1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Ericsson R380 käytettynä... kannattaako?

Keskustelu osiossa 'Sony', aloittaja Erkitin, 24/1/03.

1. Erkitin

Tykkäykset:
    0
    Kysynpä heti alkuun, että onko Ericsson R380 SmartPhone sama kuin R380s? Tuota jälkimmäiseksi mainittua näkee myytävänä käytettynä sillointällöin.

Niin, kannattaisiko tuollainen hankkia? Tarpeeni on kaksitaajuusmatkapuhelin, jossa on kunnollinen kalenteri, jonka saa pidettyä synkassa myös tietokoneen avulla. Kunnollisella kalenterilla tarkoitan lähinnä muistia, josta pääsemmekin seuraavaan kysymykseen.

Paljonko sitä muistia kalenterimerkinnöille on? Onhan tämä vähän tyhmää kysyä teknisiä tietoja, mutta kun ei edes Ericssonin sivuilta tunnut löytyvän (koskee kaikkia vanhoja malleja). Miten monipuolinen tuo kalenteri on? Saako sen muistuttamaan? Entä saako jonkun tietyn merkinnän muistuttamaan esim. valittuina päivinä, vaikkapa vain tiistaisin ja torstaisin?

Mitenkäs akkutilanne, saako ko. malliin akkuja tulevaisuudessakin ja mitenköhän kauan? Onko akkukennoja mahdollista vaihtaa itse? (lähinnä kyse on siitä, löytyykö mistään juuri sellaisia kennoja)

Millainen muuten on akun kiinnitys? Irtoaako (liian) helposti?

Melkoinen halkohan tuo on, mutta aika näpsäkän kokoinen silti vaikkapa Nokian 9110:aan verrattuna. Senkin ostaminen oli mielessäni, mutta hinta on kuitenkin käytetyissä jonkin verran korkeampi. Yksitaajuuspuhelin ei myöskään sovellu minulle.

Olen ymmärtänyt, että R380s:n voi päivittää R380e:ksi. Tarkkaan ottaen mitä puhelimessa ohjelmiston lisäksi päivittyy? Tehdäänköhän tuollaista päivitystä enää missään ja paljonko maksaa? Olen muutamalle firmalle lähettänyt tiedustelun, mutta koska en ole saanut paluupostia, luulen ettei päivityksiä enää tehdä.

Ja tärkeintä kaikesta: kannattaako päivittää? Toimiiko puhelin paremmin? Entä onko R380s:ssä joitain todella suuria bugeja?

Tuleeko mieleen jokin toinen puhelin, joka olisi saman hintainen tai halvempi ja omaisi kunnollisen kalenterin? Suosittele toki.

Siinäpä tuli paljon tekstiä, mutta toivottavasti edes joku osaisi johonkin vastata :)

2. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2640
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Sama peli on!

Tuohon tarkoitukseen kannattaa hankkia, jos sopiva hinta löytyy. Synkronointi toimii ihan mukavasti ainakin Outlookin kanssa, joskaan ei infrapunalla vaan ainoastaan puhelimen omalla kaapelilla/telakalla.

Kokonaismuistia oli muistaakseni noin 1 megatavu, jonka voi käyttää kalenterimerkinnöille tarvittaessa kai kokonaan - minulla kun tuo peli oli käytössäni niin en ainakaan jäänyt lisää muistia kaipaamaan.

Ihan riittävän monipuolinen oli ainakin minulle. Muistutukset toimivat, mutta muistelen, ettei sitä automaattisesti saa tiettyinä valittuina päivinä muistuttamaan, vaan muistutukset on sitten lisättävä yksitellen. Tai en ainakaan tuollaista ominaisuutta huomannut, kun en sellaista koskaan tarvinnut.

Akkutilanteesta en osaa pitemmälle sanoa, mutta ainakin toistaiseksi niitä on näköjään saanut. Akun kiinnityksestä minulla ei ole moittimista. Mitään varsinaisia bugeja en ole havainnut, mutta hiukan hidashan se on jos sellainen häiritsee. (Minua ei häirinnyt.) En tiedä olisiko bugi, mutta puolentoista vuoden jälkeen puhelin alkoi satunnaisesti ilmoitella, että virta on lopussa vaikka oli juuri äskettäin ladattu. Lataaminen kyllä sitten taas auttoi jonkin aikaa. Uusi akkukaan ei tilannetta pitemmän päälle muuttanut.

Toivottavasti tästä oli apua.

3. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Itse lisäisin tähän, vaikka kysymyksiin tulikin jo vastaus, että itse olin suurelta osin tyytyväinen laitteeseen ja se oli minulla keväästä kesään. En jaksanut käydä päivittämässä Maifonissa sitä (muistaakseni) 25 eurolla (löytyy foorumilta) e -versioksi, mikä kokemusten mukaan nopeuttaa toimintaa ja pidentää toiminta-aikaa, vaan myin sen pois ja vaihdoin GPRS -puhelimeen. Akun kiinnitys siinä on yhtä hyvä, kuin muissa samankaltaista kiinnitystä käyttävissä (T28, T29, T39, R320, R520) eli jämäkkä.

