    51
    Tykkäykset:
    0
    Hmm.. jos olet tehnyt Gigantissa vain liittymäsopimuksen etkä ole muita tietoja nimenomaan heille antanut, tällöin Gigantti ei mielestäni saisi pitää omissa rekistereissään sinusta mitään tietoja, jos et ole heille lupaa antanut. Kannattaa tarkastaa sopimuksista ym. löytyykö kohtaa jossa Gigantti saa luvan säilyttää henkilötietoja omissa rekistereissään.
     
  7. Bird Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4230
    Tykkäykset:
    0
    ->
    Ihan normaali liittymäsopimushan siellä Gigantissa vain tehtiin eikä mitään erikoisehtoja ollut näkyvillä. Eli käsitääkseni normaaleilla operaattorien toimitusehdoilla pelattiin.
     
  8. Bird Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4230
    Tykkäykset:
    0
    Hetkinen.. nyt tuli mieleen, että täytettiinkös siellä silloin joku lappu, kun nuo kirnutut tavarat käytiin lunastamassa kassan jälkeen sieltä eteisen tiskiltä kuittia vastaan? Ettei vain olisi täytetty?
     
  9. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Joku takuulappuhan noista kylkiäisistäkin pitänee täyttää asiakkaalle matkaan tai sitä varten jos asiakas palaa liikkeeseen myöhemmin, niin saadaan nimellä kuitit esille jälkeenpäin.
     
  10. Bird Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4230
    Tykkäykset:
    0
    Miksi? Yleensähän kaupoissa toimitaan niin, että takuutodistus on kuitissa tahi tulee erillisenä lappuna sen mukana (kuten Anttilassa). Ei asiakkaan tietoja tarvitse kysellä, kuittia näyttämällä voi osoittaa ostaneensa tuotteen ko. liikkeestä. Sitten toki tiedot kysytään, jos saa takuuseen uuden tuotteen tai entinen menee huoltoon.
     
  11. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Ihan totta, ettei varmaan noita kuitteja nimellä tarvitsisi kohdistella mutta tuo voi olla yksi veruke pitää kirjaa asiakkaan saamista kylkiäisistä ja muistakin ostoksista.
     
  12. MasaT

    Liittynyt:
    2/7/02
    Viestit:
    245
    Tykkäykset:
    0
    Mielestäni lain mukaan rekisterissä olevat omat tietonsa saa tarkastaa ja ilmeisesti jopa pyytää niiden poistamista. Käykääpä uudelleen mitään ostamatta pyytämässä että saatte tarkastaa henkilötietolain mukaisesti tietonne. Olisi kiinnostavaa tietää miten kassa reagoi kun vetoatte lakiin heti :)
     
  13. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Kassa ei reagoi varmaan mitenkään. Tuon lain mukainenrekisteriselvityspyyntö omista tiedoista täytyy toimittaa kirjallisena ja siihen on annettava tyydyttävä vastaus kohtuullisesssa ajassa. Ts. kassaneiti on väärä henkilö kiusattavaksi. Tuollainen kysely "pitää saada kerran kalenterivuodessa (?) maksutta". Useammista kyselyistä firma / muu taho saa sitten kai laskuttaa "vaivanpalkkaa".
     
  14. mobiilisti Vieras

    Gigantissa on joskus multa kysyttä takuulappuun nimeä ja postinumeroa. Niitäkään ei ole pakko antaa mutta eipä noilla tiedoilla kukaan paljoa kostukaan.
     
  15. MasaT

    Liittynyt:
    2/7/02
    Viestit:
    245
    Tykkäykset:
    0
    Ei kai sentään kirjallisena? Voihan sitä kassalta kysyä kuka on oikea henkilö vaikkei se kassa muuta teekään kuin noudattaa ohjeita joten liikaa ei saa kiusata :)

     
  16. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    No heh, luulen ettei tuota rekisterinpitäjää pääse ihan helpolla tapaamaan. ;)

    Olen ollut siinä luulossa että tuo pyyntö pitäisi toimittaa kirjallisena, kiitos oikaisusta.
     
  17. personal jesus Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    5057
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Totta, nyt muistan, että Veikon Koneessa on ollut sama homma ainakin kahdesti, kun uuden puhelimen olen sieltä ostanut, syksyinä 2001 ja 2002 ja lisäksi muulloin, kun olen ostanut takuullisia tarvikkeita.
     
  18. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Koskakohan he keksivät kysyä siviilisäätyä tai muuten vaan seuraelämä puolta?

    Tuntuu että joka paikkaan tarvitaan nykyään nimeä,osoitetta ja sotua.

    Gigantin noutolappuun ei tullut kuin etunimi+sukunimi *muistelee*. Joten sen perusteella ei voi vetää johtopäätöksiä siitä onko joku hakenut kirnuttavat puolentunnin vai -vuoden välein. Saattaa nimittäin olla samannimisiä henkilöitä useampikin tällä pallolla.
     
  19. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Eli mitä opimme? Ei kannata kirnuta. ;)

    Vakavasta asiasta tietysti on kyse...olen osittain samaa mieltä soveliaan kanssa siitä, että yritykset keräävät (nykyään) monesti paljon tietoa asiakkaista hieman kyseenalaisilla menetelmillä/syillä oman liiketoimintansa edistämiseksi vaikka oikeutta tietojen keräämiseen ei välttämättä ole.

    Tässä tapauksessa moraalinen minäni on kuitenkin Gigantin puolella kirnuajia vastaan. :p
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Onhan usein asiakkaan etu että liike kerää tiedon ostamistaan luureistaan, helpottaa huomattavasti reklamaatio käsittelyä. Tässä tapuksessa kyllä tämä tietojen kerääminen menee yksittäistä asiakasta vastaan.
    Mutta kiinnostaa edelleen onko ko tarjous rajoitettu vain kerta/vuosi. vai perustuuko kieltäytyminen edellisen tarjouksen vastaisesta toiminnasta?
     

Jaa tämä viestiketju