1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Expansys

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja [J|C], 2/12/08.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. [J|C]

Tykkäykset:
    0
    Olisi suunnitelmissa ostaa tuolta Expasys.fi sivustolta HTC Touch Proon.
    Niin, että olisiko kellään tietoa kuinka tuolla on tuo takuu? Ja jos siihen ilmenee jokin vika, niin minne se sitten viedään korjttavaksi?
    Olen vähän pihalla asian kassa :D

2. [J|C]

Tykkäykset:
    0
    takuu

No kun tohon aikasempaan viestiin ei oo tullu vastausta niin pistetään kysymys tälleen:
    Jos nyt ostan tuon touch proon expansys nettikaupasta niin voinko viedä sen takuuhuoltoon tonne SCF Huoltoon?

3. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Kyllä voit, koska puhelin on ostettu EU-alueelta ja ko. puhelinmallia on Suomessakin myytävänä. Kuitti puhelimen ostosta kannattaa kuitenkin säilyttää! Se voi tulla tarpeeseen huollon kanssa.

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Oletko aivan varma, siis kokemusta miten homma menee?
    (Se miksi kysyn, kun joku hiljan väitti erään toisen merkin osalta homman toimivan samoilla perusteluilla, vaikka käytäntö muuta)
    Ei en väitä mitään, ja saattaa olla että tuo kaupan tuote huolletaan tuolla, tai sitten ei.
    Perinteisesti HTCn koneiden huolto ei ole ollut kivutonta, yhdessä vaiheessa useampia maahantuojia ja eivät siis huoltaneet toistensa tuomia koneita, saatika muiden.
    Tilanne on ymmärtääkseni vähän muuttunut parempaa, mutta kuinka paljon.

5. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Olen aivan varma, koska asia on sovittu EU-tasolla näin (omakohtaisia kokemuksia ei vielä ole). Olen laittanut tästä asiasta myös tuonne iPhone ketjuun ja en millään jaksa antaa Googlen taas laulaa samasta asiasta. Ja jos huolto alkaa jotain valittamaan, ei varmasti tarvitse muuta, kuin sanoa, että se on ihan laissa sanottu juttu.

Itse en lähtisi viemään maahantuojalle puhelintani, koska maahantuojat kuitenkin vievät ne vain huoltoyritykseen, joka käsittääkseni HTC:n tapauksessa on sfchuolto. Kuitti tosin pitää olla mukana. Eli suoraan huoltoon vaan puhelin, eikä mitään välikäsiä turhaan mukaan. Tässä viestiketjussa on lisää HTC:n takuusta.

6. jugih

jugih Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    52
    Puhelinmalli:
    iP 6S 64Gb
    Omakohtainen kokemus expansys.fistä:

Olen tilaillut aikojen saatossa sieltä useitakin (loppuun asti toimivia) puhelimia, mutta NEC L-1 merkkinen puhelin otti ja hajosi melkein vuoden päästä ostosta.
    Suomessa kun ei ensimmäistäkään NEC matkapuhelinhuoltoa ole, niin sovittiin expansysin kanssa, että lähettäisin puhelimen heille ja he lähettävät sen sitten eteenpäin minne ikinä tarviikaan. No kuulostaa tietenkin säädöltä, mutta oikeasti asiaan tarvittiin vain kaksi meiliä ja R-kioskilla käynti postitusta varten.

Ikävintä tässä oli että puhelinta ei kuulunut melkein kuukauteen jolloin jouduin alkaa hiillostamaan maileilla ja puhelinsoitoilla, että mikähän mahtaa maksaa.

Ja ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. Puhelinta ei saatu enää kuntoon joten hyvittivät täyden ostohinnan, vaikka nykyinen hinta oli tippunut melkein parisataa euroa vuoden takaiseen nähden.

Mukava paikka muuten, nopeat toimitukset ja monipuolinen valikoima, mutta kallis paikka IMHO.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Siis HTC sopinut? vai puhutko yleisesti EU säädöksistä ?

