1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Ennakkomaksut nettikaupassa

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Sami, 6/3/03.

  1. Sami

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    938
    Tykkäykset:
    1
    http://www.digitoday.fi/digi98fi.nsf/pub/finanssi20020301090655_kni_24237125

    Varsin mielenkiintoisen kannan ottanut kuluttajavirasto tähän hyvinkin yleiseen ennakkomaksukäytäntöön. Perustelut ovat kyllä erittäin hyvät, sitä en kiistä.

    Tältäkin foorumilta muutama tyyppi jo menetti rahansa maksamalla ostoksensa etukäteen sille sittemmin konkurssikypsäksi osoittautuneelle (Kuopiolais?) firmalle.
    Ja mikäs se yksi epätoivoinen yritys, joka ehti olla netissä peräti päivän ajan, täällähän oli siitäkin juttua taannoin.
     
  2. Aero

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2960
    Tykkäykset:
    0
    No LOL sain hepulin kun luin. Siis luulevatko tosiaan nuo viraston herrat, että Puhelinkioski tai muut nettikaupat alkavat toimittamaan asiakkaille tuotteita jollain 10% ennakkomaksulla tai kokonaan ilman rahaa :D:D Siis kai he kehittelevät sitten jonkun järjestelmän, mistä korvataan kauppiaalta pöllityt tuotteet jos kuluttaja-asiamies alkaa tuollaista harrastamaan yleisestikkin (kieltämään ennakkomaksut).

    Tuosta laista puuttuu järki kokonaan. Kauppa on aina riski, tapahtui se sitten netissä tai maalla ja jos yrityksellä (esim. Puhelinkioski/Idesan/muut) on hyvä maine nettimyynnissä ja oma vakaus, niin miksi heiltä pitäisi ennakkomaksumahdollisuus poistaa? Siitä, että poistetaanko kaikista ei mainittu, mutta näköjään kuluttaja-asiamies voi tehdä kiellon kenelle vain. Uskomatonta.
     
  3. Sami

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    938
    Tykkäykset:
    1
    No, noin yleisesti täytyy sanoa, että kauppiaalla on kohtalaisen hyvät keinot periä saatavansa laskunsa maksamatta jättäneeltä asiakkaalta.
    Viime kädessä ulosoton kautta. Sitä ennen saattavat mennä luottotiedot.

    Yksittäisen asiakkaan mahdollisuudet periä saatavansa myyjän konkurssipesästä ovat tähän verrattuna olemattomat.

    Tuollainen käsirahamaksu on käytössä useassakin nettikaupassa, esimerkiksi vaikkapa joku Hobby Hall tai NetAnttila. Toki nämä ovat jo kokoluokaltaan aikamoisen suuria yrityksiä.

    Kysymys on riskien jaosta. Riskin siirtyminen osittain myyjälle ei ole mielestäni mitenkään kummallista.

    Minä puolestani en hyväksy sitä, että ennakkomaksusysteemissä riski on kokonaan asiakkaalla. Käsirahakäytäntö olisi mielestäni hyvä kompromissi.

    Postiennakko on mielestäni myöskin hyvä järjestely, riskit ovat pienet molemmilla osapuolilla. Vaikea onkin ymmärtää, että tästäkin monet nettikaupat haluavat luopua.

    Postiennakossa tavallaan toteutuu kaupankäynnin pääsääntö niin hyvin, kuin se etäkaupassa vain voi olla mahdollista. Cash on delivery. Zug um Zug. Tavaran luovutus ja maksusuoritus tapahtuvat samanaikaisesti.
     
  4. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Oli kyllä niin täyttä asiaa ed. viesti ettei ole tosikaan!

    Esim Hobby Hall:ssa on käytössä järjestelmä jossa ensimmäistä kertaa tilaava maksaa käsirahan mutta jo aikaisemmin tilannut saa tuotteet kotiinsa tutustumista varten ilman käsirahaa. Mielestäni toimiva systeemi.
    Tuo ennakkomaksu homma ei ole oikein koskaan päähäni mennyt, siksi en ehkä ole tuon tyyppisistä nettikaupoista koskaan mitään tilannutkaan.
     
