1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Foorumin kirjatoukat

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja Qwertyi, 13/7/11.

1. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4715
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Ei taida keskustelua aiheesta vielä olla.

Nykyisen tietotekniikan aikakautena kuinka moni tarttuu vielä kirjaan? Toki tietotekniikka taas on tähänkin tuonut lukulaitteet mukaan mutta käsitellään nyt noitakin kirjoina.

Mitäs on viimeaikoina tullut luettua? Lomalla taas oli aikaa ja pitkästä aikaa tuli lukettua kirja kannesta kanteen. Reijo Mäen Vares - Pahan suudelma löytys kaapista. Mukavaa luettavaa siinäkin mielessä kun oli tuttuja paikkoja missä tapahtumat pyörii. Myös tuo Mäen kirjoitustyyli oli varsin miellyttävää luettavaa. Tämän teoksen jälkeen päätin kyllä enemmänkin ostaa tuota Vares sarjaa. Jollei muuta niin on lomalla sitten tekemistä.

Muutama kirja on aloitettu mutta koskaan ei loppuun asti ole päästy. Schindlerin lista on ollut omalla tavalla raskasta luettavaa ja motivaatio ei ole koskaan riittänyt loppuun asti. Monesti olen kyllä alusta aloittanut mutta aina on kesken jäänyt. Leffa on tosin katsottu moneen kertaan.

Toinen minkä lukematta jättämäninen vähän harmittaa on se ettei Tolkienin Taru sormusten herrasta teosta ole koskaan päässyt loppuun.

Pääasiassa (silloin kun intoa oli enemmänkin) niin tuli paljon luettua Sci-fi ja kauhukirjallisuutta. Nyt vois taas kaivaa kirjastokortin jostain arkistoista ja alkaa enemmänkin käymään kirjastossa tai sitten oikein kirjakaupassa.

2. Pikkuhannu

Pikkuhannu Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    38
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 830
    Täällä yksi lukutoukka ilmoittautuu.

Juuri menossa Carter Dicksonin (John Dickson Carr) "Valkoisen luostarin murhat".

Dekkareita siis.

Agatha Christie, Ellery Queen yms on myös paljon luettu.

Rex Stoutin Nero Wolfet ovat parhaita dekkareita, unohtamatta Sherlock Holmesia.

Toinen lemppari on Stephen King, vaikka yleensä tarinat on loppupäässä melkoista sekamelskaa.

Tietenkin J.R.R Tolkienin kirjat on luettu, useampia scifi-klassikoita, yms.

Raamattu pariin kertaan.

Myös englanninkielisiä, mm. Howard Hillin "Hunting the Hard Way", sekä "Lord of the Rings", siis molemmilla kielillä.

Suomalaisista ainakin Veikko Huovisen ja Lasse Lehtisen kirjoja.

Kaikkia ei edes viitsi luetella, mutta laidasta laitaan kaikkea mahdollista ja mahdotonta...

Yleensä mieluummin luen kirjan, kuin katson leffaversion.

3. Qwertyi

Tykkäykset:
    4715
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Sinänsä mielenkiintoinen poiminta listalle. Lukasitko ns. uskovaisena vai tutustuisko tuohon elämän opukseen kirjana?

4. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

ja joitain It puolen kirjoja ja sijoitukseen liittyviä.

5. Alpha- Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    176
    Puhelinmalli:
    Halko
    Nykyään tulee luettua lähinnä alkuperäiskielisiä teoksia eli pääasiassa englanninkielisiä parhaan valikoiman takia. Genret vaihtelevat linjalla dekkari, jännitys, toiminta ja kauhu.

Lukulaitteita olen vähän vieroksunut, vaikka sellainenkin olisi varmasti kätevä. Aidossa kirjassa on vaan sitä jotain.