Jostain hassun syystä en HTC tapauksessa usko kuin faktaan, joko laajaan kokemukseen, tai huollon suusta lupaus korjata takuuseen kaikki, ostomaasta riippumatta.
    mm. Iphone ketjussa taisi olla kirjoituksia että huolto sujuu, tosin sen suhteen en ole oikeasti sujeneisiin kommentointeihin törmännyt, vaan päinvastoin (huolto siellä maassa mistä ostettu)
    Apple on hivenen toinen juttu, noin yleensä, koska se tuo ja toimii tuotteidensa osalta itse valmistajan virallisena maahantuojana (tosin en tiedä miten on Iphonen osalta, eli kuka ne tuo)

Onko nyt tieto että mainittu huolto huoltaa kaikki HTCn tuotteet, vai onko kyseessä arvaus?
    Tietääkseni mainittu huolto ei ole HTC, eikä HTCn virallinen maahantuoja, joten tuskin heidän vastuullaan on (siis lainsuhteen). enkä usko että omaan piikkiin lähtevät korjaileen.

Jos ovat HTCn kanssa sopineet korjaavansa kaikki koneet, niin sitten asiat hyvin, eli onko noin vai eikö ole ?

Onko HTCn tilanne muuten Suomessa sellainen että jonkun täällä olevan tahon pitää hoitaa kaikki tunnettujen maahantuojien ohi tuotujen luurien takuuhuollot ?

Ok, tosin en oikein löytänyt käytännön kokemusta muualta ostetujen laitteiden osalta. Sen tiedän että aikoinaan huoltaminen saattoi olla varsin työlästä vähän maahantuojasta riippuen, vieraiden osalta sitten oma lukunsa.

8. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Siis EU-lainsäädännössä on asiasta sanottu niin, että ostettaessa EU-alueelta, huollon pitää onnistua myös ostajan kotimaassa, mikäli ko. yrityksellä on laitteita myös siellä myynnissä. En ihan varma ole, että oliko niin, että piti olla ihan samaa mallia, vai riittikö vain se, että ylipäänsä jotain mallia myynnissä.

Satuin löytämään tällaisen jutun.

Minä en ymmärrä tätä ihmeen urputusta tässä asiassa. Minä tiedän kyllä omat oikeuteni ja osan pitää niistä kiinni, jos ei itse tähän kykene, kannattaa pelata varman päälle. Jos huollossa aletaan valittaa, se on huollon ongelma. Todennäköisesti riittää ihan vaan uhkailu EU-laista ja kuluttajansuojaviranomaisesta, niin eiköhän ala huolto pelittää!

Jos ei uskalla ostaa ulkomailta, niin ei kukaan pakota!

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ok, eli ei tietoa miten HTCn kanssa homma hoituu.
    Tuo vähän ympäripyöreetä.
    Jos samaa malli virallisessa maanahantuonissa niin ollaan lähellä jo.

Mutta onko HTCllä sellaista virallistamaahantuojaa ? jos on niin Mikä ? ja tuoko mainittua mallia ?

Ei oikeuksia kannata kuitenkaan itse keksiä.

Korjaako mainittu huolto kaikki HTCn laiteet maahantuojasta ja ostopaikasta riippumatta? eli ovatko HTCn tai jokin muuntahan kanssa niin sopineet?

Huollot harvoin ovat valmistajia tai virallisiamaahantuojia, joten heitä tuskin kiinnostaa meuhkaaminen, kun ei heille vastuu muiden asioista kuulu.

Suomeen tuodaan kulutus elektroniikkaa, joilla ei ole sellaista virallista valmistajan maahantuojaa joka hoitaisi takuuasiat, eikä valmistaja ole sitä itse järjestänyt, jolloin monesti maahantuojat eivät hoida kuin itsensä tuomienlaitteiden osalta huollot.

