1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Flight Mode

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja esasuuronen, 17/12/04.

  1. esasuuronen

    esasuuronen

    Liittynyt:
    17/12/04
    Viestit:
    284
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    0456709033 saunalahti
    Ajattelin tehdä tästä kokonaan oman aiheen, sillä tämä on asia joka koskettaa monia.
    Harvassa puhelimessa kun on tuota ominaisuutta.

    Nykyinen puhelimeni on Nokia 6260 jossa minulla on 512MB muistikortti.
    Syy siihen että käytän siinä Navicoren autonavikointi ohjelmaa ja lisätilaa tarvitsen SmartMovie ohjelman takia. (http://www.lonelycatgames.com/mobile/smartmovie/smartmovie.html)
    Tällä hetkellä minulla muistikortille ladattuna 19jaksoa Futurama piirrettyjä, yhteensä melkein 7tuntia.

    Ongelmani onkin nyt se että minun pitäisi pystyä käyttämään kännykkääni myös lentokoneessa.
    Jotta saisin nauttia pitkästyttävän lentomatkan ajan leffoista ja peleistä.

    Jossain foorumilla oli tieto että tuon flight moden saisi Psiloc_sTools ohjelmalla (http://www.psiloc.com/).
    Testasinkin ohjelmaa huonolla menestyksellä, osa ohjelmista lakkasi toimimasta, varsinkin nuo tärkeimmät :(

    Tarkoitukseni ei ole antaa helposti periksi, niinpä pähkäilin ja mietin mitä kännykkä tekee jos sinne laittaa vanhan käytöstä poistetun sim-kortin.

    Tuumasta toimeen, minulla on myös sellainen vilkku-led laite joka ilmoittaa valoefektein tulevasta puhelusta.
    Pidin sen kännykän lähellä kun käynnistin kännykän.

    Alussa toi vilkku-led laite vilkuttaa, kun kännykkää etsii operaattoria.
    Hetken haettuaan lopettaa vilkuttamisen ja kännykkä ilmoittaa että SIM-kortin rekisteröinti epäonnistui.

    Sen jälkeen painan OK ja puhelin on niin kuin normaalissa tilassa.
    Pystyn käyttämään kaikkia toimintoja normaalisti.

    Ja erillaisia testejä tehden en ole saannut enään tuota vilkku-led laitetta vilkkumaan.

    Sitä en ole kokeillut jos yrittäis soittaa hätänumeroon, ehkä toimisikin.
    Mutta se ei ole tarkoituskaan, vaan pointtina on tuo että kännykkä ei enään yritä hakea verkkoa.
    Jotenka voisin rauhassa pitää sen auki lentokoneessa.

    Nyt pyytäisinkin muita, varsinkin jos jollain on oikeat laitteet tuon verkkohaun tunnistamiseen, testaamaan tätä asiaa ja kommentoimaan täällä.

    Myös kiinnostaa miten tuo homma toimii myös eri puhelin malleissa ja merkeissä.

    Jospa tuo flight mode juttu olisikin noin yksinkertaisesti ratkaistu?! :)
     
  2. dumm

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    282
    Tykkäykset:
    0
    Vanhallakin kortilla luuri ottaa yhteyden verkkoon, mutta koska liittymä ei ole voimassa estää verkko kaiken hätäpuheluja lukuunottamatta.
    Taitaa yhdistää verkkoon ilman korttiakin.
     
  3. tjk

    Liittynyt:
    19/8/03
    Viestit:
    77
    Tykkäykset:
    0
    Tuo testaus ei ole kovin kattava, olosuhteet kotona on hieman erilaiset kuin lentomatkalla. Seuraavia tilanteita pitäisi pohtia:
    - verkko häviää välillä ja alkaa taas kuulumaan.
    - joku täysin toinen verkko alkaa kuulumaan.
    - aikaa kuluu n tuntia ja puhelin saattaa yrittää uudestaan.


    Lentoemäntää ei välttämättä paljoa vakuuta selitykset ledien vilkkumisista, vaan luultavasti käskevät sammuttamaan puhelimen.

    Onko kellään kokemusta miten pienellä kinastelulla saa pitää päällä puhelimen jossa on ihan oikea flight mode? Mä en ainakaan odottaisi liikoja kaikkien lentoemojen teknisistä tiedoista...
     
  4. dumm

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    282
    Tykkäykset:
    0
    Ei ainakaan finnairilla onnistu commun pitäminen flight mode päällä, pienellä selityksellä tosin lentoemäntä tajusi ettei siitä ole haittaa mutta piti kuitenkin määräyksistä kiinni (ei kuulemma saa olla mitään elektroniikkaa).
    Tuokin ihan varmasti riippuu lentoemännästä aika paljon.
     
  5. Megalo

    Liittynyt:
    25/3/04
    Viestit:
    340
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia N95 8GB
    Sas muistaakseni on ottanut käyttöön sellaiset määräykset että nousun ja laskun aikana ei saa mitään elektroniikkaa olla käytössä. Mutta itse lento matkan aikana voi pitää esim. kannettavaa tietokonetta yms. käytössä. Sitte kannykät Flight modella on parasta tarkistaa lentoemännälltä että miten on asian laita.
     
  6. ArTTu83

    Liittynyt:
    30/11/02
    Viestit:
    202
    Tykkäykset:
    3
    Kyllähän Finnairilla saa ainakin kannettavaa tietokonetta käyttää lennon aikana. Nousun ja laskun aikana ei saa käyttää elektronisia laitteita.
     
  7. dumm

    Liittynyt:
    12/6/04
    Viestit:
    282
    Tykkäykset:
    0
    Saattoi olla näin, vähän ennen laskun alkua tuli sanomaan, että luuri pois. Kiitos oikaisusta.
     
  8. yabba

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    53
    Tykkäykset:
    0
    Näin juuri. Silti kerran hätääntynyt lentoemo tuli sanomaan, että kännykkä (6630, jossa Offline moodi) ei saa olla auki. Eihän lentoemot voi mitenkään tietää, onko matkustaja ajan tasalla asian suhteen vai ei. Eikä luuristakaan mitenkään näe ulkopuolelta onko siinä radiot (GSM tai BT tms.) päällä vai ei. :-/
     
  9. esasuuronen

    esasuuronen

    Liittynyt:
    17/12/04
    Viestit:
    284
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    0456709033 saunalahti
    puhelin auki lennolla!!!

    Yhdelle kaverille kävi niin että oli laittanut kännykän äänettömälle ja unohti sulkea puhelimen lennon ajaksi.
    Huomasi asian vasta kun kone laskeutui.

    Nyt herää kysymys mitä ongelmia kännykkä voi aiheuttaa lennolla jos sitä ei mitenkään noteerata.
    Onhan kuitenkin keksitty laitteita mitkä havaitsevat auki olevan puhelimen.

    Jos kännykkä tosissaan aiheuttaisi vaaratilanteen, olisi jokaisessa lentokoneessa tuollainen valvontalaite.
    Nyt valvonta on ainoastaan lentohenkilökunnan silmämääräisessä valvonnassa.

    Kuinka paljon loppujen lopuksi on noita auki unohdettuja kännykköjä ihmisillä.

    Jotkut lentoyhtiöt ovat jopa luopumassa jo tuosta kännykkä kiellosta.
     
  10. rmake

    Liittynyt:
    7/9/02
    Viestit:
    108
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE Xperia MiniPro
    Eipä se käytännössä mitään ongelmia aiheuta. Ehkä saattaisi vaikuttaa transponderin toimintaan, mutta sekin on niin epätodennäköistä, että on jo liki mahdotonta.
    Mutta taatusti ei mikään kone putoa sen takia että kännykkä olisi unohtunut päälle.
    Eräs kaverini on lentoperämies, ja kuulemma on joskus kapteenillakin soinut puhelin koneen ohjaamossa.
    Ei se toki haittaakaan sitä sammuttaa, ja eipä taida edes olla kenttiäkään tuolla yläilmoissa.
     
  11. arkku

    Liittynyt:
    31/1/04
    Viestit:
    208
    Tykkäykset:
    0
    Tärkeä sana tuossa on tuo ehkä. Eli melko turvallisin mielin voi olla jos jollakulla nyt sattuisikin kännykkä olemaan päällä lennon aikana, mutta kun niiden vaikutusta koneen elektroniikkaan ja avioniikkaan ei voida 100%:n varmasti tietää.