  5. HellRaiser

    Liittynyt:
    12/2/03
    Viestit:
    61
    Tykkäykset:
    0
    hmm hmm. minä taas olen ollut ihan tyytyväinen ennakkomaksuihin, joskin en mihinkään 10pv olemassa olleelle firmalle ole rahaa ennakkoon antanut. Pelkästään isommille (lue: esim. verkkokauppa) ja vakavaraisemmille firmoille. Viimeisin ennakkomaksu meni idesaniin. Verkkokauppakin on ainakin tähän mennessä toiminut myös juuri niinkuin on pitänytkin. Joskin omat hankinnat ovat suurimmillaankin olleet alle 800€:n luokkaa, joten tässä ei nyt mistään älyttömistä rahoista puhuta.

    Postiennakosta ei yritykset sikäli tykkää kun siinä rahan tulo ei ole todellakaan varmaa, koska pakettia ei ole pakko lunastaa. Eli jos teppo 15v päättää tilata jotain postiennakolla ja käyttääkin rahansa ennen paketin tuloa firma ei saa penniäkään ja lähetyskustannukset tulevat heille. Postiennakolla tilaamista vähentää jonkinverran se että se on käytännössä aina kalliimpi vaihtoehto kuluttajalle kuin ennakkomaksu.

    Toki kannatan aina ratkaisuja, jotka parantavat kuluttajan asemaa kaupankäynnissä.
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    No ei nyt sentäs, ulosottoon saakka saaminen on pitkä tie, ja yleensä sinnemenevistä saa erittäin huonosti rahansa. Yritykset hyvin harvoin myyvät yksityiselle luotolla, vaikka yrityksille myisivätkin. Syinä mm yksityisen luottotietojen tarkistaminen hankalaa ja kallista suhteessa asiakaskohtaista liikevaihtoa kohti. Ykstyiset ovat huonoja maksajia, pienten laskujun karhuaminen jne kallista. Jä tälläiset pakolliset luottokaupat keräävät juuri noita hälläväliä tyyppejä asiakkaiksi.
     
  7. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Itselläni ollut sen verran huonoja kokemuksia nettikaupoista esim. toimitusaikataulujen tai tavaran laadun suhteen, että vierastan myös etukäteen maksamista.

    En kyllä näe mitään syytä siihen miksi se pitäis kieltää kunhan kuluttajat ymmärtävät asiassa piilevän riskin ja mikäli yritys tarjoaa rinnalla postiennakkoa tai muuta vastaava palvelua (esim. lasku tms.).

    Veikkaan kuluttajaviraston nähneen ongelman tässä tapauksessa nimenomaan juuri siinä, että kuluttajat eivät ymmärrä ennakkomaksutavan riskiä; rahat ovat yrityksen hallussa ja käytännössä siellä pysyvät kunnes tuote on toimitettu ja kauppa sinetöitynyt. Pahimmassa tapauksessa tämä saattaa johtaa kokonaan tai osittain rahojen menettämiseen (firma konkkaan tai tuotteen laadusta/ominaisuuksista tule riitaa).

    Pieniä ennakkomaksuja saatan joskus jopa käyttääkin, mutta kyllä itseäni ainakin hirvittäisi laittaa esim. 600e tai yli ennakkoon yrityksen tilille vaikka kyseessä olisi kuin vanha ja vakavarainen yritys.
     
  8. Sami

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    938
    Tykkäykset:
    1
    No omat kokemukseni ennakkomaksusta eivät ole kovin ruusuisia, ei niin, ettäkö olisin rahoja menettänyt, mutta tilaamani tuotteen ilmestyminen viivästyi, lisätarvikkeita ei kyseinen yritys pystynyt toimittamaan ajallaan jne. Ei silleen, ettäkö noita tuotteita olisi kaikkialta muualtakaan saanut, mutta lopputulos oli kuitenkin se, että ennakkomaksulla maksamani rahat makasivat yrityksen pankkitilillä kuukausikaupalla. Tietenkään mitään tuottokorkoa tälle rahalle ei makseta. Ja kun kyseessä kuitenkin on kohtalaisen suuri summa, aina sitä hieman pelkää, mitä saattaa tapahtua.

