1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

F-Secure Mobile Security Symbianille alkaen 1.1.2014 - mitä tämä tarkoittaa?

Keskustelu osiossa 'Sovellukset', aloittaja TuomasHelsingista, 14/11/13.

1. TuomasHelsingista

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 808 PureView
    Moi.

Minulla on omassa puhelimessani vielä jäljellä maksettua "aikaa" tuossa F-Securen Symbian-versiossa Mobile Securitystä.
    Nyt kun Nokia lopettaa käyttöjärjestelmän tukemisen 2014, niin lähetin asiasta F-Securelle sähköisesti kysymyksen, että miten puhelimen viruyssuojaus tulee jatkumaan tammikuusta 2014 (hyvä kamera ja muuten toimiva-kyllä minä tätä samaa puhelinta ajattelin käyttää ensi vuonnakin).

Tämä oli vastaus jonka eilen sain. Mitä se tarkoittaa noin selväkielellä?

"Dear Customer,

With regards to your enquiry, as informed by our respective team that the F-Secure program on Symbian Operating System (OS) should remain the same but there won't be any fix release for it as it will no longer be supported as well as the OS is not supported by then. However the virus definitions will still be released as usual."

2. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4679
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Lyhyestä virsi kaunis:

Virustunnisteet päivitetään, mutta muut päivitykset jää unholaan.

3. laspa

laspa

Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 640 /SGS3 4G
    Minä ymmärsin että sitä softaa ei enää päivitetä tai korjata, mutta sitä voi käyttää ja sihen julkaistaan uudet virustunnisteet kuten tavallisesti.
    e:hidas..

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kysyitkö suomeksi ja vastasivat en ?

Jos oikein ymmärsin niin varoittavat , ja ohjelma toimii jatkossakin, mutta "tuki" loppuu.

En tiedä miksi sinulla tuo ohjelma on, onko se muodon vuoksi vai käytätkö jotain ominaisuutta hyödyksi, eli jos sille tarvetta niin anna mennä.

Jos harrastat epäluotettujen ohjelmien asentamista niin tuo taitaa niistä mussuttaa hanakasti, oli hyvä tai paha.

5. TuomasHelsingista

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 808 PureView
    Ostin aikanaan tuon N 808 PureViewin ja siinä oli "mukana" tuo F-Secure Mobile Security, jolle sitten ostin kokeilukuukauden jälkeen vuoden lisenssin tämän vuoden puolessavälissä kun a) en tiennyt muutakaan virussuojausta Symbianille kuin tuon F-Securen (onko niitä muita?), ja kuulemma Symbianille on joitakin viruksia, joten ajattelin että on hyvä olla virusturvaa.

Syy b) tuohon lisenssin ostoon on aikanaan se, että Symbian-tuki piti jatkua vuoteen 2016, mutta sittenhän vasta myöhemmin kerrottiin että vuosi 2014 on uusi 2016, eli tuki loppuukin aikaisemmin.

Vielä yksinkertaiselle (kuten minä): "Virustunnisteet päivitetään normaalisti", eli siis tarkoittaako tämä siis sitä, että jos viruksia vielä tehtaillaan Symbianille vuonna 2014 ja siitä eteenpäin, niin ainakin tuon perusteella niitäkin vastaan pitäisi olla suojattuna tuolla Mobile Security for Symbianilla? Vai mitä tuo "Virustunnisteet päivitetään" käytännössä tässä tapauksessa tarkoittaa?

Ja joo, kysyin englanniksi kun tuo support-sivu aukesi vain englanniksi ja ajattelin että niin tehden saan ainakin vastauksen.

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    PC mailmaan verrattuna Symbian "virukset" ovat ns turkulaisviruksia. Eli käyttäjän pitää ne itse asentaa, ja käynnistää, tai hakkeroidaluuri ja silloinkin itse asentaa.

Ne joilla on taipumusta ehdontahdon asentaa epäluotettuja kuittailevat varotukset jokatapauksessa.

Yksi ryhmä on vielä ohjelmat jotka tekee sitä mitä lupaavat ja nekin pitää jonkun asentaa, f-secure sitten saattaa estää niiden toiminnan.

Jos f-secure sulle myynyt lisenssin 2016 loppuun, niin se käyttöoikeus on sinne asti, jos f-secure sen katkaisee keskenkaiken niin he kai hyvittävät sen ajan mitä eivät toimita.

Nokia (tai siis MSn) tuen kanssa ei ole tekemistä f-securen kanssa, vaan f-secure päättää itse tukensa keston ja laajuuden. (softien allekirjoitus tosi hankaloituu pahasti jos allekirjoittajat lopettavat)

Sitä, jos sen kaupan päivitys loppuu ja jotain uusia ohjelmia asentelet muista kanavista jotka allekirjoittamattomia ja niissä jotain harmillista löytyy, niin tuosta voi olla hyötyä. En nyt edes varma antaako tuolla kokoonpanolla edes asentaa allekkirjoittamattomia softia. :)

(allekkirjoittamattomala tarkoitan tässä tapauksessa asennuspektteja joissa ei virallista luotettua allekirjoitusta, vain paketoijan oma, Käyttäjä pitää luurin asetuksista ruksia että sellaisen voi asentaa ja sellaisella ohjelmalla on rajoitetut oikeudet, ei esim automaattikäynnistystä)

Jaa tämä viestiketju