    Varsinkin laskussa, jos konetta tuodaan huonossa kelissä alas mittarilentona, niin olisi varsin hyvä että laskeutumisjärjestelmien ja koneen välistä informaastionvaihtoa ei olisi ylimääräisiä lähetin-vastaanottimia häiritsemässä.

    Lisäksi uusimmat matkustajakoneet ovat järjestään "fly-by-wire" ohjauksella, jolloin puhelinimpulssien vaikutusta näihinkään ei voida 100 prosenttisesti sulkea pois. Vaikka kaikki järjestelmät ovatkin kolmeen tai useampaan kertaan varmistettuja
     
  12. halojaa

    Liittynyt:
    3/5/04
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0
    Kattelin joku aika sitten tv:stä näistä lentokoneiden kännykkäkielloista. Siinä tultiin sellaiseen tulokseen että tärkein syy kieltää puhelimen käyttö koneessa on antaa kanssamatkustajille matkustusrauha.

    Kieltämättä puhelin aiheuttaa myös häiriöitä. Yläilmoissa taitaa olla sen verran heikot kentät että puhelin hakee verkkoa täydellä teholla. Jos tätä rajoitettaisiin, ei olisi vaaraa että kone putoaisi kesken matkan. Ohjelmassa lisäksi väläyteltiin mahdollisuutta asentaa lentokoneeseen tukiasema, jotta puhelimien lähettämää signaalia saataisiin pienemmäksi. Jokin lentoyhtiö oli ihan vakavissaan tämän tukiaseman kanssa mutta en nyt muista yhtiön nimeä.
     
  13. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Niin siis toki 99,9% todennäköisyydellä ei mitään lento-onnettomuutta seurattaisi vaikka 747 lastattaisiin täyteen MPinfollaisilla joilla olisi viisi avointa GSM:ää ja pari UMTS:ia kullakin. Kuitenkin tuo on niitä aloja joissa pelataan varman päälle, joten puhelimia ei pidetä päällä. Vielä vähemmänkän vaikutusta on elektroniikalla joissa ei ole radiolähtetintä, mutta silti laskun ja nousun aikana ei niitäkään saa käyttää. Samoin mummon sukkapuikot eivät liene suuri turvallisuusriski mutta silti, ei teräviä esineitä matkustamoon (piste). (Ja kyllä, olen kuljettanut linkkuveitsen huomaamattani matkustamoon, ei kuolonuhreja)

    Jos puhelin oikeasti aiheuttaisi välittömän vaaratilanteen niin ne luultavasti pitäisi kuljettaa ruumassa eristettyinä eikä niitä sallittaisi matkustamoon ollenkaan. Olisihan se hienoa kun terroristi nousisi nauraen pystyyn ja painaisi 3310:n virtanappulaa, aiheuttaen välittömän syöksykierteen :)
     
  14. Jace

    Jace Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    4509
    Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Taisit juuri valita seuraavan miitinpitopaikan ;) ..
     
  15. Kaotik

    Liittynyt:
    24/9/04
    Viestit:
    48
    Tykkäykset:
    0
    Mutta ajatteles jos olisi tullut oikein pahoja ilmakuoppia tahi muuta vastaavaa, ja linkkuveitsi olisi lennähtänyt ilmaan, olisit yrittänyt tarttua siihen ja terä olisi siinä rytäkässä auennut, ja sitten se olisi terä edellä tipahtanut pahaa aavistamattoman nukkuvan kanssamatkustajan kaulaan pystyyn? :D
     
  16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ja yksinkertaisesti matkapuhelinverkkoja verkkojen kannallta ei saa käyttää yläilmoissa.
    Eikä tuo tehokaan yleistäen varmaan ole suurin ongelma, mutta kun niitä tekniikoita on lukuisia ja joissain saatetaan nyt tai myöhemmin käyttää suurempaa tehoa ja jos laite on vähän epävireessä saattaa se aiheuttaa häiriöitä alueille joihin ehjä laite ei häiritse.
    Jep, osa syynä saattaa olla myös se että parin/kolmen kilon kannettava saattaa onnettomuus tilanteessa aiheuttaa tuhoa.
     

Jaa tämä viestiketju