Sitten Applen tyyppisiä tapauksia joissa (Iphone) ei vaan hoideta, tai no vaikemman kautta (Todellinen ostomaa) Ihan turha siellä huollossa riehua silloin, ei se vastaanottaja sitä omasta pussista alakorjaan.

10. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Lue se edellisen postaukseni linkki. Siellä sanotaan, että maahantuojilla on vastuu huoltaa maahantuomansa laitteet, vaikka eivät olisikaan heidän maahantuomia (siis, jos kuitenkin ostettu EU-alueelta). Ja tämä ei ole minun keksintöäni! On määritelty siis EU:n kilpailulainsäädännössä. Jos tosiaan kuvittelet, että minulla on niin suuri mielikuvitus, että sillä säädetään lakeja oikein EU-tasolla, niin kannattaa ehkä jutella asiasta jonkun kanssa. Mutta jos siis oikeasti noin kamalasti pelottaa, ehkä kannattaa olla ostamatta ulkomailta! Silloin kannattaa varmaan tyytyä johonkin Nokian perusmalliin, joka kestää vaikka uittamisen. Ettei vaan tarvii edes miettiä huoltamista!

Yllä oleva teksti kuluttajaviraston sivuilta lainattu. Aika selkeää tekstiä minun mielestäni. Vieläkö väität oikeuksia mielikuvitukseni tuotteeksi?

Voisitko ystävällisesti osoittaa toteen väitteesi, että tämä olisi mielikuvitukseni tuotetta. Olen osoittanut jo useita lähteitä, jotka osoittavat toteen sanomani, mutta ei vaan tunnu Soveliaalle kelpaavan.

11. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Ja edelleen siellä Kuningaskuluttajien sivuilla, joihin olen linkannut ylempänä sanotaan, että takuun pituus määräytyy ostajan maan mukaan. Jos ostan vaikka HTC Touch HD:n, jolla on maahantuoja Suomessa ja tämä maahantuoja myöntää laitteelle kahden vuoden takuun, on laitteella kahden vuoden takuu, vaikka ostaisinkin sen Saksasta, jossa saisin esim. vain vuoden tai vastaavasti kolmen vuoden takuun. Eli tämäkin on vähän tämmöinen 50/50 juttu, joskus voittaa, joskus häviää.

12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    En kuitenkaan erityisesti kysynyt miten EU noita määrittelee, vaan sitä kuinka homma hoituu Suomessa.

Tuolla teksti oh hiukan yleinen, ei aina aivan selkeä, varsinkaan tässä tilanteessa.

Kiinnitä huomiota, "valmistajan myöntämä takuu", "valmistajan maahantuonti"

Ei kelpaa, johtuu siitä että ainakin aijemmin HTC takuuhuoltaminen ei ollut aivan ongelmatonta.
    Toisekseen, kuten sanottu, linkkaamasi sivut ovat toki tuttuja, mutta kaipaan vastausta onko HTCllä Suomessa sellainen tilanne että kuvio menee kuten ajatteli, vai ei?

Eli onko HTCllä Suomessa huoltoa joka hoitaa myös muiden tuomien laitteiden takuuhuollot? Jos ei niin pitäisikö olla, eli onko HTCllä edes sellaista maahantuontia että tuollainen velvollisuus olisi. (se että joku tuo, ei vielä velvoita sitä huoltamaan kaikkien muiden tuomia koneita)

Kehoitit viemaan aijemmin mainittuun huoltoo ja kinaamaan siellä, et kuitenkaan kertonut onko ko. huollolla HTCn kanssa sellaista sopimusta että heidän pitäisi huoltaa kaikki HTCt? vai onko heillä sopimus vain tiettyä kanavaa pitkin tuotujen laitteiden huolto, eli onko siellä edes syytä kinata (tähän viittaisin oikeuksien keksimisellä)

Oleellinen asia - takuuhuoltaako mainitsemasi SCF huolto kaikki, muualtakin ostetut HTCt Kyllä vai ei ? Jos ei, niin onko joku muu taho, jos on, niin kuka/mikä ne huoltaa?