6. gogland

gogland Mr Vip

Tykkäykset:
    2100
    Puhelinmalli:
    iphone 5S
    Keväällä luin Åsa Larssonin romaaneja. Ja nyt sairaslomalla olen lukenut Mari Jungstedt:Din dekkareita. Jälkimmäisen murhat tapahtuvat Gotlannin saarella. Kirjat kannattaa lukea aika järjestyksessä sillä niissä on suurinpiirtein samat henkilöt. Näillä poliiseilla ja muillakin tapahtuu vuosien saatossa yhtä sun toista. Vuosi sitten kesällä luin Stig Larsson trilogian. Noistahan on elokuvatkin, mutta voin sanoa että juonen käänteitä noissa kirjoissa on sen verran paljon että kannattaa ehdottomasti lukea kirjat.

Kirjoja saa halvalla divareista, ei niitä juurikaan kannata uutena ostaa. Mutta lahjaksi on hienoa antaa sitä arvostavalle.

7. Pikkuhannu

Pikkuhannu Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    38
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 830
    Hiukan molempia, kuuluuhan tuo jo yleissivistykseen tietää sisältö.

8. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2643
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Jossain jo kerroinkin, että itse ajattelin pitkään samalla lailla. Mutta kun nyt olen vuoden verran Kindleä käyttänyt, niin olen huomannut, ettei eroa itse asiassa ole. Kirja ei olekaan, kuten aikaisemmin ajattelin, fyysinen objekti vaan nimenomaan sisällöllinen objekti. Lukeminen Kindlen kaltaisesta laitteesta on yhtä palkitseva kokemus kuin perinteisestä kirjasta.

Itse luen ihan laidasta laitaan erilaisia romaaneja, novellikokoelmia, runoja, tietokirjoja, oikeastaan ihan mitä vain. Ja siis sekä perinteisiä kirjoja että sähköisiä.

Aloitusviestiin viitaten yhtään aloittamaani kirjaa en ole koskaan jättänyt kesken, vaan kaikki olen lukenut loppuun.

9. kaBu

kaBu Truu Apöl Faniboi

Tykkäykset:
    1496
    Puhelinmalli:
    iPhone 7 256gb Black
    Dan brownin kirjat olen kai kaikki lukenut ja useamman vareksenkin. Pidän eniten dekkari/jännitys tarinoista, ei saa olla mitään liian henkevää :)

Ja kaikki Bert kirjat vai mikä se oli? Silloin joskus nuorempana :)

10. Qwertyi

Tykkäykset:
    4715
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Kirjan saa myös kätevästi mukaan paikkaan kun paikkaan eikä tarvi pelätä että virta loppuis, ellei sitten lukija simahda. ;)

11. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2643
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Kindlessä tuo akkukesto on hirvittävän hyvä. Elektroninen mustehan ei käytä virtaa kuin silloin kuin laitteella jotain varsinaisesti tehdään, eli kirjaa lukiessa virtaa kuluu ainoastaan sivua kääntäessä. Itse lataan laitteen jotain kerran kuukaudessa, vaikka joka päivä sitä käytän.

12. Qwertyi

Tykkäykset:
    4715
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Jaa. Noihin en ole perehtynyt ja jotenkin oletuksena oli että toimivat vähän kuin tabletit. Jos akkukesto tuollaista luokkaa niin ok. Tosin kirja on aina kirja. ;)

13. Alpha- Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    176
    Puhelinmalli:
    Halko
    Kerroppa hieman lisää tästä Kindlestä. Pari kysymystä:

1. Tuosta on olemassa sekä wifi että 3g+wifi -mallit eli pystyykö tuolla myös surffaamaan ns. mustavalkoisena vai onko tuo tarkoitettu vain kirjojen latailuun?

2. Mitä tuohon maksaa kirjat ja millä maksu tapahtuu? Tietenkin hinnat vaihtelevat varmasti paljon, mutta pystyykö hinnat kilpailemaan 3-5 punnan pokkareiden kanssa?