    Mitä sitten tulee postiennakosta aiheutuviin kuluihin, en todellakaan usko, että kovin suuri osa jättää paketit lunastamatta. Osa tekee niin, se on varma, mutta saman rahan minkä nettikauppias tuollaisissa lunastamattomissa paketeissa menettää, hän samalla säästää moninkertaisesti esim. liiketilan vuokrissa ja muissa kiinteissä kuluissa, joita ns. kivijalkakaupoissa on. Tai jos liiketila onkin, voi nettikauppias kuitenkin myydä suurelle alueelle ilman tarvetta perustaa myymälä/jakelukanava jokaiselle paikkakunnalle.
     
  9. Sami

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    938
    Tykkäykset:
    1
    No useinhan tuollaiset saatavat myydään perintätoimistolle, joka sitten velkoo saatavat. Perintäkuluthan koituvat joka tapauksessa velallisen haitaksi.

    Yrityksen konkurssipesä tyhjenee aina, sen sijaan yksityisen kuluttajan velkoja pystyy vuosikaupalla ulosmittaamaan veronpalautuksista, palkasta, työttömyyskorvauksista, sosiaalietuuksista jne (tiettyyn suojarajaan asti)
     
  10. Jollemi

    Jollemi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/8/02
    Viestit:
    10518
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Itsellä pelkkää hyvää kokemusta ennakkomaksuista. Kaikki on menny niin kuin pitikin. IDEsanissakin tällä hetkellä HDW-2 tilattuna. Odottavan aika on kyllä pitkä. Nokia kun ei meinaa saada niitä kauppojen hyllyille... Ihan yksityisillekkin oon maksanu ennakkoon. Esim. huuto.netistä kun oon huutanu jotain. Tietenkin pitää kattoa kuinka hyvä kauppamies on kyseinen henkilö ollu aiemmin. Ei yhtään suositusta saannelle uskalla ennakkoonmaksaa. Postiennakon käyttöä oon vähentäny koska se tulee aina maksamaan vähintään sen 3e vastaanottajalle. Siksi oon suosinu ennakkomaksua...
     
  11. Sami

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    938
    Tykkäykset:
    1
    3€ nyt on aika mitätön kustannuserä esimerkiksi 600€:n puhelinta ostettaessa.
     
  12. iblib

    Liittynyt:
    9/2/03
    Viestit:
    110
    Tykkäykset:
    0
    Pikkasen kyllä epäilyttää nuo ennakkomaksut..Indesolille maksoin juuri 80euroa 128mt:n muistikortista ennakkoon.. Säästinpä edes 20 euroa-muuten en kyllä tuohon ryhtyisi enkä ota tavaksi.. Eikä siinä sitten auta kyllä kuin lyödä päätä seinään jos vahinko tapahtuu...
     
  13. Jollemi

    Jollemi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/8/02
    Viestit:
    10518
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Vähintään 3e. Jotkut firmat ottaa jopa röyhkesti yli kymmenen euroa siitä kun valitsee postiennakon. 3e on rahaa myös. Eikä oo koskaan ollu syytä olla luottamatta...
     
  14. iblib

    Liittynyt:
    9/2/03
    Viestit:
    110
    Tykkäykset:
    0
    Totta. Ja niitä kutsutaan "toimituskuluiksi" eli ilmeisesti se on siis korvaus postin konttoriin kävelemisestä,pakkaamisesta jne..esim. mainitsemani indesol ottaa "toimituskuluja" n. 8euroa..(?!?) Muistikortista??? (Jonka voisi lähettää tyyliin kirjekuoressa tai jotain???) Huh huh.. Onpa kallista pahvia - parasta olla sitten kanssa kultakääreissä ja ehjänä...
     
  15. Jollemi

    Jollemi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/8/02
    Viestit:
    10518
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Joo kyllä. Tuttua toimintaa. Kerrankin kun tilasin postiennakolla niin toimituskulut maksoivat enemmän kun itse tuote. Pelkästään sen takia että se firma veloittaa aina tietyn summan vaikka lähettäisivät sen kirjekuorena. No, sehän on vaan niille plussaa. Saavat hieman ylimääräistä itselle...
     
  16. Vesa Pirha

    Liittynyt:
    25/9/02
    Viestit:
    4
    Tykkäykset:
    0
    Käytännössä kaikki verkkomaksut ovat "ennakkomaksuja".
    Esimerkiksi Solo:n verkkomaksulla lähtee verkkokaupan tilille heti raha kuluttajan tililtä. Luottokorteilla maksettaessa on myös vastaava tilanne.

    Lohenette ei kyseisiä realiaikaisia maksutapoja ole ottanut, koska palvelut maksavat ja siirtyvät kuluttajien maksettavaksi.

    Lähetämme ennakkolaskun vasta kun tilattu tuote on varattu asiakkaalle toimitettavaksi. Tämä pätee myös luottokorttimaksuissa.

    On mielestäni kuluttajan hämäämistä laittaa luotettavien instanssien napit riviin sivuille. Suojatuilla yhteyksillä on toki etunsa, mutta nämä napit myös varmistavat, että verkkokauppiaat saavat rahansa heti.
    Kuluttajalle jää aina riski: toimitetaanko tuote ja milloin?

    Suosiosta päätellen olemme onnistuneet saamaan kuluttajien luottamuksen. Kanta-asiakkuus kasvaa.

    Lohenette - Turvallista verkkokauppaa vuodesta 1995!
     
  17. Esa Sakkinen

    Esa Sakkinen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    870
    Tykkäykset:
    0
    Näinhän se on. Verkkokaupan kannattaa hoitaa maksut suoraan asiakkaan kanssa sovitulla tavalla mikä se onkin (tilisiirto, pankkisiirto, postiennakko,...). Verkkokaupan tulee huolehtia, että ennakkomaksua nimitetään nimenomaan ennakkomaksuksi ja että sille on olemassa aina vakuus - eli jos jokainen ennakkotilaaja peruu tilauksen ja vaati rahan takaisin, koko rahamäärä voidaan palauttaa vuorokauden kuluessa.

    IDEsan - laadukasta it-tuotteiden ja palvelujen myyntiä vuodesta 1994.
     
  18. Esa Isopahkala

    Esa Isopahkala Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    7631
    Tykkäykset:
    1329
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    Maksutapahtumaa kohti verkkomaksun kulut ovat alle yhden euron.
     
  19. iblib

    Liittynyt:
    9/2/03
    Viestit:
    110
    Tykkäykset:
    0
    Joo-o..Mä oon täs nyt kaks viikkoo odotellut mun 128mt:n muistikorttia INDESOLILTA eikä korttia kuulu.. Ja sillä aikaa on sitä paitsi hinta ehtinyt laskea jo 56 euroon...Joo ei niinkun millään pahalla mut mitä ihmettä ne jannut oikeen hommaa..?!? Mul oli tilauksen voimassaoloaika 1vk. No jannut sit mailas mulle et viikon sisään ei korttia löydy mut pitäis soitella sinne päi ni ne voi sit laittaa sen tulemaan kuhan ne saa niitä..No en soittanu ku en lukenu mailia ajoissa nii jannut jätti kortin lähettämättä eikä rahojakaan ole takaisin kuulunut (maksoin siis ennakkoon)! Mailasin sitten niille että lähettävät kortin ensitilassa ja vastaus tuli että kortti lähtee kunhan saavat niitä eli tämän vkn maanantaina mutta eipä ole kuulunut vieläkään..?!? Kai sinne pitää alkaa soittelemaan...:mad:
     
  20. Aero

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2960
    Tykkäykset:
    0
    No yhteydenotto liikkeeseen auttanee varmaan kummasti. Juuri esim. puhelinsoitto. Joka tapauksessa he ovat velvollisia postittamaan tuotteen tai palauttamaan rahasi takaisin.

     

Jaa tämä viestiketju