Mistä tuon ajauksen nykäisit.
    Ei tunnu uskottavalta että jos jokin maahantuoja antaisi omalle maahantuonnilleen paremman turvan kuin valmistaja, joutuisi se myös vastaamaan muiden tuomista.
    Olen ymmärtänyt että noissa viittaamissasi teksteissä puhutaan valmistajan mahdollisesti myöntämistä takuista. ja valmistajan vastuusta.
    Toisaalta jos valmistajalla on eri pituisa takuuaikoja eri maissa, niin sen suhteen on ollut useampiakin versioita, tuntuisi oudolta että jos tuotteelle on myönetty vuoden takuu, niin se pomsahtaisi automaattisesti esim. kahteen jos sen vie toiseen maahan (linkkisi jutussa mainittiin että sen mukaan mikä myöntäessä). Tosin on myös mainittu että toisessa maassa ei valmistajan maahantuojalta voi vaatia enempä mitä se tarjoilee itse tuomilleen, en tiedä miten käytännössä asia menee.

13. [J|C]

Tykkäykset:
    0
    kiitokset :)

Kiitokset kaikille vastauksille :). Nyt eikun vaan tilaamaan puhelinta

14. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    HTC:tä tuodaan Suomeen. Eli HTC:llä on maahantuoja. Ja kun maahantuojan tehtävä on huoltaa tai huollattaa laitteet, ne myös huolletaan. Jos et usko ilman Michael Mooren dokumenttia, en voi sille mitään.

Suomen lain mukaan (= määritelmän mukainen ihminen/yrittäjä on siis maahantuoja) maahantuoja on elinkeinonharjoittaja, joka on vastuussa ensimmäisestä jakeluvaiheesta Suomen markkinoilla. Kyllä niitä selvästi joku tuo maahan, koska niitä kaupoissa näkee ja näin ollen se on myös vastuussa HTC-laitteiden huollosta. Ja vaikka ei olisikaan ns. virallinen maahantuoja, lain mukaan silti on maahantuoja oikeudet ja velvollisuudet ja niihin kuuluu myös laitteiden huolto/huollattaminen.

Edelleen odottelen kauhujuttuja HTCn huolloista. Niitä kun tunnut tietävän. Kumma kyllä, ainoaankaan en ole vielä itse törmännyt!

15. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Se että joku tuo maahan jotain laitetta ei ymmärtääkseni vielä velvoita tuohon, sehän olisi varsin outoa jos niin tekisi.

Ja vaikka velvoittaisi, niin on aivan toinen asia tekeekö niin.

Linkkaamasi Kuluttajaviraston sivuilla painotetaan sana valmistaja ja perinteisesti Kuluttajaviraston sivuilla olevat jutut ovat aika ympäripyöreitä.

Esim. Qtec.fi sivuilla sanotaan
    Eli tuossa M-Technology irtisanoutuu aika selkeästi muiden tuomista laitteista.
    SCF:n sivuilla ei asiaan oteta kantaa.

Brightpoint myös tukkuroi HTCtä (tuo maahan)

Maahantuojia on ollut useita ja ilmeisesti edelleen, minkä niistä puoleen mielestäsi pitäisi kääntyä ja miksi?

Omistaan toki pitää pitää huolta ja niin maahantuojat tekevät, enemmän tai vähemmän hyvin.

Olet varmaan lukenut myös Iphone3G huoltokokemuksia, ei ole oikein sujunut, vaikka Applella varsin selkeästi on itse valmistajan toimesta Suomessa ainakin muiden Apple tuotteiden osalta maahantuontia.