No nyt on onneksi P800.

4. Erkitin

Tykkäykset:
    0
    Tuolta löytyi aika kattava geek-hehkutusta täynnä oleva arvostelu:
    http://www.geek.com/hwswrev/pda/ericr380/

Niin, hitaus. Se tosiaan häiritsee. Minulla on Benefon Twin, joka tuntuu edelleen hieman hitaalta Nokia 5110 jälkeen. Hitaus itsessään ei niinkään haittaa, vaan se olematon näppäinbufferi. Yleensähän näppäinpainallusyhdistelmät tehdään selkärangasta nopeasti ja valitettavasti Twin ei pysy perässä. Tosin, softa on toiseksi uusin, AFAIK. Ehkä uusi softa korjaisi tätä.

Takaisin R380:een. Millainen bufferointi komennoille ko. mallissa on? Pystyn kyllä elämään hitaan puhelimen kanssa, kunhan saan antaa käskyt omaan tahtiin (=nopeasti). Kuulostaa ehkä turhamaiselta, mutta minulle se tosiaan merkitsee jotain :)

Entäs käyttöliittymä puhelimen puolella? Tuleeko
    puhelinluettelo yhden näppäimen takaa, "nokiamaisesti".

Minulla olisi tiedossa puhelin, jossa seuraava ohjelmisto:
    puhelin: 010205 1240 CXC112146 RD05
    organizer: 010417 1330 CXC112159/5 R4A07
    Onkohan kovinkin vanha ja onko pahoja bugeja? Kyseessä on siis s-malli.

Puhelinmyyjä, huom!
    Jos juuri sinun yrityksesi suorittaa R380s --> R380e -päivityksiä, kerrothan hintanne privaviestillä minulle.

5. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2640
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Enpä tuota koskaan tullut kokeilleeksi, koska eihän nyt meikäläisen vanhan äijän sormet toimikaan kovin nopeasti. Suurin osa toiminnoista tehdään kuitenkin kosketustikulla, joten siinä joutuu kyllä odottelemaan aina seuraavaa mahdollisuutta. Jos puskurilla on merkitystä, niin suosittelen kokeilemaan ennen ostoa kuinka se soveltuu.

Tiedä tuosta 'nokiamaisuudesta', mutta puhelinluettelolle on ihan oma näppäimensä, joten se tulee yhdellä näppäimellä esiin. Nokian käyttöliittymää kehutaan, ja varmaan se hyvä onkin, mutta tottumushan tässä tärkein on. Kun olen käyttänyt pelkkiä Ericssoneja useamman vuoden, niin kyllä Nokian käyttö on täyttä tuskaa - koska se on erilainen. Oman puhelimensa oppii nopeasti, olkoon minkä merkkinen tahansa.

En nyt enää muista mikä oli uusin, mutta itse en missään vaiheessa päivittänyt omaa s-malliani uudempaan - ja taisin kyllä ihan ensimmäisiä Suomeen tulleita puhelimia hankkia. Minulle sekin varhainen versio kyllä kelpasi, enkä mitään haitallisia bugeja havainnut.

6. hifi

Tykkäykset:
    0
    Tuo ko. versio on muistaakseni uusin s-mallin ohjelmisto. Itse päivitin juuri eilen e-maiillin (Maifonissa mainittu 25 €), ja nopeutta ainakin puhelinmuistion käsittelyyn on mielestäni tullut lisää, ja nyt puhelin tajuaa myös Radiolinjan kortilla olevat (turhat sinänsä) lisätekstiviestipalvelut. Itselläni ainakin joskus tuli ongelmaksi, että puhelin jäin jumiin esim. silloin kun puhelu tuli. Eli näyttö pysyi tyhjän (virransäästö), ja puhelin vain värisi, ja mikään näppäin ei tehnyt mitään. Ainoastaan akun irrotus ratkaisi ongelman.

Voin kyllä suositella puhelinta mainittuun käyttöön.

7. Erkitin

Tykkäykset:
    0
    Tulipa taas yksi kysymys mieleeni: tukeeko R380s yli 160 merkkisiä (moniosaisia) tekstiviestejä? Jos ei, pystyykö se ottamaan niitä vastaan?

Voisin olettaa että tukee, mutta kun varmuutta en ole saanut mistään...

8. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2640
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Muistaakseni se ei niitä tue, mutta en tainnut koskaan kokeilla. Vastaanottamisesta en ole myöskään varma, mutta eivätkös ne normaalisti tule perille useampana viestinä.

SonyEricssonin global support -alueelta löytyy muuten tietoa myös r380s:stä mukaan lukien käyttöopas pdf-tiedostona suomeksikin, joten sieltä kannattaa tutkailla lisaa.

9. hifi

Tykkäykset:
    0
    Pystyy kirjoittamaan yli 160 merkkisiä viestejä, asetuksista riippuen puhelin vain kysyy kun on lähettämässä, että lähetetäänkö monta vi muokataanko vielä, tai sitten vain lähettää niin monta tekstiviestiä kuin on tarpeen että kaikki lähtee.

Jaa tämä viestiketju