EDIT: Hintoja jo vakoilinkin ja aika samoissahan nuo pyörii, mutta monia kirjoja, joita itsellä on pokkarina hyllyssä ei saa ollenkaan ostettua, jos ei ole britti (???). Pystyykö noita muuten siirtämään toiseen laitteeseen vai ovatko loppuiäksi sidottuja johonkin tiliin?

14. gogland

gogland Mr Vip

Tykkäykset:
    2100
    Puhelinmalli:
    iphone 5S
    Viisikkoa sitä omassa nuoruudessa tuli luettua,

15. Alpha- Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    176
    Puhelinmalli:
    Halko
    Viisikkoa luettiin n. 7-8 -vuotiaana ja Bertiä varhaisteininä siinä 11-12 ikävuoden haarukassa. Teidän nuoruudessa ei luonnollisestikaan Bertiä ollut.

16. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Ne oli hauskoja.. ekat kirjat niinkuin "dekkaripuolelta". Lukeminen on hauskaa, mutta aikaavievää puuhaa vaikka nopeasti aina olen osannu lukea. Siksi ne jäi varhaisessa vaiheessa pois. Mielellään kahlasin kirjastosta kaikki mahdolliset tähtitieteeseen, fysiikkaan, kemiaan ja biologiaan liittyvää kirjallisuutta jo kakarana. Itsepuolustuslajit sen jälkeen...

17. gogland

gogland Mr Vip

Tykkäykset:
    2100
    Puhelinmalli:
    iphone 5S
    Kyllä sitä muutakin luettiin, mutta enimmäkeen noita Viisikkoja

18. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2643
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Se on kirja eikä surffilauta. Kökkö selain siinä on, mutta en ole niin suuri masokisti että sitä käyttäisin. Jonkinlainen musiikinkuntelumahdollisuus siinä on. Näppärää on esimerkiksi mahdollisuus hakea sanakirjasta selitys kirjassa olevalle sanalla suoraan siitä kirjan sisältä, samoin merkintöjen tekeminen. 3G on siitä kätevä, että kirjat (tai lehdet, jos sellaisia tilaa) saa haettua milloin vain. Rajoituksia on kai ulkomailla matkustaessa. 3G:ssä ei tule kuluja, Amazon hoitaa ne.

Käsittääkseni suomalaisten on käytettävä ainakin toistaiseksi nimenomaan jenkki-Amazonia, josta melkein kaikki kirjat saa hankittua Suomeenkin. Laitekin on hankittava sieltä, ellei tämä ole nyt muuttunut. Useimmat kirjat saa ladata ainakin viiteen laitteeseen, itsekin olen lukenut samaa kirjaa paitsi itse Kindlellä niin iPhonella, iPadilla kuin android-laitteellakin. Ja jos laitteen vaihtaa, niin Amazonissa voi määritellä laitteensa uudelleen ja saa ne taas käyttöön. Ja kun kirjoista on siellä tieto, niin esimerkiksi laiterikon sattuessa kirjat eivät mene hukkaan. Maksu tapahtuu luottokortilla antamalla tiedot Amazoniin. Jos olet käyttänyt britti-Amazonia, niin samoilla tiedoilla voit käyttää muidenkin maiden Amazoneja. Kirjat voi ostaa joko itse laitteella ta tietokoneella, ja ne siirtyvät kyllä tosiaankin käytännössä välittömästi luettavaksi.

19. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2643
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Jep, samoin Blytonin Seikkailu-sarja, Salaisuus-sarja. Ja tietysti Tarzanit ja Mars-sarja. Punavyöt, totta kai. Jenningsit ja Kolme etsivää -sarja. Ja luin myös tyttökirjoja, Annat, Runotytöt jne.

20. Kaljamaha

Kaljamaha Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    1172
    Puhelinmalli:
    Honor 7

Tämä on ainoa kirja jonka olen vapaaehtoisesti lukenut.

outlaw heart tykkää tästä.

Jaa tämä viestiketju