Qtec ja myöhemmin HTC harmaatuonti koneiden takuuhuolto on ollut varsin kivistä , en tiedä miten tänään ja lukijoiden kannalta olisi varmaan aika oleellista tietää miten homma käytännössä toimii, ketjunaloittajan osalta Expansysin osalta ja laajemmin niiden ulkomaisten myyjien osalta joiden markkinointi ei ole Suomeen suunnattu.

Jos ei käytännöss suju, niin ulkomailta tilaavia lukijoita kiinnostaa varmaan tietää onko Suomessa sellaista HTC maahantuojaa jonka asia pitäisi hoitaa, jos on niin mikä maahantuojista se on ?

Jos jollain on kokemusta tänä syksynä ulkomailta tuodun HTCn takuuhuoltamisesta SCF huollossa, niin se varmaan vähän valaisisi käytäntöä tuon huollon suhteen. SCF huolto ei tiettävästi ole maahantuoja, joten ongelma tapauksessa on varmaan aika turha viitata Kuluttajaviraston sivuihin.

En piruuttani kinaa, vaan itseäni aidosti kiinnostaa tuoreet käytännön kokemukset.

16. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Olen edelleen sitä mieltä, että kannattaa kääntyä suoraan SCF-huollon puoleen. Ja jos ei huoltoa tipu, kuluttajavirastosta ainakin saa selville, mitä kannattaa tehdä. Joka tapauksessa laite tulee huolletuksi tavalla tai toisella, koska se on ihan lakisääteistä. Ikäväähän se tietysti on, jos joutuu tappelemaan. Jospa ne siellä oppisivat, että urputus ei kannata. Itse olen sitä paitsi kuullut, että HTCtä huoltava SCF-huolto olisi nihkeä, että voihan johtua siitäkin.

Luin aamulla pocketnow.comista, että HTC:n huollot tökkii muuallakin kuin Suomessa (en siis itse ole tällaiseen törmännyt). Ei siis ilmeisesti ole kiinni siitä, että mistä puhelin on ostettu, koska siellä oli keskustelua USAlaisista kytkypuhelimista ja niiden nyt luulisi ainakin olevan huoltovarmoja, mutta ei ilmeisesti. Eli ehkäpä on enemmän kiinni valmistajasta, kuin maahantuojista nämä ongelmat.

17. samumanu Vieras

Jos aatellaan asiaa näin(mutua):

Scf-huolto on ainoa huolto Suomessa joka korjaa htc laitteita ja tehnyt sopimuksen m-technologyn kanssa et korjaa niiden tuomat laitteet takuuseen mutta ei muita, sopimus on sopimus. Jos ite jotain muuta kautta hommaat laitteen niin voipi olla turha vinkua täysin yksityiselle firmalle että teidän on korjattava mun puhelin, ihan sama mitä lait muka sanoisivat. Toki lakikaan ei taitaisi tossa tapauksessa pakottaa huoltoa laitetta korjaamaan.

100% oman pään tuotetta toi juttu mut tuli vaan mieleen et kyllä ilman sitä huoltoa voi täällä jäädä, ainakin noin teoriassa..

18. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Voi minua poloista. Olen aina kuvitellut, että lait on tehty noudatettaviksi, mutta olen varmaankin väärässä. Taidanpa vetää sitten pään täyteen ja lähteä luvattomasti käyttöönotetulla ferrarilla ajelemaan Lahdenväylälle. ;P

19. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Lait on tarkoitettu luettaviksi ja ymmärrettäviksi. Miten ihmeessä SCF Huolto Oy joutuisi vastaamaan takuuhuolloista sellaisten laitteiden osalta, joiden takuuhuollattamisesta sillä ei ole sopimusta kenenkään kanssa ja joiden huoltamisesta se ei saisi maksua? SCF Huolto Oy nyt ei ainakaan ole noiden puhelimien valmistaja, maahantuoja eikä myyjä.

20. samumanu Vieras

Just noin. Tää tuntuu papanan olevan hankala tajuta.. Sit ehkä tajuais ku joutuis tekemään pakosta ilmasta työtä jollekin tjs.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju